Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Meillä on ollut juuri Maxi-cosin cabriofix turvakaukalo + telakka ja on ollut todella toimiva ja kätevä. Telakan saa kiinni hyvin autoon iso-fixeillä ja me ollaan koettu kiinnitys hyvin käteväksi kun ei tarvitse turvavöiden kanssa tapella. Autoillaan muutenkin paljon :joyful: Hankittiin uusi Maxi-cosin cabriofix kaukalo tulevalle vauvalle kun annettiin jo aiemmin hankittu eteenpäin. Telakka edelleen aiemmin hankittu ja tulee käyttöön nyt uuden kaukalon kanssa. :thumleft
 
Ainakin omasta kokemuksestani pinnasängyn päälle laitettava hoitoalusta on ollut ihan turha ostos.. toiselle lapselle se hankittiin kun tuli sängyn kanssa sopivana pakettina mutta oli käytännössä ihan hyödytön. Koin sen vaan hankalana, tilaa vievänä. Yöllä kun piti vaippaa vaihtaa niin mieluummin sen teki oikealla hoitopöydällä missä oli laskutilaa ja kaikki tarvikkeet saapusalla.. Ei hyödytty tuosta tuotteesta. Muille lapsille ei otettu edes käyttöön.. Mutta voihan jollain olla erilainen kokemus, tämä oli meidän perheen.
 
Tässä vähän omaa listaa, mitkä olen kokenut meille turhaksi tai mitkä kannattaa ostaa vasta kun toteaa että on tarve :)
-imetystyyny
-sitteri
-leikkimatto
-mobile sängyn päälle
-kantoliinat ja -reput
-vaatteita ei liikaa per koko, ostaa täydennystä jos on tarve ( meillä ei pulauteltu yhtään, olis pärjänny paljon vähemmälläkin)
-montaa erilaista pipoa, hattua hanskaa (tulee käytettyä kuitenkin vaan mieluisimpia)
-hoitopöytä (saa helposti myös johonkin tason päälle hoitoalustan)

Tässä nyt jotain :)

Yksi mitä en pitänyt tarpeellisena mutta olisi pitänyt hommata jo ennakkoon oli rintapumppu. Jos edullisesti saa vaikka käytetyn niin ei kannata miettiä ostaako vai ei. Sen saa kyllä myytyä eteenpäin, jos ei itse tarvi. Olin myös ajatellut että en tarvitse kunnon peittoa vauvalle heti. Mutta tykkäsin tehdä sellaisesta lämpöisen kapalon vauvalle, joten sellainen piti mennä ostamaan nopeasti synnytyksen jälkeen. En pitänyt yöllä muuta vaatetusta kun kapalon niin vaipanvaihto nopeutu ja pääsi aina kunnon ihokontaktiin imetyksessä. Lapsi viihtyi ja nukkui hyvin :) mutta tää on todellakin mielipide kysymys :D
Imetysliivit ja/tai toppeja kannattaa olla myös jo ennakkoon valmiina muutamat ( muistaa vaan huomioida että ostaa ainakin yhden koon isomman mitä normaalisti olisi, ainakin liiveissä)

Nämä oli sellaisia mihin en ollut varautunut mutta oli pakko lähteä heti ostamaan.

Lisäksi kannattaa oikeasti tehdä ruokaa valmiiksi pakasteeseen tai varata jotain pieniä välipaloja kaappiin valmiiksi :)

Muistakaa nukkua ja rentoutua ja nauttia omasta ajasta täysin rinnoin :Heartred ja viettää aikaa ihan kahdestaan oman kullan kanssa :Heartred
 
Se on varmaan ihan vanhemmista ja vauvasta kiinni mitä tarvitsee ja mitä ei :) Me ei olla tarvittu erillistä hoitopöytää, vaan vaippa vaihdettu millon missäkin. Pinnasänky ollut ainakin aluksi täysin turha, sitteriä ei olla koskaan edes hankittu, rintapumpulle en heru joten sekin aina ollut turha.

Tärkeimpinä oon pitänyt riittävää määrää vaatteita, kantoliina, kestoliivinsuojat, harsoja, vaippoja, imetysliivejä useammat, isoja siteitä jälkivuotoon, kaikki muu on sitten omista tarpeista kiinni.
 
Aika samaa mieltä tarvikkeista kuin pari ylempää. Sillä erotuksella, että imetystyyny oli mulle kultaakin kalliimpi, koska vaikka maito onneksi lähti herumaan hyvin ja vauva suostui syömään, vaati sopivien ja ergonomisten imetysasentojen löytäminen paljon harjoittelua ja imetystyyny oli ahkerassa käytössä. Itse en tosin voinut aluksi imettää kyljelläni kaksi kertaa avatun sektiohaavan vuoksi, joten mahdollisista imetysasennoista puuttui yksi tosi hyvä vaihtoehto. Myöhemmin imetinkin öisin kyljelläni, päivisin eri asentoja vaihdellen ja imetystyyny hyvänä apuna. Öisin imetystyyny toimi pinnasängyn ”pienentimenä” sitten kun vauva nukkui jo omassa sängyssä, joten pitkään ja hartaasti on sitä tullut käytettyä. Näin siis meillä. :)
 
Minä meinasin kans nyt ostaa imetystyynyn jos jostain edullinen tulis vastaan. Ihan hiton raivostuttavaa kasailla sohvatyynyjä ja vilttejä hyvää asentoa etsiessä. Mullakin vetää hartiat tosi herkästi jumiin ja sit laukeaa migreeni, että oltava tosi tarkka imetysasentojen kanssa. Pitää isommille ostaa läjä elokuvia ja jos näyttää samalta helvetiltä vauvan kanssa mitä viimeksi oli, niin onpahan isommille tekemistä :D
 
Mä en esikoisen kanssa osannut sitteriä kaivata, ajattelin että hankin sitten, jos tuntuu tarvetta olevan.

