Vinkkejä tulevalle äidille.

  • Ketjun aloittaja Murukahvi
  • Aloituspäivämäärä
M

Murukahvi

Vieras
Heippa.

Mitä vinkkejä antaisitte tulevalle äidille vauva-aikaan? Helpottavia niksejä ja asioita jotka oli teillä se ehdoton hyväks todettu juttu?

Kiitos vastauksista.
 
Millä tavoin estää esim ylimääräisen painon nousun? Suositteletko sokeroinnissa tai kampajaalla käyntiä?
 
Mun mielestä vauvavuosi ei ole se hetki kun kannattaa stressata painoa. Huonot yöunet ainakin itselläni aiheutti turvotuksia. Kun unetkin on parantuneet, on jaksanut liikkua ja syödä hyvin, painokin on pudonnut. Kannattaa pitää kiinni niistä asioista, joista tulee itselle hyvä olo väsymyksenkin keskellä - mitä ne sitten kenelläkin ovat! Itselleni tärkeää on kumpanakin vauvavuonna ollut kotoa ulos lähteminen, vauvan kanssa kavereita näkemään, perhekerhoon, kahvilaan, lenkille tms. Lisäksi otan omaa aikaa useamman kerran viikossa kuntosalin muodossa ja herkuttelu on myös jees!
 
Vaikka sanotaan että imetys auttaa painonhallinnassa, imetys myös vaatii rasvavarastoa ja joillakin käy sillä tavalla että raskauskilot lähtee vasta imetyksen päätyttyä. Itse pidän kuitenkin imetystä niin suuressa arvossa että kilojen pudotus saa odottaa. Yksi viikko koitin syödä vähän kevyemmin niin maito muuttui ohueksi litkuksi ja vauva oli koko ajan rinnalla, myös öisin, ei kiva. Mukavampaa on kun vauva saa mahansa täyteen ja on silmin nähden tyytyväinen. 🙂

Kannattaa myös muistaa että et ole ainoa joka pystyy pitämään vauvan hengissä pari tuntia. Varsinkin jos vauva suostuu juomaan pullosta, kannattaa kernaasti ottaa vastaan oma aika, jos joku muu voi vauvaa hoitaa. Itselleni tuli hormonien myötä sellainen olo etten voi jättää vauvaa kun olin sitä 24/7 3 kuukautta hoivannut, mutta kyllä vauvakin hyötyy virkistyneestä äidistä. ☺️

Kun on läsnä vauvan kanssa, kannattaa olla oikeasti läsnä. Vaikka sanotaan että vauvojen ainoa kommunikaatiokeino on itku, on itkujakin monenlaisia ja hienovaraisiakin vihjeitä monenlaisia, kun opit oman vauvasi tuntemaan. Se on hyvin palkitsevaa, jos oppii tunnistamaan vauvan tarpeet ennen kuin pieni on joutunut pitämään kunnon huutokonsertin. Toki on niitäkin itkuja, mihin oikein mikään ei auta. Silloinkin kannattaa yrittää suhtautua vauvaan myötätunnolla ja muistaa että itku ei ole henkilökohtaista eikä johdu siitä että olet huono äiti. Perustarpeiden tsekkaus melko mekaanisesti kannattaa muistaa: nälkä,vaippa, kylmä/kuuma, vatsa(joskus hieronta/jalkojen pumppaus tai asento jalat koukussa auttaa). Jos mikään näistä ei vaikuta olevan kyseessä, mittaan varuiksi lämmön ja vaihdan vaatteet ettei ole kuumetta tai vaatteet eivät hierrä/pistele jostain syystä. Meillä ei ollut varsinaista koliikkia, mutta pientä iltaitkuisuutta oli 2-3 vk iässä, silloin auttoi kun hytkytti sylissä jumppapallon päällä.

