Venäjä-Ukraina tilanne

Eipä ole Suomen huoltovarmuus kovinkaan hyvällä tolalla. Jos tämä tilanne tästä vielä jatkuu ja eskaloituu, niin kyllä tulee ensi talvena kylmä ja nälkä.

Tämäkin pelko oli se yksi syy miksi sijoituksista otin rahat tilille. Niille kun saattaa tulla oikeasti käytön tarve.
Suomessa on ihan liian sinisilmäisesti tuohon naapuriin suhtauduttu. Mutta nyt varmasti silmät säikähdyksestä levällään ollaan ja pitkän aikaa.
En ymmärrä NATO jahkailua. Jos Suomi ei liity ja putler päättää tehdä tänne ”Ukrainat” joku päivä niin se on satavarma, että sitä seuraavana päivänä Ruotsi on liittynyt Natoon. Eikä nekään sitten ”voi” tulla enää auttamaan.
 
En ymmärrä NATO jahkailua. Jos Suomi ei liity ja putler päättää tehdä tänne ”Ukrainat” joku päivä niin se on satavarma, että sitä seuraavana päivänä Ruotsi on liittynyt Natoon. Eikä nekään sitten ”voi” tulla enää auttamaan.
Ruotsissahan jo sanottiin, että eivät halua liittyä NATOon juuri nyt, koska se provosoi Putääniä, johon eräs fiksumpi suomalainen totesi, että turha odottaa Ruotsin auttavan Suomeakaan, jos Putään tänne hyökkää, siinä tilanteessa Suomen auttaminen provosoi paljon enemmän kuin NATOoon liittyminen nyt. Eli jos Putään lähettää joukkonsa Suomeen, ollaan asiassa tasan yhtä yksin kuin Ukrainakin nyt on.
 
Mä epäilen, että natoon liittymistä jahkaillaan siksi että pelataan aikaa ja katotaan miten tilanne kehittyy ensin. Venäjän sotaresurssit ottaa Ukrainassa niin kovan kolauksen, ettei Suomeen hyökkääminen ole heti mahdollista. Aikaa pelataan, jotta natoon liittymisprosessi ois mahdollisimman turvallinen ja alttius häiriöille pieni, eli kun Venäjä kuluttaa ittensä loppuun Ukrainassa. Toki en tiedä mikä on todellisuus mutta näin luulen.

Toinen vaihtoehto on, että liittyminen voisi tapahtua, kun Venäjän sisäpoliittinen tilanne alkaa olla riittävän epävakaa ja näyttää että pysyy sellaisena tai valta vaihtuu.

Luotan presidenttimme näkemykseen. Tällä hetkellä näyttäisi että suunta on mahdollisesti Natoon, mutta hiljaa edetään koska kiireelle ei ole tarvetta. Jos hätiköimme niin pahimmassa tapauksessa Putler voi yritä hyökätä suomeen ennen natojäsenyyden vahvistumista niillä resurseilla mitä on vielä jäljellä.
 
Tiesittekö että Venäjä edelleen valvoo Ahvenanmaata ja sitä, että siellä ei ole minkäänlaista sotilaallista toimintaa. Mistä päästään siihen, että se joka sen ensimmäisenä miehittää...
Epäilemättä tämä oli yksi syy sille, miksi Suomi ja Ruotsi järjestivät taannoin yhteisen sotaharjoituksen Gotlannissa.
 
Kävin apteekissa ja samalla kyselin joditabletteja.
Kahden viikon päästä saadaan lisää ja nimilistan mukaan myydään.
Joku asiasta paremmin tietävä: onko apteekissa edelleen joditabletteja varastossa siltä varalta, että ensi yönä jossain possahtaa? Ja ne myynnissä olevat joditabletit ovat vain loppu?
 
Periaatteessa joditabletteja saa Huoltovarmuuskeskuksesta kun tilanne on päällä, mutta HVK:n sähläyksiä mediasta seuranneena oletan, että mainittuja joditabletteja ei ole sielläkään, tai ne ovat vanhentuneet 20 vuotta sitten tai muuten vain pilaantuneet sen jälkeen kun kukaan niistä viimeksi kiinnostui. Tai vaihtoehtoisesti väittämä, että niitä on HVK:ssa, on täysin satua ja keksitty siksi, että kansa pysyisi rauhallisena. Tai mahdollisesti joku yrittää tilata niitä virolaisilta kauneusyrittäjiltä vähin äänin.
 
Muokattu viimeksi:
Koko tämän sodan ajan olen "metsästänyt" joditabletteja ympäri pääkaupunkiseutua. Laitoin myös Yliopiston apteekin verkkosivuille pyynnön että olen postituslistalla, siis että sähköpostiin tulee ilmoitus milloin niitä myydään siellä. No eipä tullut. Näin vaan suoraan verkkoapteekkiin mennessäni, että loppuunmyyty. Sitten siellä näkyi että Viikin myymälässä olisi ollut muutama jäljellä. Yritin soittaa että tulen tunnin sisällä, voitteko varata. Eivät saaneet varata asiakkaalle. Kun ehdin paikalle, olivat loppuunmyyty. Kyllä alkoi ärsyttää. Sitten marssin seuraavaan läheiseen pikkuapteekkiin ja tokaisin, että tulin nyt hakemaan niitä joditabletteja. Sain tiskin alta yhden pakkauksen tuurilla. Että tosi aktiivinen joutuu olemaan kyllä etsinnässä ja on niin tuuria, sattuuko niitä olemaan juuri silloin kun käy kyselemässä.
 
Mä löysin pikkukylän apteekista yhden paketin joditabletteja. Olen metsästänyt jo kanssa pitkään. Nyt on sieltäkin loppuunmyyty.

Lähinnä heräsin siihen, että jos esim ydinvoimala onnettomuus sattuu joskus Suomessa, niin ois edes vähän lievitystä radioaktiivisen laskeuman aiheuttamaan säteilyongelmiin kehossa. En ennen tiennyt miten varautua ja et jodia olisi hyvä olla varuiksi kotona.

En oikeastaan ole muuten huolissani, mutta laskeuman mahdollisuus pisti miettimään.
 
Takaisin
Top