Viimeinen kolmannes

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Pakko laittaa tämä jo tänne! Ensi viikolla meikäläisellä ja vissiin tällä viikolla jo osalla meistä alkaa sitten viimeinen kolmannes tästä projektista! emoticon  Olo ei vielä ole kuin elefantilla mutta saattaa se siltä alkaa tuntua. Nyt on puoli matkalaukullista vauvanvaatteita ostettuna!Vähän kaikenmoisia ja kokoisia. Toivottavasti osoittautuvat oikeiksi valinnoiksi.
 
No niinhän se onkin! Tuolta Liberon sivuilta bongasin siis väärän infon:

Viikko 25
Kolmas kolmannes
Tervetuloa kolmannelle kolmannekselle! Kohtu on jalkapallon kokoinen, ja kohdun yläosa on suunnilleen navan ja rintalastan puolivälissä. Rintalasta on luu, jossa kylkiluut yhdistyvät....

 
Mä kans laskin, että lähettäis kolmannekselle kolmannekselle 26 ja 27 viikon välillä. Jakakaas 40 kolmella niin siitä tulee 13 ja jotain.. Siinä sillon se eka kolmannes käsittääkseni.
Mut enivei, kohtahan toi on!
 
Eikös tämä ala olla pikkuhiljaa ajankohtainen topiikki???
40 / 3 = 13 ja risat?
 
No näillä näppäimin :) Laskin että jos raskaus kestää keskimäärin 268 päivää niin siinä vaiheessa kun jäljllä on 89 päivää ollaan varmasti jo viimeisellä kolmanneksella. Itsellä on tänään 96 päivää joten ensi perjantaina sitten....
 
elikkäs huomenissako mulla sitten alkaisi tuo viimeinen kolmannes?
kun vähän joka paikassa on eri tietoa.. :)
 
Kohtapuoliin aletaan jokatapauksessa olla voiton puolella emoticon
Nopeasti on kanssanne aika mennyt- ihan kuin vasta olis nt-ultrasta ym. puhuttu! Ja juhlittu ekan kolmanneksen ylittymistä...
 
No sanotaan, että kun rv28 alkaa, eli 27 viikkoa on täynnä, on ainakin jo virallisesti siirtynyt vikalle kolmannekselle. :)

Laskettuun aikaan raskaus kestää siis 40 viikkoa. Yksi trimesteri kestää siis: 40/3= 13,3333 viikkoa.
Ja jos summaa kaksi ekaa kolmannesta yhteen, saa 2x13,33333 = 26,6666 (eli noin 26+4 tms päivissä laskettuna).
Tietysti jos raskaus kestääkin 42 viikkoa, tilanne on vähän toinen, samoin kuin jos se kestää alle 40 viikkoa. :D
Mutta ei se niin tarkkaa ole: ihan kohta on vika kolmannes käsillä! Itse ajattelin henkisesti siirtyä siihen loppiaisena. Ihan vaan, koska se voisi olla hyvä päivä alkaa ajatella, että nyt on vika kolmannes käsillä. Huipputieteellistä ja tarkkaa siis! :D
 
Cava; Toi on hyvä ajoitus varmasti! Eihän sitä ihan tarkkoja päiviä tosiaan voi tietääkään koska kaikki on niin keskimääräistä näissä. Itsellä on hyvä saada tuohon loppiaiseen positiivista ajatusta ja tämähän on parasta sellaista. Vieläkin vähän haikea ja surullinen siitä ensimmäisen raskauden keskenmenosta,vaikka elei sitä olisi ollut ei olisi tätä vauvaa. Nyt siis hyvä näin, olemme kokeneet sellaisen menetyksen/koettelemuksen yhdessä miehen kanssa ja päässeet siitä yli. Meillä on pieni enkeli jossakin, joka ei ollut valmis tänne maailmaan. Tämän pienokaisen kohdalla toivottavasti kaikki menee paremmin ja saadaan pikuinen sitten maalis-huhtikuussa kotiin.
Olen jo vähän alkanut orientoitumaan siihen että Papu syntyy jo maaliskuussa. Varmaan koska nuo sokerit oli, ja on hetkittäin edelleen, sekaisin. Toivottavasti opin nyt pitämään ne kohdillaan ettei tarvitse alkaa insuliinille! Eilen illalla söin mysliä ja paukkui rajat yli 8.9 (pitää olla alle 7.8), onneksi aamun arvo oli jo hyvä 5.1 (pitää olla alle 5.5). Tuo eilinen päivällisen jälkeinen arvo on tosiaan yksittäinen tuommoinen ylitys, ja nyt sitten tiedän ettei sitä mysliä ainakaan enää kuulu minun ruokavaliooni.
 
