Vuorotyöläisperheiden päivähoitokuviot

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Heippa!

En tiedä, onko tää nyt ihan just oikea paikka tällaiselle alaotsikolle, mutta joskos jotain keskustelua sais aikaan...

Eli onko täällä kahden vuorotyötä tekevän vanhemman aikuisia paikalla? Miten teillä on hoidettu päivähoitokuviot?

Meillä siis ois tarkoituksena laittaa reilu 2v tossa ens keväänä päivähoitoon, tähän mennessä ollut kotihoidossa, kun minä oon tehnyt vaan satunnaisesti keikkaa ja hoitanut opintoja loppuun tässä, ja isä on puolestaan tehnyt (itselleen normaaliin tapaan) pelkkää yövuoroa. Mulla ei oo mitään vakkaripaikkaa mihin työllistyä, mutta lähes varmuudella tulen työskentelemään itse jatkossa 3-vuorossa. Nyt sitten mietitäänkin, että mitenhän ois järkevintä lapsen hoitokuviot järkätä? Miehen työvuorot on ns. kiveenhakattuja, se on töissä 4-6 yötä viikossa klo 22-06. Mun työvuorot taas voi alkaa tyyliin klo 8/14/17.30 (nämä toki vaihtelee vähän työpaikan mukaan, mutta suurin piirtien näin ne menee) ja nyt sitten pitäis tietää, että millaista hoitopaikkaa toi laps tartteis? Eli saadaankohan sumplittua ne pari yötä/kk, jolloin molemmat oltais yövuorossa, niin että saadaan joku läheinen tuota lasta hoitamaan, vai pitäiskö meidän vaan suosiolla hakea paikkaa, jossa on yöhoitomahdollisuus? Lisäksi ahdistaa, että miehen työt kun alkaa klo 22 ja itsellä saattaa loppua klo 22, niin miten ihmeessä me selvitään tästä dilemmasta? Jälleen kerranhan sitä voisi ajatella, että josko sitä sitten sumplisi mummit ja kummit avuiksi, että joku olisi täällä meillä nukkuvan lapsen kanssa sitten sen aikaa, että itse ehtisin töistä kotiin... eihän vuoropäiväkodeistakaan tietääkseni edes ole mahdollista hakea lasta klo 22.30 esim., koska siellä on silloin rauhoitettu uniaika, eikä tietysti sitä tahdo omallekaan lapselle, että hänen pitäisi siirtyä tolloin yömyöhään vielä äidin kyydissä kotiin hoitopaikasta!

Tällaista, sattuiskohan löytymään kohtalotovereita, joilla ois antaa mitään vinkkiä! Pääsääntöisesti oon vaan kaikkien vuorotyöläisperheiden kuullut hehkuttavan, kuinka ihanan vähän niiden lasten tarvitsee hoidossa olla, mutta itseä just nää omat iltavuorot ja yövuorot ahdistaa ihan mielettömästi!
 
Täällä kahden vuorotyöläisen ja yhden päiväkotilaisen perhe. Meillä tosin työt sijoittuu 9-21 välille, satunnaisia (1-3krt/vuosi) öitä lukuunottamatta. Poika meillä siis vuoropäiväkodissa jossa on myös yöhoito mahdollisuus, jota ei onneks vielä ole tarvinnut käyttää. Eipä se herkkua ole lasta hakea iltaisin 21.30 kun pikkukaveri on ihan väsynyt, mutta en raaski yöksikään jättää jos kuitenkin seuraavana päivänä tarvii vasta 12-13 välillä viedä. Tiedä sitten jos olisi aamuvuoro seuraavan päivänä... Meillä on siis useimmiten viikon kerrallaan samaa vuoroa, sitten mahdollisesti vapaa/vapaat ja sitten alkaa toisenlainen viikko. Kiveen hakattuja nää ei ole, mutta kummiski. Poika menee hoitoon sen mukaan kumpi menee myöhemmin ja aikaisemmin pääsevä hakee. Siltikin meillä on täydet hoitotunnit, eli 161+h/kk. Joka kuukausi ei tunnit tule täyteen. Meillä siis aika paljon samaa vuoroa miehen kanssa, samassa työpaikassa kun ollaan.
Itse en ehkä enää kymmenen jälkeen viitsisi hakea, kuitenkin pieni kaipaa vielä ne kunnon unet. Toi yhdeksän jälkeenkin on ihan siinä rajalla, mutta joku toinenkin hakee yhdeksän jälkeen joka ilta, niin mekin sitten. Pojan ei kahdestaan hoitajan kanssa tarvitse leikkiä :) Meidän päiväkodissa lapsen saa kyllä tulla hakemaan mihin aikaan vaan.

Eipä tässä paljoo nyt vinkkiä tullu, kunhan kerroin omasta kokemuksesta...
 
Kiitos Zeni, vinkkiä tai ei, niin kiva silti kuulla, että miten homma muilla järjestyy!

