Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Oli kyllä hyvä hinta Elsa!

Mä yritän vielä hillitä suurimmat ostokset ennen kuin tiedän vauvan sukupuolen. En nimittäin haluaisi ostaa kaikkea neutraaliin unisex-värimaailmaan, vaan osan vaatteista haluaisin ostaa "selkeästi" tytölle tai pojalle. Esim. röyhelöiset kukkamekot. Vaikka voihan ne aina myydä eteenpäin, jos on halvalla saanut.
Ajattelin just että laitan eteenpäin poikamaiset vaatteet jos saadaan tyttö, mutta aika unisexiä tuossa oli vaatteet enimmäkseen. Ja niitä söpöjä vaatteita voin ostaa sitten lisäksi, kun perus arkikamppeet on halvalla hankittuja. Kokeilenpa osaanko linkata kuvan muutamasta vaatteesta. Piti vähän testailla asuja. :rolleyes:
 
Ajattelin just että laitan eteenpäin poikamaiset vaatteet jos saadaan tyttö, mutta aika unisexiä tuossa oli vaatteet enimmäkseen. Ja niitä söpöjä vaatteita voin ostaa sitten lisäksi, kun perus arkikamppeet on halvalla hankittuja. Kokeilenpa osaanko linkata kuvan muutamasta vaatteesta. Piti vähän testailla asuja. :rolleyes:
Ihania! Juuri tuon malliset bodyt ja housut koin parhaimmaksi esikoisen kohdalla :)
 
Kietaisubodyt on ihan parhaita. Tuossa lähes kaikki olivat kietaisumallisia neppareilla. Ihan parhaita. Ja värit neutraaleja. Paljon valkoista ja vaaleaa.
 
Ite kans tuun olemaan vähä fiksumpi nyt toiselle vaatteita hankkiessa, tietää mitkä toimii ja mitä ei vaan tullu ite käytettyä. Just leggarit ja pantsit ois kaikkein parhaimpia kietasubodyjen seurana.
 
Meidän vauvalla ei ole vielä muuta omaisuutta kuin matkavakuutus ja vauvakirja, mutta pikkuhiljaa aion alkaa katsella myös vaatteita sillä silmällä.
 
Meillä menee nyt vaatehankinnat ihan uusiksi, tytöstä olis ihan kaikki valmiina sitä myöten kun kasvaa.
Mutta nyt voikin rusettipannat ja mekot unohtaa :)

Käytiin isompien tyttöjen kanssa tälle aamua kirpparilta pikku tyypille vaatetta haalimassa.
Kaikkea ihanaa raitaa ja retroa löydettiin:love7
 
Tuli mieleen yksi asia jota en tähän raskauteen hanki. Imetystyyny. Onnistu varsin hyvin tavallisella tyynyllä ja on monesti vaivattomampaa asetella lapsen alle. Nukkumiseen on jo pötkylätyyny.

Toinen on kantoliina. Mulla tuli käsiin se rannekavava oireyhtymä ja ei vaan kädet taipunut sen käyttöön. Kantoreppu + vauvaosa oli parempi käyttää. Liina kyllä houkuttaa edelleen, mutta nyt hankin sen vasta jos ranteet on kunnossa synnytyksen jälkeen.

Varmasti tulee mieleen kaikkea muutakin tässä matkan varrella.
 
Mä sit taas aion hankkia toisen ison imetystyynyn, doomoo buddyn. :) Oli mulla iso apu esikoisen kanssa, ja sitä pystyi hyvin käyttämään myös unipesänä. Koska se on niin iso, niin sitä ei tarvi oikeastaan mitenkään erikseen asetella vauvan alle. Oli myös jo loppuraskaudesta ihana nukkua sen kanssa. Nyt ajattelin pitää tuon vanhan imetystyynyn makuuhuoneen puolella käytössä, ja olkkarin sohvanurkkaan hommaan uuden, kun luultavasti omin sen mun pesäksi.
 
Mulla oli esikoisella trikoo- ja kudottu liina ja manduca, mutta reppu ei jotenki toiminu meillä yhtää. Aattelin jo synnärille ottaa mukaan ehkä rengasliinan, nii saa vauva olla koko ajan mukana ja lähellä. Ruokienki haku on ehkä helpompaa ku vauva on liinassa eikä siinä kärryssä. Pitäs vaan jostai löytää hyvä ja pehmonen vauvarenkula.
 