No mä ainakin ajattelen eläväni jo vimppaa kolmasta... Kyllähän tänne voi jo kirjotella kun mennään viikkoo 27...


On se kuitenkin niin että monet vauvat syntyvät etuaikaisina. Mulla on koko ajan sellanen tunne että meiän vauva tulee ihan varmana pihalle ennen laskettua aikaa, oonhan itsekin syntynyt viikolla 33. emoticon

On kauheesti alkanut miettiin synnytysasioita ja kaikkee ihan konkreettista vauvan hoitoon liittyen... Enää ei oo sellasta kaukaisuuden tunnetta vaan alkaa oleen jo ihan käsillä se hetki kun meitä ei olekaan enää kaks vaan kohta on kolmaskin.

En jotenkin malttais odottaa!!!!!!!!!

Onneksi mulla on enää 25 päivää töitä (vapaapäivät siis mukaan luettuna)

IhaNainen: oliko sun myslissäsi kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä tai siemeniä, tai hunajaa, tai lisättyä sokeria? Kuivatut hedelmäthän on hyyyvin sokeripitoisia.

Myslejäkin on hyvin erilaisia, kannattaa tutkii tarkkaan niitä ravintoarvotaulukoita.....

Jostain oon lukenut, tää on joku tällanen vanhankansan juttu, mutta että toi kaneli olisi sellainen aine joka jotenkin vaikuttaisi elimistön kykyyn pitää sokerit paremmin tasapainossa. En tiedä miten paikkansa pitävää, mutta haitallistahan se kaneli ei ainakaan oo joten tuskin haittaa kokeilla tupsauttaa kanelia mausteeks jugurtteihin yms... Jos siis on kiinnostunut kaikenlaisia hömppäjuttuja kokeileen. :D

No ihanaa päivänjatkoa kaikille! Tää lähtee töihin nyt.
 
Kiitos kaneli vinkistä Vesimelooni :) Ei tosiaan ole ainakaan haitallista, joten sitäpä pitää sitten ripsautella. Juu myslissä oli hiilareita 59g/100g joten ihan väärää tavaraa meikäläiselle. Tuon siis tajusin ihan itsekin, mutta kun en huomannut tarkastaa ennen mussutustuokiota. Nyt alkaa olla paremmin silmät tarkkana hiilareiden suhteen, kai tämäkin vaatii pienen sopeutumisajan. Vielä on ollut heittoja, mutta toivottavasti saan sokerit aisoihin, jottei tarvitsisi ainakaan tableteille siirtyä. Olen kuullut että mikäli joutuu aloittamaan insuliinin on entistä suurempi riski 2.tyypin diapeeteksen puhkeamiseen/jäämiseen päälle raskauden jälkeenkin.
Mä aloitin nyt myös viimeisen kolmanneksen, oli miten oli. Tänään alkaa rvk 28, joten eiköhän se tässä ole se piste :) Miten ihanaa tämä onkaan! Ajattelin josko huomenna menis vielä tanssikursseille. Mulla on varsin virkeä olo ollut jo jonkin aikaa, ja muutenkaan liikkuminen ei tee pahaa. Pitää sitten ottaa vaan himmata jos tuntuu pahalta, tai vaihtaa lajia ;)
 