:Heartredkk ikäiselle nukkumaan mennessä oli käytössä Harvey Karpin ”viisi ässää” sovellettuna, meillä siis white noise, kapalo, tutti, sylissä kylkiasento ja hytkytys, sitten unessa lasku sänkyyn. Nyt nelikuisena on oppinut jo nukahtamaan itse sänkyyn ilman kapaloa muutaman illan lempeän totuttelun jälkeen.

Jo mainittu armollisuus itseään kohtaan on tosi tärkeää. Ensimmäistä kertaa äidiksi tuleminen on tosi iso mullistus, jopa kriisi. Siksi tunteet voi vaihdella laidasta laitaan, elämä sellaisena kun sen tunsi on nyt ohi ja edessä on paljon kaikkea jännittävää, opeteltavaa ja pelottavaakin. Mutta myös ainutlaatuisia, mahtavia juttuja. Hey Shayla- YouTube -kanavalla on tuore video tästä aiheesta (olisiko ollut joku How to enjoy motherhood tms) muutenkin oon tykännyt tuosta kanavasta. ☺️

Tulipa pitkä viesti mutta tässä nyt osa omista ajatuksista 🙈 terv. 4kk1vk ikäinen äiti
 
Mitenkähän vauvan saisi opetettua "hyväksi nukkujaksi"? Että nukahtaisi itse sänkyyn. Moni kuukautisena tai ikäisenä se pitää aloittaa?
Ihan pikkusena varmaan tuolleen sylin kautta?
Tarviiko tuttia?
Mitä jos imettäminen onkin ihan kauheeta? Korviketta?
 
Mitenkähän vauvan saisi opetettua "hyväksi nukkujaksi"? Että nukahtaisi itse sänkyyn. Moni kuukautisena tai ikäisenä se pitää aloittaa?
Ihan pikkusena varmaan tuolleen sylin kautta?
Tarviiko tuttia?
Me luimme jo odotusaikana kirjan Unihiekkaa etsimässä (Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin), kirjoittajina Anna Keski-Rahkonen ja Minna Nalbantoglu

Sen perusteella aloitimme iltarutiinit 3kk iässä ja jossain 4-5kk kohdalla purin tissiassosiaation nukahtamisesta. Nykyisin vauva nukahtaa itse sänkyyn. Välillä on hetki (alle 5min) "uni-itkua" (eli on jo silmät kiinni ja käytännössä unessa) tai hymistelyä, yleensä vain nukahtaa. Itse olen yleensä samassa huoneessa vauvan nukahtaessa, jotkut vauvat taas nukahtavat helpommin, kun joku ei koko aikaa häiritse vieressä.

Mutta se on hyvä muistaa, että vauvat ovat yksilöitä (ja vanhemmat myös) ja joillain nukkuminen on luontaisesti "helpompaa" kuin toisella, eikä siitä kannata stressata, jos ei heti onnistu. Itse olin ihan varma odotusaikana, että meillä ei perhepedissä nukuta, mutta 4-5kk nukuttiinkin 😊 3kk eteenpäin tosin vauva sai nukahtaa ekana omaan sänkyyn ja ekalla yösyötöllä siirtyi kainaloon ja jäi siihen yöksi.
 
Pikkuvauva-aikanakin kannattaa tehdä asioita joista pitää. Jos se on sokeroinnissa ja kampaajalla käynti niin sitten käy. Vauvaa ei kuitenkaan kiinnosta millaiset hiukset äidillä on, joten jos nyt ei nappaa mennä kampaajalle niin ei tarvitse raahautua.

Painosta ei kannata stressata. Toisilla imetys laihduttaa, toisilla keho pitää kiinni rasvasta jotta imetykseen riittää energiaa ja ravintoa.

Tutista voi olla montaa mieltä. Se ei ole mitenkään ehdottoman tarpeellinen, toiset vauvat ei edes huoli vaikka tarjoaisi. Toisilla se voi helpottaa arkea ja on peukalon imemistä parempi vaihtoehto.

