Vitamiinit ja lisäravinteet

Nyt kysyn tyhmänä miksi pitää lohen syömistä rajoittaa?
Kopioin tähän vaan ensimmäisen tietoiskun, mitä löysin googlettamalla :joyful:


"Kala sisältää useita tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, esimerkiksi D-vitamiinia, jodia ja seleeniä – puhumattakaan omega-3-rasvahapoista. Valmista siis kalapataa, tonnikalasalaattia tai uunilohta varsinkin nyt, kun syöt kahden edestä!

Elohopea ja muut myrkyt – kala jota raskaana pitää välttää
Jotkut kalalajit sisältävät paljon ympäristömyrkkyjä kuten PCB-yhdisteitä, dioksiineja ja elohopeaa, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti lapsen hermojärjestelmän kehitykseen.
Sen vuoksi sinun ei kannata syödä paljon Itämeren tai sisävesien petokaloja; luonnonlohta ja taimenta, silliä ja silakkaa, nieriää. Kauppojen kalatiskillä näkyy harvoin kotimaista luonnonkalaa. Mikäli asut vesistön varrella, on hyvä muistaa, että tämän tyyppistä kalaa saa syödä enintään 2-3 kertaa vuodessa. Siis yhteensä, mukaan lukien kaikki kalalajit.
Suuri ruijanpallas, miekkakala, hauki, ahven, kuha ja voikala kuuluvat nekin kaloihin, joita on vältettävä raskauden aikana.
Muut meren herkut kuten osterit voivat sisältää suuria pitoisuuksia epäterveellistä kadmiumia.

Raskauden aikana suositeltu kala
Raskauden aikana sinun tulee syödä paljon rasvaista ja valkoista kalaa – mieluiten pari kolme kertaa viikossa. Kala voi olla tuoretta tai pakastettua, tai voit hyvin valita myös helppokäyttöistä purkkikalaa, kalapullia tai kalapuikkoja.

• Kaikkea kasvatettua kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa.

• Myös katkaravut, ravut, eri simpukat ja muut äyriäiset ovat terveellisiä sinulle ja lapsellesi. Mutta jos syöt paljon taskurapuja, muista syödä vain valkoinen liha.

• Voit huoletta syödä purkitettua tonnikalaa, mutta vältä paloiteltua kokonaista tonnikalaa.

• Lohi ja lohensukuiset kalat ovat erinomaista syötävää, paitsi Itämeren ja sisävesialueiden luonnonkalat.

Tiettyjen raskauden aikana vaarallisten sairauksien välttämiseksi sinun tulee syödä graavi- tai savulohta vain, jos se on aivan tuoretta ja vasta paketoitua. Sama koskee sushia.

Jollet syö kalaa, voit turvata kalaöljyn tai omega-3-rasvahappojen saannin muulla tavalla. Lue tästä lisää kasvisruokavaliosta raskausaikana."


Toivottavasti tuosta oli apua :)
 
:anyone Tietääkö kukaan onko mitään nestemäisiä monivitamiineja? Että vois pudottaa napin veteen ja sit siitä tulis kuin mehua :D
Mulla on käytössä se mama monivitamiini, mutta unohtelen aina ottaa, kun inhoan sitä pillereiden syömistä. Mulla on siis joku kammo niiden nielemisestä, pilkon aina senkin pillerin 5 eri osaan.... Helpottaisi jos saisi vaan juotua nestemäisenä :confused004
 
Mä en oo pitkään aikaan saanu tota mamavitskua alas. Alkaa välittömästi oksettaa ja on niin härön makuinen oksentaessa että en ota. Pahimman pahoinvoinnin ajan syön nyt foolihapon ja dvitskut erikseen. Myös b+c vitaminoitua vissyä tullut hörpittyä.
 
Jos omegoja ottaa purkista, niin viimeisellä kolmanneksella pitää lopettaa niiden syönti lisääntyneen verenvuotoriskin (synnytyksessä) takia. Sama jos tiedossa on jokin leikkaus niin mielellään 3kk ennen pitäisi välttää omegojen syöntiä.
 
Kopioin tähän vaan ensimmäisen tietoiskun, mitä löysin googlettamalla :joyful:


"Kala sisältää useita tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, esimerkiksi D-vitamiinia, jodia ja seleeniä – puhumattakaan omega-3-rasvahapoista. Valmista siis kalapataa, tonnikalasalaattia tai uunilohta varsinkin nyt, kun syöt kahden edestä!

