Vierailut synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mekään ei varmaan rajoiteta lähisuvun ja ystävien vierailuja, viimeeksi ne kaksi ekaa vkoa taisi olla kyläilyjen suhteen hektisintä aikaa. Rotinameiningillä toki, tarjottavat saa kukin vierailija tuoda itse, kahvia kummempaa en jaksa puuhata. Viimeeksi ärsytti kun omat vanhemmat hönkäsi synnärille jo seuraavana ip kun olin puoliltaöin saanut lapsen maailmaan. Olin sektion jäljiltä puolitajuton, niin lähinnä ahdisti kun toiset tulee lässyttämään. Ns. nollapäivänä en mielelläni (ainakaan sektion jäljiltä) huolisi kun aviomiehen käymään, edes esikon ei tarvitse nähdä äitiä niin huonossa kunnossa. Mut toivotaan, että tällä kertaa tulisi se normi alatiesynntys ja voimat olisi eri luokkaa jo nollapäivänä.

Oman anopin ym toivon vierailevan meillä ahkeraan meidän kotiudutua, tässä oma lehmä ojassa, anopista on suuri apu. Olen huono pyytämään apua mutta kaikki jotain tekevät/esikoista leikittävät ovat tervetulleita :)

Mun piti ihan netistä tarkistaa nuo vierailut synnärillä.. Eli isukin lisäksi sisarukset saa vierailla. Mutta sisarustenkin vierailuaika näytti olevan vain 1,5tuntia.. o_O Noh, eihän siellä synnärillä (toivottavasti) kovin montaa päivää olla. Mä en usko, että meillä tulee olemaan hirveää hyysäystä ja kyläilyä kotiutumisen jälkeen. Ainakaan omien vanhempien kohdalta.. En sitten tiedä noista appivanhemmista..:rolleyes: Ja varmasti kaikki uskovat jos sanotaan, että halutaan rauhassa kotiutua ensin..

Itse kuulin mielenkiintoisen keskustelun, jossa oikein kauhisteltiin sitä kuinka isä saa olla osastolla VAIN klo 8-20 välisen ajan. Täytyy kyllä sanoa, että jos oma armas ukko kulta meinaa viettää siellä 12 tuntia päivässä niin saa monon kuvan persuuksiinsa :grin

Itse en ole miettinyt noita vierailujuttuja kuitenkaan sen kummemmin. Kukaan ei väkisin ole tuppautumassa käymään, sen tiedän varmaksi :) Eli tilanteen/voimavarojen mukaan toimitaan niiden suhteen..

meillä vierailuajat menee niin, että omaperhe (puoliso ja lapset) 9-20
Isovanhemmille on aika 17-19 ja sittenkin vierailut on rajoitettu yhteisiin tiloihin, ei pääsyä potilashuoneisiin.

Minä kyllä haluaisin et ainakin oma äiti kävis jo sairaalassa, jos vaan ennättää.

muoks: jos ei saada perhehuonetta, niin kyllä toivoisin että mies viettäs ihan useampia tunteja päivässä osastolla. Meillä ensisynnyttäjä on ainakin 3vrk osastolla ennen kotiinpääsyä.

Mä tunnustan kuuluvani niihin ihmisiin, joita ajatus yksinolosta sairaalassa ahdistaa ihan älyttömästi. Jo koko sairaala itsessään kammoksuttaa (riitti siis jo synnytysvalmennuksessa käynti, jossa ahdisti niin paljon että itkin melkein tauotta...)ja yksinolo ei ole ollut ikinä minulle mukavaa. Sikäli ymmärrän siis sen, että joku kauhistelee miehen vierailuaikaa.

Meilläkin tosiaan isovanhemmat saa käydä sairaalassa, muut sukulaiset ei. Isovanhemmillakin on joku suht lyhyt vierailuaika (tunti tai pari). Mä en välttämättä kyllä halua niitä silloin vielä meitä ihmettelemään.

Kotona mä ajattelin ainakin ekan viikon rajoittaa, niin ettei oteta vieraita. Musta on kivempi, että keretään itsekin tutustumaan tulokkaaseen ja koirakin ehkä sulattaa pienen helpommin perheenjäseneksi. Voipi se olla, että synnytyksen jälkeen kaikki menee ihan eri tavalla mitä ajattelin, omasta voinnista riippuen.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Tätä aihetta sivuuttaen, voiko joku jo synnärillä kokemuksia kartuttaneena kertoa, miten homma käytännössä osastolla pyörii. Itse olen ensikertaa asialla, kättäri on synnytyspaikka ja toiveena tietty perhehuone. Perhehuoneessahan mies on sitten auttavana kätenä jne mutta entäs osastolla? Nyt kun painotetaan vauvan vierihoitoa ja yhdessä potilashuoneessa voipi olla tosiaan pahimmillaan se kuusikin äitiä ja vauvaa.. Äitihän lähtökohtaisesti hoitaa ja huolehtii vauvasta kellon ympäri eikä vauvala ole se tämän päivän juttu enää. Siksi mieleeni tulikin, että mites sitten ihan se peruskäytännön jutut. Näin kauniisti sanottuna perse valuu verta ja vessassakin tulee varmasti ravattua, pesulla käytyä useammin ja vaatteita vaihettua. Ajattelin jopa olla niin julkea ja käydä päivittäin suihkussa :p Mies ei jos osastolle joudutaan, tule kyllä pyörimään jaloissa tuntitolkulla, se on varma. Joten saako siellä jonkun hoitsun auttamaan vai kärrätäänkö vauvaa vaan mukana 24/7? Sori varmaan ihan urpo pohdinta mutta kun ei tiedä niin ei tiedä.. :rolleyes:

