Verenpaine

Tinzu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten korkea verenpaine vaikuttaa raskauden aikana? Millaisiin toimenpiteisiin ryhdytään, jos paineet jatkuvasti korkealla?

Mulla on aina keikkunut sallitun ylärajoilla ja kerran pillerireseptiä uusiessa passitettiin jatkotutkimuksiinkin, ultrattiin kaulasuonet ja sydäntä tutkailtiin tarkemmin. Todettiin sitten kuitenkin vaan valkotakkiverenpaineeksi. Nyt vaan vähän mietityttää, kun tietysti edelleen yläkanttiin. Eka neuvolassa oli 144/86, toka kerralla 133/90.
 
Sinun kannattaisi hommata kotiin mittari jolla saisit mittailla rauhassa. Mulla rv13+5 ja paineet olleet jokaisella neljällä lääkärikäynnillä jotain 140-150/90-100 mutta kotona sitten "vain" 120-130/85-90.. viimeksi hieman lääkärissä miettivät jo lääkitystä mutta tulivat sellaiseen tulokseen että seuraillaan vielä. Liian korkea verenpaine ei ole hyväksi virtauksille muttei myöskään liian matala joten tämän vuoksi ainakin lääkityksen aloitusta mietitään tarkkaan.
 
Joo onhan tuo ostoslistalla ollut jo muutaman vuoden, mutta aina se on vaan unohtunut sinne häntäpäähän. Vähän jo kattelin, mitä on tarjolla, pitää kai nyt ottaa asiaksi...
 
Ja siis nimenomaan korkeat alapaineet haittaa istukan toimintaa. Mulla on kanssa ollut taipumus saada terveystarkastuksissa korkeampia tuloksia ja kotona taas normaaleja. Juuri saman ongelman takia hommattiin kotiin verenpainemittari. Niitä sitten otin ylös neuvolakorttiin, koska mun neuvolapaineet tiedettiin epätoden mukaisiksi. Jospa sitä nyt osaisi pikku hiljaa ottaa rennosti nuo neuvolan mittauksetkin...
 
Mulla on kotiseuranta verenpaineelle, neuvolassa huitelee 160/100... Osastolla esikoisen aikaan saivat järkeviä lukemia vasta, kun mittari jätettiin varttitunnin ajaksi huoneeseen mittaamaan muutaman minuutin välein. En muka jännitä, mutta jännitän tosi paljon kuitenkin.
 
Mulla on kaikissa raskauksissa aloitettu jossain vaiheessa Albetol-lääkitys. Nyt kävi niin että rajun flunssan jälkimainingeissa rr nousi kotimittauksissakin 150/95-105, työterveyslääkäri aloitti lääkityksen jo vk 10+ olon käytyä sietämättömäksi. Flunssan helpotettua ja otettuani nyt pari viikkoa melko iisisti paineet on aika hyvin laskeneet lähelle lähtötasoa (sen allehan niiden ei saisikaan lääkkeellä laskea) ja olen lääkitystä voinut laskea minimiin. Nyt menee Albetol 50mg×2-3. Saas nähdä kuin käy nyt kun saikku loppuu ja palaan töihin..
 
Ootko uuttu päässy kokonaan lääkityksestä raskauden jälkeen..
 
Ootko uuttu päässy kokonaan lääkityksestä raskauden jälkeen..

Olen päässyt hetikohta synnytysten jälkeen. Saas nähdä tekeekö nyt ikä tehtävänsä ja lääkitys jää, edellisestä synnytyksestä kuitenkin kahdeksan vuotta.
 
Mulla tuli verenpaine vasta viimeraskaudessa synnytyksen JÄLKEEN... oli lääkitys hetken päällä. Sitten normi. Kehoitettiin seuraamaan kotona nyt. ..
 
Hihii! No nyt on tämän raskauden rr-mittaukset ollu tähän asti neuvolassa hyvät! Ehkä tosiaan stressaaminen vähenee kokemuksen myötä ja muutenkin suurin osa huomiosta menee esikoiseen. Eli hällä väliä -asenteella ei tule neuvolapaineita:)
 
Siis joo. 120. Olin holter tutkimuksessa kun takykardia diagnoosin sain. Syke tosi korkee koko ajan.sillä sit olokin kurja. Tuntuu et kurkusta tulee sydän pihalle ku niin hakkaa.
 
Hassua kun mulla normaalisti alapaine korkea, mietitty ihan lääkitystä välillä. Nyt raskauden aikana parhaat paineet mitä pitkään aikaan :D jotain positiivista fyysisitä raskausoireista
 
Siis joo. 120. Olin holter tutkimuksessa kun takykardia diagnoosin sain. Syke tosi korkee koko ajan.sillä sit olokin kurja. Tuntuu et kurkusta tulee sydän pihalle ku niin hakkaa.

Mulla on ollu tota samaa ongelmaa! Eli raskauden seurauksena verenpaine laski selvästi, about samoille lukemille kun sinulla äippä2015, 101/66. Vaikka matalan verenpaineen kai pitäisi olla ihan hyväkin asia, ni ite oon kokenut että se on todnäk. syy tuolle inhottavalle sydän-hakkaa-vaikken-tee-mitään -tuntemukselle, ja alun huimaukselle (pökräsinkin pari kertaa). Hemoglobiinit mullaki lähempänä 140, ei ongelmaa siis siellä. Nyt enää ei kuitenkaan niin usein tule tuota sydämenhakkaustunnetta, vaikka viime mittauksessa paineet edelleen 107/70, ehkä keho tottuu tuohon.
 
Takaisin
Top