Vitamiinit + muut ravintolisät

Kävin eilen siellä varhaisultrassa ja lääkäri kyseli syönkö jotakin vitamiineja. Kerroin syöväni Ladyvita Mama vitskuja ja suositteli vaihtamaan ne Multivitan raskaus vitamiineihin. Huvikseni vertailin tabujen sisältöä netissä likipitäen kaikkea on enemmän tuolla Multivitan raskausajan vitamiinissä. Ladyvitaa täytyy ottaa 3 tabua/päivä ja Multivitaa ilmeisesti vain yksi. Ja Multivita tulee halvemmaksi.Onko muilla kokemuksia em. vitamiineista? Plussia, miinuksia..?

Sitten lääkäri kyseli myös kuinka paljon käytän maitotaloustuotteita. Kerroin, että käytän melko vähän, max yksi-kaksi viiliä/jugurttia/päivä + muutama siivu juustoa. Maitoakaan ei tule juotua ruualla ja maitokahvia juon enää vain yhden kupin päivässä. Tämän kuultuaan lääkäri kirjoitti minulle reseptin Kalcipos-D -tabletteihin. Onko kenelläkään nuista mitään kokemusta? Ja lopuksi tohtori sanoi vielä, että Multivitalla ja tuolla Kalcipos-D:llä pärjään koko raskauden ajan.
 
Mä söin edellisessä raskaudessa tota multivitaa ja jatkan samoisilla linjalla nytkin:) Edellisessä söin kyllä myös ennen raskautta ja alkuraskauden aikana lisäksi foolihappoa. Nyt harmittaa etten varautunut siihen kun se on kuitenkin niin tärkeä lapsen aivojen kannalta:/

Rautaa edellisessä raskaudessa aloin syömään muistaakseni toisella kolmanneksella. Mulla aina hb ollu yli 150 mut romahti 119 raskausaikana. Rauta tabuissa sitten onkin eroja ja mm obsidan teki mun mahasta sietämättömän kovan, kääk! Muistan vieläkin sen tuskan. Sit piti alkaa vetämään Vi-Siblin kuitu valmistetta ja sitä jauhoa raskaana ollessa en voinut sietää eli ykä meinas tulla joka krt...Pakolla nielin alas veteen sekoitettuna..

Maitoa juon kuin pieni vasikka, litra saattaa mennä päivään:) se on joidenkin ns tutkimusten mielestä liikaa!! En usko! =D Olen kapinallinen =D

Kahvin kulutus on hurjasti romahtanut... aamu sumpit yleensä riittää jos ei käy kylässä tai ole vieraita:)
 
Mulla on sekä tota multitabsia että multivitaa, ei niissä pitoisuuksissa ollut mun mielestä kauheasti eroa. Noihin päädyin, kun sitä lady vitaa saisi napsia sen 3 päivässä. Ostin nyt toista ja toista on vähän jäljellä. Vuorotellen ostan purkit kumpaakin merkkiä, että tulee vähän vaihtelua. Yksi purkki ei mun mielestä kestä ihan koko raskautta, kun siinä on lähellä 100 tablettia, mutta imettäessä on kanssa ihan hyvä niitä syödä, niin ei haittaa, vaikka jää ylitse.

Kalsiumlisää taisin viimeksi syödä aina toisinaan, ehkä tässäkin raskaudessa hankin jonkun valmisteen. Juon tosin nykyään piimää+ juustot+ viili, niin niistä saattaa kyllä tulle ihan riittävästi.

Rautaa aloin ottamaan, kun hemoglobiini laski alle 120 viime raskaudessa ja neuvolassa määräsivät sitten. Ja tässäkin raskaudessa syön sitten, jos arvot laskee liian alhaisiksi, kun mää lähden varmaan taasen myöskin sieltä 150 tietämiltä. Obsidania söin viimeksi. Sellainen rautapitoinen mehuvalmistehan on olemassa, joka kuulemma sopii herkkä vatsaisille, en nyt muista nimeä..

Lisäksi syön kalaöljyä 1-2 kapselia viikossa, koska kalaa ei tule syötyä riittävästi. Siis kalaöljyä, en kalanmaksaöljyä. Ja kalaöljystäkin sitä miedointa valmistetta puolikkaan annoksen mitä apteekista löytyy. Söin viime raskaudessakin, jolloin kysyin apteekkarilta, että voiko syödä ja hän pitkin hampain sanoi, että Lysin omega-3 happoa ja yksi kapseli silloin tällöin ei pitäisi olla haitaksi. Siinä ei ole a-vitamiiniakaan.

Ja maitohappobakteereita purkista kanssa, koska mulla on paha atooppinen ihottuma ja viime raskuden aikana luin jostakin, että ne saattaisivat ehkäistä atooppisen ihottuman puhkeamista lapsella tai ainakin lieventää+ siirtää sen puhkeamista. Kuvittelen myös, että ne lisäävät vastustuskykyä, koska en ole ollut sen jälkeen oikeastaan kipeä, kun niitä aloin syömään. Söin viime raskaudessakin.

D-vitamiini lisän aloitan vielä loka-marraskuussa, vaikka tuossa raskausvitamiinissakin sitä on.

