voiko hiuslakka tappaa sikiön?

sapsukka

Oman äänensä löytänyt
huoleni voi kuulostaa hiukan hölmöltä, mutta kun aikani olen sitä päässäni pyöritellyt on pakko tulla tänne puhumaan siitä.
eli siis kävin eilen kampaajalla missä hiukseni värjättiin ja lopuksi kampaaja laittoi tosi reilusti hiuslakkaa hiuksiini ja sitä pöllysi kaikkialle. Jouduin väkisin hengittämään sitä ja sitä meni jopa suuhuni. Nyt olen miettinyt voiko tuo kemikaalipilvi aiheuttaa harmia masuasukilleni. Kyse kun on aikamoisesta myrkystä.
 
Sanoisin että on muita huomattavasti pahempia myrkkyjä mitä hengität kuten esim pakokaasuja. Eli en kyllä olisi tuosta huolissani. Onhan niitä äitejä jotka luopuu kaikista kemikaaleista, hiustenvärjäyksestä, meikeistä ym ym. Itse kävin kasvohoidossa, värjäsin hiukseni ja käytin meikkejä koko raskauden aikana.
 
Tuskin sikiö yhdestä kerrasta saa vielä mitään. Ois ehkä eri asia, jos toistuvasti altistuis kemikaaleille. Enkä tiedä imeytyykö hiuslakka hengitettynä verenkiertoon..? Vai jääkö vain hengitysteihin.. Yleensähän varotellaan aineista, jotka tulee iholle, koska siitä ne ainakin pääsee imeytymään verenkiertoon.
 
Eiköhän se hiusten värjäys ole ollut pahempi vaara sikiölle kuin hiuslakka. Ihon kautta kemikaalit imeytyy vereen ja menee näin myös jakoon sikiölle, hengitettynä ei niin paljon imeydy sikiölle saakka. :)
 
Ei syytä huoleen. On tutkimuksia joiden mukaan liiallinen ja jatkuvat kemikalien käyttö voi aiheuttaa jotain sikiölle, mutta mitään varmaa ei vieläkään olla todettu. Suurinosa odottavista äideistä värjää tukkaa ja meikkaa raskauden aikana. Kemikaaleja voi vähentää, mutta ei niitä kokonaan tarvitse lopettaa. Pahempiakin on, kuten tupakka, alkoholi ja jatkuvat ilmansaasteet.
Itse värjäytän hiuksia raskauden aikana parin kuukauden välein, nyt tulee kolmen kuukauden väli kun ei ollut kampaajalla aikaa. Kampaajalta olen kysynyt mitä mieltä hän on siitä että hiuksia värjätään raskauden aikana. Koulussa on kuulemma opetettu ettei hiusten värjäys ole vaarallista. Olen kyllä kuullut että jotkut kampaajat ei suostu värjäämään raskaana olevien hiuksia mutta mun mielestä se on liikaa hysteriaa. Oma kampaaja on kyllä vähentänyt erilaisten aineiden laittoa mun päähän. Ennen se huiski varmaan kuutta tai seitsemää suihketta ja tököttiä, mutta nykyään laittaa vaan paria ja hillitysti.
Kohtuutta kun noudattaa, niin ei ole hätää :)
 
Tosiaan ei se vahinkoa pienissä määrin tee. Tietysti liika on liikaa, mutta niinkun joku jo laittoikin että pahempiakin saasteita on!

 Itse olen parturi- kampaaja ja viikolle 38 asti tein töitä joka päivä joutui käyttämään hiusvärejä, lakkaa ym.
 Mitään ei tullut ja terve lapsi syntyi! Loppu vaiheessa aloin käyttää suurimmaksi osin hajusteetonta lakkaa, silloin tällöin myös aikaisemmin, asiakkaasta riippuen. Mutta voithan tietysti itse asiasta seuraavalla käynnillä mainita tai vaihtoehtoisesti jättää laittamatta (hiuksista saa muutenkin pysyvät).

 Viime vuonna alkoi kova keskustelu yleisesti kosmetiikan, väriaineiden ym käytöstä raskaus aikana ja niiden haittavaikutuksista. Jos nuo pitäisi tosiaan paikkaansa ja ne aiheuttaisivat keskenmenoa, sairautta tai melkein mitä vaan pitäisi parturi- kampaajien olla oikeitettuja jäädä sairaslomalle (mistä maksetaan kunnon korvaus) heti testin näytettyä plussaa.

 Eli sinuna en nyt stressaisi, jos jotain tulee voin heti sanoa että johtuu kyllä jostain muusta. Tai tietysti jotkut ovat vain herkempiä, mutta nykyaikana on aika hyvin noita aineita tutkittu ym että ei niistä haittaa pitäisi olla.
Ja veikkaan että on vaarallisempaa ajaa autolla/ kävellä autojen läheisyydessä kun suihkuttaa lakkaa tai värjätä hiuksia 4-6viikon välein..
 
Takaisin
Top