Me käytiin tuossa keskiviikkona taas kontrollissa ultrailemassa pienokaista. No suinkaan ei päästä helpoimmalla vaan rakkula on kasvanut. Kuulemma voi toki vieläkin lähteä kutistumaan..
Sillon viikoilla 23+0 rakkula oli kooltaan siis 34x45mm ja nyt keskiviikkona viikoilla 26+6 69x45mm. Lapsivettä oli normaalimäärä ja ultauksen lopulla löytyi pieni virtsarakkokin, joka siis oli tärkeä sieltä löytää; lapsivesi ja toimiva rakko kertoo siitä että toinen munuainen pelaa normaalisti.

Kätilö ei oikein sanonut juuta eikä jaata kun kysyin mitä se käytännössä sitten oikeasti tarkoittaa jos tuo rakkula vain kasvaa mukana ja painaa esim. keuhkoja kun se niitä alkais tarvimaan. Tieskö sit lainkaan, kun ei kertonut siitä oikein. Oltais saatu mennä vielä sinne perinnöllisyyspoliklinikalle kyseleen siitä mutta jokseenkin se "unohtui" siinä kun mietiskelin ultrasta lähdettyä ja ens kerralla mennään jo äippäpolin kautta niin jospas ne siellä sit osais sanoa, ellei ole jo sitten lähtenyt pieneneen.

Mulla kuitenkin tuolla takaraivossa jytää tunne, että jotain tässä täytyy olla kun uus kontrolli on jo 3 viikon päästä, eikä suinkaan 4vk:n kuten silloin alussa puhuttiin. Eli ilmeisesti nyt vaikutti se ettei rakkula ollut lähtenyt pienenemään oletetusti ja virtsarakko visualisoitui vain pienenä tutkimuksen lopulla. No jihuu..

Beibillä painoa reilusti :D Tuollon oli 1167g, joka siis on "huimasti" enemmän mitä ainakin toi vau-kierrevihko kertoo noilta viikoilta (900g).. ;)

Ja edelleen näytti tytöltä, että eiköhän se se ole.
Uus kontrolli 27.1 klo 14.00, joten jännätään nyt sitä sitten. Sitä ennen sr (huomenna) ja neuvolalääkäri joskus tuossa puolen kuun jälkeen. Saa juosta joka paikassa.

Tämmöistäpä meille, elämä jatkunut kutakuinkin normaalina enkä kuitenkaan ressaa tätä yhtä paljon kuin silloin alussa kun sai asiasta tietää. Varsinkin kun eilenkin katsoin telkkarista vauva sairaalan ja on se lääketiede nykyään niin kehittynyttä, että varmasti jos leikkaukseenkin joudutaan on sitä tekemässä alan parhaat ja onnistumisen todennäköisyys suuri, ainakin luulisin näin.

Viikkoja nyt 27+3, eli tässäkös nyt ollaan tuolla viimeisellä kolmanneksella.
Kaikki jutskat vauvaa varten on, joten jos vaikka huonolla tuurilla joutuis pikkunen kotiutuun aiemmin niin ei tule hätää tarvikkeiden hankkimisen osalta.

Niin ja on se ihanaa maata sohvalla tuijottaen vatsaa kun näkyy päälle päin toisen jumpat. <3
 
Jaksamista Ultimatelle ja miehelleen edelleen! Sinulla on hieno asenne yrittää suhtautua positiivisesti tulevaan ja olla onnellinen pienestä ihmisestä eikä pelkästään murehtia sitä mikä nyt on "rikki" (vaikka sekään ei olisi mikään ihme)

Toivotaan että kaikki menee hyvin, ja tiiviimmät seurannatkin kannattaa ajatella niinpäin että tänä niukkuuden aikana saatte parhaan mahdollisen tutkimuksen, avun ja hoidon emoticon

 
Ultimate:

jees, tsemppiä!

