Vierailijat synnytyssairaalassa - ihana yllätys vai rasite?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Moni on nyt synnyttänyt niin ettei vieraita ole saanut käydä lainkaan. Mutta miten uskoisit kokevasi vierailijat? Tai oletko synnyttänyt ennen tajoituksia ja saanut vieraita?

Esikoiseni syntyi sektiolla vuonna 2014. Samana päivänä, korkeintaan muutamia tunteja sektion jälkeen sain vieraita. Olin todella väsynyt, puudutuspökkyrässä ja kyljen kääntäminenkin oli todellinen ponnistus. Täytyy siis sanoa etten hirveästi riemuinnut vieraista. Seuraavina päivinä vieraat jo oikeasti ilahduttivatkin.

Kuopuksen syntymän jälkeen voin heti paremmin enkä olisi pistänyt pahakseni vieraita (varsinkaan kun synnytin iltapäivällä eli ensimmäisten vieraiden oli mahdollista käydä vasta seuraavana päivänä). Edes esikoinen olisi ollut kiva nähdä, mutta silloin ei saanut muut kuin tukihenkilö käydä sairaalassa.
 
Esikoinen syntyi 2014 myöhään illalla, seuraavana päivänä taisi tulla miehen vanhemmat, sisarukset lapsineen, ja serkku käymään. Sängystä en selkäkipujen takia ylös päässyt, mutta eipä se haitannut.
Vauvan verensokereita seurattiin ja syötöt piti suorittaa tarkkaan kellon aikaan. Itse en halua vieraampien nähden imettää, niin vieraat saivatkin poistua kahvioon. Vauvahan olikin sitten melko unelias, enkä meinannut saada syömään ollenkaan, joten vieraiden läsnäolo lähinnä stressasi, kun ajatus oli että nyt vauvalle ruokaa ja sitten pääsevät huoneeseen.
Oma äiti ja sisko tuli sitten sitä seuraavana päivänä käymään ja eipä se kyllä heidän nähden haitannut yrittää imettää.

Seuraavien kanssa ei vieraita polikliinisten synnytysten/koronan takia kuin vasta kotona. Kotona vieraat ei ole haitannut, vaikka synnytys olisikin samana päivänä ollut, saanut kuitenkin halutessani mennä täysin omaan rauhaan.
 
Minusta toisen lapsen synnytyksen aikaan 2019 homma meni täydellisesti. Vierailijat eivät saaneet tulla osastolle ollenkaan, vaan jos vierailijoita halusi tavata, se tehtiin kahviossa, ja sieltä pääsi heti takaisin omaan rauhaan kun sitä halusi.

Esikoisen synnytyksen aikaan 2016 huone oli järkyttävä kakofoninen sirkus koko vierailuajan, kun siellä oli melkein joka sängyn ympärillä 10 mölyävää sukulaista huutamassa ja ramppaamassa vessassa. Ihan hullua, ettei vierailijoiden määriä ollut yhtään rajoitettu.
 
Meidän lapsi synty korona aikana eli ei saanu tulla vierailijoita. Meillä oli maailman pienin perhehuone. Siis niin pieni ettei sinne mahtunut ees kahta sänkyä. Puoliso nukku patjalla lattialla. Huoneesta ei saanu poistua. Se oli tosi ahistava ja pitkä aika mitä oltiin siellä. Oisin mielelläni ottanu omat vanhempani vieraaksi. Ehkä jos joskus toisen saa.
 
2008 kun esikoinen syntyi niin minua kävivät osastolla ihmettelemässä omat vanhemmat ja anoppi perheineen. Lapsen isäkin pyöri osastolla päivittäin tuntikaupalla. Myöhemmin osastolla vierailijoita rajoitettiin, 2016 vain lapsen isä vieraili osastolla hetken töiden jälkeen, ja 2018 hän pyörähti paikalla anopin ja isompien lasten kanssa. 2020 korona-aikaan kävi vain isä paikalla, samoin 2022.

