Vielä ultraan?

Hipsiäinen

Oman äänensä löytänyt
Nyt sitten jo 30+1 täynnä ja olin sairaalallla tarkastus-ultrassa entisen sairauden vuoksi. Tähän asti on aina näytetty vauvasta kokonaiskuvaa ja annettu mukaan kuvia. Sitä tietenkin nytkin olin odottanut, mutta lääkäri olikin kaikin puolin hyvin tyly. Oli tunnin myöhässä aikatauluista jo heti aamulla. Antoi ymmärtää, että mitä minäkin siellä heidän aikaansa kulutan, vaikka itseppä ovat sieltä seurannan määränneet. kertaakaan ei ultratessa näyttänyt kokonaiskuvaa, mittaili vaan napanuoran virtauksia, yms. Pettymys on tietenkin valtava, kun oli niin odottanut, että taas pääsee näkemään pikkuisensa.  Tämän vuoksi nyt mietittiinkin yksityiselle ultraan menoa ihan vain mielenkiinnon (ja halun nähdädä pikkuinen) vuoksi. On nyt kuitenkin hiukka epäselvää, että millaisia ultria vielä näillä viikoilla tehdän ja onko niin, että mitään kela-korvauksia ei enää tässä vaiheessa saa? Esim. 4d kai pitäisi tehdä aikaisemmassa vaiheessa.osaisikohan joku kertoa..
 

   Moikka!

   Noi Kela-korvaukset taitaa elää aika omaa elämäänsä riippuen kunnasta ja ties mistä. Täällä Etelä-Karjalassa ei 4D:stä saa korvausta muuta kuin siinä tapauksessa, että on lääkäriltä lähete ja tavallaan "syy" siihen käyntiin.

   Ite kävin 4D:ssä Hesassa Femedassa ja sieltä sanottiin, että korvauksen saa siinä tapauksessa suoraan, jos tutkimus on tehty ennen kuin rv 24 tulee täyteen. Ja jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin näillä kolmenkympin viikoilla kaverit alkaa olla jo niin isojakin, että sellaisia kauniita "kokonaiskuvia" ei pysty enää saamaankaan... Korjatkoon joku jos olen ihan väärässä!! =)

   Ja muuten noista korvauksista muistelen lukeneeni jostain, että yksityiseltä saisi korvauksen maksimissaan 2 ultraa / raskaus, jos kunta on tarjonnut ne kaksi. Mutta en muista sitä, että koskiko tuo pelkästään mahdollisia ilman lähetettä olevia 2D ultria... (Eli kun itse kävin alkuraskauden ultrassa ja sitten tuossa 4D:ssä, niin en ainakaan ilman painavaa syytä saisi yksityisellä käynnistä korvausta).

   Ja mitä tulee ainakin täällä lääkärin tekemiin seurantaultriin ä-polilla, niin ne todella tehdään ihan vaan sikiön hyvinvoinnin seurannaksi ja niistä ei saa kuvia mukaan, eikä niissä muutenkaan fiilistellä ylimääräisiä. Ite olen kanssa kerran joutunut käymään rakenneultran jälkeen ja siinäkin lääkäri todella vaan tarkasti tutki, että kaikki on kunnossa, eikä mitään ylimääräisiä...
 
Ite varailin just ajan yksityiselle ultraan koska toi meitin neuvolan toiminta on mitä on. Nimenomaan multa ultrataan juurikin istukka ja ne napavirtaukset. Näillä viikoilla sikiö on jo turhan suuri sellasiin söpöihin poseerauskuviin.  Näillä viikoilla keskitytään  lapsiveden määrään, istukkaan ja virtauksiin sillä ne ovat asiat jotka kertovat sikiön voinnista. Apua mua niin alkoi jännittää huominen ultra kun nyt kirjoitti siittä!
 
Mie kävin tuossa lääkärissä ä-polilla ja kyll mie kattelin kokonaiskuvaa vauvasta ja varmaan 5.1 ultrataan kans. Tosiaan kuvia ei saa mukaan, koska kyseessä lääkärin tarkastuksia ja katsotaan hyvinvointia.

Mutt jos pyytää lääkäriä näyttämään vähän kuvaa vauvasta niin voi olla, ett näyttää.
 
Takaisin
Top