Vuoden 2015 pikkusisarukset <3

Onnea Mile! :) Miten on arki kahden pienen kanssa lähtenyt sujumaan? :Heartred

Ja mites muut odottajat kokevat odotuksen ja arjen taaperon kanssa? :)
 
Meillä ainakin on melkoisen seesteistä, vaikka välillä on kyllä rankkoja päiviä kun pitäisi joka hetkelle olla tekemistä.. Onneksi tuo Eevei pesueineen asustelee naapurissa nykyään, niin saadaan meidän taaperot keskenään viihtymään! Ja nytkin meille tulossa lähekkäin kakkoset :)

Mä en oikeen tiedä että enkö vaan muista vai eikö mulla ollut tällasia kolotuksia esikoista odottaessa, mutta nyt on selkeesti enemmän selkäkipua ja liitoskipua. Kyllä niiden kanssa vielä pärjää, ja loppuenlopuksi aika vähän enää jäljellä! :)

Kertoilkaa ihmeessä vauvautuneet mitä teidän arkeen kuuluu ja miten on hommat sujuneet? Mites synnytys verrattuna ekaan? :)
 
Arki on lähtenyt rullaamaan vauvan ja taaperon kanssa ihan mukavasti. Toki hetkittäin jompikumpi jää vajaalle huomiolle, mutta sille en vaan mahda mitään. Elli saa suuria kiukkukohtauksia päivittäin, ja Elma huutaa kuin syötävä joka kerta kun lähdetään ulos. Mutta pakko on pukea heidät niin että Elma ensin ja Elli sitten, Elli kun riisuu sitten noita vaatteita jos joutuu odottamaan. Mutta ei tämä varmaan poikkea minkään toisen lapsiperheen arjesta. Onneksi mennään kesää kohti niin nuo pukemiset kaikkinensa vähenee.

Mullahan käynnistettiin ensimmäinen synnytys, mutta se merkittiin kestäneeksi 11h 30min papereihin. Elman synnytys taas kesti 5h 45min. Eli aika jotakuinkin puolittui. =) Epiduraalille meni molemmat, Ellin synnytyksessä se vei kaikki kivut ja tuntemukset, ponnistinkin vähän sinnepäin. Elman synnytyksessä taas eiduraali vei pahimman kivun, mutta tunsin emättimen venymisen ja repeämänkin. Elliä ponnistin 17minuuttia ja Elmaa 9minuuttia. Mä olisin valmis synnyttämään taas vaikka heti, sen verran hyviä kokemuksia nämä ovat olleet. Ja siitäkin huolimatta, että salissa taisi tulla sanottua se perinteinen, ei enää ikinä. =DD
 
Kiva kuulla puapru, että yleisesti ottaen oikein mukavasti menee siellä! :)
Varmasti kiirettä pitää, sitä en kyllä yhtään epäile.. Ei varmaan tarvii paljoo miettiä mitähän sitä oikeen tekis, kun hommaa ihan jonoksi saakka.

Onneksi tosiaan alkaa tulee lämpimät kelit, mä oon kanssa ihan kypsä tohon pukemiseen varsinkin just kun Helga ite riisuu suunnilleen sitä mukaa kun vaatetta puetaan. Sit mulla on ollu toi selkä sen verran kipee ettei ihan kauheen äkkiä kimmota sen perään ja sehän tietää sen, koska juoksee mua sit karkuun! Sitä osaa ihan eritavalla arvostaa että vauvat pysyy paikallaan nyt kun tietää millaista arki taaperon kanssa on :) uhmailuakin on ihan mukavissa määrin, mutta vielä ei mikään aivan järkyttävän paha. Ihanaa myös kun mun sisko muutti meidän naapuriin niin hän lupasi vauvan synnyttyä auttaa esikoisen kanssa just viemällä sitä puistoon ja ulkoilemaan sun muuta.

