Voiko parisuhde onnistua 12 vuotta vanhemman miehen kanssa?

  • Ketjun aloittaja Te joilla vanhempi mies
  • Aloituspäivämäärä
T

Te joilla vanhempi mies

Vieras
Olen 22 ja ihastunut 34-vuotiaaseen mieheen. Huolestuttaa vain tämä ikäero. Tuntuu, että suurin osa ihmisistä ajattelee miehen vain käyttävän minua hyväkseen. Tai että meillä on vain seksisuhde.
 
Voi ja ei. Yksilöistähän se on kiinni. Kyllä sen ikäeron arjessa huomaa, mutta ei tuo 12 vuottakaan mikään kohtuuton ole. Niin että vanhemmallakaan iällä välttämättä mitään ongelmia tulisi, joka tapauksessahan toiset vanhenee ja menee huonoon kuntoon toisia aiemmin ja paha on etukäteen ennustaa kuinka kenellekin käy. Riippuu paljon parisuhteenne dynamiikasta, pidätkö häntä isähahmona tai hän sinua tytönhupakkona vai onko suhteenne tasavertoinen.

Itselläni on 14 vuotta vanhempi mies ja täytyy todeta että kummatkin varmasti toivoisimme pienempää ikäeroa. Mutta ihastuessamme ei ikää kyselty ja kun se ikä siinä tutustuessa sitten selvisi se tuli molemmille yllätyksenä. Näillä mennään mitä on annettu, vaikka se ikäero arjessa ja eletyssä elämässä näkyykin. Miehelläni on kuitenkin jo lähes aikuisia lapsia. Toki myös itse olen vanhempi, täytän pian 30. Tuntuu, että tässä viimeisten 6 vuoden aikana olen vasta alkanut "aikuistua" ja jos olisin itse ollut nuorempi kun tapasin mieheni ei suhde olisi toiminut. Enemmän kuin ikä vaikuttaa kuitenkin se elämän kokemus, millä kohtaa elämän polkua kukin on ja kuinka lähekkäin nuo kohdat ovat toisiaan... Toisilla sitten tuo etäisyys on ikäerosta huolimatta vielä kurottavissa ja toisilla jo muutaman vuoden ikäero on kehityksellisesti niin iso, että tilanne on mahdoton.
 
Ikä on vaan pelkkiä numeroita, oikeesti. :) Ja niin kuin edellinen sanoi, tuo ero on vielä ihan kohtuullinen :) Sillä mitä sielä pääkopassa on, merkitsee paljon enemmän :) Onneksi te itse tiedätte mitkä teidän tunteet ovat, joten ihmetelkööt muut rauhassa :)
 
ikä on tosiaan pelkkiä numeroita. Itselläni 10 vuotta vanhempi mies, olin juuri 22 vuotta kun tapasimme. Nyt reilun viiden vuoden jälkeen meillä on kaksi ihanaa lasta ja kolmas tulossa.
Anna sydämen viedä!
Itse ainakin olen sitä mieltä että vanhempi mies on valmiimpi rehelliseen suhteeseen kuin ailahteleva parikymppinen =D
 
Meillä on miehen kanssa ikäeroa 13 vuotta ja hyvin hyvin harvoin tulee tilanteita, että tämän eron millään tavalla huomaisi. Lähinnä mm. tv-ohjelmia tai musiikkia muistellessa :D Muuten tekemisessä ja arjessa ei ole mitään väliä, minkä ikäisiä kukin on. Itse ihastuin miehessäni juuri siihen kypsyyteen ja varmuuteen. Olin silloin 22 ja mies siis 35. Tästä on aikaa 12 vuotta ja yhdessä ollaan pysytty. Olemme naimisissa ja pienen tytön onnelliset vanhemmat. Parikymppisenä oman ikäiset pojat keskittyivät lähinnä ryyppäämiseen, riehumiseen, kavereiden kanssa oleiluun ja ties mihin. Ei kovinkaan monella ollut mielessä oikeasti vakiintuminen ja sitoutuminen ja tämän sain kokea kolmeen kertaan, kun oman ikäiseni petti minua toisen naisen kanssa. Nykyisen mieheni kanssa homma oli ehkä alkuun "vain seksiä", parasta mitä olin siihen mennessä koskaan saanut, kiitos miehen kokemuksen ja taidon huomioida myös naista eikä vain ajatella itseään :wink muutaman kuukauden päästä tuli tunteet mukaan ja sen jälkeen se oli menoa... 10 kk seurustelun jälkeen muutettiin yhteen ja sen jälkeen "loppu on historiaa" :wink

