veriryhmästä

Tunkin eli tunnin...:) pulikkaan kirjoitus nakkisormilla on..
 
Muokattu viimeksi:
Itse olen A- ja neuvolatäti sanoi,että tulen saamaan kaksi vasta-aine infektiota,mikäli vauvan veri on positiivinen.Tutkitaan äidin verestä. Toinen annetaan raskauden aikana ja toinen synnytyksen jälkeen.
 
Minulla on + veri ja odottaessani kaksosia veressäni huomattiin vasta-aineita. Se ei selvinnyt mistä johtuu, lapset olivat - verisiä, että periaatteessa ei pitäisi siitä ainakaan johtua. Molemmat kellastui ja viettivät vuorokauden lampun alla. Tässä raskaudessa ei vielä ainakaan ole vasta-aineita havaittu. Viikolla 36 pitää kuitenkin käydä vielä verikokeissa.
 
Minulta otettiin nuo verikokeet viime viikolla ja vauva on sitten positiivinen minun ollessa negatiivinen. Seuraavalla neuvolakäynnillä kolmen viikon päästä saan ensimmäisen injektion.
 
Ensimmäisen? Tuleeko niitä monta? Löytyikö vasta-aineita vai antaako ne siis automaattisesti sen piikin jos eri veret? Mä olin eilen verikokeessa tuosta, neuvola on jouluviikolla joten saan tulokset vasta sit.
 
Pistoksia tulee nyt yksi ja synnytyksen jälkeen yksi. Ei kai ollut vasta-aineita, mun ymmärryksen mukaan noi on ns ennaltaehkäiseviä ja täysin rutiinijuttu. Syynä siis mun -veriryhmä ja vauvan +veriryhmä. Mulle tulokset neuvolasta tuli tekstiviestillä.
 
Olen tätä alkanut pohtia, kun luin tuon injektion haittavaikutuksista. Niitä oli aika paljon ja osa aika vakaviakin ja olen miettinyt, että onko tuo todella tarpeellinen vai ei. Jos kerran niitä vasta-aineita hyvin harvoin edes ensimmäisen lapsen kanssa muodostuu?
 
Mistä luit? Mä oon menossa ens viikolla siihen rokotukseen. Sikiö on sen + ja minä -. Vasta-aineiden muodostumisesta ei sanonut mitään, ilmeisesti ei ole (ainakaan vielä).
 
Kitty, mulla myös rokotus olisi ensi viikolla. Googlettelin tällaisen lääkeselosteen:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24680&i=OCTAPHARMA_RHESONATIV

Tuo ainakin mun neuvolassa annetaan. Ja joo, kaikissa lääkkeissä on tottakai aina mahdollisesti haittavaikutuksia, mutta mun mielestä tossa oli vaan todella iso lista eikä esim. punasolujen hajoaminen tai anafylaktinen reaktio ole mitään kevyimmästä päästä olevia... Siksi meinasin tuota kysyä vielä, että onko se tarpeellinen varmasti.
 
Sanoja, ymmärtääkseni vain se synnytyksen jälkeinen pistos on tarpeen, ettei sitten seuraavassa raskaudessa tuu ongelmia. Tämä aijempi sit kai vähän varmuuden vuoks annettava. Aikasemmin ovat kuitenkin antaneet vain synnytyksen jälkeen, eli kai tästä aijemmasta voi kieltäytyä, eri asia kannattaako.. Eiköhän noitten hyöty vs haitat oo tarkkaan punnittu.
 
Takaisin
Top