Jos imettäminen on kamalaa, ei itseään kannata sen takia kiduttaa. Sitten maito pullosta. Osa pumppaa ainakin osan maidosta, mutta korvike on hyvä vaihtoehto. Pääasia että vauva tulee ruokittua. Se ei ole mikään hyvän äidin mitta, miten ja mitä vauva syö (kunhan siis on sopivaa ravintoa eli korviketta jos ei omaa maitoa). Kannattaa tosin hetki katsoa, miksi imetys on kauheaa. Esim. huono imuote voi tehdä siitä kivuliasta ja sitä on mahdollista korjata.
 
Tutti jakaa kyllä varmasti mielipiteitä. Itselläni on ollut yksi vauva joka nukahti pelkästään rinnalle, joten tutti oli tarpeellinen koska muuten olisin saanut kulkea vauva rinnalla 24/7. Toinen vauvani ei näyttävästi huoli tuttia, joten nukutuskeinoja/rauhoituskeinoja täytyy keksiä sitten muilla tavoin. Ilman tuttia olossa on hyvä puoli, ettei tuttia tarvitse sitten aikoinaan vieroittaa pois.

Nukkuminen, paha sanoa mitään kun vauvat ovat niin erilaisia. Toiset nukahtavat heti itsestään ja toiset tarvitsevat enemmän tyynnytystä ja rauhoittelua. Ajan kanssa näkee millainen yksilö on. Nukuttamista omaan sänkyyn voi toki kokeilla useampaan otteeseen, jossain vaiheessa on varmasti se oikea ajankohta sillekkin.

Imettämiseen sen verran, että kannattaa antaa sille aikaa. Pari ekaa viikkoa voi olla hankalia hormonitoiminnan takia, sekä lukuisten imetysongelmien, sekä sinä että vauva harjoittelette imettämistä. Imuote voi olla hukassa, imetysasennot huonoja, rinnanpäissä voi olla kuivuutta ja haavoja. Maidonnousu on myös oma toimenpiteensä, joka saattaa aiheuttaa tukalaa oloa ja hankaluuksia. Imetyksen kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan hakea herkästi apua esimerkiksi neuvolasta/synnytyssairaalsta, johon saa olla yhteydessä 2 viikkoa vauvan syntymän jälkeen. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Takkuisen imetystaipaleen alun jälkeen imetin itse esikoistani 1v10kk, vaikka olin monta kertaa lopettamassa. Mutta, jos imetys ei onnistu niin se ei ole mikään häpeä. Ruokittu vauva paras vauva :smiling-eyes:
 
Onko joitain tuotteita joita voisi käyttää rintoihin? Jos nännit ja nännipihat menee niille haavoille tai kuivuvat?
Mitkä on vauvaystävällisiä?
Ja pitääkö sitä imettäessä katsoa mitä itse syö? Anteeks tyhmät kysymykset mutta..
Mun täytyy varmaan tehdä kyselylista neuvolaan 🤣

Jotenkin tuo imettäminen omalla tavallaan pelottaa. Tai kaikki vähän ehkä pelottaa. Tai en tiedä onko pelottaa oikea sana. Mutta mietityttää, kun haluaa "tehdä oikein" ja silleen että vauvalla olis kaikli mahdollisimman hyvin heti..
 
Äitiyspakkauksessa tulee lanoliinivoide nänneille, se on hyvä. Nännit on joka tapauksessa alkuun vähän kovilla mutta tottuvat kyllä nopeasti.

Imettäessä voi syödä aika vapaasti, kunhan syö monipuolisesti ja TARPEEKSI. Kahvia suositellaan edelleen nautittavan kohtuullisesti, olikohan maks 3dl päivässä koska ajatellaan että kofeiini siirtyy äidinmaitoon, mutta ilmeisesti oikeasti aika pieniä määriä. Vauvan elimistö ei vain metaboloi kofeiinia niin nopeasti niin sitä voi kertyä. Kyllä mulla on silti mennyt kahvia välillä tuplamääräkin, en ole huomannut vauvassa mitään eroa. Lääkkeiden kanssa pitää olla edelleen tarkkana että tarkistaa mitkä sopii. Buranaa saa syödä jos se muuten sopii. Alkoholia ei suositella käytettävän koska päihtyneenä ei saa vauvaa hoitaa tai perhepedissä nukkua. Jotkut kokevat ruokavalion rajoittamisen vaikuttavan vauvan vatsavaivoihin tai itkuihin. Itse en ole tälläistä havainnut eikö tästä tutkimusnäyttöäkään taida olla.

