Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Hui en kyllä tilaisi wishiltä tai alilta mitään raskaus/vauva-kamaa! Mitähän kemikaalimyrkkyjä tuostakin imeytyy ihon läpi sikiöön?

Jos kiinnostaa lukea ni alla yks artikkeli.

https://tukes.fi/artikkeli/-/asset_...lastentarvikkeet-ja-sahkolaitteet-vaarallisia
Artikkelissahan ei mainittu vaatteita ollenkaan, vaan ihan nuo perusjutut, joita löytyy Suomessakin myytävistä tavaroista (jotka aina Tukesin ratsian jälkeen poistetaan myynnistä, tosin siihen asti niitäkin on Suomen kauppojen hyllyistä ostettu). Kerran vuodessa tulee aina uutinen, mitä kaikkia tuotteita Tukes on taas kauppojen hyllyiltä poistanut, ja siihen astihan niitä on ihan huoletta täällä myyty.

Ihan samat riskit otat, jos ostat esim. kirpparilta kaverin omatehtyjä tuttinauhoja, nekin saattavat olla liian pitkiä, kuten nuo kiinalaiset tuttinauhat. Kosmetiikkaa nyt ei muutenkaan kannata käyttää, Suomessa kaupoissa myytävistä meikeistäkin tulee yleensä kutinaa ja ihottumaa. Noita turpoavia leluja oli myös Suomessa myynnissä lelukaupoissa, muistaakseni BR-leluissa ainakin, samoin niitä löytyy edelleen markkinoilta myyntipöydistä, pari kuukautta sitten näin viimeksi markkinoilla.

Eli ihan samalla tavalla pitää Suomessakin katsoa mitä lapsilleen ostaa, ettei osta mitään vaarallista. Kauppojen hyllyiltä löytyy aina myös leluja ja tuotteita, jotka eivät täytä Tukesin kriteerejä.

Olen ostanut Wishistä paljon tavaraa, ja ostan edelleen. Vaarallisia tuotteita en osta Wishistä enkä suomalaisista kaupoistakaan. Kiinasta ne kaikki tulevat, ostipa ne suomalaisen kaupan hyllyn tai Wishin kautta. Tärkeintä on itse tietää, millainen tavara on vaarallinen.

Monta vuotta sitten oli myös iso uutinen, kuinka ihmiset sairastuvat ihan Henkkamaukankin vaatteista, koska ne värjätään vaarallisilla aineilla, ja samaa tekevät muutkin halpisketjut, joiden vaatteita saa kaupan hyllystä, ihan täältä Suomestakin.
http://vintti.yle.fi/ohjelmat.yle.fi/ulkolinja/myrkkya_halvalla.html
Jos haluaa myrkyttömiä vaatteita, pitää välttää mustia vaatteita kokonaan, koska kunnon mustaa väriä ei pysty tekemään kuin myrkyillä, ja käyttää vain sellaisten valmistajien vastteita, joiden kankaat ja kuidut eivät käy Suomen ulkopuolella. Iso osa "suomalaisista" lastenvaatteista valmistetaan Itä-Euroopassa halpismaissa.

Lastenvaatteet kannattaa aina ostaa käytettynä, jotta ne olisi pesty mahdollisimman monta kertaa, jolloin suurin osa irtoavasta väristä on irronnut ennen kuin vaate tulee kosketukseen lapsen ihon kanssa. Eli haalistuneet vaatteet ovat lapselle terveellisimmät. Ehdottomasti pitää välttää mustaa väriä kokonaan, ja valkoinen on toinen huono, koska siinä käytetään valkaisuaineita.
 
Itse en ottaisi riskiä ja tilaisi moisia. Mieluummin ostan kaupoista ja suomalaisista nettikaupoista. Mikä paskamyrsky nousisikaan, kun joku suomalainen nettikauppa myisi vaarallisia leluja ja raskaustarvikkeita. Eipä tarvi esim raskuskeijun tuttinauhaa kotona mitata, että en kyllä laittaisi TÄYSIN samalle viivalle random-kiina kamaa ja suomessa myytävien.

