Vauvojen neuvolakuulumiset

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Avaan uuden keskustelun vauvojen neuvolakuulumisille. Painot, pituudet, kehitys ym.
Meillä tulee neuvolan terveydenhoitaja kotikäynnille torstaina. Odotan jännityksellä miten pirpanan paino on noussut. Lähtölukemat kun olivat vain reilu 2.2 kg.
 
Hienoa kuulla Hellu, että kaikki on hyvin! :) Itse olen myös ollut nyt vauvan kanssa kotona viisi päivää (viime torstaina päästiin sairaalasta). Vauvan painonnoususta en kyllä osaa sanoa yhtään, onko noussut, kun ei ole oikein kunnollista vaakaa. Jospa neuvolantäti huomenna sitten punnitsisi :)
 
Neuvolatädin kotikäynti oli tänään. Vauvan syntymäpaino oli 2890g, kotiutuessa 2745g ja nyt tänään punnituksessa 2970g. Kotiutumisesta tulee huomenna kuluneeksi viikko. Pituudesta ei ole nyt tietoa, ei olla itse ruvettu mittailemaan, eikä neuvolatätikään mitannut.

Silmissä on hieman vielä välillä keltaisuutta, tänään huomasin asian itsekin, mutta muutama päivä tässä menikin niin, ettei keltaisuutta silmissä ollut. Iho ei oireile mitenkään, eikä näytä keltaiselta/punaiselta. Muutenkin kaikki tuntui olevan ihan ok :) Neuvolakäynti on sitten tässä jossain vaiheessa taas. Ensimmäinen ulkoilukin voisi olla ehkä kohtapuoleen, kun täällä ei tarvitse tavata ketään ihmisiä, joten vaunujen kanssa voisi lähteä pienelle ulkoilulenkille, kunhan pynttää vauvan tarpeeksi hyvin viileyttä vastaan.

Neuvolatäti kehotti minua lepäämään enemmän, ja nukkumaan päivisinkin, kun en meinaa malttaa tarpeeksi niin tehdä. Tietenkin se kostautuu sitten öisin, kun poika on aktiivisempi olemaan hereillä ja on enemmän tissillä kuin päiväsaikaan. Pitää ottaa neuvosta vaarin sitten tässä, tänään kyllä nukuin ruokaperäset pojan kanssa, ja se teki kyllä hyvää.

Neuvolatädin mukana oli opiskelija, minusta oli ihan kiva että oli. Tuli rutinoituneen tädin kysymykset, ja opiskelijakin esitti omia kysymyksiään. Toivat mukanaan kunnan tervehdyksen, hopeisen Pitkos-nimisen Kalevala-korun, sain valita joko sen tai Siivet-riipuksen. Lisäksi tuli myös paikallisten MLL:n ja SPR:n osastojen tervehdykset (isomman lapsen kangaspipo, unipussi ja brodeerattu huopa). Oli kyllä mukavat "lahjukset" :)
 
Hienosti on Kaari teillä paino noussut! Ja ihania lahjuksia saitte, meillä ei tullut mitään.
Mäkin sain luvan pienelle ulkolenkille loppuviikosta ja aionkin sen vkloppuna toteuttaa. Aatella, ihan jännittää miten vauvat suhtautuvat. Kuitenkin ihan eka vaunuttelu!
 
Ihanaa kun täällä osa on päässyt jo vauvojen kanssa kotiin ja pyörittämään vauva-arkea :happy:
Hyvin on noussut paino vauvalla Kaari! Muistaakseni meilläkään ei esikoisen kohdalla neuvolan kotikäynnillä pituutta otettu, kun se otetaan siinä ihme tason päällä sitten ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
No jo teillä on kivoja lahjuksia saatu, meilläkään päin ei kyllä mitään jaella.
Hellu, mä muistan että meidän esikoinen ainakin simahti heti raittiiseen ulkoilmaan ensimmäisistä ulkoiluista lähtien, taisi olla shokki kohdun lämmön jälkeen :D
 
Onpa teillä Kaari hyvin paino noussut pienellä! :happy:
Ja muutenkin mukavia kuulumisia. Onpa kivoja lahjuksia myös. :rolleyes: Ei meillä vaan tuommoisia oo.