Muuten yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti ja erilaisia ruokia viikoittain vaihdellen, tietty kasvikset ja hedelmät pääosassa. Ettei mitään tulisi liikaa, eikä liian vähän. Onhan tää raskaus melkoista arpapeliä :D

Tuolla vielä vähän tuosta kalaöljystä/ maitohappobakteereista:
http://www.harmonia.fi/terveys/yritys/tutkimukset?id=13072354-tutkimuksia-kalaoljyn-kaytosta
 
Mä just lisäsin itseni tänne teidän odottajien joukkoon ja huomasin tän ketjun. Mä oon syönyt jo jonkin aikaa tota LadyVitaMamaa ja nyt tarttis mennä ostamaan lisää kun loppuvat ja aattelin myös vaihtaa ne noihin raskaana olevan Multivitaan. Kalkkia syön kaksi kertaa päivässä, koska käytän niin vähän maitotuotteita. Muita vitamiineja en sitten ajatellut syödä ellei tohtorit määrää :)
 
Minäkin ostin multivitan raskaus-monivitamiineja aika lailla heti kun olin plussannut. Eka neuvola on elokuun puolivälissä, saa nähä sitten että pitääkö minunkin ottaa Kalciposta vielä lisäksi, kun en maitoa juo. 1 jogurtti minullakin menee päivässä ja muutama juustosiivu.
No, eiköhän ne neuvolan tädit sitten neuvo muissa ravintolisien käytöissä, aloittelija kun näissä asioissa olen. :)
 
mä söin edellisestä alkuraskauden sitä, missä oli myös kalkki (multivitako?) mut vaihdoin sit siihen missä ei ole kalkkia, kun rupes hemoglobiini laskeen.. loppuraskauden söin sit sillee et otin aamulla sen vitamiinin ja illalla kalkin, enkä lisärautaa tarvinnu sit enää lainkaa..
 
Thilduska ainakin jaksaa ihailtavasti pitää huolta, että syö monipuolisesti :)

Mä syön kanssa tuota Multivitaa. Tosin muistan ottaa ehkä joka toinen päivä ja sit jos oikein paljon oksettaa niin ei vaan pysty. Mutta en viitsi stressata, kun sama oli viime raskaudessa ja terve poika syntyi :) Rautaa saan varmaan alkaa taas syömään aika piankin, kun oon aina mennyt anemian rajoilla ihan normaalissakin elämässä. Noita Obsidaneja olis mulla täys pakkaus, kun en pysty syömään kapseleita :D Retaferiin (tai jotain sinnepäin) vaihdoin heti, kun ekaa yritin ja ei menny alas.
 
Minäkin kävin viime viikolla ostamassa purkin Multivitoja ja niitä söin viime raskaudessakin. Maitoo opin juomaan viime raskauden aikana ja se onkii jääny tavaks juua ruualla toisinaan maitoo. Maitotuotteita käytän muutenkin varmaan ihan sopivasti joten lisä kalkkia tuskin tarvii syyä.
Hemoglobiini mulla on aina ollu hyvä, mutta viime raskauden loppu vaiheessa se laski ja piti syyä lisä rautaa ja varaudun siihen nyttenkin.
 

Mä syön tuota ladyvita mamaa, vai mikä se nyt olikaan ja lisäksi kalaöljykapseleita omega 3sta. Eka raskaudesta söin alusta asti rautaa litkuna, kun hb laski alle sadan jatkuvasti, tapletit ei auttanut, luontaistuotelitkut nosti palio paremmin.
 
Nyt eka neuvolassa selviää sitten, mikä tässä tilanne, laskeeko taas tuo hb ja kun mulla edellisessä synnytyksessä selvis verenvuototaipumus niin saa olla tarkkana tuon hbn kanssa. Synnytyksen jälkeen laski niin että hb oli enää 60. Nii pitää koittaa niin hyvää huolta pitää tuosta hb:Stä. Vaikka pidin kyllä viimeksikki, mutta silti vuosin ihan ylipalio. Noh meni vähän asian laidasta nyt. Lisäksi viimeksi söin foolihappoa ja maitohappobakteereja, nyt en ole syönyt erikseen. Foolihappoahan on tuossa ladyvita mamassa.
 
Täällä myös heti plussaus päivänä haimme apteekista purnukallisen raskaana oleville ja imettäville tarkoitettu Multivitaa :) Syön sen verran maitotuotteita (jugua, juustoa ja ainakin lasillisen maitoa), että vielä en ole kalkkia ottanut tablettina. Katsotaan mitä neuvolassa asiasta sanotaan. Ensimmäinen neuvola on ensi viikolla. Ihan jännittää, kun on meidän ensimmäinen nyytti :)
 
Mulla kanssa Multivitat käytössä ollu jo säännöllisesti esikoisen odotusajasta lähtien. Ne kun käy odotusaikana, imetysaikana ja raskautta suunnitteleville :) Nää kaikki on siis tässä ollu peräjälkeen ni en oo niitä välillä lopettanu. Otan yhden päivässä, vaikka kaksi sais ottaa... Edellisessä söin myös D-vitamiinilisää talvikuukausina ja niin meinaan nytkin tehdä. Rautaa en edellisessä tarvinnu lisää, vaikka ei mun hempparit mitkään parhaat oo koskaan ollu :O Jospa ei tästäkää tarttis rautalisää ollenkaan.
 
Takaisin
Top