Yöaikaan

muumi87

Silmät suurina ihmettelijä
Hei kaikki "toukokuisen" omaavat!

Sellaista kysyisin, että joko teidän lapsi nukkuu yöt heräilemättä?
Meillä poika herää vielä 1-3 kertaa yössä eikkä yleensä rauhoitu muuten, kuin maitoa lämmittämällä.. Kateeksi käy niitä, joilla lapsi nukkuu yön heräämättä :P
Eli, kertokaa kokemuksia/vinkkejä, miten olette mahdollisesti saaneet yöt nukutuksi heräilemättä?
 
Omaan kylläkin kesäkuisen, jonka LA oli toukokuussa. Ei meillä nukuta vielä yötä kokonaan. Hyvin vaihtelevasti on mennyt. Tyttö nukkui jopa pienempänä paremmin (n. 2 kk ikäisenä heräs n. 2 krt/yö). Sen jälkeen heräilyt on lisääntyneet. On oppinut niin paljon uusia asioita tuossa 3-6 kk iässä. Vielä ei olla tehty asialle mitään muuta kuin hammasta purren kestetty yöheräämiset, joita pahimpaan aikaan, ennen kuin tyttö oppi konttaamaan, oli n. 10 krt/yö. Jos ei rupee helpottaan pikku hiljaa, niin sitten ehkä harkitaan jotain unikoulua. Syömistä ei kyllä enää harrasta yöllä. Saa illalla aika tuhdin iltapuuron.
 
Minäkin "loikkasin" tuolta huhtikuisista kommentoimaan...

Meillä ensimmäinen yhtenäisten yöunien kausi alkoi, kun aloittelimme kiinteitä hiukan vajaassa 4kk iässä. Iloni oli tosin sangen lyhytaikainen, "vain" muutama viikko, sillä ekojen hampaiden tulo (viikkoa vajaassa 5kk iässä) sotki mallikkaasti sujuneet yöt. Kun aloitimme iltapuurot, palautuivat yhtenäiset yöunetkin - 10-12h. Sanoisin, että kunnon tankkaus auttaa nukkumaan läpi yön. Ja ei siis pelkästään kunnon iltapala, vaan se, että lapsi syö päivälläkin kunnolla. Meillä auttaa myös se, että tyttö useinmiten löytää tutin itse ja osaa laittaa sen suuhunkin pimeässä/silmät kiinni. Liikkuminen ei meillä varsinaisesti ole tullut yöelämään - vielä! - sen sijaan hampaita lienee tulossa lisää, omat odotukseni on vähintään puolen purukaluston verran päätellen tuosta kuolan ja järsimisen määrästä! ;) Ja nyt siis on tullut sellaista öistä "ölinää" tai älähtelyä, johon tyttö itse ei herää, mutta minä herään :-/

Yksi mitä voisi tietenkin kokeilla, jos lapsi herää kunnon tankkauksesta huolimatta, auttaisiko pelkkä vesitilkka asiaan. Joku ohje on myös tuosta yösyömisestä poispyrkimiseen, että esim. aamupuolella yötä pitäisi/kannattaisi toimia niin, että jos lapsi herää syömään, niin sitten ei käydä enää takaisin nukkumaan, vaan aamu alkaa silloin ja aletaan aamutoimiin. Tätä saattaa joutua tekemään aika montakin kertaa ennen kuin lapsi oivaltaa homman. Mekin kokeilimme tuota muutamana aamuna ennen kuin puuroja syötiin niin reilusti, ettei maitoa enää kaivattu edes aamupuolella yötä, ja ekalla kerralla se aamu tosiaan alkoi n. klo 5.30. Mutta hyvin nopeasti ropsahti tunti lisää, eikä tarvinnutkaan nousta ylös ennen heräämistä... ;)
 
Meillä herätään kans vielä ainakin kerran yössä, mutta mitään muuta muksuille ei anneta kun tuttia ja lämmintä kättä. Me ensin annettiin aina vettä, mut sit mulla palo käpy kun tilanne ei muuttunu mihinkään ja yhtenä yönä tein niin, että muksut  kun heräs huutaan niin annoin niiden huutaa.. Kuitenkin niin, että olin ite kokoajan samassa huoneessa ja välillä annoin tuttia ja silitin päätä. Tai siis Ukko hoiti toista ja minä toista. Nyt sitten kun yöllä herätään niin annetaan vaan tutti ja pojut jatkaa unia. Parina yönä on joutunu ottaan viereen nukkumaan, mutta sitäkään ei enää hirveesti viitti harrastaa kun tyypit ryömii sängystä alas...
 
Meillä nukutaan koko yö :) Neiti nukkuu omassa huoneessa, omassa sängyssä :)
 
Takaisin
Top