Vitamiinit ja muut

Tossa mama vitamiinissa mitä syön on kuulemma se tarvittava määrä foolihappoa ja raskautta ennen join joka aamu monivitamiinijuoman missä myös foolihappoa :) onneksi näin koska mulle ei mainittu siitä mitään neuvolassa ennenkuin itse kysyin että olin kuullut sellaisesta ja ite noista vitsmiineistakin tarkistin
 
Mulla oli kans minisunin mamat käytössä, ihan alkuraskaudessa kun voin muutenkin tosi pahoin ja oksentelin, ne saivat oksentelun vaan pahenemaan. Kun lopetin hetkeksi, pahoinvointikin lievittyi vähän. Sitten siirryin syömään noi tabletit ihan viimeiseksi illalla ja sitten äkkiä pötkölleen, niin eivät tehneet heti pahaa. Muuten olivat ihan kelpo vitamiineja, loppuivat tuossa vähän aikaa sitten ja hain uusia, aattelin että kokeilen toista merkkiä ja otin jotain ladyvita raskaus- ja imetysvitamiinia. Huomasin vasta kotona että voi paska, tarvittavaan päiväannokseen pitää ottaa KOLME tablettia..... Tulipas kalliit vitskut, en yhtään älynny. No, empä ainakaan ens kerralla ota noita.
Myös rautaa söin, obsidania ensin noin kuukauden, hemoglobiini vaan laski ja laski, sekä mulle tuli hiukan vatsavaivoja. Nestemäiseen rautaan vaihdettuani hemoglobiini singahti nousuun, siinä tosin myös muita vitamiineja lisättynä niin piti olla aika tarkkana kuinka paljon sitten syö muita äitiysvitamiineja. Nestemäisestä ainoana sivuoireena huomasin närästyksen. Maitohappobakteereja oon myös naukkaillut silloin tällöin :)
 
Yritimme vauvaa lähes kaksi vuotta, jona aikana söin foolihappoa kuureina. En siis aina muistanut ottaa sitä kovin säännöllisesti, mutta aina silloin tällöin oli kausia kun niitä otin päivittäin. Nyt raskauden aikana syön edelleen foolihappoa (viikot 17+2) ja neuvolassa sanottiin että periaatteessa sen voi jättää jo pois, mutta ei siitä haittaakaan ole ja ajattelin siis nyt syödä ton purkin loppuun.

Lisäksi syön raskausajan Omegalive kalaöljykapseleita, D-vitamiinia kapseleina, C-vitamiinia, maitohappobakteereja ja magnesiumia. Piimaxia söin myös, mutta nyt en ole oikein varma että kannattaako niitä syödä raskauden aikana vai ei.. unohdin taas kysyä neuvolassa. Täytyypä muistaa kysyä kun käyn apteekissa seuraavan kerran.
 
Ostin nyt lifestä sellaisia äitiysvitamiineja. Joku amerikkalainen merkki, kuulemma suosittuja ja hyviä. Sit ostin myös kalaöljyä. Lisäksi syön foolihapot loppuun ja d-vitamiinia.
 
Mulle sanottiin neuvolasta, että kalaöljyn popsiminen pitää lopettaa rv35 mennessä, koska se ohentaa verta. Jos vaikka synnytyksessä sattuiskin joku isompi verenvuoto niin se on vaikea saada muuten tyrehdytettyä. Siksi siirryin kans multivitaan, jossa on myös nuo tarvittavat vitamiinit mitä saa kalaöljystä :)
 
Juu tosiaan tuosta kalaöljyn verta ohentavasta vaikutuksesta olinkin tietoinen, ja ehdin miettiä jo, että se varmasti pitää hyvissä ajoin ennen synnytystä lopettaa, ettei tule ongelmia. Tuo olikin nyt hyvä muistutus :) vaikkakaan ei vielä hetkeen ajankohtainen..
 
Myös magneesiumin syöminen pitää lopettaa noin kuukautta enne laskettua aikaa koska vähentää lihas kramppeja ja tätä myöten heikentää supistuksia. Tai näin ohjeistettiin.
 
Oho olipa hyvä tulla lukemaan tätä ketjua! Mulle ei nimittäin ole sanottu mitään kalaöljyn tai magnesiumin lopettamisesta ennen synnytystä, vaikka neuvolassa kyllä tiedetään että niitä syön.

Muuten menee multivitan Mama-vitskut, kalsiumi, d-vitamiini, maitohappobakteerit ja nestemäinen rautalisä aamuin illoin. Lisäksi söin vahvaa 5mg foolihappoa toisen kolmanneksen loppuun asti. (Lääkäri määrännyt aikoja sitten, mutta oli ok että sitä syön raskauden aikana).

Onhan noissa aina muistamista, mutta en ollenkaan luota siihen että vauva saisi kaiken tarvitsemansa mun ruokavaliosta, ja esim. kalaa en syö lainkaan. Enkä myöskään toivo että lapsi sitten ottaisi tarvitsemansa mun kehosta, kun sen voi niin helposti välttää:happy:
 
Mä oon normaalistikin käyttänyt b-monivitamiinivalmistetta, jossa myös foolihapot, koska syön vegaanispainotteisesti. Sen lisäksi oon käyttänyt 25-50 vahvuista d-vitamiinia. Oon käyttänyt myös rautalisää verenluovutuksen onnistumiseksi ja sitä jatkan nyt vähän isommin kuin tavallisesti. Mun ruokavaliosta ei saa millään sellaisia määriä rautaa mitä raskaana oleva tai säännöllisesti vertaluovuttava tarvitsis. Raskaaksi tultuani aloin syödä myös vegaanista omega 3 -valmistetta ja jodia, koska niidenkin riittävä saanti tuntui vähän epävarmalta. Lähiaikoina olen menossa ravitsemusterapeutille ja toivottavasti saan sieltä tietoa näiden tarpeellisuudesta, tietäisi ainakin onko niiden jatkamisesta hyötyä lapsen syntymän jälkeen tai imetyksen loputtua. Noi omegat ainakin on melko tyyriitä.
 
Mulle sanottiin kalaöljyn lopettamisesta mutta ei magnesiumista. Ja mulle vielä suositeltiin magnesiumia loppuraskaudessa, koska kärsin levottomista jaloista...
 
Takaisin
Top