Verenvuoto raskaana (polyyppi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ktata
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ktata

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuiset 2025
Kaipaisin vertaistukea/ kokemuksien jakoa/ ymmärtävää korvaa.

Raskausviikkoja nyt 12+0 ja tiistaina 11+2 käytiin ultrassa useamman päivän kestäneen verisen vuodon vuoksi. Syyksi paljastui kookas verinen polyyppi joka vuotaa. Lääkäri sanoi, että sitä ei raskausaikana poisteta riskien vuoksi mutta mua valtavasti mietityttää tää tilanne kun vuotoa tulee ajoittain runsaastikin. Laskettuun aikaan on vielä kuitenkin monta kuukautta, voiko pahin skenaario olla se että mä vuodan verta puol vuotta 😔.
Pääasia, että tilanteen ei pitäs olla riski vauvalle mutta mitä se tekee mun veriarvoille, jaksamiselle.? Onko kukaan tai kenenkään tuttu/ tutuntuttu ollut samassa tilanteessa?

Ihana kuulla, että syy vuodolle löytyi :red-heart:

Itse vuodin esikoista odotellessa lähes joka viikko vähän, lähinnä vessassa käynnin yhteydessä. Loppuraskaudessa vuoto väheni ja loppui kokonaan. Mutta ensimmäinen puoli vuotta turhutteli jatkuvasti. Kaikki oli kuitenkin ok ja lapsi täysin terve.

Itselläni syytä ei tiedetä. Tätä on useampi gyne tutkinut. Kärsin normaalistikin välivuodoista ja vuodosta välillä esim. seksin yhteydessä. Tämä on jo melko peruskauraa, mille en vain voi mitään. Ilmeisesti todella herkät limakalvot tai polyyppi mikä ei ole ultrissa näkynyt.

Käytän rautalisää ja viime syksynä sain rautainfuusionkin, kun ferrit oli jo mittaamattoman alhaiset. Nyt olen taas (toki 4v. välissä) raskaana ja samaa vuotoa jälleen. Viimeeksi oikein holahti verta sen jälkeen, kun tulin hieman rankemmalta tanssitunnilta kotiin. Vuoto tulee kuitenkin aina ilman kipuja ja hyytymiä, joten lääkärin mukaan ei toistaiseksi ole syytä huoleen.

Tämän raskauden jälkeen lääkärit ovat suositelleen ehkäisymuotoa, joka saattaisi estää verenvuodon, etten turhaan menetä rautavarastojani.

Paljon tsemppiä loppuraskauteen, tiedän miten tämä aiheuttaa paljon huolta jo muutenkin jännittävään aikaan :red-heart: Pyydä tarvittaessa neuvolasta lähete ferritiinin mittaukseen, niin tiedät ainakin itse missä mennään rauta-arvojen suhteen.

Ihana kuulla, että syy vuodolle löytyi :red-heart:

Itse vuodin esikoista odotellessa lähes joka viikko vähän, lähinnä vessassa käynnin yhteydessä. Loppuraskaudessa vuoto väheni ja loppui kokonaan. Mutta ensimmäinen puoli vuotta turhutteli jatkuvasti. Kaikki oli kuitenkin ok ja lapsi täysin terve.

Itselläni syytä ei tiedetä. Tätä on useampi gyne tutkinut. Kärsin normaalistikin välivuodoista ja vuodosta välillä esim. seksin yhteydessä. Tämä on jo melko peruskauraa, mille en vain voi mitään. Ilmeisesti todella herkät limakalvot tai polyyppi mikä ei ole ultrissa näkynyt.

Käytän rautalisää ja viime syksynä sain rautainfuusionkin, kun ferrit oli jo mittaamattoman alhaiset. Nyt olen taas (toki 4v. välissä) raskaana ja samaa vuotoa jälleen. Viimeeksi oikein holahti verta sen jälkeen, kun tulin hieman rankemmalta tanssitunnilta kotiin. Vuoto tulee kuitenkin aina ilman kipuja ja hyytymiä, joten lääkärin mukaan ei toistaiseksi ole syytä huoleen.

Tämän raskauden jälkeen lääkärit ovat suositelleen ehkäisymuotoa, joka saattaisi estää verenvuodon, etten turhaan menetä rautavarastojani.

Paljon tsemppiä loppuraskauteen, tiedän miten tämä aiheuttaa paljon huolta jo muutenkin jännittävään aikaan :red-heart: Pyydä tarvittaessa neuvolasta lähete ferritiinin mittaukseen, niin tiedät ainakin itse missä mennään rauta-arvojen suhteen.
Kiitos vertaistuesta ja tsempeistä ❤️. On huojentavaa kuulla, että siellä loppuun asti onnellisesti mennyt raskaus vuodosta huolimatta! Toivottavasti ei tällä kertaa sulla menis koko raskautta vuotaessa. Mulla on itseasiassa lähete ferrit. Mittaukseen ens viikolla labraan, ihan mielenkiintoista kyllä nähdä onko jo ehtinyt vaikuttaa kun raskaus varastojen päälle muutenkin käy.

Mullakin fyysinen rasitus (kuntosali)vaikuttaa provosoivan vuotoa jonkin verran, uskon et johtuu paineesta/hiertymisestä kun se polyyppi ihan tuossa kohdunsuulla mut mullekin lääkäri sanoi että saa kyllä liikkua voinnin mukaan 🧐.

Takaisin