Vitamiinia?

Jelena

Oman äänensä löytänyt
Hei,
tässä olisi kysymys :) tai olisi kivaa saada mielipidenne. Syötteko vielä mitään vitamiinia?
Neuvolassa täti ehdotti lopeta syödä vitamiinia, vain Ca+D saa ottaa (koska vatsassa ei pysy maitotuoteitta). Aloitin miettiä, riittääkö vauvalle mitä söin päivässä. Riittääkö ravintoa talvella ilman lisä vitamiinia? Totta kai syön hedelmiä ja vihanneksia päivittäin. Kaupassa suuri osa hedelmiä ja vihanneksia ei ole edes oikea näköisiä, eikä tuoksu millään, aina tule vain mieleen onko niissä enää mitään jäljellä tai vain säilöntäainetta.

Tai onko tämä minun vain pelko, että jotain voi mennä pieleen vielä...emoticon  
 
Pyrin kyllä syömään monipuolisesti, neuvolassa sanottiin että D-vitamiinia olisi hyvä silti ottaa lisäksi.

Päädyin sitten kuitenkin ostamaan LadyVita Mamaa, jossa on kaikki mahdollinen, foolihapot, mineraalit ja vitamiinit. Tuleepahan sitten varmasti, ei kai voi haittaakaan olla :)
 
Kyllä minä syön ja olen syönyt koko raskauden ajan ladyvita mamaa, d-tä vielä lisäksi ja c-täkin kuureina silloin tällöin sekä omega-3 tabletteja otan kaksi päivässä. Yleisvointi on loistava eikä ole mitkään pöpöt tarttuneet. En minäkään jaksa uskoa että vitamiineista mitään haittaa vauvalle olisi.
 
Minä just niitä LadyVita Mamma olin syömässä koko raskausaikana + Ca+D. Syöttekö (Mustamutsi ja Tatjuska) niitä 3 kertaa päivässä?
 
Olen alusta asti ja loppuun asti meinaan syödä multivita raskaille/imettäville äideille.
 
Otan aamulla:
- kalsium 500mg+D 10µg
- maitohappo Idoform 1 tabl (paitsi nyt kaks kun on tota hiivaa)

ja illalla
- rauta Retafer 1 tabl
- multivita odottaville ja imettäville 1 tabl

Näitä paitsi rautaa olen syönyt jo yritysvaiheesta saakka. Neuvolasta on vaan nyökytelty että hyvä hyvä...
 
Ekassa raskaudessa söin vain kalkkia + D-vitamiinia talvella. Nyt syön vain Multivita (raskaus+imetys), siinä siis myös D-vitamiinia. D-vitamiinia suosittelivat neuvolasta talviaikaan, kalkkia taas söin kun ajattelin, että tulee turhan vähän ravinnosta. Nyt syön tuota multivitaa, kun imetin siihen asti, että tulin raskaaksi, joten kroppa on ollut kovilla ja ajattelin, että kaikki "vitamiinivarastot" ei oo ehtineet ennalleen. Rautaa söin viime raskaudessa loppuvaiheessa, kun hemoglobiini tippui.

Mut mä olenkin pillerivastainen, joten tämä on iso myönnytys multa. Oon vaan sitä mieltä, että kyllä ravinnosta pitäis saada kaikki tarpeellinen.

Niin ja uskon, ettei nämä mitenkään vaikuta vauvan hyvinvointiin. Ainoastaan omaan. Ihminenhän on rakennettu siten, että vauva vie kaiken tarpeellisen, ja äidille jää loput (jos jää).
 
Oon syönyt myös lähes alusta asti tuota Ladyvita mamaa ja nyt lisäksi Retaferia hempan vuoksi. Vitamiinit otan välillä kaikki kerralla, välillä jaan eri aterioille riippuen vähän päivän ohjelmasta yms. Raudan otan nykyään yöllä kun herään vessaan, niin ei ainakaan pääse mikään heikentämään sen tehoa. Näin siis siksi, koska viime neuvolassa hemppa oli vaan laskenut raudan syönnistä huolimatta.
 
Mäkin otan sen nyt yöllä, kun tuntuu tuo syöminen olevan iltapainotteista enkä pysty saamaan kahta tuntia syömätöntä aikaa ennen nukkumaanmenoa. Se oli hyvä vinkki, joltain se täältä tuli (ainakin mun silmiin). Otan sen multivitan ton raudan kanssa kun siinä on rautaa myös (jossain toisessa monivitamiinissa mitä söin ennen tätä purkkia oli raudan sijasta kalsiumia, joten jouduin pistämään pilleriohjelman uusiksi kun vaihdoin valmistetta :)).
Mä syön vitamiineja koska mulla on vähän "ongelmia" syömisen kanssa enkä halua stressata yhtään enempää sitä. Jos voin pillerillä varmistaa että vaavi saa kaiken tarvitsemansa ja mullekin jää jotain, niin pääsen vähemmällä ahdistuksella. Mäkin lähtökohtaisesti ajattelen, että normaaliravinnosta pitäis saada kaikki tarvitttava, mutta tää on nyt vähän poikkeustilanne.
 
Neuvolan ohjeistuksen mukaan menee Multivita raskaus/imetys yksi päivässä. Lisänä joudun ottamaan Retaferia 50 mg joka toinen päivä.

Neuvolassa kiellettiin omega3:set, koska (lainaus Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuilta): "Kalaöljyä (eikä kalanmaksaöljyä) sisältäviä luontaistuotteita ei yleensä erikseen suositella raskauden aikana, koska valmisteiden puhtaudesta ei ole varmuutta". Lopetin noiden syönnin raskauden alettua ja odotan päästä syömään niitä taas, kun ne auttaa mun käsien nivelkipuihin...
 
Itse olen syönyt alkuraskaudesta asti Multivita raskaana/imettäville. Siinä on kaikki tarvittava. Alkuun otin ruuan kanssa samaan aikaan, mikä olikin huono juttu, koska juon aina syödessä maitoa joten rauta ei päässyt imeytymään. Sen vuoksi hempat vähän laski. Nyt olen ottanut yhden tabletin iltaisin tuoremehun kanssa (c-vitamiini kun auttaa rautaa imeytymään) ja hempat on ollu tosi hyvät. Tota D-vitamiinia suositeltiin se 10 mikrogrammaa/vrk raskauden ja imetyksen aikana ja tuosta multivitasta se tulee yhdestä tabusta.
 
Mä otan päivittäin multivitan raskaus/imetys -tabun ja calsipoksen kalkki + d-vitamiini -tabun. Mun on pakko, koska oon allerginen lähes kaikille luonnollisille vitamiinin lähteille sekä laktoosille. Antaisin melkein mitä vaan, jos joskus voisin syödä päärynän tai appelsiinin välipalaks!!

Nää vitamiinien syönnitkin pitää muuten merkitä neuvolakortin lääke -osioon, tai näin mut on ainakin ohjeistettu... En tiedä miten muualla..
 
Takaisin
Top