voikohan listeria tai toksoplasma tarttua hengitysteiden välityksellä?

sapsukka

Oman äänensä löytänyt
osaakohan kukaan sanoa voiko listerioosin tai toksoplasmoosin saada hengitysteiden välityksellä esim. jos siivoaa likaista tiskiallasta tai hämmentää kompostia yms. Vai tarvitseeko aina suuhun mennä taudinaiheuttajaa jotta se tarttuu?
 
Tätä olen itsekin miettinyt! Kissan vessaa siivosin esikoista odottaessa kyllä, mutta huolella käytin käsidesiä ja pesin käsiä. Nyt tämän kakkosen aikaan en juuri enää kissanvessaan koske, minä hoidan pojan vaipat ja mies kissanvessa siivouksen =) kuitenkin välillä vessaa siivoan ja aloinkin nyt miettiä, että voiko siitä hiekkapölystä levitä se toksoplasmoosi =/ en ole vielä saanut tähän asiaan selvyyttä, joten jos joku fiksumpi tosiaan osaisi vastata tähän niin olisi kiva!
 
Eviran sivuilla ainakin sanottiin, että listeriabakteeri tarttuu ihokosketuksen kautta. Eli ymmärtäisin asian silleen, että kissanvessaa siivotessa bakteeri ei voi tarttua hengityksen välityksellä vaan on oltava ihokosketus ulosteisiin tai elintarvikkeita syötävä bakteerin tarttumiseksi.
 
mun kaverin lääkärituttu oli sanonut toksoplasmoosista, että sen on sairastanut jo, jos talossa on ollut kissa/kissoja ennen raskautta eikä se voi kai uudelleen tarttua.. no tiedä häntä, mä oon kans jättänyt kissavessan siivouksen miehelle, ihan varmuuden vuoksi.
 

   Toksoplasmoosiin todella tulee immuniteetti, kun sen on kerran sairastanut. MUTTA... Se ei ole taattua, että vaikka olisit kuinka paljon ollut kissojen kanssa tekemisissä, että olisit välttämättä sen sairastanut. Itelläni testattiin joulukuun alussa immuniteetti ja vasta-aineet ja kumpiakaan ei löytynyt, vaikka viimeiset 12 vuotta meillä on kaksi kissaa asustellut ja olen ihan paljain käsin niiden laatikon putsannut raskaaksi tuloon asti. Ja muutenkin yleisempää tokson saaminen on huonosti kypsennetystä lihasta taikka huonosti pestyistä kasviksista.

 
Takaisin
Top