Imettämiseenkin kannattaa hiukan tutustua etukäteen niin asiat voi sujua helpommin. Se ei kuitenkaan ole tae onnistuneesta imetyksestä, eikä sitä kannata murehtia. Pääasia on että tekee etukäteisvalmistelut positiivisella mielellä. :) se, että tietää asioista jonkun verran etukäteen voi helpottaa, mutta kaikkea et voi tietää etukäteen etkä tietenkään tietää minkälainen juuri sinun vauvasi on etkä sitäkään millainen äiti susta kuoriutuu, aikaa ja uteliaisuutta ja malttia muuttuviin tilanteisiin tarvitaan. Ja uskallusta pyytää apua ! 😊 vauvasi on onnekas kun hänellä on noin omistautuva äiti ❣️
 
Onko joitain tuotteita joita voisi käyttää rintoihin? Jos nännit ja nännipihat menee niille haavoille tai kuivuvat?
Mitkä on vauvaystävällisiä?
Ja pitääkö sitä imettäessä katsoa mitä itse syö? Anteeks tyhmät kysymykset mutta..
Mun täytyy varmaan tehdä kyselylista neuvolaan 🤣

Jotenkin tuo imettäminen omalla tavallaan pelottaa. Tai kaikki vähän ehkä pelottaa. Tai en tiedä onko pelottaa oikea sana. Mutta mietityttää, kun haluaa "tehdä oikein" ja silleen että vauvalla olis kaikli mahdollisimman hyvin heti..

Imetysaikaan on olemassa omat ravintosuositukset. Ne saa sitten neuvolasta, tai jos haluaa tutustua etukäteen niin löytyvät myös esimerkiksi Eviran sivuilta (turvallisen käytön ohjeet ja sieltä taulukosta valitsee imettävät), samoin näkee nuo vauva- ja leikki-ikäisten ravintosuositukset jos haluat kurkata nekin etukäteen :smiling-eyes: Ei tosiaan ole yhtä tiukka lista kun raskausaikana, mutta toki hyvä ottaa nekin huomioon.

Noista lääkkeistä olikin jo puhe tuolla ylempänä, mutta myös Teratologinen tietopalvelu ja apteekki ovat luotettavia tahoja, jos pitää kurkata jonkin lääkkeen/kosmetiikkaan liittyvän jutun imetysaikana.

Moni uusi asia edessä ja on hyvin luonnollista, että asiat tuntuvat pelottavilta. Neuvolaan voi hyvin tehdä kyselylistan ja kysyä, sitä varten se on olemassa että saa apua :smiling-eyes::thumbs-up:
 
Äitiyspakkauksessa tulee lanoliinivoide nänneille, se on hyvä. Nännit on joka tapauksessa alkuun vähän kovilla mutta tottuvat kyllä nopeasti.

Imettäessä voi syödä aika vapaasti, kunhan syö monipuolisesti ja TARPEEKSI. Kahvia suositellaan edelleen nautittavan kohtuullisesti, olikohan maks 3dl päivässä koska ajatellaan että kofeiini siirtyy äidinmaitoon, mutta ilmeisesti oikeasti aika pieniä määriä.
Alkoholia ei suositella käytettävän koska päihtyneenä ei saa vauvaa hoitaa tai perhepedissä nukkua.

