Vauvojen neuvolakuulumisia

6 kk neuvola takana (siis mihin humpsahti puoli vuotta!!??). Painoa 8,9 kg (+200g) ja pituus 69,5 (+1 cm) ja pipo 44,3 (+1cm). Tasaantumaan päin siis. Katsoin esikoisenkin mitat ja juuri tässä kohdassa hänelläkin lähtenyt kasvu tasaantumaan. Th ei ollut huolissaan, eikä mitenkään tuputtanut, että nyt vaan vauhdilla kiinteitä enemmän kehiin koska kasvu on kuitenkin ihan tasaista ja hyvillä käyrillä mennään. 3 soseruokaa päivässä on kuulemma ihan jees rintamaidon ohella, syököön sen verran kuin syö eli ei tarvi stressata mitään. Sen verran kaveri hänen mielestään jo liikkuukin, että kuluttaakin jo aika paljon vaikka itsestä tuntuu, ettei niin kovasti liikuu. Toisaalta, kun ajattelee niin liikkuhaan hän jo huomattavasti enemmän kuin kuukausi takaperin ja on tavallaan jatkuvassa liikkeessä, eikä hetkeäkään paikallaan. Siksi varmaan tuntuu, kun esikoinen jo konttasi sujuvasti ja nousi tukea vasten seisomaan tässä iässä sekä kääntyi itse tuetta istumaan. Noh, en minä vertaa, yksilöitä kumpainenkin ja niin rakkaita <3

Istumisesta puheenollen, testasi suojaheijasteet ja sivuille ja eteen löytyy, taakse ei vielä ollut mutta ei tässä iässä yleensä vielä oikein olekaan, eli taakse päin saattaa muksahtaa. Saatiin lupa istuttaa syöttötuoliin tyynyillä tukien, 6 kk iässä se selkä on jo varmasti niin vahva, että kestää sen, eikä mitään riskejä pitäisi olla. Meilläkin on kuitenkin aika jäntevä kaveri ja istuu sylissä tuettuna tosi hyvin.

Sulla on ollut aamutähti motorisesti tosi etevä esikoinen ja tämäkin kaveri kuulostaa varsin etevältä, vaikkei ihan veljen tahdissa pysy :) se on muuten jännä nuo heijasteet. Meillä poika nousee lähes pystyyn istumaan kyljen kautta, mutta jos hänet laittaa istumaan hetkeksi ilman tukea, niin heti kaatuu kumoon eteen tai sivulle, ei edes yritä pysyä pystyssä. En tiedä mikä sen suunnitelma sitten on sen varalle, että pian tosiaan saa työnnettyä itsensä kokonaan istumaan:D

Eteviähän nämä kaikki on :) Mutta joo, esikoinen pääsi kyllä yllättämään monella tapaa tuolloin aikoinaan. Ja kuin mua peloteltiin ylijäntevyydellä ja sillä, että nyt on pää auki koko ajan kun lähtee noin nuorena kävelemään, eikä vielä ymmärrä, miten tullaan alas vaan kaatuu suorilta jaloilta. Noh, mitään näistä ei onneksi käynyt kuitenkaan.

Olisinkohan viikko takaperin itse testannut noita heijasteita, en tiedä teinkö ne ihan oikein mutta kyllä silloin poika olisi kaatunut ihan päälleen turvaamatta mihinkään. Nyt kun istutin omien jalkojen välissä ja meinasi kallistua johonkin päin niin otti kyllä käsillä vastaan. Eli ne voi tulla sieltä esiin ihan piankin.

Meillä muuten esikoinen alkoi istumaan siten, että karhukävely asennosta kallistui toiselle pakaralleen ja istui alkuun semmoisessa hassussa kenossa ja nojasi vieläpä hieman eteenpäin. Omasta mielestä asento oli vähän hassun ja ehkä jopa tukalankin näköinen mutta kun kaveri siinä tuntui viihtyvän ja itse siihen asentoon hakeutui ja siitä poiskin pääsi niin en puuttunut mitenkään. Siitä ei mennytkään kuin pari viikkoa niin kaveri nosti itsensä ihan pystyyn istumaan ja istuikin jo ihan ilman tukea vieden leluja suuhunj jne. En muista mitään heijasteita tuolloin testailleeni, eli en osaa sanoa oliko niitä vai ei. 6kk neuvolassa ne testattiin ja ne oli olemassa mutta olihan tuo jo istunutkin hyvän aikaa. Ehkäpä teilläkin JaneDoe käy samoiten?

Edit: mä meinasin ottaa imetystyynyn uudelleen käyttöön ja istuttaa sen kanssa tuossa lattialla, on vähän turvana tuolla takana ja sivuillakin, jos ja kun kaatuilee. Varmaan lyhyitä aikoja kerrallaan niin saa vähän treenata. Poju ainakin tykkää tosi paljon olla istualtaan kun maisemat näyttää vähän eriltä, yhtä hymyä on aina silloin :)

Tanaan 5,5kk iassa poika on 70cm ja 8370g. 380g tullut viime kerrasta. Ylakayrilla mennaan rintamaidolla ja kiinteita on vasta maisteltu.