Ei kuulosta lainkaan miltään katastrofilta ja hyvä kun osaat suhtautua asiaan "kylmäpäisesti".
Mutta: olen kuullut eräältä ystävältäni, jolla oli ensimmäisessä raskaudessa ongelmia, että toisen raskauden kohdalla hän joutui oikein vaatimalla vaatimaan kontrollia ja lääkäreitä ja paneutumista asiaan (kyseessä oli pontentiaalisesti perinnöllisyyden kautta uusiva ongelma, joten aivan perusteltua olisi ollut saada automaattisestikin tiukempaa valvontaa).

Eli jos yhtään tuntuu, että asiat jää vähän avoimiksi sieltä hoitavan tahon suunnalta, niin jalka tiukasti maahan ja vaatimalla vaatimaan sitä asiaankuuluvaa huomiota. Vaikka mikään ei viittaisikaan mihinkään kohtalokkaaseen, niin aina on parempi kun tiedetään tarkalleen missä mennään, niin on sitten helpompi varautua asianmukaiseen hoitoonkin vauvan syntymän jälkeen.

Positiivisen jääräpäistä asennetta vaan kehiin! Mitään ei saa, ellei vaadi. ;-)
 
Tanks!

Juu olishan sitä saanut mennä vielä jutteleen sen perinnöllisyyspuolen lääkärin kanssa, mutta jotenkin se siinä vaan meni ohi multa sitten. Muistin kun oltiin lähdetty.

On tätä pienokaista sen verran odotettu, että kunhan nyytti saadaan mahdollisimman terveenä ja kaikesta kakasta selvitään niin se kai saa riittää.
Äiti onneks osasi aiemmin sanoa hyvin tän asian, että tää lapsi on valinnut juuri meidät sen vanhemmikseen, ollaan kyllin vahvoja hoitamaan ja rakastamaan tätä "viallista" lasta, johon taas joku toinen vanhempi välttämättä ei olisi ehkä kyennyt. Siksi se on valinnut meidät.
Ehkä se näin onkin. :)) En mä jaksa ajatella pahasti kun on niin ihana katsella mahaa kun siellä käy tanssi. <3
 
Ultimate: En tiedä onko tällä mitään merkitystä sinulle, mutta minulle hyvin läheisellä henkilöllä on koko ikänsä yli 50 vuotiaaksi asti toiminut ainoastaan toinen munuainen. Hänellä oli synnynnäisesti jokin tukos tiehyissä, joka sitten toisen asian yhteydessä avattiin tosiaan vanhemmalla iällä. Mitään vaikutusta normaaliin elämään ei ole ollut, ihminenhän tulee yhdelläkin munuaisella toimeen. Toivotaan että teillä kaikki menee parhainpäin.
Noinhan se on jostain syystä, onneksi, ne herkimmät ja hauraimmat lapset usein  saa äidikseen oikean leijona-emon joka on valmis puolustamaan ja näkemään tosissaan vaivaa että lapsi saa parhaan tulevaisuuden! Ja isän myös :)
Tosiaan on se hienoa että meillä toimii seuranta! Ikävä kyllä täytyy silti itsensä joskus pitää puolensa ja olla järkkymätön asiansa suhteen että saa tarvittavat tutkimukset tehdyksi.
 
Tiedän kyllä että yhdellä munuaisella pärjää, munkin tuttava-/kaveripiirissä sellaisia on, joten todellista hätäähän tässä periaatteessa ei ole.
On se kuitenkin jotenkin ikävä ja huolestuttava asia. Mutta niiden kanssa opitaan elämään ja selviämään eri tilanteista.

Kiitos kertomuksestasi. :)
 
Ai niin siitä piti vielä sanoman ettei meilläkään silloin rakenneultrassa näkynyt pikkuisen rakko ensin ollenkaan. "Kävi" vissiin pisulla mamin kanssa samaan aikaan, joten oli ihan tyhjä eikä siksi näkynyt. Loppu ultrassa löytyi kuten teilläkin.
 
Mä olen nyt sitten myös viimeisellä kolmanneksella :) Tänään on tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan. Kylläpä aika on mennyt nopeasti! Hui!
 
Takaisin
Top