Vauvojen neuvolakuulumisia

Sen verran lupu, näin venäläisenä, haluan sanoa että en ole törmännyt yhteenkään venäläiseen lääkäriin, ainakaan pk-seudulla, mutta virolaisia ja muita itä-maalaisia on yllin kyllin kyllä.

Kävimme myös Diacorissa yksityisellä näyttämässä pienen silmää silloin viimeviikolla niin sielläkin oli virolainen lääkäri.

Ja tosiaan vaikka itse ulkomaalainen olenkin niin juttelin neuvolassa ,toisen raskausajan neuvolalääkärin jälkeen, juuri tuosta syystä etten voinut lääkäriltä mitään kysyä eikä hän koommin kertoa koska suomi ei ollut ihan kondiksessa. Eli siis vaikka itse ulkomaailainen olenkin niin ihan samaa mieltä että kyllä lääkärin pitäisi osata kieltä, jos jääkin joku tärkeä asia ymmärtämättä..

Meillä 1kk neuvola ja painoa 4715 ja pituus 57,2.. Hyvin kasvaa minun ihana rakas poikani <3

Meillä oli pe neuvola ja tänään tsekattiin uudestaan mitat. Poitsu 11pvän ikäinen ja syntymämitat oli 3660g 54cm, nyt 3885g ja 54,5cm. Oli nyt pelkästään viikonlopussa saanut lisäpainoa lähelle 200g. Täysimetyksellä mennään toistaseks ainakin. Ulkoilulupa saatu! ;) Huomenna kävelylle koko porukka :)

Oolrait, eli fysiossa käyty. Rakenteellista vikaa ei löydy, joten vauva kyllä pystyy päätä kääntämään, mutta suosii oikeaa puolta. Eli häntä täytyy auttaa oppimaan kiertämään molempiin suuntiin, jotta lihakset kehittyvät tasapuolisesti. Pään muoto tsekataan ensi viikolla.

No pointtini olikin lähinnä se että olkoon vaikka vinkuintialainen kuhan osaa suomea jos täällä työskentelee

Apuva, meillä on tänään ensimmäinen lääkäri ja mua jännittää aivan järkyttävän paljon... Painoa on pienelle miehelle tullu reippaasti, ikää kun oli 1kk niin painoa oli tullut 1.4kg. Eli hyvin ainakin kasvaa pelkällä korvikkeella. Reilu tunti ja sit lähetään lekuriin. Toivottavasti kaikki on ok...

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Painoa oli jälleen tullut hienosti 1,4kg eli nyt vaaka näyttää 6400g ja pituutta 60,5cm :) Kehui tosi jänteväksi ikäisekseen. Poitsu oli hyvällä päällä ja nauroi ja jokelteli neuvola tädille..täti oli ihan myyty :) Saatiin myös rotavirus rokote.Ainakaan vielä ei ole mitään oireita rokotteesta tullut..toivottavasti ei tuukaan!

Libra, meidän tytöllä oli sama juttu eli suosi mielellään vasenta puolta ja katseli sinne suuntaan enemmän. Me käytettiin osteopaatilla kaksi kertaa häntä ja kyllä, se auttoi. Nyt tyttö katselee joka puolelle ihan mielellään. :) eli suosittelen kokeilemaa, kehossa saattaa olla erilaisia jännitystiloja jotka ilmaantuu esim. Ko. Tavalla. Meidän typyllä oli koko kroppa jännittynyt ilmeisesti rajun/nopean ponnistusvaiheen tuloksena. (Ponnistus vaihe 2min!!) :)

Eka kerta koko raskauden ja synnytyksen jälkeisenä aikana kun oli liukuhihna fiilis neuvolassa :( Onneksi oli kaikki hyvin mutta vähän jäi paha maku suuhun. Ei ollut edes oma terkka tällä kertaa.

Ei ihme jos apua tarvitsevat eivät sitä aina saa...

Eilen käytiin neuvolassa 2 viikkoa, 1 päivä vauvelin ikä. Pituus 54 cm ja painoa oli sitten tullut vaan 80 g :( ??! Kun kotikäynnillä edelliskerta oli reippaat 200 ainakin tullut, niin yhtäkkiä tämmönen pettymys pudotus.. Ja koko ajan tissillä vauva kuitenkin? Saatiin painokontrolliaika maanantaille sitten.. Koetan vaan tuputtaa tissiä pojalle että juo juo juo, kun ennen se suorastaan välillä kyllästytti ja kiukutti, että toinen vaan jatkuvasti tissillä. Varmaan mun ajatusten vika, ettei sitten poika ollutkaan saanut tarpeeksi painoa nyt.. :(