Näin esikoista odottaessa olisi tosi mielenkiintoista kuulla teiltä kokeneemmilta, mitkä ovat teidän mielestä ”must” hankintoja ja mitkä taas turhia? :)
 
Näin esikoista odottaessa olisi tosi mielenkiintoista kuulla teiltä kokeneemmilta, mitkä ovat teidän mielestä ”must” hankintoja ja mitkä taas turhia? :)



Mä koen että se on hyvin tapaus ja lapsi kohtaista mikä toimii kenelläkin. Mä ehkä suosittelisin ostaa sellaiset tavarat jotka helppo myydä eteenpäin joko käytettynä tai edullisesti.

Me ei esim käytetty ammetta ollenkaan (sellainen jalkojen päällä ja vauvatuella) mutta sain sen helposti myytyä eteenpäin. Rintapumppua käytin ehkä kolmesti ja se oli käytettynä saatu ja pistin sit eteenpäin.

Toisilla lapsi ei suostu sitteriin ja toisilla pitää ehdottomasti olla sellainen tärisevä ja soiva malli.

Ja mä tarviin sen itkuhälyttimen jossa on lämpötila mittari. Nyt ostan laadukkaamman kun viimeksi se hajosi heti.

Lapsen koko ja vartalon malli sekä tempperamentti myös määrittelee paljon millasia vaatteita tulee käytettyä. Olin itse pullero lapsi ja ajattelin että leveämpi malli bodyssa parempi kun kinttana mutta sitten lapsi onkin pieni ja hoikka (täysiaikaisuudesta ja isosta mahasta huolimatta) ja suurin osa bodeista oli liian isoja.

En ollut myöskään varannut alkuun niin pieniä vaatteita (48) kun mitä sit käytettiin mutta niitä sai tilattua netistä ja saatua kyllä sitten. Moni joka taas oli varannut pientä söpöä vaatetta sai 5kg ja lähes 60cm lapsen eikä päässyt niitä edes käyttämään.

Rintakumit ja nännirasva ei paljoa maksa mutta hyvä olla heti tarvittaessa saatavilla. Mä käytin rasvan huuliin kun nännit ei menny rikki.

Varmaan paljon muutakin mutta ei nyt tähän aamuun tule mieleen.
 
Näin esikoista odottaessa olisi tosi mielenkiintoista kuulla teiltä kokeneemmilta, mitkä ovat teidän mielestä ”must” hankintoja ja mitkä taas turhia? :)

Täällä ihan samat mietteet, näin esikoista odottavana ei ole oikein hajua, mitkä on ehdottoman tarpeellisia hankintoja, ja mitä ilman pärjää. Toki tietysti vauva- ja tapauskohtaista, mutta en viitsisi ostella mitään ns. turhaa kun tavaraa on jo muutenkin kaikki nurkat täynnä. :happy:
 
Periaatteessa pieni vauva ei ihmeitä tarvitse. Lämpöä, rakkautta ja ruokaa :Heartred Vaatteita saattaa kulua aluksi useampi päivässä jos tulee ohivuotoja, mutta meillä ainakin pyörii pyykkikone sen verran tiuhaan että ei niitä montaa ole tarvinnut. Muutenkin valikoituu ne lempparit vaan käyttöön :)

Meidän vauvat on nukkuneet vieressä alusta asti (tässä tulee toki huomioida turvallinen perhepeti), joten eivät ole tarvinneet omaa sänkyä kuin vasta paljon isompana.

Kantoliina tai -reppu on ollut meidän arjen paras keksintö ja siinä vauvat on nukkuneet lähes kaikki päiväunet. Kuopus kulki koko ajan kantovälineessä mukana, koska esikoinen oli silloin sen verran pieni, että oli saatava kädet vapaaksi häntä varten.

Jos aikoo imettää, ei mun mielestä kannata varata kuin lanoliinia (nännirasva) ja mahdollisesti maidonkerääjiä alkuun. Rintapumpun saa haettua myöhemminkin eikä rintakumia kannata käyttää, ellei sille oikeasti ole tarvetta, koska siitä voi olla haastava saada vauva vierottumaan. Liivinsuojat on kyllä itsellä ollut tarpeelliset, koska maitoa on tulvinut niin että olisi ollut paidat läpimärkiä :D Lähempänä synnytystä kannattaa myös varata jääkaappiin keräkaalia, sillä kaalinlehdet on oiva apukeino auttamaan alun kudosturvotusta, joka tulee silloin kun maito nousee :)

Tälle talvivauvalle aion hommata kaikkia villavaatteita (niin bodeja kuin haalareita), jotta pysyy lämpimänä. Kantovälineitä mulla jo on, samoin kantotakki, jonka alla on lämmin kulkea kun juostaan isompien lasten perässä :D
 
