Vinkkejä kun taapero on huono syömään

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meidän 1v 5kk ikäinen on kovin huono syömään kiinteitä ruokia. Tissillä käy vielä joka ruuan jälkeen+ yöllä keskimäärin kahdesti yössä. Olisiko vinkkejä miten saisi ruuan maistumaan paremmin? Lapsi on kyllä tyytyväinen ja kasvaa, mutta vähän stressaa silti.
 
Meillä kun löytyy joku super herkullinen ruoka, sitä sitten menee. Mutta se miten uutta saa edes maistamaan.. Monesti kun ollaan touhuttu paljon, hypitty ja pompittu ties missä ja kun ollut äidilläni hoidossa niin on ruokaakin mennyt paremmin, kun imettänyt vähemmän.
Samaa on ollut meilläkin, että koen hänen olevan vähän huono syömään. Välillä tuntuu että on tuurista tai päivästä kiinni miten menee alas ja mitäkin..
 
Täälläkin taapero niukka syömään, niin kuin äitinsäkin aikanaan samanikäisenä. Onhan tuo lapsi aikalailla luuta ja nahkaa. Välillä stressaa hieman. Tuntuu, ettei oikein mikään auta syömään enempää, yritän joka ruualle laittaa edes yhtä sorttia jotakin mistä tykkää :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: toki joskus ne suosikitkaan ei maistu...
 
Jos lapsella riittää energiaa, eikä kasvusta ole huolta, niin älä stressaa. 😊

Meidän ruokailijalla on ikää jo muutama vuosi, mutta kiinteiden aloituksesta lähtien ollut ihan sama tyyli: syö tasan just silloin kun sattuu olemaan nälkä ja huvittaa. 🤣 Välillä voi paastota närppien 2-3 päivää ja sitten saattaa syödä 1-2 päivänä paastonkin edestä, ja koskaan ei pöytään istuessa tiedä paastoaako vai tankkaa. 🙄 Eikä silläkään ole oikeastaan yhtään mitään väliä mitä tarjolla on, lähes kaikki maistuu jos on syödäkseen, ja jos päättää olla syömättä niin osaa kyllä kieltäytyä ihan mistä tahansa. Itse olen kuulemma ollut myös pienenä hyvin pieniruokainen ja paastonnut, silti kasvanut normaalisti, joten esim mun äiti ei ole ollut yhtään huolissaan lapseni ruokailutyylistä. 😅

Ehkä ainoa mitä keksisin "avuksi" olisi imetyksen vähentäminen, että lapsrlle tulee enemmän nälkä. Mutta en kyllä pelkästään tämän takia vähentäis imetystä. 😊
 
Kiitos vertaistuesta. 😊 Ei varmaan tosiaan pitäisi stressata asiaa kun energiaa ainakin riittää. Miinuskäyrillähän tuo painon suhteen kasvaa, mutta kuitenkin kasvaa.
 
Meillä on kotona myös yksi melko pieniruokainen ja miinuskäyrällä ikänsä kasvanut taapero, mutta kasvaa kuitenkin siellä omalla käyrällään. Hänellä on selkeästi päiviä ja aterioita, kun ruoka ei vaan maistu, ja menee ihan totaaliseksi pelleilyksi. Välillä tankkaa ja on valtava ruokahalu.

Varsinkin jos ollaan jossain kylässä. Mutta, yritän itse ajatella, ettei tuo vauhtimimmi jaksaisi riehua ja touhuta samalla tavalla, jos olisi kovin aliravittu. Jos on tosi huono kausi syömisen suhteen, niin lisään sellasia ruokia ruokavalioon, josta taapero pitää. Joskus makaronilaatikkoa tarjotaan useamman kerran viikossa, mutta tilanteen helpottua voidaan taas jättää se vähemmälle :Winking Face:
 
Meillä on auttanut parhaiten ruuan vatsaan menemiseen varmaan se että saa syödä muuallakin kuin pöydän ääressä. Annetaan kasviksia jo ennen kun ollaan pöydässä ja saa hakea paloja/lusikallisia poistuttuaan pöydästä. Saa myös valita miten syö. Syökö itse vai syötettynä ja välineellä vai sormin. Vähän kerrallaan antamalla myös näyttäisi uppoavan paremmin kuin jos on liikaa ruokaa kerrallaan lautasella.
 
Juuri huomasin tuon muuallakin syömisen taian myös! Meillä ulkona retkellä 2v syö sellaista, jota ei kotona ruokapöydän ääressä syö ollenkaan, esim. rusinoita.
 
Takaisin
Top