Hellun pienillä myös upeasti paino noussut! :)

On näitä kyllä ihana lukea, kun toisilla on se vauva-arki jo alkanut ja omaansa vain odottelee kuumeisesti.
 
Ihania kuulumisia Kaari ja Hellu! :Heartred En osaa jotenkin yhtään hahmottaa että kohta ne neuvolat ja vaunulenkit on itsellekin todellisuutta, tuntuu että muut täällä vaan saa vauvoja. :D
 
Meilläkin kotikäynti takana. Paino noussu kotona kolmessa päivässä 60 g. Terkkarin mukaan ei ihan niin paljon kuin olisi suotuisaa. 25 g päivässä saisi nousta. Ei kuitenkaan ollut huolissaan sillä syntymäpaino on jo ylitetty. Lisäämme siis ruuan määrää. Tavoite oli, että tiistaina menis kolmen tunnin välein 60 ml, mutta täyttyy vähän nostaa annoksia aiemmin.

Mekään ei saatu mitään lahjoja, mutta eipä ne olikkaan niin tärkeitä. Sairaalan teholta saatiin pieniä kivoja lahjoja, vaatteita ja lelu.
 
Täällä myös 2vk neuvola takana, vaikka ensi lauantaina poika onkin jo 3-viikkoinen :)

Vauvan paino on noussut aikalailla, viime viikon keskiviikkona paino oli 2970g ja nyt 3305g. Syntymäpituus oli 46,5cm, nyt 49cm. Päänympärys syntymän jälkeen 33,5cm, nyt 35cm. Taitaa vauva siis saada vähintäänkin tarpeeksi ruokaa :O

Kyllä sitä itsekin juuri eilen mietin, että poika on kyllä kasvanut sen verran, että sen huomaa todella :) Kohta se ei enää olekaan se pienehkö äitin hippiäinen, vaan kunnon potra poika :wideyed:
 
Kaari, Voi hurja miten hienosti teidän poika kasvaa! :)Ja melkoista ajatella että ikääkin pian jo se 3 viikkoa mittarissa.
 
Juu Miitu, aika on loppujen lopuksi mennyt aika nopeasti :)

Kysyin kyllä neuvolantädiltä, että onko jo liikaa painonnousua tässä kohtaa, mutta ei vissiin sitten ollut, kun ei sanonut mitään. Jospa se siitä tasoittuu, laskettu aikahan olis nyt tulevana lauantaina, josko ottaa kasvuspurtin nyt sitten ehkä jotenkin siihen kuvitteelliseen painoon, johon olis kasvanut, jos olis saanut vielä masussa kasvaa ainakin laskettuun aikaan asti.
 
Eikai liiallista painonnousua ookkaan :wink
 
Tissivauvat ei voi kasvaa liikaa! :) 4-6kk iässä tulee useimmille notkahdus painonkehityksessä kun alkaa liikkumaan joten sitäkään ei kannata pelästyä :)
 
Osaako kukaan kertoa onko näköhäiriöt normaali asia synnytyksen jälkeen? Itse olen yhdistänyt väsymykseen? Eli näkö tavallaan sumenee hetkellisesti ja mm. teksti näkyy kahtena. Ei liity migreeniin.
 
Onks hajataittoa/ piilokarsastusta? Mulla käy tommosta jos oon oikein väsynyt, piilokarsastuksen takia.
 
En oo koskaan ainakaan tiennyt että olisi, mutta mullakin tää alkoi ensimmäisten valvottujen öiden jälkeen eli yhdistän väsymykseen.
 
Takaisin
Top