Yöimetyksen lopettaminen

Haukikanto

Seurustelun sensei
Joulukuun äidit 2019
Kesäkuiset 2022
Miten olette lopettaneet imetyksen öisin? Miten se on sujunut?

Ja myös miten olette vähentäneet imetystä? Tai lopettaneet sen kokonaan?

Onko joku lopettanut yhtäkkiä - miten se on mennyt?
 
Mä jätin toisen yösyötön pois kun vauva oli vähän reilu 7kk. Vauva heräsi tiettyyn aikaan syömään ja aloin siirtää imetystä aina 30 min edellistä myöhemmäksi joka yö. Meni ihan muutama yö kun vauva alkoi nukkua sen syötön ohi ja heräsi vasta aamuyöllä syömään.
Viimeisen syötön vauva jätti itse pois. Muutamana yönä heräsi vasta aamun puolella syömään ja siitä pikku hiljaa alkoi nukkua koko yön läpi ilman syömisiä.
 
Vähensin aikoinaan esikoisen imetystä imetyskerta kerrallaan. En muista varmasti, mutta olisinkohan jättänyt viikon-kahden välein yhden imetyskerran pois. Poika sai silloin maitoa aina kiinteiden ruokien yhteydessä, illalla viimeiseksi ja kerran yöllä. Yöimetys jäi pois, kun alkoi nukkua aamuun asti. Aloitettiin imetyksen vähentäminen suunnilleen vuoden iässä.
 
Kaksosten yöimetyksen lopetin joskus 8kk iässä. Oli kovaa tappelua saada lapset nukahtamaan uudestaan ilman tissiä. Kolmatta imetin öisin 1,5v ikään asti. Aina oli jotain, mikä vaikeutti lopetusta. Sekin oli itkuista puuhaa ja imetin pitkään vielä aikaisin aamulla, jolla sain lapsen nukkumaan vielä tunnin tai pari. Hän heräsi 4.30 muuten joka aamu..
 
Poika itse päätti, milloin jätti mitäkin imetyskertoja väliin ja milloin halusi luopua niistä loppujen lopuksi kokonaan. Yöimetykset vain loppuivat itsekseen ajan kanssa, tarkkaa ikää en kyllä muista, olisikohan poika ollut noin 1,5-2 ikävuoden tietämillä. Päästiin molemmat helpommalla niin, vaikka yölliset heräämiset eivät itselle aina niin kivoja olleetkaan, varsinkaan sen jälkeen kun palasin töihin. Mutta ajattelin asian niin, että se tissiaika on lapsella niin lyhyt, että jaksan imettää aina kun poika sitä haluaa, nukun sitten joskus kokonaisia öitä, kun siihen on mahdollisuus.

Poika on kohta 3,5-vuotias ja nyt on tainnut loppua imetystaival kokonaan, kun ei ole poika käynyt enää moneen viikkoon tissillä kuin ihan yksittäisiä kertoja ja pari huikkaa vaan on ottanut. Pitkään on kestänyt, mutta haikea mieli on silti :)

Lisään tähän vielä, että eihän tässä nyt vinkkejä ollut siihen, miten yöimetyksestä pääsisi eroon. Ehkä tuo imetyksen myöhentäminen pikku hiljaa voisi olla yksi hyvä keino.
 
Muokattu viimeksi:
Kuopuksen kanssa tehtiin niin, että kun halusin lopettaa yöimetykset, isä nukkui minun paikallani 2-3 yötä ja kun vauva heräsi, niin isä rauhoitteli ja minä nukuin. Ensimmäisenä yönä itki hetken, mutta sen jälkeen ei enää. Kolmen yön jälkeen ei enää heräillyt.

Muut lapset ovat itse lopettaneet yösyömiset.
 
Mä jätin toisen yösyötön pois kun vauva oli vähän reilu 7kk. Vauva heräsi tiettyyn aikaan syömään ja aloin siirtää imetystä aina 30 min edellistä myöhemmäksi joka yö. Meni ihan muutama yö kun vauva alkoi nukkua sen syötön ohi ja heräsi vasta aamuyöllä syömään.
Viimeisen syötön vauva jätti itse pois. Muutamana yönä heräsi vasta aamun puolella syömään ja siitä pikku hiljaa alkoi nukkua koko yön läpi ilman syömisiä.
Millä tavoin siirsit yöimetystä eteenpäin? Tenava täällä ainakin osaa vaatia sen verran tiukasti maitoa että en oikein tiedä miten sitä siirtäisi.
 