Elohopea ja muut myrkyt – kala jota raskaana pitää välttää
Jotkut kalalajit sisältävät paljon ympäristömyrkkyjä kuten PCB-yhdisteitä, dioksiineja ja elohopeaa, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti lapsen hermojärjestelmän kehitykseen.
Sen vuoksi sinun ei kannata syödä paljon Itämeren tai sisävesien petokaloja; luonnonlohta ja taimenta, silliä ja silakkaa, nieriää. Kauppojen kalatiskillä näkyy harvoin kotimaista luonnonkalaa. Mikäli asut vesistön varrella, on hyvä muistaa, että tämän tyyppistä kalaa saa syödä enintään 2-3 kertaa vuodessa. Siis yhteensä, mukaan lukien kaikki kalalajit.
Suuri ruijanpallas, miekkakala, hauki, ahven, kuha ja voikala kuuluvat nekin kaloihin, joita on vältettävä raskauden aikana.
Muut meren herkut kuten osterit voivat sisältää suuria pitoisuuksia epäterveellistä kadmiumia.

Raskauden aikana suositeltu kala
Raskauden aikana sinun tulee syödä paljon rasvaista ja valkoista kalaa – mieluiten pari kolme kertaa viikossa. Kala voi olla tuoretta tai pakastettua, tai voit hyvin valita myös helppokäyttöistä purkkikalaa, kalapullia tai kalapuikkoja.

• Kaikkea kasvatettua kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa.

• Myös katkaravut, ravut, eri simpukat ja muut äyriäiset ovat terveellisiä sinulle ja lapsellesi. Mutta jos syöt paljon taskurapuja, muista syödä vain valkoinen liha.

• Voit huoletta syödä purkitettua tonnikalaa, mutta vältä paloiteltua kokonaista tonnikalaa.

• Lohi ja lohensukuiset kalat ovat erinomaista syötävää, paitsi Itämeren ja sisävesialueiden luonnonkalat.

Tiettyjen raskauden aikana vaarallisten sairauksien välttämiseksi sinun tulee syödä graavi- tai savulohta vain, jos se on aivan tuoretta ja vasta paketoitua. Sama koskee sushia.

Jollet syö kalaa, voit turvata kalaöljyn tai omega-3-rasvahappojen saannin muulla tavalla. Lue tästä lisää kasvisruokavaliosta raskausaikana."


Toivottavasti tuosta oli apua :)

Mutta tuon mukaan lohi on erinomainen kalavalinta kunhan on kasvatettu?
 
Mutta tuon mukaan lohi on erinomainen kalavalinta kunhan on kasvatettu?
Näin mä oon myös ymmärtäny. Ite söisin sitä siis ihan normaalisti. Toki meen muutenki ruokien suhteen enemmän asenteella "kaikkea kohtuudella ja maalaisjärjellä" :)
 
Näin mä oon myös ymmärtäny. Ite söisin sitä siis ihan normaalisti. Toki meen muutenki ruokien suhteen enemmän asenteella "kaikkea kohtuudella ja maalaisjärjellä" :)

Juu, ajattelin jos minulta olisi mennyt ohi joku uusi ohjeistus. Kaikkea kohtuudella tietysti, mutta ei ole syytä rajoittaa mitenkään erityisesti kasvatetun kirjolohen ja lohen syömistä. Eli huoletta voitte edelleen syödä kypsytettyä lohta. :)
 
Kopioin tähän vaan ensimmäisen tietoiskun, mitä löysin googlettamalla :joyful:


"Kala sisältää useita tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, esimerkiksi D-vitamiinia, jodia ja seleeniä – puhumattakaan omega-3-rasvahapoista. Valmista siis kalapataa, tonnikalasalaattia tai uunilohta varsinkin nyt, kun syöt kahden edestä!

Elohopea ja muut myrkyt – kala jota raskaana pitää välttää
Jotkut kalalajit sisältävät paljon ympäristömyrkkyjä kuten PCB-yhdisteitä, dioksiineja ja elohopeaa, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti lapsen hermojärjestelmän kehitykseen.
Sen vuoksi sinun ei kannata syödä paljon Itämeren tai sisävesien petokaloja; luonnonlohta ja taimenta, silliä ja silakkaa, nieriää. Kauppojen kalatiskillä näkyy harvoin kotimaista luonnonkalaa. Mikäli asut vesistön varrella, on hyvä muistaa, että tämän tyyppistä kalaa saa syödä enintään 2-3 kertaa vuodessa. Siis yhteensä, mukaan lukien kaikki kalalajit.
Suuri ruijanpallas, miekkakala, hauki, ahven, kuha ja voikala kuuluvat nekin kaloihin, joita on vältettävä raskauden aikana.
Muut meren herkut kuten osterit voivat sisältää suuria pitoisuuksia epäterveellistä kadmiumia.