Imettämiseenkin kannattaa hiukan tutustua etukäteen niin asiat voi sujua helpommin. Se ei kuitenkaan ole tae onnistuneesta imetyksestä, eikä sitä kannata murehtia. Pääasia on että tekee etukäteisvalmistelut positiivisella mielellä. :) se, että tietää asioista jonkun verran etukäteen voi helpottaa, mutta kaikkea et voi tietää etukäteen etkä tietenkään tietää minkälainen juuri sinun vauvasi on etkä sitäkään millainen äiti susta kuoriutuu, aikaa ja uteliaisuutta ja malttia muuttuviin tilanteisiin tarvitaan. Ja uskallusta pyytää apua ! 😊 vauvasi on onnekas kun hänellä on noin omistautuva äiti ❣️
Kahvissa jos on vain tuo kofeiini huono vauvalle niin sitten taidan ostaa suosiolla itselleni kofeiinittoman 🙂

Alkoholia en oo nauttinut ennenkään 🙂

Miten imettämiseen voi ennalta valmistautua? Onko jotain hyvää kirjallisuutta mistä sais hyviä vinkkejä?
Tai voiko rintoja jotenkin valmistella itse 🤣 Miten maidon nousu? Sattuuko se?
Sattuukohan imetys aina.. Se pelottaa. Että se sattuu..
 
Kahvissa jos on vain tuo kofeiini huono vauvalle niin sitten taidan ostaa suosiolla itselleni kofeiinittoman 🙂

Alkoholia en oo nauttinut ennenkään 🙂

Miten imettämiseen voi ennalta valmistautua? Onko jotain hyvää kirjallisuutta mistä sais hyviä vinkkejä?
Tai voiko rintoja jotenkin valmistella itse 🤣 Miten maidon nousu? Sattuuko se?
Sattuukohan imetys aina.. Se pelottaa. Että se sattuu..
Vastailen omien imetyskokemusten mukaan. 4 lasta ja imetykset 5vko, 1v, 1v ja 1v5kk.
Itse en ole valmistellut mitenkään, joskus yrittänyt karhealla pyyhkeellä vähän suihkun jälkeen hangata jos tottuisi nopeammin, mutta eipä tuota ole tullut kovin ahkerasti tehtyä.
Maidonnousu saa rinnat kipeiksi, kuumiksi ja todella turvonneiksi. Ovat siis ihan kosketusarat ja kivikovat pallot, joita on vaikea alkaa tyhjentämään. Itsellä auttanut kun vähän yrittää käsillä ensin rintaa tyhjentää niin että saa edes jotenkin mahtumaan vauvan suuhun.
Imuote on todella tärkeä kivun kannalta. Tätä voi yrittää opetella kuvia katsomalla miten vauvan suun, nenän ja leuan pitäisi olla oikein.
Väärä ote (itsellä joka kerta ollut alkuun), saa helposti rinnat rikki ja imeminen sattuu. Haavan kanssa imettäminen valehtelematta sattuu paljon. Tämän kun osaisi välttää niin varmasti lähtisi Imetys sujumaan jo alussa paljon kivuttomammin. Mulla liian isot nännit vastasyntyneen suuhun, joten aika ja vauvan kasvaminen on auttanut oikean imuotteen löytymiseen. N. 2kk kohdalla on haavat parantunut ja imetys ollut kivutonta. Paitsi maidon heruminen tuntuu itsellä kovana pistelynä suonissa /repimisenä kainaloissa saakka. Jotkut taas ei tunne koko herumista ollenkaan.
Itse en pidä imetystä mitenkään ihanana asiana ja oma suhde siihen on ollut että imetän jos se sujuu ja jos ei niin sitten pullosta. Kuitenkin tiedostan olevan juuri minun vauvalle parasta ravintoa ja se motivoinut myös myöhemmin helppoudellaan pulloruokintaan verrattuna jatkamaan alun kivuista huolimatta.
 
