Jaetaanko toisillemme erinäisiä vinkkejä, ehdotuksia ja kokemuksia voimavaroista? Mitkä ovat teille sellaisia asioita, mitkä lisäävät arjen voimavaroja & auttaa jaksamaan, sietämään esimerkiksi epävarmuutta?
Mikä tuo voimaa ja lisää iloa arkeen? ♡
Epävarmuuden sietoon en tiedä onko mitään poppakonsteja, ehkä muuhun asiaan keskittymisen yrittäminen Yritän kanssa muistuttaa itseä kehon ja vauvan viisaudesta
Kävelylenkit kyllä kanssa, ja erityisesti lämmin suihku maadoittaa ainakin itseä
Minä pidän kiinni ajatuksesta, että kaikki on hyvin, jos ei muuta ilmene.
Kun ei tiedä, parempi uskoa parempaan vaihtoehtoon. Omaankin raskauteeni liittyy pelkoja edellisen synnytyksen jäljiltä, mutta yritän luottaa siihen, että kaikki voi tällä kertaa mennä oikein hyvinkin eivätkä raskaudet/synnytykset ole toistensa toisintoja.
Itse myös pyrin murehtimaan vasta jos on aihetta, niin ei tule murehtineeksi samaa asiaa useaan kertaan. Niin kauan kun kaikki on hyvin, kaikki on hyvin. Voimavaroja arkeen tuo omat harrastukset, perhe, rutiinit, ystävät.
Itsellä merkittävimpänä voimavarana parisuhde ja perhe. Yleisesti luotto muihin ihmisiin ja avun vastaanottaminen, ymmärrys siitä että kaikkea ei tarvitse käsitellä ja kestää yksin
@Hansuuu@Tikkunen ihailen teitä jotka pystytte olemaan murehtimatta ennakkoon ennen kuin on selvinnyt että huoleen on aihetta. Tähänhän sitä kannattaa pyrkiä, mutta kun mieleen on hiipinyt epävarmuus, en koe itseäni kohtaan ystävälliseksi työntää sitä pakolla poiskaan. Ehkä oma strategia näiden suhteen on enemmän hyväksymistä (nyt tuntuu tältä, se on ihan tosi ok ja ymmärrettävää, ja voin tuntea itseäni kohtaan myötätuntoa kun on epämiellyttäviä tunteita) ja sitä etten lietso aktiivisesti pelkoja. (Muistutan itselleni ettei ole mitään konkreettista syytä olettaa että jokin olisi pielessä, vaikka tunteet onkin mitä on.)
Voimavaroista laajemmin, mulla toimii parhaiten läheisten ja ystävien tuki ja seura, hyviin asioihin keskittyminen ja huomion harhauttaminen johonkin ihan muuhun kuin siihen mikä on isoa ja painavaa. (Kivaan työ- tai vapaa-ajan projektiin, harrastukseen tai vaikka uuden reseptin kokeiluun.)
@Yrttiteetä tekisi mieli ihan murheettomuuteen en pääse, mutta teen sitä samaa kuin sinä, että yritän olla lietsomatta pelkoja sitten kun ne ovat nousseet pintaan. Nt-ultrakäynnillä pelkkä oveen kirjoitettu sanapari "Vastasyntyneiden teho-osasto" sai itkun pintaan ja mielessäni huusi ääni, etten halua joutua sinne taas. Sairaalakäynti meni siinä tunnetilassa, mutta tunteiden rauhoituttua muistuttelin taas itselleni, että etukäteen ei voi tietää miten käy.
Eli oma tsemppihenki menee aalloissa ja tilanteiden mukaan, mutta onnekseni pääpaino on optimistisella kannalla. Olen huomannut, että raskauden eteneminen myös auttaa - itku ja epävarmuus olivat paljon enemmän pinnassa eka viikkoina kuin nyt puolivälin lähestyessä.
@Hansuuu me oltiin vastasyntyneiden teholla lähes kuukausi ja ei oikein millään osaa suhtautua neutraalisti tuohon sanapariin täälläkään just miehen kanssa ollaan puhuttu sitä, että olisipa ihmeellistä päästä ”normaalille” osastolle.