Joten anna mennä vaan, jos se tuntuu oikealta. Ikä on todellakin vain numero :)
 
Se on niin yksilö- ja tilannekysymys.

Hauska juttu, itselläni lähinnä on kokemuksia niin päin, että yli kymmenen vuotta nuorempien kanssa heilastelevat miehet ovat juuri niitä, jotka eivät ole kovin vastuuntuntoisia. Nuoremmat miehet ovat olleet enemmän tosissaan. :angel7

Mutta se riippuu niin monesta asiasta. Kunhan ikäero ei aiheuta mitään erityisiä valtapelejä tai muodosta parisuhteesta tasavertaisen sijaan lähemmäs neuvoja-neuvottava/ohjaava-ohjattava/kasvattaja-seuraaja -tyyppistä suhdetta, niin se ikä on vain yksi tekijä muiden joukossa. Tuollainen suhde sitä paitsi voi syntyä muistakin syistä kuin iän perusteella, mutta selkeästi vanhempi tai nuorempi kumppani voi olla helppo kohde toteuttaa tarvettaan luoda vähemmän tasavertaisia suhteita. Ainahan iällä on jokin vaikutus, suhde vanhempaan miehen väkisinkin on aina erilainen kuin nuorempaan, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa mitään huonoa, vaarallista tai pahaa. Se vain on, valinta.

Silloin kun itse olin suhteessa vanhempaan mieheen, olin itsekin sen verran kypsymätön, että en tuota suhdetta enää ottaisi takaisin, siinä oli aivan selkeästi asetelmia, jotka eivät tehneet suhteesta tasavertaista. Sitä on siis hyvä tarkastella itseään, omia motiivejaan ja tunteitaan, koska ei se niin ole, että se vanha mies on aina se "pahis", joka houkuttelee nuoren tytön ansaan, vaan ihan itse jokainen tekee omat valintansa.
 
:D
Meitä on moneen lähtöön,
Mikä sitten on iso ikäero, ja mikä ei.

Tärkeintä on se mitä itse tuntee,
jos ikäero on itsestä liian iso ja se vaivaa,
sitten se vaivaa vielä myöhemminkin.

Mutta jos itsestä siinä ei ole mitään, niin ei sitten.

Ei meillä ainakaan kukaan mitään ihmettele, liekö tottuneet! :D
 
:D Tää eksyy vähä aiheesta, mutta pakko kertoa oma kokemus.
15v oli ikäeroa ja tyypistä kuoriutuikin täys narsisti ja kun kerroin haluavani erota niin tulikin väkivaltaiseksi. 7v toisen miehen kanssa.. Aivan ihana tyyppi, kaikki meni loistavasti mutta isän vastuuta hän ei osannut kantaa, eikä lastaan ole koskaan halunnut nähdä.
2v nuorempi, silloin parikymppinen. Otti vieraan lapsen omakseen, muuttui baarissa istujasta perheen isäksi. Nyt ollaan naimisissa ja kaksi biologisesti yhteistä lasta :)
Joten nuoretkin osaa yllättää :wink
 
mulla on vanhempi mies, itse olen nyt 32v, mies 46v. meillä ainakin toiminut vaikka kun ihastuin häneen töissä luulin 10 vuotta nuoremmaksi. mutta vähän vanhempi tiesi mitä haluaa, edettiin sitt nopealla tahdilla, hänellä ku ei ollut juuri eronneena vielä omaa asuntoa muutti suoraan mun luo, vuoden päästä syntyi eka lapsi. nyt ollaan naimisissa, oma talo ja lapsia 3. ennen häntä olin oman ikäisteni kanssa eikä toiminut. tosin onhan suhteet muustakin kiinni ku iästä :)
 
