Voiko joululahja olla ostettu käytettynä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olette? Onko hyväksyttävää antaa kirpparilta ostettu joululahja?

Itse voisin kuvitella antavani jollekin kyllin läheiselle kirpputorilta ostetun lahjan. Esim. miehelleni tai lapselleni, ehkä myös vanhemmille tai veljilleni, jos löytyisi jotain heidän näköistä. Olen myös saanut käytettynä hankitun lahjan, jonka olin itse toivonut - sitä ei olisi saanut enää uutena. Vieraammalle se tuntuisi oudolta. Tietenkin kirpparilta hankitun lahjan pitää olla hyväkuntoinen.
 
Voi, meillä on joululahjaksi annettu käytettyjä leluja paljonkin. Ei pieni lapsi tajua onko lelu uusi vai käytetty, enkä toisaalta halua opettaa lapsilleni kertakäyttökulttuuria -- jos tavara on käyttökelpoinen, ei sille tule nyrpistellä vaikka sitä olisi joku muu joskus käyttänyt.
 
Itse en käy kirppareilla, mutta kyllä käytettykin lelu voi olla todella haluttu, mutta hyväkuntoinen ja turvallinen sen tulee olla. Todella vanhoissa leluissa voi olla vaikka mitä aineita, jotka nykyään on kielletty.
 
Voisin kuvitella ostavani jonkun kirjan tai pelin kirpparilta lahjaksi. Miksei myös muutakin, kunhan on hyväkuntoista.
 
Jos ihan rehellisesti sanotaan, olisin pettynyt käytetystä lahjasta, ellen olisi nimenomaan toivonut esimerkiksi harvinaisempaa vanhaa kirjaa divarista. Enkä käytettyä lahjaa lähtökohtaisesti hankkisi, ellei ole juuri se tilanne, että lahjansaaja tiedostaa jo etukäteen, että saa käytetyn lahjan. Joulu on kerran vuodessa vaan, ja mielestäni jokainen ansaitsee uuden, juuri hänelle ostetun lahjan. Tästä syystä tykkään myös osallistua joulupuukeräykseen, jotta voin antaa uuden lahjan jollekin sitä tarvitsevalle lapselle.
 
Ihan kaikille en kehtaa antaa käytettyä lahjaa, en tiedä miksi..:oops: Mutta läheisimmille kyllä kehtaan ja otan iloisena myös vastaan käytettynä minulle tai lapselle annetut lahjat! :Heartred
 
Totta kai voi. Lapsille etenkin voi yhtä hyvin ostaa käytettyä, kun he eivät etenkään pienenä edes ymmärrä eroa uuden ja käytetyn välillä. Ja toki aikuisellekin voi - eipä esimerkiksi kirja juuri miksikään siinä mene, että sen lukee joku muu ensin.
 
Kyllä voi! Oon itse saanut kirjoja ja levyjä käytettynä lahjaksi. Ja nyt kun muistelen, niin takin myös.
 
Takaisin
Top