Raskauden aikana suositeltu kala
Raskauden aikana sinun tulee syödä paljon rasvaista ja valkoista kalaa – mieluiten pari kolme kertaa viikossa. Kala voi olla tuoretta tai pakastettua, tai voit hyvin valita myös helppokäyttöistä purkkikalaa, kalapullia tai kalapuikkoja.

• Kaikkea kasvatettua kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa.

• Myös katkaravut, ravut, eri simpukat ja muut äyriäiset ovat terveellisiä sinulle ja lapsellesi. Mutta jos syöt paljon taskurapuja, muista syödä vain valkoinen liha.

• Voit huoletta syödä purkitettua tonnikalaa, mutta vältä paloiteltua kokonaista tonnikalaa.

• Lohi ja lohensukuiset kalat ovat erinomaista syötävää, paitsi Itämeren ja sisävesialueiden luonnonkalat.

Tiettyjen raskauden aikana vaarallisten sairauksien välttämiseksi sinun tulee syödä graavi- tai savulohta vain, jos se on aivan tuoretta ja vasta paketoitua. Sama koskee sushia.

Jollet syö kalaa, voit turvata kalaöljyn tai omega-3-rasvahappojen saannin muulla tavalla. Lue tästä lisää kasvisruokavaliosta raskausaikana."


Toivottavasti tuosta oli apua :)

Siis anteeksi, mutta voisko joku vielä vääntää tyhmälle rautalangasta, että mitä kalaa sitten saa ja kannattaa syödä? Musta tossa kiellettiin lähes kaikki mun tuntemat kalalajit paitsi seiti ja lohi? Ja ei kai seiti kuulu rasvaisiin kalalajeihin vai kuuluuko? Miten te keksitte tarpeeksi monipuolisesti kalaruokia ja kalalajeja kaksi kertaa viikossa syötäväksi? :grin
 
Siis anteeksi, mutta voisko joku vielä vääntää tyhmälle rautalangasta, että mitä kalaa sitten saa ja kannattaa syödä? Musta tossa kiellettiin lähes kaikki mun tuntemat kalalajit paitsi seiti ja lohi? Ja ei kai seiti kuulu rasvaisiin kalalajeihin vai kuuluuko? Miten te keksitte tarpeeksi monipuolisesti kalaruokia ja kalalajeja kaksi kertaa viikossa syötäväksi? :grin

Löysin tämmöisen suoraan Ruokaviraston taulukosta jossa puhutaan myös raskaana olevista: ”Ruokavalioon suositellaan vaihdellen järvikalaa, kasvatettua kalaa ja merikalaa (esimerkiksi siika, muikku, seiti, kirjolohi, nieriä, taimen).”

Ja että: ”Raakoja kala- ja äyriäistuotteita, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita sekä mätiä syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta).
Sushia vältetään.”

Ja lopussa sanotaan vielä erikseen että raskaana olevan tulee välttää haukea koko raskausajan.

Mä ainakin myönnän että kalan syömistä pitäisi petrata noin muutenkin, aika paljon syön vaan lemppareitani eli siikaa ja lohta vaihdellen.
Kyllä sitä kerran viikossa tulee syötyä, mutta voisi enemmänkin :rolleyes:
 
Löysin tämmöisen suoraan Ruokaviraston taulukosta jossa puhutaan myös raskaana olevista: ”Ruokavalioon suositellaan vaihdellen järvikalaa, kasvatettua kalaa ja merikalaa (esimerkiksi siika, muikku, seiti, kirjolohi, nieriä, taimen).”

Ja että: ”Raakoja kala- ja äyriäistuotteita, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita sekä mätiä syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta).
Sushia vältetään.”

Ja lopussa sanotaan vielä erikseen että raskaana olevan tulee välttää haukea koko raskausajan.