Hei! Minulla ja miehelläni on 12 vuoden ikäero, mies on siis vanhempi. :) Tavatessamme olin 22 ja mies siis 34. Molemmilla oli jo elettyä elämää takana sen verran että arvomaailmamme kohtasivat ja ikäeroa ei edes kumpikaan meistä huomannut. Nyt olemme olleet jo neljä vuotta naimisissa ja kaksi lasta on yhdessä.

Suhde kyllä toimii suurellakin ikäerolla kunhan nuorempi osapuoli ei tunne jäävänsä jostain paitsi, suhde on tasa-arvoinen ja arvomaailmat ovat samanlaiset. :) Muiden kommenteista ei kannate välittää jos suhde tuntuu teistä molemmilta oikealta!
 
Moi!

Meillä hitusen vaille 12 vuotta ikäeroa. Tuleva vaimoni 40, minä 52.
Olemme aina olleet onnellisia yhdessä eikä ikäero käytännössä näy missään.
Välillä täytyy oikein tehdä tikusta asiaa ja "koittaa keksiä", missä ikäero näkyy.
No, tietysti jossain, jos niin oikein yritetään jotain etsiä:
-esim. musiikki, TV-ohjelmat, urheilu ja niin edelleen.
Häät tänä keväänä huhtikuussa, kihloihin mentiin vajaa kuukausi sitten.
 
Se on niin yksilöistä kiinni! Kuten aikaisemminkin sanottu, oma kokemus on myös se, että enemmän omaa ikää lähellä olevat miehet ovat olleet tosissaan suhteissa, reippaasti vanhemmat jotain muuta... Itseä nuoremmasta miehestä kuoriutunut todella hyvä isäpuoli, itseä vanhemmat enimmäkseen olleet vain seksin perässä. En voi yleistää kuitenkaan, tämä oma kokemus. Itse en henk. koht. pystyisi kuvittelemaan itselleni edes yli viittä vuotta vanhempaa miestä, mutta kuten todettua, on niin yksilöllistä. Jos jaetaan samoja arvoja, huumori sopii yhteen, kumpaakaan ei haittaa ikäero, ollaan samalla viivalla ja tahdotaan samoja asioita, niin totta ihmeessä juttu voi toimia.
 
Ukkoni on minua 14vuotta vanhempi (30v & 44v) ja suhteemme toimii täydellisesti. Omanikäisteni kanssa suhteet eivät ole toimineet. Kokemusta on, sillä olen seurustellut monien ikäisteni että itseäni paaaljon vanhempien että nuorempien kanssa.
 
Monet asiat vaikuttavat suhteen toimivuuteen, mahdollinen iso ikäero on vain yksi tekijä. Minulle iso ikäero tarkoittaa noin 10 vuotta tai enemmän. Iso ikäero voi haitata, jos parisuhteen osapuolet ovat elämänsä eri vaiheessa. Jos toisella on jo pitkä parisuhde takana, lapsia, eikä välttämättä halua vastaavaa perhe-elämää uudestaan ja toinen osapuoli taas haluaa perhe-elämää ja lapsia, niin tämä todennäköisesti haittaa suhdetta. Iso ikäero näkyy myös nuorena ja vanhana. Elämä on hyvin erilaista teini-iässä ja aikuisena. Tällöin esim. 18 ja 33 vuotiaan seurustellessa voi ikäero haitata. Vastaavasti kun toinen suhteen toinen osapuoli on 80 vuoden iässä ja toinen vasta 65 vuotta, niin tällöin fyysinen kunto on todennäköisesti hyvin erilainen ja tämä voi haitata suhdetta.
 
Takaisin
Top