voiko lapsensa puolesta pelätä liikaa?

  • Ketjun aloittaja LiinaMiina
  • Aloituspäivämäärä
L

LiinaMiina

Vieras
Hei

Olen melko pelokas äiti, kaikin puolin. Pelkään sitä,että tyttäreni (2,5-vuotias) on koirien läheisyydessä. Pelkään sitä, että tyttöni kävelee vierelläni kävelytiellä, jos vierellä kulkee autotie. Pelkään pitää ikkunoita auki kotona, siis koska tyttö voisi saada päähänsä ponkaista siitä ulos. En uskalla antaa hänen leikkiä toisessa huoneessa jossa en itse ole, vaikka hän on melko itsenäinen luonne. Tässä on siis vain muutama esimerkki..
Joskus iltaisin mietin vain kaikkea kamalaa, jota saattaisi tapahtua ja olenkin kieltänyt läheisiäni kertomasta minulle kaikista kamalista lapsiin kohdistuvista asioista joista he ovat kuulleet, sillä ne saavat minut suunnattoman ahdistuksen valtaan.
Meneekö tälläinen pelko ja huoli ajan kanssa ohi vai tuleeko minusta hullu ja höösäävä äiti joka rajoittaa koko lapsensa elämää omien pelkojensa vuoksi.
 
Minäkin olen taipuvainen pelkäämään liikaa... Itselläni saattaa kummitella pelkoja päässä juuri kamalien uutisten takia. Mutta elämää ei voi kuitenkaan pelätä kokoajan... lapsen turvallisuus tulee varmistaa, mutta antaa lapsen samalla kokea maailmaa myös itse. Meillä on yläkerta ja on täysin mahdollista, että lapsi kiipeää ikkunaan ja putoaa, joten viisastahan sitä on pelätä.. olen asentanut ikkunoihin turvakehikot, joita lapsi ei saa itse irti.. voin siis huokaista ja antaa lapsen leikkiä toisessa huoneessa kuin missä itse olen. Joskus ajattelin pelkääväni ja huolehtivani liikaa, mut mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ja kun lapsi kasvaa ja oppii, niin äitikin oppii luottamaan lapsensa taitoihin enemmän. Itsestäni ainakin olen huomannut että olen relannut selvästi... tiedän, mitä lapseni osaa ja tietää, ja miltä häntä täytyy varjella. Eniten pelkään, että lapseni joutuu jonkun sekopään käsiin, joten en laske silmiäni hänestä kun olemme kaupoilla tms, vaan vahdin häntä kuin haukka. En halua rajoittaa lapseni elämää mutta täytyyhän sitä suojella... kyllä ne kasvaa ja oppivat itsekin välttämään vaaroja ja vieraita ihmisiä. :)
 
Takaisin
Top