Vertaistukea raskausoireisiin

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anisusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vatsakivun lisäksi jatkuvaa lämpöilyä ja siitä johtuva tosi puolikuntoinen olo. Onneksi huomenna sellainen päivä, että pystyn jäämään kotiin lepäilemään 😅 ja mullakin nyt toi naaman kukkiminen uutena - finnejä puskee ku sieniä sateella! Nenän alla ja korvien juurella?! Ei oo vissiin ikinä ennen ollut 🤣

Mulla tänään 7+2 ja kans tosi etova olo ollut. En ole oksentanut, mutta tosi valikoivaa mitä pystyy syömään ja mitä ei. Kasvikset on nyt menneet käytännössä koko ajan. Muuten vaihtelee rajusti. Olot jatkuu myös iltaan. Rauhalliset metsäkävelyt ovat hiukan auttaneet. Samoin hiilihapotetut juomat. Muuten makea tai rasvainen ei mee kyl alas ollenkaan.

Tissit tosi kipeät. Välillä vaan herää yöllä, kun särkee. Lisäksi herään nykyisin tosi aikaisin. Palelua on ollut iltaisin. Lisäksi leukaperät kukkii kivasti.😅

Mä oon nyt parin päivän aikana hampaita pestessä alkanut yökkäillä, mikä hieman hankaloittaa pesua 🙈😅 ajattelin kokeilla miehen erikoishammastahnaa, joka ei vaahtoa, jos sen kanssa sujuisi pesu helpommin 🤔 Onko muilla kokemusta tällaisesta tai vinkkejä hampaiden pesuun pahoinvoinnin aikana?

Mulla oli tänään ekan kerran niin, että hampaita harjatessa mietin että kohta tulee oksu. Viime raskaudessa muistaakseni joitain kertoja oikeasti oksensin siinä yhteydessä. Silloin yökkäily ja oksentelu alkoi viikolla 8, nyt viikko 7 niin kenties se sieltä pikkuhiljaa alkaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Muuten aika maltilliset oireet toistaiseksi, rinnat hieman arat, alavatsalla pieniä tuntemuksia lähes päivittäin. Pissalla täytyy käydä usein ja vatsaa turvottaa sen näköisesti kuin raskaus olisi jo pitemmälläkin.

Onko sulla Lilies sähkö- vai käsiharja? Mietin että sähköharja ehkä pahoinvoinninkin kannalta parempi, koska sen voi vaan asettaa hampaan pinnalle eikä tarvitse tehdä samalla tavalla edestakas liikettä. Koska varmaan just se liike lähellä nielua on se joka laukaisee yökkäysrefleksin.

Muokattu viimeksi:
Onko sulla Lilies sähkö- vai käsiharja? Mietin että sähköharja ehkä pahoinvoinninkin kannalta parempi, koska sen voi vaan asettaa hampaan pinnalle eikä tarvitse tehdä samalla tavalla edestakas liikettä. Koska varmaan just se liike lähellä nielua on se joka laukaisee yökkäysrefleksin.
Sähköhammasharja on. Totesin, että se hiukan helpottaa, kun välillä sylkee tahnavaahdon pois

Koko viime viikon kärsin etovasta olosta ja oli pakko syödä muutaman tunnin välein. Nyt ei mitään oireita ja toivoo oikein sitä samaa olotilaa vaikka se ei kiva ollutkaan..

Mulla on selkeästi vaikea päivä tänään oireiden kanssa. Kaikki haisee ja maistuu pahalta. Etoo koko ajan ja pinna on muutenkin kireellä. Muuten tämä semi oireettomuus jatkuu täällä. 🤔

Täällä aivan järkky pahoinvointi mutta ei oksentelua🤢 lisäksi palelee koko ajan ja nenä tukossa 😣 aiemmin ei vielä näillä viikoilla(4+?) oo ollut näin voimakkaita oireita

Mä tulin flunssaan ja oon saanut olla sohvan pohjalla lepäilemässä. Yleensä kipeänä mun ruokahalu menee pitkäksi aikaa, mutta nyt raskaana flunssassa kotona, niin tuntuu että en oo koko päivänä tehnyt muuta kuin syönyt! Mun mahasta on tullut pohjaton, syön meidät kohta vararikkoon tällä menolla. Tänään 7+0 🧡

Flunssasta se hyöty, että kun nenä on tukossa hetkeksi hellittää tää super hajuaisti eikä kaikki ällötä niin kauheen voimakkaasti hajujen vuoksi.

Närästys tuntuu olevan ihan järkyttävää tänään, rv 5+5. Asiaan ei yhtään auta se, etten enää uskalla syödä aiemmin syömääni Esomeprazolia kun sitä ei ilmeisesti suositella käytettäväksi raskauden aikana, joten jo olemassaolevat vatsaongelmat + raskaus on kyllä ihan totaalisesti räjäyttänyt tän vatsahappotilanteen uusiin sfääreihin. Onko kellään mitään kotikonstia/vinkkiä jostain lääkkeestä, mikä olisi turvallista myös raskauden aikana voimakkaaseen närästykseen?
Närästys tuntuu olevan ihan järkyttävää tänään, rv 5+5. Asiaan ei yhtään auta se, etten enää uskalla syödä aiemmin syömääni Esomeprazolia kun sitä ei ilmeisesti suositella käytettäväksi raskauden aikana, joten jo olemassaolevat vatsaongelmat + raskaus on kyllä ihan totaalisesti räjäyttänyt tän vatsahappotilanteen uusiin sfääreihin. Onko kellään mitään kotikonstia/vinkkiä jostain lääkkeestä, mikä olisi turvallista myös raskauden aikana voimakkaaseen närästykseen?
Lääkäri kyllä pystyy määräämään sopivaa lääkettä. Mulla vaihdettiin Somac Omeprazoliin viime raskaudessa (Somacia söin melkein puoleen väliin asti, kun teratologinen sanoi ettei ole välttämätöntä vaihtaa, mutta oneprazolista enemmän tutkimusta). Sit tosiaan tota ruokasoodaa ja jotain hapanmaitotuotteita voi kokeilla, jos auttaa. Rennieitä popsin maksimimäärän ja erityisesti öisin jos maha tyhjä. 🙈
Teratologisesta tietopalvelusta saa kyllä aina hyvin tietoa noista lääkkeistä, suosittelen sieltä kysymään ja sit vaan soittoa lääkärille/terveysasemalle/neuvolaan. 😊