Onpa muuten hyva kun taalta saa tietoa Suomen suosituksista kun taalla ei tarkasteta muuta kuin paino ja pyytamalla pituus. Itse pitaisi osata kysya mutta mites kysyt kun et tieda.

Meidän 6 kk neuvolakuulumiset:

kaikki oikein mallikkaasti, heijasteet toisella puolella (siis ton tukemisen suhteen), mut vielä aika heikot, näytti tädille konttaus-meininkiä ja no... kaikki vallan OK. Kovastii on kehittynyt.

Mitat: 73cm (72cm), 10,140kg (9,540kg) ja py 47,5cm (46,5cm)

Harmi, et pituutta vaan sentti lisää, mut kai tuon pituuskasvunkin on aika tasaantua :D

6kk neuvolassa tänään 7995g (eilen putkituksessa paino oli kyllä 8100g) ja 68,5cm, py 44,5.

Heijasteet löytyivät sivuille ja eteen, mutta taakse ei. Saatiin lupa istuttaa ja kerroinkin, että tuetusti on kyllä istutettu jo useampi viikko. Ei ollut se ongelma.

Mitäpä muuta... edelleen monipuolista tuo verbaalinen puoli. Ja ruokia vaan lisää ja lisää monipuolistamaan. Me nyt ollaankin kyllä jo aika paljon kaikkea syöty. Seuraavaksi tulee kuvioihin kala.

Poika on putkituksen takia vähän arvaamattomalla tuulella ja lämpöäkin on, joten neuvolareissu oli hyvin lyhyt ja ytimekäs.

Miten nuo heijasteet on teillä katsottu? Meillä ei 6kk ryhmäneuvolassa kajottu lapseen muuten kuin mitat otettiin..ja seuraavaksi on vasta 8kk neuvola.. :o

Meillä th istutti pojan ja "kaatoi" puolelta toiselle katsoen tuleeko käsi tukemaan... vasen puoli otti vastaan, oikea ei niin reagoinut. Toisaalta kyllä täällä nyt jokseenkin ne heijasteet on, eli ei läheskään aina muksahda kumoon vaan ottaa kädellä vastaan ja pysyy pystyssä.

Joku hejaste, "tippumisheijaste" katsottiin sillei et th laski pää edellä tai poika oli siis ilmassa ja katsoi tuleeko kädet eteen... ei tullut, enkä nyt oo kotosalla kokeillu :D

Poika on nyt 6 kk ja pituutta on 71,5 cm, painoa kertynyt 9,9 kg. Samalla käyrällä mennään, Nyt aloitetaan kiinteitä.
Lääkäri suositti antamaan mm. tomaattia, jos on ummetusta. Vettä ei olla juotu vielä, ja sitä voi lääkärin mukaan antaa myös tarvittaessa lisäksi (varsinkin jos on lämmintä.)
Yksi luomi oli, josta kysyin. Lääkäri sanoi, että jos luomi muuttaa muotoa ja kasvaa, silloin voi näyttää ihotautilääkärille, mutta tämä "pintaluomi" oli ihan ok.

Tänään oli 6kk ryhmäneuvola. Paino 8,6 kg ja pituus 70,5 cm eli hyvin kasvaa, jee jee :)

Otettiin myös rokote tuhkarokkoa vastaan, kun lähdemme toukokuussa Turkkiin. Olin yllättynyt, kun poika itki pistosta vain ihan pikkuisen, vaikka oli jo ihan väsymyskiukussa valmiiksi. Äitikään ei tällä kertaa ollur moksiskaan :p

Ja musta se heijasteiden katsominen oli ihan huijausta. Neuvolantäti vaan piti pojasta kiinni ja kallisti häntä sivuille ja sanoi että hienosti ottaa käsillä vastaan. Öö, mun mielestä ne kädet vaan oli siinä sivuilla jo valmiiksi :D

Syksyinen tajusin just yks päivä, että meillä ainakin aiemmin kädet meni aina suuhun, kun tapahtui jotain yllättävää, pelottavaa, innostavaa tai just vaikka kallisti sivulle.

Jospa se terkka oli siis sitä mieltä, että toimii, kun ei mennyt suuhun..? :) Vai onko tää käsien suuhun meno ylipäätään vaan joku meidän juttu..? :D

Taitaa vastavirrassa olla teidän pienen juttu tuo käsien suuhun vieminen yllättävissä tilanteissa :) Meillä niitä tassuja mutustellaan aika randomilla, en ole ainakaan havainnut mitään johdonmukaisuutta.

Kokeilin tänään itse, että lähtevätkö sivuheijasteet toimimaan. Laitoin siis pojan istumaan ja hän lähti vähän ajan päästä sitten itsestään kaatumaan oikealle. Kädet olivat olleet suussa jo jonkin aikaa mutusteltavana eivätkä kyllä poistuneet sieltä, vaikka ihan vauhdilla kaatuikin ennen kun nappasin kiinni. Että se niistä toimivista heijasteista sitten :p

Takaisin