Meillä 2kk neuvolassa pituutta tullut kuukauden aikana 3cm, mutta paino laskusuunnassa. Saatiin parin viikon päähän punnitusaika, jos vauvan paino olisi lähtenyt nousuun. Meillä mennään täysimetyksellä, joten nyt kauhea huoli eikö maito riitäkkään :(

Meillä 2 kuukautis neuvola. Paino oli nyt 4700g ja pituus 57cm. Pikkunen jätkä,ei oo kumma vaikka hukkuukin nuihin 62 sentin vaatteisiin! Sanoin terkalle ennen punnitusta että poika painaa varmasti yli 5 kiloa niin höpö höpö! :O

Eilen oli 6 vko neuvolakäynti. Poitsun paino oli kehittynyt mukavasti, hän painaa jo 5,5 kg ja pituutta on jo 59 cm. Lääkärintarkastuksessa kaikki oli hyvin. Itse olen ollut huolissani vuorovaikutuksen ottamisesta ja hymyilyn puuttumisesta kautta vähäisyydestä mutta lääkäri oli sitä mieltä että kaikki on täysin kohdallaan ja poika kehittyy niin kuin niinkuin kuuluukin. Mikä helpotus! Meidän oli tarkoitus ottaa myös rotavirusrokote tällä kertaa mutta koska meillä on viikonloppuna nimijuhlat niin ajattelin pelata varman päälle ja ottaa sen vasta ensi viikolla ettemme aloita suurta vatsatautiepidemia suvussamme, vaikka se olisikin todella todella todella epätodennäköistä :)

Rotavirusta erittyy lapsen kakkaan n. kahden viikon ajan rokotteen saamisesta. Aikuisille tämä aiheuttaa perus vatsatautia, joten erityisen hyvästä hygieniasta pitää huolehtia tuon ajan. Vauva ei itse tietenkään voi virusta saada enää tuota kautta mutta muut voivat. Ja joillekin se voi olla ikävämpikin tauti (kuulemma esim. sytostaattihoitoa saavat).

Takana neuvolalääkäri ja kaikki OK. Mitä nyt peppu vähän punoittaa ja siihen suositteli sinkkivoidetta (ihan varmaan johtuu vaan, ku on niin piukeet nuo vaipat :P ) Siitä päänkierrosta ei mitään sanonut, ja se on muutenkin parantunut eli nykyään katsellaan kaikkiin suuntiin.

Paino 6510g (3785g) ja pituus 61,4 cm (53cm) pipo 42 cm (37cm) eli iso jässikkä on, mut eiköhän tää kasvu tästä tasaannu. Ikää nyt se 7 vko.

Okei! Mä en oo tienny tuota rotarokotteesta!

Ccix, musta tuntuu et meidänkin jässikkä kasvaa hirmusta vauhtia! Nyt jo osa vaatteista 62cm ja ikää kuusi viikkoa...

Triina, tässä just pähkäilin et meidän bodyt alkaa kaikki käymään tosi ahtaiksi... meillä kun ei ole 68 kokoo muutenkaan paljoa. Hirvee liuta vaaatteita, joita ei ehtinyt ees kokeilee, damn.

Ja vaik tota painoa on, niin ei tää oo mikään pullapoika, tosi solakka edelleen (on tosi pitkäselkäinen). Varmaan mun puolelta perinyt rakennetta (ollaan veljieni kaa kaikki pitkiä kun taas mun mies on semmonen hukkapätkä, 175cm) :)

Meidän poju on kyllä vähän pullapoika :) Poskia riittää!

Mut mä oon ite tämmönen savolainen persjalkanen 155cm, joka joutuu kyllä todellakin liikkumaan ja huolehtimaan syömisistä jos meinaa edes jossain mitoissa pysyä. Mies on 180cm, mutta helposti lihovaa sorttia hänkin. Tosin treenaa paljon, joten very nice kunnossa. Geenit siis kuitenkin pullevia :)

Hih, meillä kanssa poskia piisaa! Ja ne reidet, huh huh mikä michelin-meininki :D

Rotarokotteesta: neuvolassa sanottiin, että ei tarvitse itse tehdä muita varotoimenpiteitä kuin että pyllynpesun jälkeen pesee omat kädet saippualla. Eli ei tartu mitenkään helposti se vatsatauti. Mut mä oon vähän tämmönen stressaaja, niin en halunnut yhtä stressitekijää lisää.. Jos on vatsataudin mahdollisuus, niin sitähän kuulostelee omaa kroppaa ihan vainoharhaisesti ja stressiä pukkaa,huh..

Meijän molemmat pojat semmosii suht hoikkii mut ei kumminkaa mitää rimpuloi ku aika miehekkään jämerii :) Mä oon 172 ja mies 184. Mun isä on 196 ja veli 189 et pituutta täs suvus riittää! Esikoinen oli 3kk sit 2v neuvolas 91cm eli keskivertoo pikkuse pidempi :)

Takaisin