Ehkäpä sitä esikoisen aikaan oli epävarmempi ja tarvitsi enemmän tukea, jolloin vierailijat tuntuivat mukavammilta. Myöhemmin olen ollut todella tyytyväinen siihen että vierailuaikaa ja vierailijoiden määrää on rajattu, kauhea hulabaloo huoneessa kun samaan pikku huoneeseen on tungettu kolme äitiä, ja jokaisella ramppaa perheet vierailulla niissä kapeissa verholla eristetyissä kopeissa. Koitappa siinä sitten nostatella maitoa tai torkkua, kun jo pelkästään sairaalan puolesta on hässäkkää koko ajan kun hoitajat juoksevat esittäytymässä ja näytteenottajat hommissaan.

Olen siis synnyttänyt aina OYS:ssa. Nythän on uusi sairaala rakenteilla Ouluun ja toivon sormet ja varpaat ristissä että yksityisyys olisi paremmin otettu huomioon, toki minuahan tämä ei varmaankaan koske, mutta tulevia oululaisia äitejä kyllä. Tuntuu että kun homma alkaa käymään tutuksi niin omaa rauhaa vauvan kanssa kaipaisi enemmän. Minusta on ihan ok torpata vierailijat, äiti haluaa toipua.
 
2016 keväällä kun synnytin esikoisen, oli muistaakseni osastolla kielto ettei perheen ulkopuolisia vierailijoita saa tulla. En muista miksi, olisikohan ollut joku iso influessa-aalto tai joku vastaava? Kuitenkin vain lapsen toinen vanhempi ja sisarukset sallittiin vierailijoina. Olisin halunnut tuolloin kutsua vieraita ja kielto ärsytti. Oltiin kuitenkin miehen ja vauvan kanssa perhehuoneessa, lopulta kotiuduttiinkin nopeahkosti, niin ei siinä hirveästi olisikaan ehtinyt.
Toisen synnytyksen aikaan keväällä 2020 oli koronarajoitukset. Edes isä ei saanut jäädä yöksi, vaikka olisimme kovasti halunneet. Tällöinkin onneksi pääsin seuraavana päivänä kotiin.
 
Esikoinen syntyi 2008 Tays:ssa. Meillä sukulaiset kaukana eikä ystäviäkään paikkakunnalla, kun olimme vasta muuttaneet, joten vierailijoita ei käynyt. Toisaalta en olisi vierailijoita kaivannutkaan. Keskimmäinen syntyi 2011 Tays:ssä ja silloin yksi mun ystävä kävi moikkaamassa pikaisesti, kun oli itse töissä sairaalassa. Silloin olisin kaivannut enemmänkin seuraa itselleni, kun mieskään ei ollut sairaalassa seurana vaan lähinnä esikoisen kanssa kotona. Inhosin Tays:n jaettuja huoneita, onneksi ei huonekavereillakaan juossut vieraita isejä lukuunottamatta. Tää vauva syntyi 2kk sitten Jorvissa ja vierailijat ilmeisesti olisi olleet mahdollisia, mutta en niitä kaivannut, kun oltiin miehen kanssa perhehuoneessa. Jos olisin joutunut jaettuun huoneeseen, olisin halunnut pikaisen kotiutumisen.
 
Tuo on kyllä ikävää, jos huonetovereilla on jatkuvasti tai paljon varsinkin meluavia vieraita. Tyksissä oli 2014 sääntönä että vain isovanhemmat ja lapsen sisarukset saivat käydä ja vain tiettyyn kellonaikaan. Olisiko ollut tunnin vai kahden tunnin vierailuaika. Eipä tätä tosin mitenkään valvottu. Itseänikin kävi omat veljeni katsomassa ja viereisen sängyn ympärillä oli lähemmäs kymmenen vierasta. Lapsen isää nämä rajoitukset ei toki koskeneet.
 
Esikoiseni synnytyksessä 2019 kävi niin, että jouduimme pidemmän matkan päähän, noin 50km kotoa. Kukaan ei siis vieraillut sairaalassa. Meillä oli perhehuone, joten paikalla sairaalassa oltiin minä, mies ja esikoinen. Päästiin kotiin 2vrk synnytyksestä.