Mulla muuten myös epiduraali vei ihan tunnon ponnistuksesta (ja supistuksesta) ponnistelin kans ihan minne sattuu enkä oikeen tajunnu sitä hommaa ollenkaan. Saa nähdä kuinka tällä kertaa, varmaankin voisi olla sit spinaali yhtenä vaihtoehtona epin sijaan. Mulla kesti papereiden mukaan esikoinen 7h 20min ja ponnistus 21min, mulle käy jos aika puolittuu! Tiedän että näin ei välttämättä käy, mutta toivossa on hyvä elää :D
 
Mä olen pitkälti yksin tällä hetkellä näiden tyttöjen kanssa. Isäntä tekee normaalit työpäivät, ja nyt kun päivä on pidentynyt ja valoa riittää, riittää hänellä virtaa sitten myös noihin "pihahommiin". Ja kohtahan sitä täytyy ruveta valmistelemaan koneita peltojen kevättöihin. En valia, vaikka välillä väsyttää, nämä tytöt on vaan niin ihania että vaikka välillä hermo kiristyy niin kohta jo helpottaa.. :Heartred Ja kyllä tuo isäntä aina kysyy, että voiko hän mennä hommiin, niin ei mulla varmaan silloin ole varaa valittaa kun luvan annan kuitenkin. :p

Mullehan kätilö suositteli tälläkin kertaa tuota epiduraalia, kun spinaali kuulema saattaa aiheuttaa ongelmia istukan irtoamisen kanssa? Ellin synnytyksen jälkeen istukka piti irrottaa käsin nukutettuna, niin halusivat ottaa varman päälle tämän asian suhteen. Ja hyvin irtosikin tällä kertaa, ei tullut suurta verenhukkaa kuten viimeksi.
 
Meillä lähtenyt arki rullaamaan mukavasti. Mies kotona isyyslomalla sen kolme viikkoa, kun en sektion takia saa tuota esikoista nostella vielä. Mies siis menee pitkälti esikoisen rytmiin ja minä vauvan.

Ihanaa nuuhkutella pientä vauvaa vaikka välillä väsyttääkin. Onneksi saa nukkua päiväunet tarvittaessa. :)

Isosisko rakastaa veljeään ja vahtii, että veli tallessa ja haluaa veljen syliin ja mukaan juttuihin. Samalla kuitenkin on vähän mustis välillä ja etenkin jos poika isänsä sylissä, niin esikoisella vaikeaa ja haluaisi kanssa heti isin syliin. Tänään ekaa kertaa meinannut tuo isosisko myös nipistää vauvaa tai heittää lelulla/tavaralla. Mutta toisaalta käy ohimennen pussaamassa ja silittämässä ja kertomassa kuinka veli on rakas. Saa siis olla tarkkana näiden kanssa, mutta pääosin menee hienosti. Vähän jännää kuinka paljon esikoinen meinaa kiukutella, kun jäädään ilman miestä kotiin kuun lopulla ja mun pitää jakaa aikani näille kahdelle. Ei oikein tuo odottaminen sovi tuolle tahtotaaperolle... hieman uhmaa meinaa olla ja toisina päivinä huudetaan enemmän kuin toisina. :D Vauva on toistaiseksi helppo ja syö ja nukkuu eikä turhia huutele. Rento jätkä. ♡
 
Hei vaan hei moi =) Kuudes täällä. Piti vaihtaa nimimerkki kun tulee seitsemäs :Heartred
Facebookissa olenkin jo hehkuttanut että ultrassa lupailtiin tyttöä :Heartred
Ihana että täällä on vielä ihmisiä jotka kirjottelee! Paristi oon meinannut tulla katsomaan että onko ketään, mutta en oo käynyt kun oon aatellut että kaikki on FB:n puolella.
Hirveesti onnea kaikille uusista vauvoista ja plussista =)
 
Mulla oli puapru myös tuo istukan käsinirroitus viimeksi. Saa nähdä miten tällä kertaa käy! Hyvä tietää toi ettei spinaalia silloin suositella, niin muistan sitten mainita elleivät ole katsoneet tiedoista sitä. Opin tuossa marraskuun sairaalareissulla, että kaikki eivät tosiaankaan voi muistaa kaikkea, kun mulla oli tietty lähes joka kerta eri hoitaja eikä kukaan muistanut että olen raskaana! Just kaikkien lääkkeiden tms asioiden kanssa piti olla tosi tarkkana myös itse..
 