jospas minä vastailen, kokemusta on tosin vain Naikkarilta. me oltiin siis tytön kanssa kahdelleen se yhteensä muutama päivä, mitä oltiin yhdessä ennen kotiutumista. vauvan sai jätettyä kansliaankin hoitajien hoitoon, mä käytin sen option kylläki vain kerran ja se oli se eka yö, kun tyttö huusi kipeänä ja ei tietty kumpikaan nukuttu ja mun oli sit vaan pakko saada unta. muuten hoidin itse, kärräsin mukana syömään ja ruoka jäi välillä keskenkin, kun sit tyttö tietty heräsi kesken kaiken ja siinä yleisissä tiloissa en halunnut imettää, joten mentiin maitohuoneeseen. vessareissuille kuskasin tyttöä mukana, suihkut ajoitin niihin hetkiin, kun mies oli vierailuajalla katsomassa meitä. kerran pyysin huonekaveria kuulostelemaan suihkussaoloni ajan, että jos tyttö herää niin koputtaa suihku/wc:n oveen, saman vastapalveluksen tein itsekin että kuulostelin toisten vauvoja. mua auttoi synnytyksen jälkeen hoitsu vaihtamaan tytölle vaippaa ym., kun olin vuotanut niin paljon, etten saanu nousta ylös ennenku punasolut oli pudotettu. soitin vain kelloa ja sieltä tultiin. soitin myös muutaman kerran muulloinkin, jollen saanu vauvaa rauhoittumaan. perhehuoneissa tietty isät on auttavana kätenä ja oli mullakin vierailuaikoina mies hoitamassa tyttöä ja pystyin itse ottamaan torkut.

Aivan, kiitti tästä. Ihmeellisiä pohdintoja mullakin tosiaan :D Pakkohan sitä on himassakin pärjätä vauvan kanssa mutta just noi suihku/vessareissut ja syömiset mua askarruttikin. No eipä tässä kannata liikaa stressata etukäteen. Osastolle joutuminen ei kyllä lämmitä yhtään ja kateus Tampereen potilashotlasta on kyllä ankara. Silti kävi miten kävi, eipä se sairaalassa olo ikuisesti kestä:p

Mullakin on kokemusta vaan Naikkarilta, mutta eiköhän se oo melko sama joka paikassa.
Eli siis isoin pointti mun mielestä oli se että kelloo soittamalla sai apua. Kyllä ne hoitajat suositteli esim. vessassa käymään ittekeseen ja vauvan pysty jättään sängyn viereen omaan pyörillä kulkevaan petiinsä, missä se muutenkin hengas. Mut jos siltä tuntu, että apua tarvis niin kelloa soitamalla sitä sai.
Ja tosiaan vuodenaapurit auttaa toisiaan jos vaan on sosiaalisia.

Sairaalaan ei saa ainakaan tulla kun lapsen isä ja sisarukset huoneeseen, isovanhemmat vierailuaikana päiväsaliin. Me oltiin viimeksi viikko tytön kanssa synnärillä, sinä aikana kävi kerran molemmat isovanhemmat katsomassa. Kun kotiin päästiin, niin musta oli ihan mukavaa nähdä myös läheisiä. Ei kukaan meille kuitenkaan asumaan jäänyt :) Eikä kukaan oletakkaan että mä rupeen passaamaan :D Omat pullat oli mukana, vauvalahjojen lisäksi :) Oman voinnin mukaan mennään, läheisimmät tulee varmaan ihastelemaan pikkuista aika pian sairaalasta pääsyn jälkeen, ystävät voi odottaa hetken pidempäänkin :)

Vastaan myös tuohon Emildes n kysymykseen, synnytin siis 2012 joulukuussa, ja täällä päin hoitajat eivät ota vauvaa kansliaan, esim. suihkun ajaksi. Kysyin kyllä asiaa, ja hoitajat vähän naureskelivat, että pitäähän sitä kotonakin käydä suihkussa, ei se haittaa vaikka vauva itkemään heräisikin. No joo, kävin kyllä ihan päivittäin suihkussa, tyttö nukkui aina saman pätkän aamusyönnin jälkeen, milloin uskolsin ottaa pikasuihkun, siltikin sammuttelin välillä suihkua kuunnellakseni onko tyttö herännyt! Sanoin kyllä myös huonetovereille että voisi tulla ilmoittamaan jos rupeaa itkemään. Onneksi kuitenkin nukkui aina sen ajan tyytyväisenä :) Alkuun sairaalassa hoitajat kyllä auttoivat vaipanvaihdossa, ainakin ekana yönä niin ettei tarvinnut itse edes nousta, että sai vähän levätä.

Takaisin