Voisitko kuvitella adoptoivasi lapsen?

Ei nyt ole ajankohtaista, mutta puhuttiin miehen kanssa jo varhain, että jos lapsia ei suoda niin ehdottomasti. Ajattelin aina, että biologinen lapsi on jotenkin eri asia, mutta nyt kun olen omani saanut niin koen että lapset on omia yksilöitään ja niitä rakastaa ja haluaa hoivata riippumatta ovatko biologisesti omia. Mulla on yksi tärkeä tutun lapsi elämässä eikä olisi kysymystäkään ottaisinko hänet, jos vanhemmille jotain kävisi. :)
 
Samoin meillekin aina ollut selvää että adoptioon lähdettäisiin jos biologisia ei olisi saatu.
On kyllä monesti lapsien välissä myös mietitty sitä vaihtoehtona. Aina siis kovasti kiinnostanut, jäänyt vaan adoption hintavuudesta ja monimutkaisesta prosessista kiinni.
 
Voisin. Esikoista kun toivottiin pidempään, oli itselle selviö että haluaisin adoptoida lapsen, jos emme saisi biologisia. Mies oli eri mieltä, hän ei halunnut. Lapsi kuitenkin silloin saatiin ja nyt on toinenkin. Nykyinen mies on adoption suhteen eri mieltä ja sanoikin, että jos emme yhdessä olisi saaneet biologista lasta, hän olisi halunnut adoptiota. Hän ehdotti minulle myös, että kun lapset kasvavat, voitaisiin harkita tukiperheeksi ryhtymistä. Eihän se nyt ole adoptoimista, mutta lasten, jotka eivät ole omia, auttamista.
 
En usko että olisin lähtenyt adoptioprosessiin jos omia lapsia ei olisi suotu. Liian suuri työ ja tuloskin täysin epävarma (sivusta seuranneena tiedän).
 
En ole koskaan tullut ajatelleeksi adoptiota. Nuorena raskauduin kuitenkin suhteellisen helposti. Jos omia lapsia ei olisi tullut, olisin todennäköisesti maailman paras kummitäti tai olisin hakeutunut sijaisperhetoimintaan.
 
En ole ikinä harkinnut lapsen adoptointia. Nyt kun ei ole edes kolmas lapsi haaveissa se ainakin tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta. Kenties sitä olisi harkittu, jos ei olisi omia saatu. Mutta silloinkin se olisi todennäköisesti kaatunut prosessin vaikeuteen.
 
Jos en olisi omaa saanut olisin varmasti halunnut adoptoida. Prosessi vain on erittäin pitkä, työläs ja kallis. En tiedä miten omat hermot/varat/muut resurssit tässä elämänvaiheessa riittäisivät.
 
Takaisin
Top