Vitamiineilla yhteys raskausarpiin?

luomumami

Jostain jotain jo tietävä
Heippa naiset!

Paljon on keskustelua raskausarvista... rasvoista ja ihotyypistä...
Tuntuu, ettei kuitenkaan rasvat ole mikään pelastus, eikä näytä esim. Ihon sävyllä tai laadulla olevan juurikaan merkitystä.

Itse uskon vakaasti, että ruokavalio ja vitamiinit ovat suuressa osassa tässäkin asiassa. Onko jollain vastalausetta? Oletko siis saanut arpia vaikka olet syönyt terveellisesti ja huolehtinut että saat tarpeeksi vitamiineja? Tai oletko syönyt selkeästi aivan väärin ja silti arvet jääneet tulematta? Lytyyköhän asiasta jonkinlaista tietoa?

En siis mitään tiedä, epäilisin vain asian olevan näin, olisi kiva tietää olenko oikeilla jäljillä =)

N ja tyyppi rv 15+3
 
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että yhdenkään raskauden aikana en niin terveellisesti ole syönyt, eikä niitä vitamiinejäkään ole aina tullut syötyä, mutta ensimmäiset pienet arvet tuli viimesimmässä raskaudessa (ne huomasin n. 4kk synnytyksen jälkeen alamahalta, eli sen verran hailakat ettei aikasemmin edes nähnyt) :) Minä oon ainakin sitä mieltä että se on ihan ihosta kiinni, joillain iho sen laatuinen että antaa helpommin periksi ja toisilla vaan repeää.
 
Mielenkiintoinen aihe. Minä olen vasta ensiodottaja, joten kokemusta ei ole. Omalla äidilläni ei raskauksissa tullut mitään arpia ja uskoo vatsan rasvailun vaikuttaneen asiaan.
Itse en rasvoihin usko, on varmaan enemmän ihotyypistä kiinni.
E-vitamiini sekä sinkki ovat hyväksi iholle, joten tuskin niiden syömisestä ainakaan haittaa on. Lisäksi riittävä vedenjuonti on iholle tärkeää.
Itse rupesin noin puoli vuotta sitten litkimään huoneenlämpöistä hapettunutta vettä 2-3 litraa päivässä ja ihoni on kyllä parantunut. Ja muutenkin olo on parempi kun mehujen ja limujen juonti on jäänyt vähemmälle.
 
Niin sehän voi olla akidi, että sulla on hyvä iho josta valmiiksi löytyy riittävästi kollageenia. Itellä niin herkkä ja helposti arpeutuva iho, että pelaan varman päälle. Tulokset julkaistetaan maaliskuussa ;-)
C-vitamiinillahan on tekemistä kollageenin kanssa, sinkki korjaa ihoa... Uskoisin, että hyvä rasvaus sisältäpäin on vähintään yhtä tärkeää kuin ulkoakin... A-vitamiinillahan on myös tekemistä ihon kosteutuksen kanssa. Turvallisin keino kai varmistaa riittävä a-vitamiinin saanti on syödä porkkana tai kaksi päivässä =)

Ja varmasti olet Nannai veden juonnin tärkeydestä aivan oikeassa.

Yrittänyttä ei laiteta ;-)
 
Nmarie kiitos tosta A-vitamiini vinkistä, sitä en ollut tajunnutkaan.
A-vitamiinin saantihan saattaa jäädä raskaana ollessa ihan olemattomaksi.
Joka puolella kun hoetaan, että ei A-vitamiinia liikaa raskaana oleville.
Pitääkin popsia vähän useammin porkkanoita.
 
Ole hyvä! Jos asia kiinnostaa enemmän, kyseinen artikkeli herätteli ainakin itseäni: http://joonaskonstig.com/2012/12/06/kannattaako-sinun-noudattaa-ravintosuosituksia/

" Sinä saatat kärsiä A-vitamiinin puutteesta, mutta koska keskivertosuomalainen ei laskelmien mukaan kärsi, sinäkään et saa syödä maksaa – muussa kuin vähäsen, pateemuodossa."

" ...sinun mahakasvattisi saattaa hyötyä maksapihveistä saatavista vitamiineista ja mineraaleista. A-vitamiini on olennaisen tärkeää esim. kehon symmetrian ja silmien kehitykselle – kaksi asiaa jotka vaikuttavat lapsesi kauneuteen."
 
