Vauvojen neuvolakuulumiset

Me käytiin tänään 4kk lääkärineuvolassa:

Pituus 65cm (+3cm 3kk mittaukseen)
Paino 7180g (+900g 3kk mittaukseen)
Pää ymp. 42cm (+1,2cm 3kk mittaukseen)

Että huh sanon minä! Jää varmaan noi 68 vaatteetkin kohta pieneks jollei toi kasvu hidastu :grin Ja sitten se lääkäri puhui, että koska kiinteitä jo syödään niin sais syöttötuolia jo kokeilla :eek: Kunhan tukee sivuilta tyynyillä...
Karsastusvikaakaan ei näkynyt, mä olen jännittäny tätä hulluna että periikö poika multa tän koska tiedän kuinka rassaavaa on juosta leikkauksissa.. mutta onneksi ei perinyt! :p Voihan olla että myöhemmin asia muuttuu, mutta nyt oon ainakin tyytyväinen :) Korviakaan ei tarvi vedeltä suojella, ovat kuulemma tosi karvaiset sisältä :grin Kylvyssä pitäis laittaa korvat jopa ihan uppeluksiin! o_O Iho on aina ollut hyvä ja hautumiakaan ei löytänyt vaikka hyvin pläräs noi kaikki poimut :grin Ja nyt sitten vaan hyppykiikku ostoksille kun sellaistakin lääkäri ehdotti :) Ja ehkä kuitenkin muutaman viikon odottelen sen syöttötuolin kanssa, haluan vielä vähän aikaa pitää tuon pojan sylivauvana!:p

Hitsi miten nopeesti nää kasvaa! Tosin meillä kk nuorempi tapaus...

Ootko syöttänyt nyt sitterissä?

Juu sitterissä ja sylissä sillai mun polvia vasten kun oon jalat nostanu koukkuun :) Juu tuli kyllä todellinen herääminen tänään kun syöttötuoli otettiin puheeks että täähän on tosi iso poika jo :oops: Aika menee tosi nopeesti kyllä...

Aikamoista vauhtia on kasvanut sun vauva!! Kehitys on huimaa :) Ainut mitä ihmettelen on hyppykiikku kun meilläpäin esitteissäkin lukee, ettei niitä suositella niin mietin miksi lääkärisihminen sitä ehdottaa.

Aika jäntevä vauva on lukemani perusteella :)

Hyppykiikkua ei suositella kun se voi aiheuttaa varvastusta. Mutta pienissä määrissä käytettynä ja sellaisella korkeudella että lapsi yltää tasajalkaa maahan on ihan ok jos lapsi tykkää, kunhan ei siinä tosiaan koko aikaa pidä ja huolehtii että oikea askelluskin löytyy :)

Meillä on jo toi hyppykiikkukin oottamassa tuolla. Aion sitä kokeilla, mut pitkään siinä ei saa olla.

Juu tätä mäkin vähän ihmettelin o_O Meidän poika kyl tykkäis olla pystyasennossa ja istumaan kampee kokoajan ni jos hän sen takia otti puheeks.. ei siinä kyllä voi kauaa kerralla pitää. Ja ehkä senkin kanssa odotan vielä, mutta hankin valmiiksi :)

Mä oon ollu ihan hyppykiikkulapsi! Oon rakastanu pomppia kiikussa ja viihtyny siinä tosi paljon mutta oppinu silti oikein hyvin kävelemään jo ennen kun olin edes 10kk. Meillä ei saa kiikkua mihinkään kiinni niin en oo sellasta hankkinu mutta jos vaihdetaan asuntoa pian niin sit kyllä hankin heti :) Ei ne nyt niiiin saatanasta voi olla! :D

Jotenkin nuo vauvojen mitat on hurjia, kun meidän neiti oli tänään vasta 58cm/4970g
Tosin ei syntynyt täysiaikaisena...

3kk rokotukset annetaan ensi viikolla ( kiva ravata siellä jatkuvasti) ja kyllä tuon ensimmäisen rota-rokotteen jälkeen todella pelottaa. Meillä huudettiin neljä yötä ja viisi päivää käytännössä tauotta :( Ja tuohon päälle vielä muut rokotteet, niin taitaa mennä meidän kesäloma pilalle...

Yritin pyytää, että rotaa edes voisi siirtää parin viikon päähän, mutta ei kuulema käy, kun ohjelmaa pitää muka noudattaa, tai ei anneta ollenkaan. Eipä riittänyt yhtään ymmärrystä taaskaan.

Höh, kyllä me ainakin saatiin rotan toista annosta siirrettyä kahdella viikolla lomareissun takia. Ei ollu mitään ongelmaa.

Mä toivon ettei meille kukaan osta lahjaksi noita isompia härveleitä; hyppykiikkua, kävelytuolia tms. Ekaksi siksi, että ne vie tilaa kauheesti ja tokaksi haluan ostaa sellaiset itse jos päädyn siihen, että ne olisivat mukavia. Kävelytuolista sen verran, että lähipiiristä löytyy kokemus siitä, että jalat voivat mennä vinoon. Ja oon kuullu paljon tosta hyppykiikun varvastelusta.