Mä tosiaan oon nyt vaan täällä, kun hormonihuuruissani lähdin fbn puolelta enkä osaa tulla takas. :D Mut täältä löydyn kuitennii. :)
 
Hei ihanaa, onnea teille uudelleen plussanneille!!! :Heartred:Heartred:Heartred

Tosi kiva kun käytte täälläkin kertomassa. Mä kun en ikinä liittynyt siihen fb-ryhmään aikanaan. Kiva kuulla sitten tuttujen nimimerkkien kuulumisia :)

Meillä arki sujuu loistavasti noiden pienten kanssa :Heartred Poitsulla oli just 3kk neuvola (täyttää huomenna) ja kasvaa täysimetyksellä hurjasti, paino 7580g ja pituus 63cm :happy: Kova kasvamaan oli tämä meidän syyskuinen isosiskokin :happy:
Tosiaan päivät täys hommaa. Pväuniaika on taivaanlahja :p Ja illalla kun saa tytön sänkyyn, niin alkaa poitsun laatuaika :Heartblue

Sanotaan vielä että täällä ollaan ilman ehkäisyä.... menkat ei ole vielä alkaneet. Mietitään ehkäisyä sitten kun ekat menkat tulee.... ja jos tässä nyt sattuis raskaantumaan, niin ilolla sekin otetaan vastaan :Heartred
 
Jännä juttu että siellä fbssä asiat kärjistyy herkästi ihan uskomattomiin mittoihin. Täällä pystyy juttelemaan nätisti mut siellä ei. Mäkin oon lähtenyt osasta syyskuisten ryhmistä. Ja siihen tän vuoden fb ryhmään en ole edes liittynyt. Koitan rajoittaa omaa nettiaikaa muutenkin
 
Heippa. Hetkeen en ole käynyt täällä lukemassa saatika kirjotellut ja nyt onkin ihana huomata että uusia tulokkaita on näinkin paljon!!! Ja vielä kerran onnea jo nyytin saaneille :Heartred täällä mennään 32-33viikolla en oikein varmasti osaa sanoa millä, koska ultrassa ollut aina viikon tai melkein kaksi isompi... la virallisesti on 19.5 mutta jää nähtäväksi mikä se looullinen sitten on :)

Ihanaa odotusta kaikille!!!
 
Ihania vauvauutisia tosi monella. Itsellä valitettavasti meni kesken. Saatiin tietää vasta ultrassa viikolla 13, vaikka pienen kasvu oli lopahtaut ihan alkumetreille, viikolle 6. Ei ollu tullu pois itestään, joten kotona tein lääkkeillä tyhjennyksen. Siitä on nyt pari viikkoa. Ootellaan että vuoto lakkaa kokonaan ja että kierto alkaa normaalisti ni voi alkaa taas puuhastelemaan.
 