Luulenpa, että meilläkään ei lasta haeta sitten enää sen jälkeen, kun normaalistikin on yöuniaika... Tällä hetkellä se vielä on meillä klo 20, että saas nähdä, millaista ongelmaa tää tulevaisuudessa aiheuttaa! Mutta jos tosiaan sitten sais vaikka läheisiltä jeesiä! Onneks lapset tuntuu olevan aika sopeutuvaisia, ja mieskin tuossa totesi, että satunnaisesti hänkin saattaisi saada omaa työaikaa vähän säädeltyä, koska heillä pomo suhtautuu tiettyihin alaisiin "luottotyyppeinä" ja näille voidaan vähän erivapauksiakin antaa!

Vielä kun saisi sen hoitopaikan sitten tästä jostain läheltä... mulla itsellä ei ole ajokorttia (joskin sen olen päättänyt hankkia, rahakassaan ois tarkoitus pyytää avustuksia valmistujaislahjana!), joten tääkin aiheuttaa pieniä murheita. Mutta ehkä asiat selviytyy!

Ja hyvä tietää, että jossain hoitopaikoissa ei oo ns. suljettujen ovien aikaa, vaan periaatteessa sais hakea just silloin kun lapsen rytmiin sopii! Meillä ipana tuntuu olevan aika joustava, eikä ihan täysin selkeitä tuntirytmejä oo päivään luotu muutoin, kuin noiden yöunien osalta. Tietyt asiat päivässä tapahtuu tiettyyn järjestykseen, mutta se kellonaika saattaa heitellä parillakin tunnilla muiden ulkoiluiden, ruokailuiden ja päikkärijuttujen mukaan!
 
Mä kyllä sanon, että jos on mahdollista ja toinen osapuoli halukas niin kannattaa surutta käyttää niit isovanhempii, tätejä ja setiä ja kummeja hyväksi. Mä oon ainakin pyytänyt aika letkeesti mun anoppia ja hän on mielellään auttanu. Meillä toki oonkin vain minä vuorotyössä, mutta mä teen noit 12 tunnin vuoroja. Ja meillä on vähän sillai sekavasti, että päivä voi alkaa joko 8/9/10/11/13/14/ tai 22. Että ei ihan semmosta selvää kauraa aina oo...
 
Niin, se kai lapselle ois helpompaa, ja isovanhemmatkin varmasit mieluusti ovat lapsen parasta tukemassa... Säälittää vaan, että todennäköisesti se ois tosiaan anoppi ja appiukko, jotka ipanan kanssa oisivat, mutta anopinpa pitää olla menossa töihin itsekin aamulla jo kuuteen, joskus jo aiempaan! Eli hänellä jäis yöunet sitten aika lyhyiksi..

Huh, turhauttava aihe, kun ei tässä vielä saa kuitenkaan tehtyä mitään päätöksiä :D Jos nyt vaikka aloittais siitä, että ottais yhteyttä tonne päivähoitotoimistoon (mikäsenniminyton) ja kyselis sieltä sitten vähän vinkkejä! :)
 
Vanha ketju mutta nostetaanpas esiin pölyä keräämästä...
Eli onkos täällä muita joiden lapset ovat vuorohoidossa? saatteko asiallisia hoitoaikoja?

Täällä pisiti hiukan sapettamaan, kun kaupunki linjasi vuorohoidon periaatteet tosi tiukiksi. Esikoinen oli aikanaan hoidossa 10-16 tai 17-22:15, nyt saatiin enää (tiukalla väännöllä) 11:45-14:30 ja 19:45-22:30. Kaupungin visio oli 12:45/20:45 alkaen. Ollaan isännän kanssa samalla tehtaalla töissä katkeamattomassa kolmivuorossa, peräkkäisissä vuoroissa. Eli kun mulla aamu 5:45-13:45, isännällä ilta 13:35-21:45 ja sitten kun mulla illat, ukko on öissä 21:45-05:45. 
Hoitopäiviä tulee 4 kuutta vapaata vastaan, mutta ei vissiin ole riittävästi sillä on kuulemma lapsen etu, että aina kun vanhempi on kotona, lapsi/lapset on kotona. On todella mukavaa 4:30 heränneenä kärvistellä 2 virtapiikin kanssa 21 asti. Esikoisen ollessa hoidossa ehdin ottaa pienet apuhuilit aamuvuoron jälkeen, jolloin jaksoin illalla muutakin kuin laittaa pingun/fröbelit pyörimään sohvannurkassa zombiena örvötellen.

Kaupungin sivistystoimen asenne on luokkaa  no pitikö tehdä lapsia jos ei jaksa niitä hoitaa/hankkikaa oikeita töitä (ihmisten aikaan siis). :/   Jotenkin musta vaan tuntuu, että lapsen etu ei kyllä tässä ihan toteudu miltään kantilta katsoen. 
Me tapellaan täysillä maksuilla parista hoitotunnista samaan aikaan kun subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa työttömille oikeuden laittaa lapset päiväkotiin vaikka koko päivä/ joka päivä- vaihtoehdolla. Älkääkä nyt sitten käsittäkö väärin, mula ei ole mitään subjektiivista hoito-oikeutta vastaan, hiukan vaan  eriarvoiselta tuntuu kohtelu kun ei noudata valkokaulusaikoja työssä. 
 
Takaisin
Top