Millä tavoin siirsit yöimetystä eteenpäin? Tenava täällä ainakin osaa vaatia sen verran tiukasti maitoa että en oikein tiedä miten sitä siirtäisi.

Kun vauva heräsi pinnasängyssä ja alkoi huudella, teeskentelin nukkuvaa siihen asti, että kello oli sen 30 min enemmän kuin edellisenä yönä. Sitten imetin normaalisti. Kyllähän siinä itkua joutui kuuntelemaan välillä, mutta aika nopeasti se meni kuitenkin, kun ihan muutamassa yössä onnistui. Meillä ainakin toimi :happy:.
 
Juuri tän kuopuksen 13kk yöimrtyksien lopetus käynnissä. Ensimmäinen yö itkua oli noin tunnin ja sitten pari lyhyempää pätkää vielä aamua kohti. Kuudelta imetin. Vauva nukkuu mun vieressä ja mä pidän kättä päällään itkiessä. Pyörii mun päällä ja vieressä itkiessä, mulla pumpulit korvissa. Toinen yö meni lähes itkutta jo. Yritän pitää siitä klo kuuden imetyksestä kiinni, ei aiemmin! Nyt on kolmas yö edessä..
Tää ollut sellainen koko yön läpi lutkutteleva, vähentämiset ei ole onnistuneet. Nolla linja siis, että oma pää jaksaa!
 
Nyt kolmas yö imettämättä takana, yksi ainoa minuutin kestänyt itkukohtaus joskus kolmen maissa. Kuuden aikoihin taas imetin, olisi varmaan voinut senkin jättää pois.

On kyllä hyvin levännyt olo!
 
Nyt kolmas yö imettämättä takana, yksi ainoa minuutin kestänyt itkukohtaus joskus kolmen maissa. Kuuden aikoihin taas imetin, olisi varmaan voinut senkin jättää pois.

On kyllä hyvin levännyt olo!
Huh sielläkin! Meillä sama. Poika 14kk ja neljä yötä nukkunut nyt pinniksessä ilman yömaitoja. Saa illalla ennen pinnikseen laskemista niin paljon kuin haluaa ja sitten aamulla aamupalan jälkeen. Mies nukkuu pinniksen vieressä ja tassuttelee tarvittaessa ja vaihtaa vaipan puolilta öin yleensä. Ite nukun niin kaukana kuin meidän asunto antaa myöden mutta hyvin poika on sopeutunut. Ekana iltana itki 24min kun äitin kainaloon olisi halunnut ja sitten 30min kiukutteli vaipanvaihdon jälkeen pinnikseen laskun jälkeen. Tokana iltana oli niin väsynyt (oltiin päivällä kaupoilla ja malttoi nukkua vain tunnin päivällä) että 2min protestoi ja sit sammui ja vaipanvaihdolla ei protestoinut enää. Sit kolmantena yönä meni itse pinnoksen luo ja alkoi kiipeämään sinne. Neljäntenä yönä oli nukkunut tunnin autossa kun tultiin mummolasta kotiin, havahtui kun riisuin ja nostin pinnikseen mutta ei herännyt edes kunnolla. Neljäntenä yönä en tiedä onko unissaan kitissyt miten paljon mutta aiempina öinä lisäksi ennen puolta yötä kitisee tunnin välein 1-3 äännähdystä unissaan. Viime yönä vissiin oli kitissy viideltä ja mies oli silitelly ja hyräilly niin oli nukkunu vielä tunnin. Huokaus. Tulivat puoli kasilta herättämään ja poika tuli mahan päälle makaamaan ja sit kainaloon lämpimän peiton alle ottaan maitohörpyt :love017 paras herätys. Ite varmaan ottaisin kuudelta rinnalle...
 
Ja siis vaihdetaan puolilta öin aina se vaippa. On vuotanut miljoona kertaa sekä liberot että pampersit.
 
Ja siis vaihdetaan puolilta öin aina se vaippa. On vuotanut miljoona kertaa sekä liberot että pampersit.

Meillä oli tuota samaa yhdessä vaiheessa, että aina tulvi yli vaipat, oli ne sitten teippivaippoja tai housuvaippoja, mutta en ottanut mitään säännöllistä vaipanvaihtoa öisin kuitenkaan ohjelmaan. Arvalla vaan mentiin, että onko aamulla sänky märkä, poika ei itse siihen aina yöllä herännyt, jos sänky vähän kastui, joten aamuisin oli sitten edessä lakanoiden pesut yms.. Monesti poika kyllä heräsi ja tuli herättämään minut sitten kun oli isompi jo. Teippivaipat oli parempia pitämään pissat kuin housuvaipat.

