Se on niin yksilö- ja tilannekysymys.
Hauska juttu, itselläni lähinnä on kokemuksia niin päin, että yli kymmenen vuotta nuorempien kanssa heilastelevat miehet ovat juuri niitä, jotka eivät ole kovin vastuuntuntoisia. Nuoremmat miehet ovat olleet enemmän tosissaan.
Mutta se riippuu niin monesta asiasta. Kunhan ikäero ei aiheuta mitään erityisiä valtapelejä tai muodosta parisuhteesta tasavertaisen sijaan lähemmäs neuvoja-neuvottava/ohjaava-ohjattava/kasvattaja-seuraaja -tyyppistä suhdetta, niin se ikä on vain yksi tekijä muiden joukossa. Tuollainen suhde sitä paitsi voi syntyä muistakin syistä kuin iän perusteella, mutta selkeästi vanhempi tai nuorempi kumppani voi olla helppo kohde toteuttaa tarvettaan luoda vähemmän tasavertaisia suhteita. Ainahan iällä on jokin vaikutus, suhde vanhempaan miehen väkisinkin on aina erilainen kuin nuorempaan, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa mitään huonoa, vaarallista tai pahaa. Se vain on, valinta.
Silloin kun itse olin suhteessa vanhempaan mieheen, olin itsekin sen verran kypsymätön, että en tuota suhdetta enää ottaisi takaisin, siinä oli aivan selkeästi asetelmia, jotka eivät tehneet suhteesta tasavertaista. Sitä on siis hyvä tarkastella itseään, omia motiivejaan ja tunteitaan, koska ei se niin ole, että se vanha mies on aina se "pahis", joka houkuttelee nuoren tytön ansaan, vaan ihan itse jokainen tekee omat valintansa.