Kuopuksen synnytys oli nyt syksyllä 2022, joten muita vierailijoita ei sallittu paitsi mies ja isosisko, kun kyseessä ei ollut perhehuone. Päästiin kotiin 30h synnytyksestä, joten mies oli paikalla synnytyksen ajan. Minä ja vauva jäimme osastolle yöksi ja saimme oman huoneen. Tulimme kotiin seuraavana aamuna. Sisko ei vieraillut sairaalassa, vaan tulimme vauvan kanssa kotiin mahdollisimman pian.

Olen tyytyväinen siihen, ettei kukaan vieraillut sairaalassa. Siellä väsyneenä ja kipeänä on ollut mukavampaa keskittyä vauvaan ja siihen, että toipuu itse kotiutumiskuntoon. Vieraita voi vastaanottaa kotona oman jaksamisen mukaan.
 
Mä en nyt näe mitään syytä, miksi siellä osastolla ylipäätään pitäisi käydä kenenkään muun, kuin lapsen isän (tai muun tukihenkilön, joka oli esim. synnytyksessä mukana). Osastoaika, oli siellä sitten päivän tai viisi, on sitä varten, että tutustutaan uuteen tulokkaaseen, opetellaan imettämään, pumppaamaan ja hoitamaan vauvaa. Myös oma palautuminen, lepääminen ym. ovat ne tärkeimmät jutut. Se, että siellä käy isovanhemmat, kummit, siskot perheineen, serkut ja parhaat kaverit ei ole kyllä mistään kotoisin. Ehtivät kyllä kotiinkin käymään.
Eri asia noissa sairaalavierailuissa on se, jos on viikkotolkulla siellä, kuolemankielissä tms.
 
Mä en olisi halunnu sairaalaan ketään ylimääräistä eikä onneksi tullutkaan. 2016 kävi vauvan isä ja 2021 vauvan isä ja tuore isosisko ☺️
Muu väki tuli sit vasta meille kotio moikkaamaan ehkä viikon parin päästä kun oltiin hetki ihmetelty uutta elämää omalla väellä ensin.
 
Minulla on kokemusta vain korona-ajan synnytyksestä ja käytännöistä, jolloin olimme vauvan ja puolison kanssa kolmistaan perhepesähotellissa kaksi vuorokautta eikä vierailuja sallittu. Minäkään en haluaisi vieraita, ehkä omaa äitiäni ja siskoani lukuun ottamatta, mutta sekään ei olisi välttämäöntä, vaan voisin odottaa siihen saakka kun pääsemme kotiin. Esikoisen kanssa otimme ensimmäiset vieraat vastaan kotona, kun vauva oli 2 viikon ikäinen ja se tuntui sopivalta. Oman perheeni olisin ottanut jo vähän aiemmin, mutta sairastelujen vuoksi ne siirtyivät myöhemmäksi.
 
Synnytin keväällä 2022 ja silloin sai käydä vieraita sairaalassa. Omat vanhempani kävivät, miehen vanhemmat oli kipeänä juuri silloin niin eivät päässeet. En olisi halunnut enempää vieraita, vaikka oltiin osastolla 4 päivää ja välillä oli tylsääkin. Tuntui sille että kumminkaimojen sun muiden ns. Ylimääräisten vierailu olisi ollut turhan raskasta kun kätilöt kiersivät niin epämääräiseen aikaan ja oltiin vauvan sokereiden seurannassa koko ajan. Ja osastolla oli 5x päivässä ruoka-aika niin halusin syödä rauhassa 😅 koin myös että olisi ollut kiusallista opetella imetystä juuri kun on vierailijoita kun vauva ei paljon nälässään välitä onko joku käymässä vai ei. Esikoisen kanssa vielä oli se imetys sellaista härväämistä ja kesti tuhottoman kauan niin en olisi halunnut vaikka miehen sisarusten edessä olla tissi paljaana siinä vaiheessa kun imetys ei vielä ollut luontevaa.
 
