Voiko nimi "mennä pilalle"?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ajatellaan että mielessäsi on jokin kaunis nimi, jonka voisit antaa lapsellesi. Mutta sitten onkin joku epämiellyttävä tuttava/julkkis, jolla on sama nimi. Voisitko ajatella antavasi nimen silti lapselle, vai tuntuuko se sitten huonolta sen toisen kantajan vuoksi?

Itse en ole ihan varma. Riippuu varmasti myös siitä kuinka paljon tämä ihminen on esillä/elämässäni. En voisi esimerkiksi ikinä antaa lapselle nimeksi vaikka Donald, mutta joku tusinajulkkis, jota kukaan ei edes muista, tuskin haittaisi niin paljoa. Toisaalta luulen että esimerkiksi jonkun ikävän lapsuuden tutun nimeä en myöskään antaisi. Olisi vähän väärät mielikuvat jos olisi kiusaajan nimi, vaikka ei oltaisi oltu vuosiin tekemisissä. Siinä olisi jo lapsena nimeen yhdistettu negatiivinen mielikuva.

Julkkikset vähän riippuu toilailun tasosta ynnä muusta, mutta tuskin vaikuttaisi. Sen sijaan omat tutut vaikuttaa enemmän. Yksi kiva tytönnimi on sen takia mennyt pois omalta kivojen nimien listalta, kun mulla oli sen niminen asiakas ja hän aina aiheutti päänvaivaa ja kulutti mun työaikaa ilman että siitä tuli meidän firmalle latin latia 😅😂 Ihan kiva ihmisenä oli, mutta sen nimen kuullessa en pysty kuin ajattelemaan soivaa puhelinta ja tiedossa olevaa tunnin jaarittelua kesken kiireisen päivän, mikä ei johda mihinkään 🙈🤣 Oon nimiä miettiessä myös pohtinut, voiko lapsuudenystävän nimeä käyttää, jos ei enää olla enempää kuin somekavereita, ilman viestittelyä tms. Tulisko sitä sit aina se ystävä mieleen kun kutsuis omaa lasta. Nimiasia on yks plussa myös siinä että saimme poikavauvan, kun tytöille on tosi vähän itseä miellyttäviä nimiä jotka joko ei ois jonkun tutun nimi tai sit jo kaverien lapsilla käytössä. Poikien nimiä mulla olis vaikka seittemään veljekseen asti jonossa 😂

Nimestä on mulla ennen mennyt maku ainakin omalla kohdalla. On nimiä joita en ennen olisi antanut sen vuoksi että se edustaa jotain henkilöä josta en pidä.

Ajatustapaa voi kuitenkin muuttaa. Esim. kun annat jonkun nimen lapselle joka on kaunis, mutta jota sattuu edustamaan joku ei kiva henkilö, niin voi ajatella, entä antaa nimelle samalla uuden mahdollisuuden tulla kauniiksi sun lapsen nimenä. ❤️

Mutta joo. Donald ei silti kuulu suosikkinimiini. 😂

Todellakin voi! Ei ehkä julkkikset pilaa niitä, esimerkiksi tällä hetkellä tytön nimi, josta pidän kovasti, on myös eräällä julkkiksella, joka on kohtuullisesti otsikoiden mukaan töppäillyt. Mutta en ajattele nimeä tämän julkkiksen kautta, koska en tunne kyseistä julkkista henkilökohtaisesti. Enemmän minulle vaikuttaa henkilökohtaisesti tuntemieni ihmisten toimet, jos joku tuntemani ihminen on mielestäni epämiellyttävä, hänen nimensäkin on.

Mustakaan ei julkkikset voi oikein nimeä pilata. No ehkä poikkeuksena just joku super paha eli tommone donald 🤭

Mut tutut, entiset koulukaverit, kiusaajat tms. Hyvinkin voi. Kyl ainaki itelle tulee monesta ihan kivasta nimestä ihan semmonen olo että ei ikinä omalle lapselle!

No ei Donaldissa mitään vikaa ole, paitsi ettei se sovi oikein suomalaiseen suuhun. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja varmaan median harrastamalla loanheitolla on tässä selvä rooli.

Meillä asuu ainakin yksi lapsukainen jolla on korkeassa poliittisessa asemassa oleva kaima. :Smiling Face With Smiling Eyes:

En myöskään kauheasti välittäis jos jollain julkkiksella ois sama nimi kuin lapsella, mut omaan valintaan kyllä vaikuttaa se minkä nimisiä ihmisiä on elämänvarrella tullut tavattua. Ja vaikka olis ihan kivakin ihminen, esim. entinen työkaveri tai vaikka naapuri niin en jotenkin haluaisi samaa nimeä omalle lapselle 😅 Esikoisen nimisiä en oo ikinä henk.koht. tuntenut ja varmasti sama linja pitää jatkossakin jos lapsia tulee lisää. En myöskään haluaisi et omalla lapsella on sen hetken suosituin nimi jostain syystä..

Julkkisten nimet ei vaikuta, mutta en halua antaa lapselle tutun ihmisen nimeä. En ystävän enkä vihollisen. Se nimi tuntuu varatulta sille tutulleni. Jonkun edesmenneen isovanhemman nimen voisin kuvitella antavani, jos heillä olisi mieluisia nimiä.

Entisten poikaystävien nimiä en ehkä antaisi, se tuntuisi väärältä 😂. Sitten on myöskin äitini sukupolven nimiä mitä en antaisi, mielikuvat näistä nimistä ovat lähinnä kärttyisiä, "elämä on kärsimystä" -aikuisia. Julkkikset eivät itselläni oikein nimi-ihanteita muuta. Kiusaajia ei itselläni onneksi ole.

Hassua ehkä, mutta esikoisen toinen nimi tuntuu itselle hieman merkityksettömältä ja siksi se vähän harmittaa. Olisi ehkä pitänyt pitää päänsä, mutta isä sitä nimeä kovasti halusi. Onneksi etunimi on edelleen hyvä.

Takaisin