Voisitko asua ulkomailla?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko miettinyt ulkomailla asumista? Missä asuisit mieluiten?

Itse olen matkustellut niin vähän, etten tiedä missä viihtyisin. Saksassa olen käynyt kahdesti ja tykkäsin kyllä! Se voisi olla vaihtoehto.

Haaveenani olisi matkustaa Australiaan, mutta en sitten siitä asumisesta tiedä, olisiko kuitenkin liian kuuma makuuni.
 
Ehdottomasti ja tällähetkellä myös asun ulkomailla.
Teini-ikäisenä asuin muutaman vuoden äitini kanssa ulkomailla ja siitä lähtien kun palasimme Suomeen on itsellä ollut palava halu pois Suomesta. Ei sillä, ei Suomessa ollut mitään vikaa, mutta en tuntenut enään olevani täysin ”kotona” siellä.
Lapset sain hyvin nuorena ja siinä vaiheessa oli täysin selvää ettei Suomesta lähtö ole mahdollista, ennen kuin lapset ovat ns. Täysi-ikäisiä tai ovat jo omillaan opiskeluiden vuoksi.
Monien sattumien jälkeen asia mahdollistui ja 2,5 vuotta sitten muutin pois Suomesta. Helppoa ei ole ollut, mutta valinta oli kyllä oikea. Suomeen ei ole ikävä, enkä ole kyllä lähtöni jälkeen edes käynyt.
Tällähetkellä asun siis turkissa ja muutin tänne yksinäisenä naisena ja vasta myöhemmin tapasin täällä mieheni ja nyt odotamme ensimmäistä yhteistä lastamme.

Maata miettiessäni mihin haluaisin, on Lähi-idän kulttuuri ja elämäntavat olleet lähinnä sitä mitä olen halunnut joten esim.Espanja ei ollut vaihtoehtona.
Teininä asuin israelissa, mutta maahanmuutto olisi ollut hyvin vaikeaa ja sinne oleskeluluvan saaminen lähes mahdotonta, päädyin sitten turkkiin joka kuitenkin on kulttuuriltaan jo hiukan länsimaalaistunut moniin muihin Lähi-idän maihin verrattuna. Maahanmuutto ja täällä asuminen on tehty myös suhteellisen helpoksi, mikä oli tärkeää.
Suomeen palaaminen tuntuu tällähetkellä täysin mahdottomalta, en tiedä sopeutuisinko sinne enään kovinkaan helposti.
 
Voisin asua ulkomailla, ja nuorempana asuinkin. Nyt kuitenkin haluan pitää lasten ja isovanhempien välit tiiviinä, koska heillä ei montaa yhteistä vuotta ole jäljellä, joten siksi asumme lähellä isovanhempia niin kauan kuin aikaa riittää. Sen jälkeen varmaan seuraa muutto ulkomaille, ihan lasten parhaaksi.

Suomalainen koulujärjestelmä ja opetussuunnitelma erittäinkin tynnyrissä kasvaneiden tuotosta, ja niin suppeaa maailmankuvaa en halua lapsilleni välittää. Parhaiten se onnistuu asumalla todella erilaisissa maissa Suomeen verrattuna.

Matkakuumetta minulla ei ole ollut enää kymmeneen vuoteen, matkustin nuorena niin paljon, että pelkkä turismi ei enää kiinnosta.
 
Muokattu viimeksi:
En haluaisi asua ulkomailla. Aiemmin matkustin melko paljon ja jatkuvasti oli matkakuume, mutta nyt ei ole tehnyt mieli, vaikka olisi mahdollista lähteä koska tahansa.
 
En voisi. Vaikka Suomessa omat vikansa onkin on täällä myös paljon hyvää. Ja rakastan talvea, joten jos muuttaisin ulkomaille kaikki etelän maat karsiutuisi pois vaihtoehdoista. Pitää kyllä myöntää, että en varsinkaan heikolla kielipäälläni edes uskaltaisi muuttaa ulkomaille.
 
Voisin kyllä ja aikomus onkin muuttaa jossain vaiheessa, ennen kuin poika on kouluiässä. On ruvennut ahdistamaan tämä (lapsi)vihamielinen ympäristö. Vanhuuspäivät haluan viettää lämpimässä, missä ei tarvitse pelätä liukastumista jäisellä kadulla.
 
Voisin asua, jos se olisi vain minusta kiinni. Mutta tällä hetkellä en tekisi sitä esikoiselleni, jonka isän kanssa en ole yhdessä. Sehän tarkoittaisi, että lapsi tapaisi isäänsä todella paljon nykyistä vähemmän. Myös isovanhemmat ovat todella tärkeitä lapsillemme (ja toki myös omat vanhempani minulle), joten tuntuisi pahalta asua kaukana heistä. Tietysti myös työ mietityttää - millaisia alani töitä pystyisin tekemään ulkomailta käsin?

Mutta noin niin kuin ajatuksen tasolla tai mahdollisena tulevaisuuden kuvana voisin hyvinkin asua ulkomailla ainakin jonkin aikaa. Haaveeni on asua Italiassa edes vuoden. :) Ja Irlantikin voisi olla mahdollinen, sillä se on minulle hyvin tuttu maa ja olen siellä useita kuukausia viettänyt.

Suomessa on paljon hyvää, mutta tämä ilmasto alkaa kyllä jo tökkiä...
 
Olen asunut Uudessa-Seelannissa nuorempana ja sieltä miehenikin on kotoisin. Ihan kiva, voisin jonain päivänä muuttaa takaisin, mutta lapset käy kyllä koulun Suomessa. Sen verran olen useamman maan peruskouluja nähnyt ja niistä kuullut että kyllä suomalaiseen koulujärjestelmään ja ennen kaikkea koulukulttuuriin saa olla tyytyväinen. Muutama ulkosuomalainen kaverikin on puuhaamassa muuttoa takaisin Suomeen kun lapset tulee kouluikään.

Toinen syy pysyä Suomessa ovat vanhempani, joiden ainoa lapsi olen. Tykkään myös Suomen vuodenajoista, kulttuurista ja luonnosta. Mutta joskus hamassa tulevaisuudessa voisin muuttaa isompien lasteni kanssa ulkomaille. Mitään matkakuumetta ei ole, nuorempana tuli reissattua eikä ole tarvetta enää matkustaa minnekään.
 
En välttämättä haluaisi asua pidempään ulkomailla, mutta joku parin, kolmen kuukauden pätkä voisi olla kiva kokeilla joskus. Ehkä sit eläkäpäivillä :grin
 
Voisin kyllä varmaan. En ole oikeastaan matkustellut, niin en tiedä tarkkaan mihin. Oikeastaan pohjoiset maat, Ruotsi, Norja, ehkä Tanskakin, vois olla vaihtoehtoja. Islanti tai brittien saari... Muualle en kyllä varmaan lähtisi. Ei ainakaan mihinkään lämpimään.
 
Takaisin
Top