Mä ainakin myönnän että kalan syömistä pitäisi petrata noin muutenkin, aika paljon syön vaan lemppareitani eli siikaa ja lohta vaihdellen.
Kyllä sitä kerran viikossa tulee syötyä, mutta voisi enemmänkin :rolleyes:

Äsh kai mä nyt vaan liikaa takerrun tähän ja oikeesti kunhan syö kalaa pois lukien toki raaka kala ja hauki niin pärjää, mutta just tossa sun linkittämässä puhutaan että taimen ja nieriä käy kun taas siellä ylempänä oli että niitä ei suositella :banghead: jotenkin vaan hämmentävää tai sit oon vaan tosi hidas :laughing002
 
Mä luotan tuohon ruokaviraston ohjeeseen. Eli ei haukea ja tosiaan suosin kasvatettua kalaa ja koitan vaihdella eri kalalajeja :happy:
 
Hyviä kalatuotteita on tullu kyllä onneks viime aikoina kauppoihin! semmoset ei-petokalat on kaikin tavoin parasta.. me ollaan nyt testailtu järki-särkeä mikä on siis särkeä ja sit sitä kalajauhelihaa, mikä on lahnaa. Apetitilta on tullu muutama erilainen pakaste, järvikalapihvejä ja pullia. Ne on ihan syötäviä. Sit muikku/ silakka/ lohi/ seiti. Joskus tonnikalaaki vaikka en oikein tiiä nyt sen ekologisuudesta. Joskus voi syödä petokalaakin, kuhaa vaikka.. mut pienempi eli nuorempi parempi. Olikohan sillissä joku semmonen et ne isot merisillit on raskasmetallisia kans mut pienet ok..
Me syödään aika paljon kalaa mutta harmi kyllä se ällöttää aika vahvasti.
 
Hei onko kukaan käyttänyt folaattitippoja ja mistä niitä saisi? Itsellä jonkin verran oksentelua pitkin päivää, että mietityttää tablettimuotoisen imeytyminen.
 
Mulla on huono omatunto kun tosi huonosti olen ne Mama tabsit syönyt. Niiden sisältämä rauta vetää vatsani aivan kovaksi samantien ja joutuu pitämään taukoa aina ennen kuin seuraavan pystyy ottamaan.
 
Mulla on huono omatunto kun tosi huonosti olen ne Mama tabsit syönyt. Niiden sisältämä rauta vetää vatsani aivan kovaksi samantien ja joutuu pitämään taukoa aina ennen kuin seuraavan pystyy ottamaan.

Sama homma, oon syönyt iha muutamana päivänä silloin iha alussa..
 
Täälläkin oli tovi kun vitamiinit tuli otettua tosi huolimattomasti, ärsyttää kun aina unohtuu nyt oon koittanut tsempata ja heti meni maha ummelle siitä pienestä määrästä rautaa o_O
 
Foolihappo ja D-vitamiini on tärkeimmät. Mä en syö mamavitskuja ollenkaan koska (en usko tarvitsevani, monipuolisen ruokavalion pitäis riittää, ja ) tulee huono olo ja menee kans maha jumiin. Syön folaattia ja D :tä vaan erikseen. Rautaa oon syöny kolmiarvoisena ruuan kans (Maltofer) kun se ei jumita mahaa eikä syömiset vaikuta imeytymiseen.
 
Mä koitan ottaa vitamiinit heti aamulla, ettei unohtuisi. Mutta eipä ne aina silti tule otettua. :facepalm:Nyt käytössä raskaus Multivita & omegat, D-vitamiini 25 mikrog (monivitamiinissa tosi vähän D:tä) sekä maitohappobakteerit.
 
Mä oon itekin hämmentynyt, kun vihdoin koitti aika että muistan ottaa vitamiinit! Monesti oon elämäni aikana alottanu vitamiinien syönnit, mut parin päivän jälkeen alkaa unohtelu. E-pilsujenkin kanssa oli pakko olla herätyskello soimassa että muistan ottaa.
Juuri eräs kaverini sanoi (sai vauvan syyskuussa) että hän ei ole koko aikana syönyt vitamiinilisiä.

Mulla on enää 3 vitamiinia purkissa, ja vko 11 starttaa huomenna. Ajattelin huomenna soittaa neuvolan tädille ja kysyä hänen mielipidettään tuohon foolihapon syöntiin vkon 12 jälkeen, kun ollut siitä niin ristiriitaista tietoa :)
 
Takaisin
Top