Nannai, itsellänihän oli käsitys, ettei a-vitamiinia tulisi syödä juuri ollenkaan. Neuvolassa ei oletettavasti kasvisruokavaliotani kommentoitu sen enempää, eikä lisäravinteita/vitamiineja suositeltu... Itse selvittelin asioita ja kävi ilmi etten saa a-vitamiinia oikeastaan mistään (en suuri porkkanan ystävä)
Porkkanan beeta-karoteenihan muuttuu kehossa a-vitamiiniksi, eikä sitä voi saada liikaa. Vaikken porkkanasta pidä, syön kuitenkin vauvan hyvinvoinnin vuoksi vähintään sen yhden päivässä. =)
 
Nmarie kiitos hyvästä artikkeli vinkistäkin.
Mä todennäkösesti kärsin A-vitamiinin puutteesta, syön nimittäin todella vähän liharuokia. Kaikki A-vitamiini pitäisi sitten saada vain kasviksista.
Olen kyllä ihan hulluna maksamakkaraan ja pateisiin, mut nyt olen jättänyt raskauden myötä niiden syönnin lähes kokonaan. Taidanpa käydä tänään kaupassa ja herkutella hyvällä omatunnolla maksasta.
Äitini ja mummoni ihmettelivät kovasti tätä nykyistä maksan syönnin rajottamista raskaana ollessa, eihän sitä ennen semmoisia ollut.
 
Jep, maalaisjärjellähän se on varmaan ennen ajateltu ja kannattaisi välillä nykyäänkin ;-) Kaikkea kohtuudella. Eiköhän joku mäkkärisafkan syöminen ole paljon pahempi kun ruisleipä maksamakkaralla tai puuro pellavansiemenillä... Niistäkin kun on ihme häly vaikka vähän enempi jos jaksaa tutkia niin löytyy myös paljon "normi ruokasuosituksista" poikkeavaa tietoa. Nää suositukset kun on tosiaan minimimäärät, jotka selviytymiseen vaaditaan ja keskivertosuomalaisella (mitä se ikinä sit meinaakaan)

Eiköhän meidän kaikkien tulis ensin ajatella omaa terveyttä ja tietty oman lapsen.
 
Mää en jotenki jaksa uskoa, että arpiin vaikuttaisi vitamiinit tai rasvat tai mikään muukaan. Ne vaan tulee jos tullakseen. Ja tulee todennäköisemmin jos suvussa on.
 
Noh, toimin itse koekaniinina parhaillaan, katsotaan :grin Herkkä iho on ja arpia on tullut teini-iässä, joten luulis että aika suuret mahikset niitä saada.
 
Hmm.. Itse en ole tullut ajatelleeksikaan noita vitamiineja tässä asiassa! Vaikka nyt kun luin tän keskustelun, tuli lähinnä 'no tottakai, olenpas tyhmä'-reaktio. :D
Itsellä ei ole ainakaan toistaiseksi tullut kauheesti raskausarpia nyt raskaana, eikä sillon 8vuotta sittenkään kun aloin lihota aika dramaattisesti...
Nyt olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti Weledan Stretch Mark Massage Oilia. (Käytän Weledan tuotteita muutenkin, ihonhoidossa) Tosin ehkä enemmän hoidan sillä kuivaa ihoa, kun raskausarpia ehkäisen. Iho on kyllä kamalan kuiva ja olis hyvä jos malttaisin ylipäätään rasvata/öljytä ihoa enemmän.

Mutta! Weledalla (ja kai jollain muillakin merkeillä, en tiedä) on öljy myös välilihan hieromista ja pehmentämistä varten. Olen myös kuullut, että jotkut käyttää tähän myös ihan oliiviöljyä. En tiedä mitä tästä ajatella. Toisaalta eihän siitä voi haittaakaan olla. :D Onko kellään kokemuksia tai mielipiteitä noista välilihan öljyämisistä? Tarkoitushan olisi siis lisätä välilihan joustavuutta ja ehkäistä repeämiä. Itse olen vähän siinä uskossa, että ne repeämät tulee kyllä jos on tullakseen, eikä siihen öljyillä ole osaa eikä arpaa.
 
Nooh, arpiin liittyy kuitenkin :wink

Kyllä itsekin uskoisin, että välilihan hieromisesta voi olla hyötyä, mutta sitäkin enemmän repeämiseen vaikuttaa varmasti synnytyksen kulku ja kuinka paljon siihen puututaan. Luonnollisissa synnytyksissähän noita repeämisiä tapahtuu paljon vähemmän. Varmaan myös synnytyksen pelkääminen ja sen aikana jännittäminen vaikuttaa....
Harmi, ettei voi oikein etukäteen suunnitella miten synnytyksensä hoitaa. :grin

Noista raskausarvista: uskon, että öljyillä on suurikin vaikutus, mutta sisäisesti nautittuna. Omega, epa.... Kalaa, pähkinöitä, avocadoa... kaikkea mahdollisimman luonnollisessa muodossa, niin eiköhän se ainakin johonkin positiivisesti vaikuta :happy119
 