Lyalle: neuvolakäynnit kun on vapaaehtoisia niin ihan varmasti vanhemmat saa päättää milloin sen haluaa! Tosin oikea-aikaisuus siinä on ajatuksena lapsen elimistön kannalta, että parikuisena oisi hyvä ottaa että saa hyvän vasteenkin ja sit väliä seuraavaan sen 4 vkoa muistaakseni. Kukaan ei voi mun mielestä sanoa, ettei sitä sit saa ollenkaan, se kuulostaa vallankäytöltä.

Kävelytuolia en ite antais käyttää vaikka ilmaiseksi sais. Jotku kärryt tms paljon paremmat jos haluu lapsen kävelyä helpottaa :) Ei tee selälle hyvää selitti fysioterapeutti tuttavani.

Juu sama. En oo kuullu kenenkään sanovan mitään hyvää kävelytuolista! Meillä on mun vanhempien autotallissa sellanen brion tosi yksinkertanen ikivanha kärry ja mä ajattelin ottaa sen sit tytölle työnneltäväks kun sen aika tulee!

Meillä on se sellanen kävelyrollaattori tuolla valmiina, toivottavasti siitä ei tuu ääntä, kun kaikista muista leluista tuntuu tulevan...

Näyttäisi siltä, että 3kk rokotuksista selvittiin suuremmitta ongelmitta. Muutama päivä rokotuksen jälkeen neiti oli normaalia unisempi, mutta lämpöä tai vatsanväänteitä ei onneksi tullut :)

Mitat: paino 6,5 (3,7), pituus 61 (51) ja päänympärys 40 (34). Koska neiti nukkuu ja kasvaa hyvin, lupa kiinteisiin saatiin vasta kuukauden päähän :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meille tulee varmaan sama "tuomio" kiinteiden suhteen tänään. :) Onko teidän tyttö rintaruokinnalla pelkästään? Ja mikä teidän neuvolassa oli toi "nukkuu hyvin"?

Meillä neiti on ollut pienestä pitäen korvikkeella, kun mulla ei maito noussut. Nukkuu hyvin = nukkuu yönsä yleensä heräämättä syömään kertaakaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No yllätys, et meillä neuvolassa ei tosta unesta sanottu mitään, oli kyl sijainen. Normaaliahan se toki se yöherääminen on. Mut siis kiinteät aloitetaan 4kk iässä, niinkuin aavistinkin.

62,5cm, 6510g ja 41,5 pää. Hyvin kasvaa eikä käyristä puhuttu mitään.

Rokotukset sattu mua sydämeen, niin paniikissa rassu oli siitä piikistä ja sit vielä tuli toinenkin piikki. :(

Ootan taas rotasta yöitkuja...nyt neiti nukkuu, ei ees halunnut syödä neuvolan jälkeen, rankka kokemus vissiin.

Ja outoon aikaan alko huuto, johon ei näy auttavan nyt mikään...panadol annettu kai ne reidet kipeet tai maha...rassu ei oo nyt neljään tuntiin suostunut imetykseen...

meillä ainakin molemmat pojat ovat RAKASTANEET hyppykiikkua! :grin tai pomppipomppiks sitä meillä sanottiin. joka kerta kun pojan sinne laittoi, niin armotonta pomppimista ja hymyilyä, ja voi niitä ilon kiljahduksia! :) kerkesin senkin myydä, joten se on nyt tälle pojalle ehdottomasti ostoslistalla sitten kun sen aika tulee.
ja brion työntökärry meillä odottaakin vintissä tätä seuraavaa. :)

viime viikolla käytiin pojan 2kk neuvolassa. ja saatiin se rota suuhun, mitään oireita ei siitä tullut. :) hassua lueskella, kun monet on käyneet 3kk neuvolassa, niin meillä on vasta tuo 2kk neuvola takana. :grin

pituutta oli noin 62cm, (1kk noin 60cm - synt 53cm)
paino oli noin 6kg (1kk noin 5kg, synt 4325g)

pituutta oli tullut aika vähän kuukaudessa, vaikka tuntuu että on saanut jo osan 62cm vaatteista laittaa pois. mutta se johtunee siitä, että oltiin ihan eri neuvolassa kun meidän oma neuvola on tämän kuun kiinni. mitta oli erilainen ja mittaaja eri. mutta sen "oikean " näkee sitten taas kuukauden päästä omassa neuvolassa. :)

ja olen itsekin huomannut, että poika suosii enemmän vasenta puolta, yleensä pää on vasemmalle puolelle, vasen nyrkki on suussa. neuvolassakin tästä huomautettiin ja täti kysyikin, ollaanko minä ja mies oikean kätisiä ja täti sanoikin, että olisi hyvä jos vauvaa pidettäisiin välillä vasemmassa kädessä, ettei vauva oikealla puolella katselisi koko ajan kantajaa.
mietein siinä hetken ja vastasin, että mää kyllä kannan poikaa vasemmalla kädellä, että en edes osaa oikealla kädellä kantaa. neuvolan täti meni kumman näköiseksi ja sanoi vain, että silloin mun täytyy ruveta opettelemaan sitä... sanoin, että eihän sitä pysty mitään tekemään jos vauva on oikealla puolella sylissä ja vasen käsi vapaana. :grin
ja huomasin kotona, että nostan pojan yleensä hoitopöydältäkin pojan vasemman kyljen kautta... joten olen nyt sitten koittanut muuttaa näitä nostamis/kantamis juttuja. :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin