Vierailut synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Gnome

Tietävä tietäjä
Elokuunmammat 2014
Huhtimammat 2016
Helmimammat 2018
Hyppään tässä nyt varmaan ajassa ihan liikaa jo eteenpäin, mutta ahdistaa jo valmiiks ajatus tunkeilevista sukulaisista, kun ite vielä pöllämystyneenä yrittää totutella uuteen tulokkaaseen. Ja ne neuvot, oi ne neuvot...

Aiotteko jotenkin rajottaa vierailulle tulemista vauvan tultua taloon?

Mietin, että ite pitää varmaan asettaa joku parin viikon rauhotusaika, jollon ei oteta ketään kylään. Mies pitää sen kaks viikkoa lomaa, joten olis kiva rauhassa keskittyä olostumaan toisiimme ihan rauhassa siinä vaiheessa.

Tää "ketään"-luokitelma on näennäisesti tasapuolinen, mutta mielessä pyörii lähinnä oma anoppi, jolla on vaikeuksia ymmärtää, että vierailut hoidetaan etukäteen sopimalla, ja niitä sopimuksia kanssa sit noudatetaan. Löydän muuten itteni siitä tilanteesta, että anoppi ilmaantuu kolme päivää lapsen syntymän jälkeen oven taakse kahen ison kapsäkin kanssa "auttamaan" seuraavaks kuukaudeks (on jo muuten tarjoutunu).

Äää, ahdistaa! :sad001

Ei oo onneks sellaisia ihmisiä ympärillä joiden tuloja ja menoja pitäisi rajoittaa. Anoppi on ottanut viikon kesälomaa elokuun puoleenväliin kaiketi, jotta voi sitten tulla pällistelemään vauvaa. Anoppi siis asuu kauempana, ja nähdään pari-kolme kertaa vuodessa. Nyt on täällä pari yötä ja varmaan sitten elokuussa muutaman yön. Isäni ilmoitti päivystävänsä synnärillä niin paljon kun voi, veikkaan että siihen menee eniten hermo :grin Se on sellanen.. pakko olla paikalla, mut sit ei oo mitään tekemistä tai sanomista ja sit se vaan ihmettelee ja pölisee. Sinänsä siis sekin harmiton. Äitini ja siskoni kanssa en ole vuosiin ollut tekemisissä, mutta siinä voisi olla pieni shokinpoikanen jos he paikalle pölähtäisi. Äitiltäni kun tuli jo viesti jossa syyllisti, että olen taas huono, jos en anna lapselle molempia isovanhempia. Isoin neuvopankki olisi varmaan äitini, mutta siitä tuskin tarvitsee huolehtia. Anoppini on niin symppis, ettei tarvitse valittaa mistään :)

Varmasti kurjaa, kun pitää yhden ihmisen takia tehdä säätöjä ja rajoituksia. :/ En tajuu mikä siinä on, ettei voi tajuta kun ihan suoraan sanotaan että kiitos riittää!

Mä oon kans pyytäny et sais sen kaks viikkoo olla rauhas sit kun päästään pojan kanssa kotiin. Mies oli vähän sitä mieltä ettei ne vieraat haittaa ollenkaan heti alusta ja yritinki selittää sillon siihen syyn miks haluun sen rauhan. En tiedä onkoha se menny vieläkää miehelle jakeluu, mut eiköhä se viimestää siin tajuu ku tullaa synnäriltä kotii ettei oteta niitä vieraita.

Omalle äidille kans ku kerroin asiasta ni se tuntu vähän loukkaantuvan asiasta. Se nyt muutenkin on nii malttamaton ja sellanen höösä ettei pysty olee erossa mun asioista tai täst ensimmäisest lapsenlapsest, mut sillekki ku sanoo vähä napakammin, ni se onneks ymmärtää sen asian sitten. :)

meillä oli viimeksi 2-3 viikkoa rauhoitusaikaa, kun tyttö syntyi. oltiin kyl eka viikko synnärillä, joten sekin vähän rajoitti vierailuja. anoppi ja miehen vanhempi poika pelmahti 3-4 viikkoa tytön syntymän jälkeen vierailulle, heidän piti tulla jo aikaisemmin, mutta jompikumpi sairastui eikä me tietty silloin haluttu tänne ketään. oon nytki miettinyt, että 3-4 viikkoa on sopiva rauhoitusaika ja sittenkään en mitään isoa jengiä halua kerralla. mun isä ja anoppi asuu 500km päässä, joten eivät ole heti täällä, mun äiti ei ole edes tervetullut meille, joten häntä ei ole odotettavissa.

Meillä taas menee niin päin, että mies toivoo pidempää kolmenkeskistä aikaa. Ei olla asiasta ihan lähiaikoina puhuttu, joten on voinut mieli muuttua. Johtuu ehkä siitä, että olen itse päässyt tapaamaan omaa kummipoikaa jo 4h vanhana ja muutenkin meillä on vierailtu sukulaisvauvojen luona aika aikasin. Suku on läheistä. Veljen perheessä vierailtiin kun vauva oli viikon vanha ja kotona oli oltu 4 päivää. Itse kutsuivat ja tuore äiti päätti ketä saa tulla.

Minusta se menee niin, että uudet vanhemmat (erityisesti äiti) päättää millon vieraiden sopii tulla. Ja kaikki vieraat ilmoittautuu etukäteen ja parempi sitten tulla vähintään omat kahvipullat mukana. Tuoreet vanhemmat ei keittele kahvia eikä kokkaa vieraille.

Tässä kohdalla minusta äidin sana on painavampi, koska on mahdollisesti kipeä ja väsynyt synnytyksestä ja toiset miehet vaan osaa nukkua yön läpi, vaikka vauva itkisi tunnin välein. Joten mies saattaisi ollakin valmiimpi ottamaan vieraita vastaan.

Mä en oo vielä päättänyt, että miten me toimitaan. Oon ajatellut että tilanteen mukaan mennään, ja kutsutaan ihmisiä sitten omien olojen ja fiilisten mukaan käymään. Meillä ei varmaan (vaikka eihän sitä tietty koskaan tiedä, miten ensimmäinen lapsenlapsi saa isovanhemmat sekoamaan) oo ketään, joka tuppautuisi kyllän ilmoittamatta. Ja kuvittelisin, että kaikki kyllä ymmärtää, jos pyydetään enemmän omaa aikaa alkuun. Ja kyllä mun puolesta isovanhemmat voi tulla sairaalaan vierailuaikojen puitteissa käymään, jos tahtovat. Tai näin ainakin nyt ajattelen. Mutta kuten sanottu, ajattelin mennä ihan oman fiiliksen mukaan :)

Mä olen aika erilailla ajatellut asiaa. Meille on kyllä kaikki kaverit ja lähisukulaiset tervetulleita heti syntymän jälkeen. Mun äiti on suhtautunut koko raskauden ajan aika pidättyvästi neuvojen suhteen ja odottaa kovasti toista kertaa mummoksi tuloa (veljen tyttö syntyi toiselle puolelle suomea ja oli silloin vielä töissä ja nyt on eläkkeellä ja meillä ei välimatkaa kuin 100km). On luvannut auttaa enemmänkin kodinhoidossa ja kaupassakäynnissä. Ei kyllä juurikaan ohjeista muuten. Ja anoppipuoli on sellainen 'superäiti' jonka neuvoja otan mielelläni vastaan. Se on sellainen energiapakkaus, että ihanaa vaan kun on luotettava ihminen joka auttaa meitä alkuun. Samoin kuin kavereidenkin kanssa päästään varmasti yhteisymmärrykseen. Ja toisaalta ne on kaikki sellaisia ihmisiä, että ei tarvi stressata, tarjottavaksi riittää jäätelö ja ne voi vastaanottaa pyjamahousuissa ja maitotahratopissa. Ja antaa vauvan huollettavakseen ja sanoa et herättäkää kun sillä on nälkä :D eipä ne nytkään ole vaivaksi asti vierailleen.

Meille kyllä molempien vanhemmat ja sisarukset on tervetulleita, suureksi osaksi siksikin, että tietää niistä olevan apuakin eivätkä minkäänsortin passausta odota vastakotiutuneilta. Ystävien ja muiden tuloa varmaan rauhoitetaan se pari viikkoa tai miltä nyt sitten tuntuukaan. :) Uskomatonta kuinka nopeesti tää aika on mennyt :s Kohta jo tupsahtelee "elokuisiakin" maailmaan. :>

Meillekin on tervetulleita molempien lähisuku ja läheisimmät ystävät. Uskon, että esikoinenkin saa sitä kautta leikittäjiä ja seuraa. Viimeksi kun asuimme esikoisen kohdalla toisella puolella maailmaa, harmitti ettemme voineet jakaa ensimetrien onnea läheisten kanssa.

Mä taas olen sitä mieltä että kyllä se oma rauha ja tutustumis aika vauvaan pitää saada ihan oman perheen kesken ensin. Olen kmuutenkin semmonen etten aina jaksa ottaa ihmisiä vastaan tai en yksinkertaisesti kaipaa seuraa ja uskon että synnytyksen jälkeen haluan sitä omaa aikaa oman perheen kesken. Olen muutenkin aina "vieraiden" suhteen semmonen että pitää olla paikat kunnossa että meille voi tulla ja en varmana jaksa alkaa siivoomaan jos joku tulee heti synnytyksen jälkeen kahville ja en varmaan kyllä haluakaan!:grin
On se vaan aika outo ja erikoinen tilanne kun se napero sitten kotiutuu meidän kanssa kun on esikoinen vielä tulossa ja molemmat ollaan ummikkoja lasten suhteen. Eli varmaan eka viikkoon en kauheesti ylimääräisiä pällistelijöitä ja neuvoja halua meidän kotiin...En tiedä mitä mieltä isä on asiasta, mutta uskoisin että minun toiveeni on hänelle tärkeä koska synnyttäjähän siinä kaikista kovimmalle joutuu ja jos hän kaipaa lepoa ja rauhaa omassa kotona niin eikö se ole aika selvä juttu.

Mut ihmiset on erilaisia. :) Jokainen pariskunta/ äiti tekee kuin parhaaksi näkee omalle kohdalleen.

Mä taas keskustelin aiheesta oman äitini kanssa, ja se oli sitä mieltä, että tommonen kyläilykielto on huono idea. Ok, sillä on oma lehmä ojassa kun eka oma lapsenlapsi tulossa (samoin miehen vanhemmille), eli kyllä se mielellään säntää tänne töllistelemään heti kun mahdollista.

Tosin oma äiti kyllä osaa pelata isäntäperheen sääntöjen mukaan, eikä se mitään passausta vauvaperheeltä odotakaan. Appivanhemmat taas yrittää helpottaa meikäläisten elämää tavoilla, jotka johtaa täsmälleen päinvastaseen tulokseen. Anoppini esimerkiksi ensimmäistä kertaa meillä kyläillessään katsoi tehtäväkseen alkaa siivota salaa. Hän oli oli oikeasti yllättynyt kun en asiasta pitänyt (keitti muuten tosi lujaa tossa vaiheessa, eikä meillä todellakaan siis ollut mitenkään epäsiistiä kotona, olin vieraita varten juuri siivonnut).

Äh, tosi vaikee yrittää keksiä, miten olis parasta tehä ton tuoreen nyytin kanssa sit. Kun voiskin luottaa siihen että vieraat osaa käyttäytyä, niin ei tarttis mitään karanteeniaikaa :rolleyes: Vauvan syntymän jälkeen en vaan millään kaipais mitään lisästressiä kun siinä on varmasti niin päästään pyörällään muutenki.

Muokattu viimeksi:
Meillä ainakin esikoisen kanssa ne tuli käymään ketkä kutsuttin ja sillä siisti. Vastasyntyneen isovanhemmat ja tädit ja sedät pääsi ekan viikon aikana nopeelle visiitille, mutta muut vieraat joutu oottaan vähän pidempään.
Ja kun meilläkin on monilla kavereilla jo lapsia ja sillon vieläpä oli loka-marraskuu ja flunssakausi just alkanut niin monet vierailut sovittiin ja peruttiin moneen kertaan ennen kun oikeesti saatiin vieraat paikalle.
Ja kahvit kyllä aina keitettiin, mutta muut tarjottavat oli vieraiden homma.
Meidän molempien vanhemmat onneks osaa käyttäytyä niin ettei niiden vierailuista mitään stressiä tarvi ottaa. Mä jopa odotan että oma äitini auttaa ja tulee käymään niin paljon kun mahdollista. Ja siis ee vauvan hoidossa vaan ton esikoisen alias Riivön kanssa. :grin

Mä en ole tätä kummemmin edes miettinyt. Meillä ei asu sukua samassa kaupungissa joten ne jotka jaksaa tänne ajella varmasti mahtuvat kyläilemään. Tuskin tungosta on, mutta kyllä mun mielestä vauvan isovanhemmilla ja tädeillä on oikeus uusi tulokas nähdä. Jos äitiyslomalla alkaa aika käydä pitkäksi, niin ajattelin leipoa pakkaseen tarjottavia, niin ei tarvitse sitä miettiä vaan tarjottavaa löytyy jos ja kun vieraita tulee :) jos vieraat tuo omat kahvipullat niin ei sekään haittaa, mutta pakastimesta löytyy sit ainakin jotain.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onhan toki lähisuvulla oikeus nähdä vaavi, mut musta tuntuu et ei heidän nyt heti seuraavana päivänä tartte paukkia kylään kun onhan se vaavi meille vanhemmillekin ihan vento vieras niin luulis varmaan perheen ulkopuolisten älyävän että vanhempienkin tarvitsee itse eka tutustua lapseensa ja löytää se rauha kotona kun uusi tulokas saapuu. Toki meidänkin molempien vanhemmat tulee olemaan ensimmäiset ketkä vauvan näkee, mut Ei heti seuraavana päivänä.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