Itse olen imettänyt esikoistani nyt 4kk ja alussa sattui ajoittain jos oli huono ote ja toiseen nänniin tuli pieni haava joka parani kuitenkin maitotipoilla ja lanoliinilla nopeasti. Sittemmin mulla on kyllä vain positiivisia kokemuksia imetyksestä. Mulla maidonnousu tai heruminen ei satu yhtään. Kätilö tosin kommentoi että pigmenttini on aika tumma joten ilmeisesti nännit on jotenkin ”kestävämmät” eikä yhtä herkät kuin vaaleampi pigmenttisillä. Olen siis ihan vaaleaihoinen suomalainen kuitenkin. Imetyksen tuen sivuilla on ainakin odottajan opasta yms mitä voi lueskella :)
 
Ei pitäis toisaalta kysellä kun sit alkaa pelottaa vähän enemmän..
Kiitos jo tähän mennessä vastanneille. Oon saanu tosipaljon vinkkejä ja mielelle rauhaa :)
 
Mulla on myös kaksi imetystaivalta tässä taustalla, joista toinen on juuri alkanut. Jaan kokemuksiani, kuten huomaa imetystaipaleita on erilaisia ja vaikka haasteita mahtuu matkaan, on niistä mahdollista selvitä.


Esikoinen saatiin heti täysimetykselle sairaalassa, mutta sieltä tarjottiin rintakumia. Rintakumin ansiosta maitoa ei herunut tarpeeksi, joten esikoisen paino ei noussut riittävästi. Syntymäpainon ylitti kuitenkin kahden viikon ikäisenä koska neuvolan terveydenhoitaja sai imuotteen ja imetysasennot korjattua. Ennen sitä imetys oli tuskaisaa, minä itkin kun vauva itki, rintoihin sattui ja nänninpäät olivat kuivat. Tämän jälkeen imetys lähti sitten sujumaan mukavasti, eikä enää sattunut. Imetin lopulta lähemmäs pari vuotta, vaikka alussa olin lähellä heittää hanskat tiskiin aika montakin kertaa.

Maidonnousu on ollut kivuliasta kummallakin kerralla, mutta kipu on pahinta 2-3 päivää. Vauvan on ollut vaikea saada pinkeistä, isoista rinnoista otetta. Minulla myös kuuma suihku, rinnan tyhjentäminen ennen imetystä, sekä kaalinlehdet ovat auttaneet turvotusta. Käytin myös lämmintä kaurapussia kun en pystynyt nukkumaan rintojen kivun takia.

Toisella kertaa, eli nykyisen vauvan kanssa imetys lähti sujumaan heti alusta. Maidonnousu on ollut ainoa haaste tähän mennessä, mutta siitä selvittiin.
 
Muokattu viimeksi:
Mä luen justiinsa nykymutsin imetyskirjaa, vaikuttaa aika hyvältä opukselta. Kaverilta sain tätä marraskuista varten kun esikoisen imetys takkusi. Oon tästä paljon uuttakin tietoa löytänyt.

Jos oot sellanen tyyppi jota imetys riuduttaa, huolehdi että syöt PALJON. Tää tulee olemaan mulle varmasti hankalaa, mutta onneks 3-vuotiaan ateriarytmi muistuttaa että äidinkin pitää syödä.
 
Mä luen justiinsa nykymutsin imetyskirjaa, vaikuttaa aika hyvältä opukselta. Kaverilta sain tätä marraskuista varten kun esikoisen imetys takkusi. Oon tästä paljon uuttakin tietoa löytänyt.

Jos oot sellanen tyyppi jota imetys riuduttaa, huolehdi että syöt PALJON. Tää tulee olemaan mulle varmasti hankalaa, mutta onneks 3-vuotiaan ateriarytmi muistuttaa että äidinkin pitää syödä.
Hyvä huomio tämä ruokapuoli. Mun paino nousi viime raskaudessa 12kg. Raskauskilot tippuivat nopeasti pois ja siitä vielä -6kg lisää. Olo oli aika ryytynyt.

Nyt täälläkin on 3-vuotias kaverina huolehtimassa, että äitikin syö muuta kun juo vettä ja pari kuppia kahvia päivässä.
 
Takaisin
Top