Imetystyyny oli mulla käytössä, hyvä alkuvaiheessa eri asentoja kokeillessa.

Hoitopöytä toimi meillä taas hyvin, hankittiin sellanen, mistä sen ns hoitotason saa irti ja toimii nyt esikoisen vaatelipastona. Ensin olin kanssa vaan aikeissa laittaa jollekin tasolle sen hoitoalustan, kunnes hoksattiin että ei mikään taso meidän kämpässä ollut riittävän syvä.

Unipesä oli meillä lainassa, mutta siinä ei vauva viihtynyt, eli se jäi meillä turhaksi. Ja samoin pinnasängylle tuli tarvetta vasta ekan 6kk jälkeen.

Kannattaa kyllä kuulostella, olisko jotain tavaroita, mitä vois saada kavereilta lainaan, niin kaikkea ei heti tarttis hankkia itselle. Meillä on parin kaverin kanssa kiertänyt leikkimatto, imetystyyny, unipesä ja muutamilla kavereista sitteri jo vuodesta 2013. Ja yks kaveri lainas mulle kantoliinaa alkuun, että pääsi kokeilemaan, viihtyykö lapsi ja onko kantaminen mun juttu muutenkaan.
 
Niin ja se tuli mieleen, että ei ainakaan montaa tuttia tai tuttipulloa kannata valmiiksi hankkia. Jos siis toivoo ja suunnittelee imettävänsä. Voi tulla sellainen lapsi niin kuin meille, joka ei tuttipulloa kelpuuttanut ikinä, eikä tuttiakaan. Mulla oli yks lasinen pullo valmiina ja rintapumpun mukana tuli toinen, lasinen on käytännössä edelleen käyttämätön.
 
Meillä neljä tutitonta ipanaa ja ei kyl missään vaiheessa ollut tarvettakaan tutille :) Nuorin meilläkin oli sellainen tissiapina, että ei kelvannut mikään muu ja hoitajaksi kelpasin vain minä ekan vuoden ajan, oli vähän raskasta... :D
 
Kiitos hyvistä kokemuksista! Vetäisen listalta pois ainakin tuon mobilen ja monet pipot:grin Imetystyynyä pitää vähän miettiä. Mun kaverilla on manduca, jota hän ei käsittääkseni ole kovin paljoa käyttänyt. Taidan pyytää sitä kokeiluun ennen kuin ostan oman. Näkee sitten, onko kantaminen mun juttu vai onko tarpeeton. Muutenkin taidan laittaa ostokset jäihin nyt tästä jouluun. Ollaan ihan varmasti saamassa sekä mun että miehen vanhemmilta jotain vauvatavaraa joululahjaksi, niin katsotaan ensin, mitä tulee ja jatketaan omia hankintoja sen jälkeen:)
 
Meillä mobilesta on ollut paljon iloa. Sen tuttu tuutulaulu auttaa myös nukuttamisessa.

Imetystyyny on ollut todella tärkeä.

Vaipparoskis olis ollut meillä ihan turha joten onneksi ei ostettu.
 
Jaa-a en tiedä ainakin jotain vaatetta ostan pojalle.
Tahtoo lapselle ensivaatteena uutta noh tulee se äitiyspakkauksessakin jotain.
 
Meille löytyi emmaljungan vaunut käytettynä ja nyt iski ongelma kun tahtoisin pestä nuo kaikki tekstiilit, mutta osassa kohtaa on nahkaa! Tai jotain keinonahkaa tuo taitaa olla. Mietin vaan että uskaltaako noita nyt sitten koneessa pestä ollenkaan edes sillä käsipesuohjelmalla? Edelliset oli niin näppärät kun pystyi vain koneeseen heittämään.
 
Meille löytyi emmaljungan vaunut käytettynä ja nyt iski ongelma kun tahtoisin pestä nuo kaikki tekstiilit, mutta osassa kohtaa on nahkaa! Tai jotain keinonahkaa tuo taitaa olla. Mietin vaan että uskaltaako noita nyt sitten koneessa pestä ollenkaan edes sillä käsipesuohjelmalla? Edelliset oli niin näppärät kun pystyi vain koneeseen heittämään.

Tekonahkaa voi pestä koneessa pienellä linkouksella ja 30 tai 40? Asteessa, mut oikee nahka ei tykkää vedestä.
 
Täytyy vielä koittaa kaivella että on varmasti tekonahkaa, mutta uskoisin kyllä. Täytyy testata jollain semmoisella missä ei näy vaikka menisi pesusta huonoon kuntoon.
 
Takaisin
Top