Poika on nyt kohta 3,5v ja käytössä on DryNites-yökasteluvaipat, ne kestää isotkin pissamäärät! Kannattaa kokeilla, se pienin koko niistä sopii varmaan aika pienellekin lapselle. Pojille ja tytöille on omat mallinsa. Ovat vaan aika hinnakkaita, hinta on 6-7 euroa/10kpl, mutta jos sillä öiset vaipanvaihdot voisi ehkä välttää, niin ehkä se olisi hyvä kokeilla.

Meillä on siis edelleen öisin pojalla tuo vaippa, vaikka on ollut yökuiva jo monta viikkoa ainakin suurimmaksi osaksi. Poika itse haluaa vaipan vielä kuitenkin, enkä ole ihan satavarma, etteikö vaipassa olisi yöllisiä liruja edelleen, vaikka aamuisin kyllä tulee iso pissa pottaan. Sitten kun on loma-aika, niin katsotaan josko jätettäisiin se yövaippakin pois, jaksan paremmin sitten öiset lakananvaihdot jos niitä tulee, kun ei tarvitse aamulla ruveta töihin.
 
Meillä oli tuota samaa yhdessä vaiheessa, että aina tulvi yli vaipat, oli ne sitten teippivaippoja tai housuvaippoja, mutta en ottanut mitään säännöllistä vaipanvaihtoa öisin kuitenkaan ohjelmaan. Arvalla vaan mentiin, että onko aamulla sänky märkä, poika ei itse siihen aina yöllä herännyt, jos sänky vähän kastui, joten aamuisin oli sitten edessä lakanoiden pesut yms.. Monesti poika kyllä heräsi ja tuli herättämään minut sitten kun oli isompi jo. Teippivaipat oli parempia pitämään pissat kuin housuvaipat.

Poika on nyt kohta 3,5v ja käytössä on DryNites-yökasteluvaipat, ne kestää isotkin pissamäärät! Kannattaa kokeilla, se pienin koko niistä sopii varmaan aika pienellekin lapselle. Pojille ja tytöille on omat mallinsa. Ovat vaan aika hinnakkaita, hinta on 6-7 euroa/10kpl, mutta jos sillä öiset vaipanvaihdot voisi ehkä välttää, niin ehkä se olisi hyvä kokeilla.

Meillä on siis edelleen öisin pojalla tuo vaippa, vaikka on ollut yökuiva jo monta viikkoa ainakin suurimmaksi osaksi. Poika itse haluaa vaipan vielä kuitenkin, enkä ole ihan satavarma, etteikö vaipassa olisi yöllisiä liruja edelleen, vaikka aamuisin kyllä tulee iso pissa pottaan. Sitten kun on loma-aika, niin katsotaan josko jätettäisiin se yövaippakin pois, jaksan paremmin sitten öiset lakananvaihdot jos niitä tulee, kun ei tarvitse aamulla ruveta töihin.
No meillä on häirinnyt märät vaatteet. Yleensä huomasin vesivahingon siitä kun poika ei millään meinannut lopettaa imemistä silloin kun imetin yöllä. Ja lisöks nukkuu paremmin kun ei vaippa paina. Poika herää yöllä kitisemään ja siinö yhteydessä vaihdetaan vaippa. Aiemmin maitoa otti silloin myös. Nyt voi olla että se on myös tapa. Joskus oli yöllä taas kitissyt ja sit olen alkanu vaihtaan vaippaa niin välittömästi kun märkä vaippa lähtee niin poika vaipuu sikeään uneen :)
 
Meillä kans joskus tytöllä on häirinnyt liian märkä vaippa. Oon myös käyttänyt yöllä pissalla tai kakalla pöntöllä kun ei oo meinannut rauhoittua nukkumaan. Kyllähän vauvat on fiksuja :)

Meillä yösyötöt tytön kanssa loppui 7kk iässä. Tyttö nukkui vieressä ja yöt oli enää pelkkää lupsuttelua, raapimista ja nipistelyä, niin lopetin. Yhden yön kitisi, toisena jo nukkui. Nyt herää 5-6 aikaan, otan viereen tissille ja jatketaan unia 7 asti arkena, kunnes kello soi ja vkl jopa 8asti :) tää toimii nyt. Koitin päästä aamuyön tississä eroon, mutta ei siitä tullut mitään, syököön vielä kun selvästi sen tarvitsee. Tyttö just 9kk :)
 
Takaisin
Top