Varmasti jotain Ainun tuotteita testataan enemmän ku random-kiina tutteja yms. Ja näistä Suomessa myytävien asioiden takaisin vedoista nousee myrskyt ja tieto leviää. Kukas raportoi ja millä nimellä kun merkittömästä kylpylelusta irtoaa osia?

Lidleillä ja kaikilla kaupoilla on sentään tavaroilleen merkit, joiden maine on vaarassa. Ja kyllä luotan miljoona kertaa enemmän Lupilu-baby wipesin ainesosaluetteloon kun wishin kiinalaisen tekstin varustettuun....

Meinaisin laittaa kukin tyylillään, mutta kyllä mä rajan tähän vetäisin. Enkä kyllä istuisi hiljaa kun joku kertoo kiinan kestovaippatilauksesta...
 
Noissa kiinakaupoissa on sekin ongelma, että tuotteiden alkuperä ei käytännössä oo mitenkään jäljitettävissä. Jos ostat täältä kaupasta jotain, heillä on paremmin käsitys siitä, mistä se tavara tulee. Esim. tarvittaessa H&M voi selvittää mistä mikäkin vaate tulee, mutta alapa kyselemään samaa joltain Kiinalaiselta eBay -myyjältä.

Mä oon kyllä esim. Wishistä tilannut paljon jotain tarroja, juhlakoristeita ja sellasta askartelukamaa, mutta en missään nimessä tilais mitään sellasta, mikä vois päätyä lapsen suuhun tai iholle. Se ei oo vaan se tukehtumis- tai hajoamisvaara, vaan myös kaikki valmistuksessa käytetyt kemikaalit. Ne kun voi olla ihan mitä vaan.

Se on musta aika ontuva argumentti, että jäähän täällä kaupoissakin olevista joskus jotain kiinni Tukesin valvonnoissa. Jää toki, mutta käytännössä lähes kaikki Suomessa myytävä täyttää Tukesin vaatimukset, kun taas siitä Wish-rojusta ei ole mitään takeita.

Ite mieluiten käyttäisin vain kotimaisia vaatteita (itellä ja lapsella) jos vaan talous antaisi periksi. Ei kuitenkaan ole varaa maksaa yöpaidoista kymppejä, joten toki kaapissa on kaikenlaista ei-niin-eettistäkin. Ne kotimaiset brändit mitä meillä on, on tehty Suomessa, Virossa ja Portugalissa. Onneks noita saa käytettynä ihan kohtuulliseen hintaan, ja laatu on kyllä ollut aivan eri luokkaa kuin jossain Lindexissä.
 
Mun mielestä ei perjaatteessa oo mitään pahaa tilata halpatavaroita netistä, mutta ongelmia löytyy silti liikaa. Työntekijöiden olot, kuljetuksen saastuttavuus, tavasoiden huono laatu ja kemikaalien valvomattomuus on kokonaisuutena niin iso osa, että tarkkaan pitää miettiä et mitä ostaa. Olen kyllä sitä mieltä, et muutenkin saa tarkkaan miettiä et mitä ostaa, sillä muuten on talo kohta ihan täynnä krääsää.

Huonolaatuisia ja kemikaalisia vaatteita kyllä löytyy niin Suomesta kuin ulkomailta. Ihan Suomessa tehdyissäkin vaatteissa voi olla joku, joka ei kestäkkään käyttö ja kiinatavarassa joku, joka sattuukin kestämään kauan. Toki yleensä toisin päin.

No sainpa ainaki lisää motivaatiota ostaa halpoja vaatteita kirpparilta, kun tajusin, et nollahiilijäljen lisäksi niistä irotavien kemikaalien määrä on pieni. Lisäksi koen, että jos vaate on kestänyt käyttöä niin hyvin, et näyttää kirpparillakin vielä uudelta, niin se todennäköisesti myös kestää käyttöä tulevaisuudessa. Toki kirppikseltä ostetussa vaatteessa on aina niitä ongelmia, että kuka niitä on viimeksi käyttäny. Onko tavara hometalosta, sisältääkö allergeena (esim. koira) tai kantaako jotain tautia tms. Vaikka kirppistavarat tuleekin pestyä ennen käyttöä, voiko joku ongelma selvitä pesusta.

