Vuokralla vai omistusasunnossa?

Vuokra- vai omistusasunto?

  • Asumme vuokralla

    Äänet: 3 15.8%
  • Asumme omassa

    Äänet: 16 84.2%
  • Muu

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    19

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Asutteko vuokralla vai omistusasunnossa? Entä tulevaisuudennäkymät?

Olen aina asunut vuokralla, lapsesta lähtien. Plussaa kun ei tarvitse lainaa tai säästöjä. Miinusta kun ei ole oma, omasta maksaisi lainaa pois mukavasti tällä summalla mitä vuokra on. Onhan se oma ollut aina haaveena, mutta ei ole ajankohtaista vielä.
 
Mä oon koko lapsuuteni asunut omassa omakotitalossa, siitä kai se omakin ajatus muotoutunut, että näin kuuluu olla ja sitä tavoitella. Ollaan ens keväänä asuttu 2 vuotta omassa, siihen asti vuokralla. Alettiin katsella omaa, kun elämäntilanne ja tulevaisuuden suunnitelmia alkoi olla aika vakiintuneita, enkä olisi osannut kuvitella, että oltais tässä välissä ostettu yksin tai yhdessä joku pienempi asunto, vaikka pidänkin lainanmaksua vuokran maksamista järkevämpänä. Tämän nykyisen ois tarkoitus olla se loppuelämän koti.
 
Asumme vuokralla. Täällä omakotitalojen hinnat alkavat sieltä 600 000 euron paikkeilta, ja siitä 10% pitäisi olla ensin itsellä säästettynä, että saisi lainaa. Kyllä se haaveissa on, mutta eihän tuollaista summaa ihan hetkessä säästetä. Täällä Saksassa ei myöskään ole mitään ensiasunnon ostajan etuja, vaan kaikki verot ja muut pitää maksaa täysimääräisesti jo ensimmäisestä asunnosta.
 
Me asutaan asumisoikeusasunnossa. Ainakin tällä hetkellä tuntuu sopivalta välimuodolta oman ja vuokra-asunnon väliltä.
 
Lapsuuden kotini oli oma omakotitalo. Vanhempien eron jälkeen asuin sitten vuokralla milloin missäkin ainakin parikymmentä vuotta. Nykyään on taas oma talo, enkä ikinä enää halua vuokra-asuntoa.
 
Lapsuudenkoti vuokralla, kotoa muuttaessa asunnot oli ensin asumisoikeusasuntoja, sitten pari vuokralla ja sen jälkeen ollut kohta 5v omistus.
 
Takaisin
Top