Omeprazolista varoituksen sana, se aiheutti lähipiirissä voimakkaita tilapäisiä masennusoireita ja aggressiivisuutta (harvinainen sivuvaikutus, olo ei tuntunut lottovoittajalta). Kannattaa siis tarkkailla itseä, ja jos kumppani sanoo että käyttäydyt oudosti niin usko häntä. Varovasti siis.

Joo, eilen huolestuin kun muutamaan tuntiin ei tuntunut enää alavatsassa mitään kipuja. Mikä (ikävä) helpotus, kun lopulta sit vihlas tuntuvasti ja jomotus palasi! 🤣
Tää on kyllä tuttua, et jos oireet helpottaa heti huolestuu. 🙈 Mulla oli viime viikolla mahakipuja mut meni ohi ja nyt miettii sit et oliko se siinä. 🙈
Nyt myös vertaa edelliseen raskauteen eikä oo ollut vielä kipua rinnoissa tai niin kovaa pissahätää koko ajan mitä silloin. 🙈 Toki nyt on lämmöt ja leposykkeet koholla kuten silloinkin ja ihana ummetus ja paheneva närästys nostanut päätään. 🙄 myös nää erikoiset nenäverenvuodot alkanut. 🙈 Toki itsellä vielä vähän epäselvä raskauden kesto ja testit kuitenkin vahvistunut ainakin tähän asti. 😊 ja jos oon ymmärtänyt oikein, niin oireet voi vaihdella paljonkin eri raskauksien kesken. 🤔

Omeprazolista varoituksen sana, se aiheutti lähipiirissä voimakkaita tilapäisiä masennusoireita ja aggressiivisuutta (harvinainen sivuvaikutus, olo ei tuntunut lottovoittajalta). Kannattaa siis tarkkailla itseä, ja jos kumppani sanoo että käyttäydyt oudosti niin usko häntä. Varovasti siis.
Oho, aika raju sivuvaikutus! 😬 Saa olla toki noiden kanssa tarkkana ja ei ehkä osaisi heti yhdistää oireita oikeaan asiaan, jos ei tiedä tuollaisesta. 😬 Itselle onneksi sopinut hyvin jo 1,5 vuotta (on siis refluksitauti niin menee säännöllisesti). 🤞🏻

Oho, aika raju sivuvaikutus! 😬 Saa olla toki noiden kanssa tarkkana ja ei ehkä osaisi heti yhdistää oireita oikeaan asiaan, jos ei tiedä tuollaisesta. 😬 Itselle onneksi sopinut hyvin jo 1,5 vuotta (on siis refluksitauti niin menee säännöllisesti). 🤞🏻
Kannattaa tosiaan lukea ne lääkeselosteet huolella ja muistaa ne sivuvaikutusluettelot. Jos lääkettä on pidemmän aikaa käyttänyt niin ei ehkä ole huomannut että joku oire on jo niin yleinen että sitä on alkanut pitämään normaalina juttuna. Tuo refluksi on muuten ikävä juttu, ja periytyvä. Periytyy just lähipiirissä ja mun toka oli aika itkuinen vauva tästä johtuen. Maito virtasi takaisin ylös kun vatsan portti ei pitänyt.

Kannattaa tosiaan lukea ne lääkeselosteet huolella ja muistaa ne sivuvaikutusluettelot. Jos lääkettä on pidemmän aikaa käyttänyt niin ei ehkä ole huomannut että joku oire on jo niin yleinen että sitä on alkanut pitämään normaalina juttuna. Tuo refluksi on muuten ikävä juttu, ja periytyvä. Periytyy just lähipiirissä ja mun toka oli aika itkuinen vauva tästä johtuen. Maito virtasi takaisin ylös kun vatsan portti ei pitänyt.
Joo, kyllähän ne on aina hyvä lukea ja palata niihin jos jotain outoa ilmaantuu. 👍🏻 Ja niinhän se on. Meillä esikoisella refluksi toistaiseksi vaikuttanut olevan allergiaperäistä ja onneksi saatu se hoitoon sopimattomia ruoka-aineita välttämällä. 😬🤞🏻

Mulla myös vatsaa turvottaa aivan hirveästi, koko ajan. Se oli eka oire, ja toinen on palelu. Edellisessä raskaudessa palelin niin että piti olla kahdet villasukat jalassa. Nyt välillä palelee ja välillä hirveä hiki. Tai no vähän sellainen kylmä hiki ehkä.

Täällä kans yks aamuyöstä herääjä, unet loppuu siinä 4:30 aikoihin 🙋‍♀️ tämän lisäksi vielä varsin vilkas unimaailma. Nämä tuttua jo esikoisen ajalta, ja muistaakseni ne unet jossain vaiheessa piteni

Takaisin