eri asia varmaan jos vieraat tulee vain käymään ja on muutaman tunnin kuin että yöpyvät ym. meillä on tosiaan toi 500km välimatkaa isovanhempiin ja se tarkoittaa heidän kohdalla kyllä yöpymistä, jos tulevat tänne asti. miehen veljen perhe asuu parin kilometrin päässä ja mun sisko n. tunnin autoilumatkan päässä, joten he saattaa poiketa päiväseltään. viimeksi mun kaveri kävi viikko sen jälkeen, kun oltiin kotiuduttu synnäriltä, mutta en kokenut siitä olevan vaivaa. oon sitä mieltä, että lähisukulaiset saa nähdä vauvan kunhan on sen aika ja ollaan itsekin synnytyksen jälkeen elvytty ja päästy sopeutumaan uuteen perheenjäseneen. me oltiin varmaan viimeksi aika übertarkkoja siitä, ettei meille tule sairaita ihmisiä kyläilemään, koska tyttö oli tosiaan heti synnytyksen jälkeen sairastanut tulehduksen eikä haluttu ottaa ylimääräisiä riskejä.

mä en ole mikään kovin sukurakas enkä pidä yhteyttä kuin lähimpiin perheenjäseniin, joten he on ne, keiden voi ajatella tulla tapaamaan vauvaa. isovanhempien oikeuksista olen eri mieltä (johtuen varmasti mun ja äitini katkenneista väleistä) ja olen sitä mieltä, että vanhemmat päättää, ketä tulee kylään ja milloin tulevat. mies on onneksi samaa mieltä, joten meille ei tulla kovin lyhyellä varoitusajalla.

juu, siis nimenomaan toi, että meilläkin vieraat saavat tulla käymään, ei yöpymään :) lähinnä tarkoitin, että en aio asettaa mitään päivämäärärajoja, kun ne joutuu kuitenkin ajelee muualta niin eivät välttämättä pääse edes ihan heti tulemaan vaan joutuvat vähän suunnittelemaan. porukkaa ei myöskään ole niin paljoa, että hirveetä ryntäystä tulis ja tuskin tulevat samana päivänäkään kun on työt ja muut omat menot. kaverien suhteen katotaan sitten tilannekohtaisesti. tulevat isoäidit varmaan käyvät jo laitoksella katsomassa, mutta muita ei laitokselle oteta vastaan (eikä täällä saisikaan käydä). ja niin, kun viittasin isovanhempien ja tätien "oikeuksiin", niin en tarkoittanut sitä universaalisti vaan omalla kohdallani, kun välit ovat hyvät ja niin pois päin, niin ovat toki tervetulleita. :)

Meillä on varmaan ihan turha toivoa edes, ettei joku sukulainen tule pällistelemään, jollei lähdetä karkuun..
Sukua asuu nimittäin sen verran paljon alle kilometrin säteellä meihin..
Toisaalta kaikki neuvot otetaan kyllä mielellään vastaan, mutta haluaisin kokeilla edes ensin miten tämä itseltä onnistuisi.. Kunhan se ei menisi siihen hössötykseksi (ja aivan varmana se menee siihen, kiehuttaa päässä jo valmiiksi)....
Olisi kyllä kiva kun saisi sen pari viikkoa olla rauhassa ja tutustua siihen omaan kääröön..
Systerinkin vauvasta on jo sellainen hössötys ja kysely, joko ollaan käyty katsomassa vauvaa jne. Minä kyllä annan kaiken rauhan siskolleni. En ole puhelimellakaan pommittanut kertaakaan, itse en sellaista jaksaisi kuitenkaan, mutta sitä se kuitenkin tulee olemaan, ei voi mitään :D

Mun äiti ilmoitti suunnitelleensa heti synnärille säntäämistä :rolleyes: Kai se on sille sallittava. Eka lapsenlapsi ja näin. Onneks TAYSissa on vaan tunnin vierailut isovanhemmille! :grin

Täällä (onneksi) ei sairaalalle pääse vauvaa kahtomaan kukaan muu kuin lapsen oma perhe (sisarukset ja vanhemmat siis).. :D

Täällä kans sama juttu August14, ei pääse synnärille kun oma isä ja vauvan sisarukset jos niitä on. Ihan hyvä vaan! Mä en ainakaan haluis et heti alkaa ukit ja mummot pomppia kun ite makaa vuoteessa sairaala kamppeissa..

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin