Vierastaminen

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Mites muilla, onko vauvat alkaneet vierastamaan muita? Miten pahaa vierastus on? Vinkkejä voiko sitä jotenkin helpottaa..?

Meillä on nyt ihan viime päivinä alkanut tulla huuto aina kun katoan näkyvistä, jos ollaan kahdestaan kotona. Jos esim siskoni, jonka kanssa vietetään tosi paljon aikaa, on Ronjan kanssa ja minä esim viereisessä huoneessa, menee jonkun aikaa hyvin, mutta nopeasti alkaa itkemään ja rauhoittuu vasta mun sylissä. Kuitenkin käsittääkseni kun kotipalvelun perhetyöntekijän kanssa on ulkona, ei ole ollut mitään ongelmia, yleensä tosin vaunuissa nukkuu ulkona ison osan ajasta..
 
Meillä oli ensimmäinen vierastamiskausi 5,5kk:n iässä, mutta se meni ohi nopeasti. Viime viikolla (tänään tulee 7kk) oli myös pari tilannetta. Kaikki vierastamistilanteet ovat olleet sellaisia, että on nähty vauvalle uusi ihminen juuri ja hän on ottanut vauvan liian pian syliin, niin on itku alkanut. Neuvolassa myös vierasti sijaista tuolloin 5,5kk iässä. Siellä saikin, ensin rauhassa katsella tätiä kauempaa ja sitten pikku hiljaa alkoivat leikkiä lattialla, mutta koko ajan varmisti vilkuilemalla, että me oltiin miehen kanssa paikalla. Kotona, jos ollaan kahdestaan, niin alkaa kyllä aika heti tulla vaativampaa ääntelyä, jos menen toiseen huoneeseen ja on heti tyytyväinen kun tulen takaisin. Minä olen pitänyt tuota vierastamista vain hyvänä merkkinä, että on alkanut tunnistaa "omansa". Ainakin tuo ensimmäinen kausi meni nopeasti ohi. Tosin en enää anna ihan kaikille halukkaille heti syliin, vaan vasta, jos vauva itse haluaa mennä.
 
Meillä oli lyhyt vierastamis kausi noin 4kk iässä. Mummola käynnit alkoi huudolla, mut rauhoittui jonkun ajan päästä.
Nykyään (6kk) itku tulee, ku mummi ja pappa tulee kylään tai mennään heille. Varsinki pappa saa pojan naaman mutruun. Tosin appiukko tuppaa tulemaan aina aika äkisti pojan luo ja onhan hän vähä karskin näkönenkin. Mut isin tai äitin sylissä rauhoittuu ja jos vähän harhauttaa.
Kaverin miestä vähän säikyttiin myös, kun hän yritti viihdyttää poikaa apinaesityksellä. :) Mut pienen itkun ja mulkoilun jälkeen poika jo hymyilikin tälle.
Muita ei o pahemmin vierastanu, ei neuvolassakaan, vaik oli uus tätsy. Veikkaan, et asenne ja lähestymistapa vaikuttaa.
 
Meillä ollaan vierastettu 3kk iästä eteenpäin todella voimakkaasti. Nyt vasta alkaa helpottamaan ja muuttumaan enemmän ujosteluksi. Mutta annas kun äidin sylistä pitäs jollekin suht vieraalle lähteä niin se ei kyllä onnistu.
 
Meillä oli eka vierastaminen jo 4 - 5kk iässä ja helpotti ja 6 kk eteenpäin on vierastanut vaihtelevasti, ei kovin pahasti kuitenkaan.
Mutta äidin on hyvä pysyä näköetäisyydellä ellei ole isi tai esim mummi paikalla tai neiti alkaa etsiä äitiä ja ryömii perässä.
Vieraan ihmisen lähestymistapa vaikuttaa siihen miten neiti reagoi ihmiseen , appiukolla on inhottava tapa tunkea kasvot kiinni neidin kasvoihin.
 
Meillä ei vielä vierasta. Saattaa vähän totisena uutta naamaa hetken katsella, mutta ei itke, vaikka joutuisi heti vieraan ihmisen syliin. Esikoisella oli pientä vierastamista n. 7-8 kk paikkeilla, mutta todella luottavainen oli.
 
Meillä on parisen viikkoa vierastettu vaihtelevasti. Miehen äitiä poika hiukan vierastaa kun tunkee liian lähelle liian nopeasti ja rempoo välittömästi syliinsä kun mennään käymään. Miehen isää ja isä puolta poika vierastaa ihan tosissaan, aina alkaa huuto kun tulevat metriä lähemmäs. Molemmilla on aika matala ääni ja ovatkin jotenkin "uhkaavia". Poika ehkä myös vaistoaa kun ollaan jommassa kummassa anoppilassa (miehen vanhemmat siis eronneet) kun minulla on vaivaantunut ja epämiellyttävä olla ja reagoi sitten vierastamalla. Minun vanhempia tai veljiä ei juurikaan vierasta. Myös väsymyksen taso vaikuttaa aika paljon.
 
Meillä oli vierastamista 4 kk iässä ja se meni nopeasti ohi. Nyt 7kk alkaa olla mittarissa ja selvät merkit ilmassa. Tuo vireystaso tosiaan tuntuu vaikuttavan ihan selvästi. Saa nähdä miten huominen vierailu anoppilaan menee.. Kun anoppi oli niin pettynyt viimeksi kun oli tuo vierastamisvaihe. Toivottavasti nyt jo ymmärtää, ettei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään.
 
Meillä se vierastuskausi oli ja meni - pahin ainakin. Nyt ootan innolla, että tulee jotain esim. 8 kk vierastusta. :confused:
 
Takaisin
Top