Meillä ainakin menee hankintaan rintapumppu, esikon kohdalla sitä ei ollut ja meinasin kuolla maidon määrän aiheuttamaan kipuun:arghh: sitten hyvä kantoväline ja sitteri. Pinnasängystä en hieveästi stressaa sillä ekat kk. menee kuitenkin tissillä nukkuessa. Hyvän makuupussin hankintaan meinaan myös satsata, kun on talvi vauva, jotta saa toisen ulos nukkumaan, tosi. Tämäkään ei varmasti tapahdu ekoina viikkoina joten silläkään ei ole kauheaa kiirettä.
Vaatteita tulee varmaan hankittua liikaa:banghead: sillä kuka nyt voisi vastustaa niiden ostamista tai tekemistä:Heartred
Liivinsuojat ja maidon kerääjät saa multakin kannatusta, kannattaa ostaa ainakin varaksi kotiin ja lisäksi sitä nänni voidetta.
 
Hyviä vinkkejä on kyllä jo tullu.

Itellä eniten käytettyjä juttuja tulee mieleen ainaki harsot, niitä tarvi aika paljo ku maitoo valu paljo ja puklua tuli, niin ne kastu ja rupes äkkiä haiseen hirveelle ja piti ottaa uusia. :D Myös liivinsuojia kulu ja rintakumit oli käytössä suihkutissien takia. Rintapumppua käytin jonku verran ja alussa just kylmiä kaalinlehtiä. Sitteri oli myös kovassa käytössä ja kantoliina. :) Yöt meillä nukuttiin aika huonosti, kunnes tajusin ostaa yökkäriks semmosen swaddleup "kapaloyökkärin". Kosteuspyyhkeet, vanulaput, topsit ym. pienet puhistusjutut ja itelle tietysti jälkivuotoon kunnon superhyperimukykysiä jättisiteitä. :D

Vähiten tuli varmaan käytettyä hoitopöytää. Vaipat vaihoin sohvalla/sängyllä/vessassa pesukoneen päällä, missä nyt satuttiin olemaan. Nännit pysy kunnossa nii en tarvinu nännivoidetta ollenkaa. Vaatteista hankalimmiks koin potkuhousut ym. haalarityyppiset hommelit ja alussa varsinki olkanapilliset bodyt. Parhaimpia oli perushousut + sukat ja kietasubodyt tai semmoset napittomat bodyt missä on olkapäillä semmoset leikkaukset että saa vaikka alakautta pois.
 
Semmonen vinkki että jos on taipumusta isoon jalkaterään niin ne housut jossa kiinteä sukka (vai puoli potkarit?) kävi heti pieniksi vaikka muuten olisi sopinut. Saksin ne sit pois. Ajatuksena se on tosi hyvä kun vauva ei saa ite pois sukkia eikä tarvii niitä väkertää ees taas mut meillä oli huono yhdistelmä. Voihan se tietty olla että uudella on sit pienempi jalka.

Ja mä olen käyttänyt harsoja keittiöpyyhkeinä (tiskien kuvailuun tosi hyvät) että niille löytyy varmasti jatkokäyttöäkin. Käytettynä saadut vaan hajosi nopeasti joten nyt taidan ostaa ihan uusia.

Mulla ei tullut juuri ollenkaan jälkivuotoa ja kun en käytä siteitä muutoin niin niitä jäi käyttämättä. Annoin sit pois. Semmonen vinkki muuten että kannattaa muutama side pikkasen kostuttaa ja pakastaa. Helpottaa kuulemma synnytyksen jälkeistä särkyä ja turvotusta. Ite en tarvinnut viimeksi mutta laitan kyllä varuiksi taas muutaman pakkaseen.
 
Vielä ei ole tullut hankittua muuta kuin matkalta söpöjä sideharsoja. :) Esikoisen kanssa oli sama juttu, että en ollut kovin aikaisin hankintojen osalta liikenteessä, vaan odotin rakenneultraan saakka.
Kietaisubodyt on parhaita, ei mitään päänyli vedettäviä bodeja. Rintapumppu tuli vähän turhaan hankittua edellisen kohdalla, joten sen vois tällä kertaa unohtaa kokonaan. :)
Hyvän ja laadukkaan itkuhälyttimen meinaan hankkia. Siitä tingin viime kerralla ja oli melko lelu piuhoineen ja Toki on se vielä hätävarana tallessa, mutta ei kovin kätevä jos ei matkalla kulje aina pistorasiakin mukana. :D
 
Takaisin
Top