Voi kurjuus pikkuruusu.... </3

Kiva että useampia käy aina välillä päivittelemässä täällä kuulumisiaan, minä säännöllisesti eli päivittäin kirjoittelen tuolla Joulukuisissa niin käyn sitten monesti täältä Syyskuisista katsomassa. Paitsi nyt oli käynyt joku ihme, kun 19. päivän jälkeen en ole saanut ilmoituksia tänne tulleista viesteistä. =/

Meillä alkaa hahmottua päivärytmi Ellin ja Elman kanssa. Elli on toivottavasti nyt siirtynyt (tai siirretty) yksiin päikkäreihin, niin saan pienen hetken päivällä itselleni kun tytöt nukkuvat yhtä aikaa. Lähes täysimetykseen ollaan päästy Elman kanssa kaikista vastoinkäymisistä huolimatta, ja melkoinen tissitakiainen tuo tyttö onkin! Hereillä ollessa 1-1,5tunnin välein syö, vastapainoksi sitten kyllä nukkuu noin 4tunnin päiväunet ja toiset pienemmät. Hän ei tahdo oikein viihtyä muualla kuin sylissä, ja se meinaa välillä olla ongelma, koska Ellikin kaipaa syliä vielä ja myös sitä omaa aikaa. No, onneksi päivässä on myös hetkiä jolloin voin olla vain Ellin kanssa.

1v 6kk neuvolassa muuten oltiin viime viikolla, jos en ole siitä vielä kirjoittanut? 11030g ja 80,5cm. Kaikki ok ja hyvin, ja nyt kun Elli kävelee niin ei ole ainakaan toistaiseksi tarvetta jatkotutkimuksiin tuon motorisen kehityksen suhteen. Elokuussa katsotaan jalkojen asentoja vielä ja jos eivät ole oienneet siihen mennessä niin sitten on kai tarve erikoislääkärille näyttää. Tukisandaalit on siis edelleen aktiivisessa käytössä ja fysioterapiaa kontrolloivasti 1kerta kuussa. Toimintaterapeutin arvioonkin päästään, kun kotijumpparin kanssa alettiin epäillä josko Ellin "ongelmien" taustalla onkin aistiyli- ja aliherkkyydet. Aikaa ei olla vielä saatu, mutta eiköhän sekin tule?
 
En minäkään kuulu fb-ryhmään, ja olen iloinen siitä :happy7 Nytkin jo liikaa somea. Varsinkin kun tää raskaus on ollut niin hanurista ja hormonit vetää mun hermot tosi tiukalle, ja musta tuntuu koko ajan siltä kuin tutut ja puolitutut arvostelisivat itsekseen meidän arkea, kun en halua kaikkea kertoa kaikille. Mulla on liikaa aikaa yliajatella kaikkea.

Varsinkin kun K aloitti nyt kokopäivähoidon osapäivähoidon sijaan, mikä saatiin varhaiskasvatuksen kanssa hoidettua ihan parin päivän varoitusajalla (LUOJAN KIITOS!). Mulla koko ajan piipittää takaraivossa että ihmiset arvostelee sitä miten mä makaan kotona ja lapsi on päiväkodissa 8 tuntia ja mies kuskaa sitä sinne ja pois. Vieläkin tuntuu että löytyy niitä joiden mielestä ennenaikaisesti syntyvä vauva on jotenkin hyvä juttu, ku ei tarvi olla niin kauan raskaana ja odottaa ja muuta paskaa, tai ei vaan tajuta että se lapsi voi saada vaikka mitä vammoja ja pysyviä sairauksia. :BangHead

Mulla on torstaina äitiyspoli, ja alkaa jo olla hiton jännää mennä sinne. Viimeeksikin oli viikossa kaula lyhentyny sentin. Pakko ottaa sairaalakassi mukaan jo joka kerta kun menee näytille. Omalla tavallaan mä oon alkanut toivoa että loppuis jo, ettäs saisi oman fyysisen toimintakyvyn takaisin. Hermoja raastaa kun ei voi oikein mitään tehdä... Ja sit jos vauva syntyykin liian aikaisin, saa taas ruoskia että on tällästä toivonut hetkeäkään :smiley-angry007 Oon päättäny kyllä itekseni että jos vapun jälkeen voisi alkaa elää normaalisti, jos sinne asti pääsen. Sit on Kn viikot melkein kasassa.
 
Takaisin
Top