Meidän sairaalassa ei kai periaatteessa oo vierailuaika kun puolisolle, omille lapsille ja isovanhemmille. 🤔 Minusta noi on just hyvä määrä. En minä muita haluisikaan
 
Niin, siis meidänkin sairaalassa esikoisen kohdalla oli "vain" lapsen sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat. Eli kun yhdelläkin paikalla oli syntyneen lapsen isovanhemmat (4), vanhemmat (2), ja sisarukset (5), niin yhden sängyn päällä tai ympärillä oli 12 henkilöä kerralla. Muuden sänkyjen ympärillä vähemmän, mutta kyllä siinä neljän sängyn huoneessa kolmattakymmentä ihmistä oli yhtä aikaa.

Aivan liikaa. Voisi hyvin rajoittaa, että vierailuaikana vieraana saa olla yhtä aikaa 3 tai 4 henkeä per sänky, vaikka se tarkoittaisi sitä, että osa isovanhemmista ja lapsista ei saa nähdä vauvaa ennen kotiutumista.
 
Joo siis ymmärrän todellakin et raivostuttaa jos tulee kerralla puolijoukkueteltallinen. Aattelin just vaa tilannetta missä on oma huone, kun ei muusta kokemusta oo, tietysti jos huoneessa on muita ois se ihan suotavaa ottaa huomioon 🙈 Meillä ei saanu käydä ketään ja oli oma huone, korona aikana ei saanu poistua ees käytävällä käymään. Siellä oli aika ahistavaa ja yksinäistä.
 
Joo siis ymmärrän todellakin et raivostuttaa jos tulee kerralla puolijoukkueteltallinen. Aattelin just vaa tilannetta missä on oma huone, kun ei muusta kokemusta oo, tietysti jos huoneessa on muita ois se ihan suotavaa ottaa huomioon 🙈 Meillä ei saanu käydä ketään ja oli oma huone, korona aikana ei saanu poistua ees käytävällä käymään. Siellä oli aika ahistavaa ja yksinäistä.
Joo, oma huone on eri asia, koska sieltä voi itse heittää halutessaan kaikki vieraat ulos. 😁
 
Meillä oli oma huone mutta se oli niin ahdas että just ja just 2 ihmistä mahtui sinne käymään ja toiselle vieraalle piti hakea tuoli käytävältä että pääsee istumaan. Jos huoneessa olisi ollut toinen äiti vauvan kanssa niin oispa ollut ahdasta ja kiusallista. Sitten oisin kyllä vastaanottanut vieraat vaikka osaston aulassa tai ruokalassa 🤷
 
Joo, tuo kymmenkunta vierasta yhdellä äidillä on jo koko huoneelle ikävää useamman äidin huoneessa. Siinä haluaisi kuitenkin jonkinlaisen rauhan. Esikoisesta kun olin sairaalassa tuli viereisen sängyn ympärille myös isompi joukko. (En usko että noudatti isovanhemmat ja sisarukset ohjetta.) Oli hieman häiritsevää.
 
Niin, siis meidänkin sairaalassa esikoisen kohdalla oli "vain" lapsen sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat. Eli kun yhdelläkin paikalla oli syntyneen lapsen isovanhemmat (4), vanhemmat (2), ja sisarukset (5), niin yhden sängyn päällä tai ympärillä oli 12 henkilöä kerralla. Muuden sänkyjen ympärillä vähemmän, mutta kyllä siinä neljän sängyn huoneessa kolmattakymmentä ihmistä oli yhtä aikaa.

Aivan liikaa. Voisi hyvin rajoittaa, että vierailuaikana vieraana saa olla yhtä aikaa 3 tai 4 henkeä per sänky, vaikka se tarkoittaisi sitä, että osa isovanhemmista ja lapsista ei saa nähdä vauvaa ennen kotiutumista.
Tuo vierailija lukumäärärajoitus olisi tarpeen sekä synnörillä, kuin myös muillakin osastoilla. Pelkästään tilojen ilmanvaihto on huomioitu hlöä/ huoneneliö.
 
Takaisin
Top