Voihan sitä aina suunnitella, kunhan muistaa ettei ne suunnitelmat tule välttämättä toteutumaan. :) Näin on mulle sanottu ihan tuola äippäpolillakin, ettei suunnitelmissa sinänsä ole vikaa, jos synnyttäjä ymmärtää, ettei niissä voi aina pitäytyä. Suunnitelman tulisi olla voimaa antava, mutta joustava jos/kun tilanne muuttuu. :)

Mietin, pitäisköhän sitä välilihan hieromista varten tarkoitettua öljyä ostaa ja sitten vaikka raportoida kuinka repeämien kanssa käy. :DD Toivoisin mahdollisimman luonnollista synnytystä, mutta sillä tavalla avoimin mielin lähden, että ensimmäinen tulossa, enkä voi mitenkään tietää miten reagoin.

Rasvojen syöminen on tottakai aina tosi tärkeetä. Nykyään tunuu, että se joiltakuilta unohtuu, että iho, aivot ja ihminen muutenkin tarvitsee pehmeitä rasvoja kohtuullisissa määrin. Itsellä on kyllä iho ollut hirveän hyvässä kunnossa nyt tähän asti! Paremmassa kunnossa, kun ennen raskautta. Hiukset tosin ravoittuu hiukan nopeammin, kuin ennen, mutta ei varsinaisesti häiritsevän nopeasti. :)
 
Ei siitä varmasti ainakaan haittaa ole!

Tokihan sitä juu voi luoda mieleensä sen toivesynnytyksen, kunhan tajuaa, ettei kaikki mene suunnitelmien mukaan. Kaikkeahan voi sattua. Omatkin toiveet on kyllä vahvana mielessä, mutta tuntuu ettei niitä uskalla sanoa ääneen, ettei kaikki sit mene juuri päinvastoin. :laughing002

Minulla on normaalistikin todella kuiva iho, sitä se on nytkin. Toki rasvailen paljon enemmän kuin aiemmin, aamuin illoin. Kutisee silti erityisesti keskivartalo, jossa nuita muutoksiakin on eniten tullut.

Ystävä on puhunut niin paljon noiden rasvojen vaikutuksista, että olen nyt tällä viikolla syönyt kalaa yli kuuden vuoden tauon jälkeen... Kynnys oli iso ja edelleenkään en siitä nauti, mutta mitäpä nyt ei tuon pikkuisen takia tekisi....
Jospa siitä olis apua myös omalle iholle.
 
Itselläkin todella kuiva iho ollut aina, kaikkialta muualta paitsi kasvoista! :sad001 Aknea olen katsellut peilistä jo yli 15-vuotta, vaikka se ei enää olekaan ollut moneen vuoteen niin paha, että siitä varsinaisesti enää jaksaisin kärsiä. Nyt on tuo rasvaisuus kasvoilla vähän laantunut raskauden aikana, eikä finneja ole niin hanakasti tullut. Yllättävää, mutta kivaa! :D

Meillä syödään kalaa vähintään kerran viikossa, yleensä helposti kolme tai neljä kertaa. Loput kanaa ja kerran viikossa punaista lihaa (nautaa yleensä, toisinaan lammasta tai jotain riistaa, possua ei syödä koskaan)
 
Mä olen myös taistellut naaman kanssa teini-iästä lähtien =D Normaalisti kerran kuussa tulee semmonen viikon huonompi putki, hormonit...
Nyt Raskauden aikana toinen ja kolmas kuukaus iho oli ihan täydellisessä kunnossa. Sit muuttui hetkessä ihan kamalaksi. Nyt on semmonen mukava seka-iho. Iho on todella pintakuiva, mutta sitten kun hoidan sitä vaikka öljyllä niin tuloksena on näppyjä... joita sitten taas hoidetaan rasvaamalla kevyemmillä voiteilla ja tästäkös mukava kierre syntyy =D Ei kuitenkaan mitään, mikä ei olis aiemmasta elämästä jo tuttua... Nyt ehkä on mukavasti tasasemmin kokoajan samanlaista.

Tukka rasvoittui alussa nopeammin, mutta nyt pesen 3x viikossa ja se riittää. Hyvässä kunnossa on, mutta sitä irtoaa ihan älyttömästi. SIihenkin ystävä vinkkasi tuota kalaa, joten katsotaan.
 
Itse pesen tukan joka toinen päivä. Ennen riitti joka kolmas. Mutta vaikuttaa myös se, että mulla on hiustenpidennytkset teipeillä, jotka ei yhtään tykkää, jos hiukset on rasvaiset. Tosin nyt varmaannnäistä luovun, kun on selvästi tässä raskauden aikana hormonit aiheuttaneet sen, ettei nää jatkot vaan pysy päässä. :sad001
 
Takaisin
Top