Mielipiteeni siis on, että on ihan sama mistä tuotteet lopulta ostaa, sillä enemmän on merkitystä ostajan arviointikyvyllä ja käyttäyttmisellä. Hyvänkin vaatteen saa rikki väärällä käytöllä (esim. pesu).
 
Moi! En tienny oikein et mihin muuhun keskusteluun kirjoittaisin, niin kirjoitan nyt tänne. Oon siis itse tuolta Heinäkuiset 2019 ryhmästä ja asun tällä hetkellä pysyvästi Saksassa.
Heräsin omassa ryhmässäni tähän vähän liian myöhään, eli siis haluaisin äitiyspakkauksen, mutta en sellaista voi Suomesta saada, koska en kuulu sosiaaliturvan piiriin. Ajattelin siis, että jos joku haluaisi mieluummin sen rahan kuin äitiyspakkauksen, niin voitais tehdä diili että miä maksan sen 170 euroa + postit ja se joku ihana ihminen tilais sen äitiyspakkauksen ja lähettäisi miulle tänne Berliiniin :)
Kyselin jo tuolla heinäkuisten puolella, mutta vähän liian myöhään, olivat kaikki jo kerinneet hakea sitä rahakorvausta.
Löytyisiköhän tästä ryhmästä joku kiva tuleva äiti, joka haluisi auttaa toista tulevaa äitiä?:happy:
Ja tiedän että on olemassa mahdollisuus tilata Finnish baby box netistä joka maahan, mutta se maksaa paaaaaljon enemmän ja siinä 2019 äitiyspakkauksessa on vaan niin paljon ihanampia kuoseja.
Voidaan vaihtaa yhteystietoja yksityisviestillä ja miut löytää Heinäkuiset 2019 kaikille avoimesta ryhmästä!
 
Tänään sain ostettua turvakaukalon, vaunukoppa postissa, runko puuttuu vielä :happy: kyllä meillä muutamat kärryt toki löytyy kuopuksen jäljiltäkin. Vaatteita oon ostanu jopa 4kpl:tta, tuntuu, että ei löydy mitään mieleisiä:hungover:
 
Itse olen hankinnut hyvin vähän tavaraa, kiitos tästä kuuluu omalle äidille. Äiti on säilyttänyt kaiken mahdollisen omasta+sisarusten lapsuudesta ja kaikki tavarat vielä niin siistejä että uudesta menee. Vaatteita löytyy vuodesta 1960-1996, eli tuleepahan retrovauva! Suuri osa vaatteista on myös mummoni tekemiä, kun mummoni aikoinaan työskenteli vaatturina. Ihanaa ajatella että oma vauva saa päällensä esim. isomummin ompelemia takkeja.

Itse olen hankkinut vain yhdistelmärattaat, autonistuimen, tripp-trapp-tuolin eri osineen, tutteja+pulloja, pesuaineet, vaipat... Sellaista käyttökamaa jota 20+ v. vanhana ei viitsi lapselle antaa. Purulelut ja tällaiset tulen varmasti myöskin hankkimaan uutena, vaikka kaikki vanhat retrot onkin tallessa. :joyful:

Itse valitsin myös äitiyspakkauksen, että muutama uudempikin vaate saataisin nyt ensi alkuun.
 
Shooky, aika ihana ja taitava äiti, jos on osannut säilyttää kaiken hyvässä kunnossa! Meillä mun isä tunki kaiken johonkin jätesäkkeihin kellarin nurkkaan, joten arvatenkaan ei paljoa säilynyt käytettävänä.

Mut te voitte nyt hyvin sit pukea lapsen aina eri aikakausiin: maanantaina 60-luvun vauva, tiistaina ysäriä...:p
 
Takaisin
Top