Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä on seuraava neuvola kun tyttö on 2vk 4pv, lääkärineuvola vasta 7 viikon iässä kun mulla on myös jälkitarkastus. En tiiä onko siinä välissä vielä yks neuvolakäynti. Luultavasti ei. Olisko se ihan outoa jos ei olis 1kk neuvolaa?

Meillä oli eka neuvola viikon ikäsenä, ja seuraava vasta neuvolalääkäri 5 viikon ikäsenä. Ihmettelin kans et noin harvoin, ku tuntuu et muilla on useemmin. Mut ilmeisesti jos ei oo mitään syytä ni ei oo siinä välissä toista käyntiä. Mä kyllä sitten sain siihen 4viikon ikään ylimääräisen käynnin kun oli vähän itsellä huolta, mut muuten siis ei oo ekan kuukauden aikana kun toi yks.

Meille kuului kaksi käyntiä ennen kk-neuvolaa joko kotona tai neuvolassa. Napasienen takia oli sitten kolmas käynti. Viiden viikon iässä lääkäri ja seuraava käynti sitten 2 kk iässä.

Meillä oli 2 vk vanhana äitiysneuvolan puolella viimeinen käynti, jolloin vauva punnittiin ja sitten kolmen viikon ikäisenä lastenneuvola. Seuraavaksi 7 vk ikäisenä lääkärineuvola, jossa annetaan rota-rokote :) suorastaan hinku mennä neuvolaan kuulemaan kuinka paljon pituutta ja painoa on tullut lisää! Vaatteet käy mieletöntä vauhtia pieniksi ja hartialihaksissa kyllä tuntuu, että poika on saanut painoa aika tavalla:grin

Meillä kävi äitiysneuvolasta n. 8 päivän ikäisen kattoo, sit lastenneuvola 2 vkoa. Nää kävi siis kotona, punnitsi ja sellasta. Seuraava neuvola on 1kk neuvola (meillä ens ma, ikää 1kk 5d tai 5vkoa) ja sit tulee se neuvolalääkäri 6 vkon iässä. Eli ennen lääkäriä toi mimmi on punnittu 3 kertaa.

Meillä oli eka käynti neuvolaan 6 päivän iässä jossa oikeestaan vaan katsottiin, että paino on nousussa. Sitten toinen oli lääkärineuvola reilun kuukauden iässä. Seuraava sitten 2 kk iässä. Ekan lapsen kohdalla tekivät kotikäynnin 2 viikon ikäisenä mutteivät kuullemma enää toisen lapsen kohdalla tee kotikäyntejä. Noo eipä tuo haitannut yhtään, kun nyt toipuminen synnytyksestä oli huomattavasti nopeampaa.

Meillä eka kotikäynti heti kotiutusviikolla kun vauva oli 6 pvää vanha ja toka käynti neuvolan puolella eilen 12 pvän iässä. Vauva oli kasvanut hyvin, joka tarkoittaa sitä että mun maito riittää ja sitä on alkanut tulla (kotiuduin ilman maidonnousua ja lisämaidoilla). Napatynkä erittää märkää ja pitää penslata. Vauva on jäntevä ja seuraa katsellaan ja kaikki kunnossa!

Meiän tyttö on huomenna 2 viikkoa ja napa roikkuu edelleen mukana :/ Missä vaiheessa siitä pitää ruveta oleen huolissaan jos ei irtoo?

Kai se kahen viikon iässä irtoaa? Meillä tais olla 10-14 päivää vanha vauva, en muista tarkkaan...

Tämä nyt ei varsinaisesti ole neuvolakäynti, mutta sinnepäin. Eli keskiviikkona soittelin neuvolaan tuosta meidän neidin pulauttelusta ja itkuisuudesta. Sieltä ohjeeksi sain vain pitää pystymmässä ja epäilyn siitä, että voisi olla refluksia. Neuvolalääkärille olisi saanut aikaa vasta kesäkuulle ja 1kk-neuvola meillä on maanantaina. Mutta terkkari sanoi, että toki voidaan mennä lääkärissä käymään jos tuntuu, että vauva on kovin kipeä. Minähän en sitten enää kestänyt sitä itkuisuutta, teki niin pahaa kun tuntui ettei voi millään tavalla helpottaa pienen oloa. Varasin siis ajan yksityiselle lääkärille torstaille.
Eilen käytiin sitten siellä ja lääkäri heitti ilmaan mahaportin ahtauman mahdollisuuden. Saatiin resepti Gavisconiin ja lähete vatsan ultraan. Ultra on ensi viikon perjantaina ja sen jälkeen sitten myös käynti maha-asioihin perehtyneellä lastenlääkärillä.
Tänään on ollut kyllä rauhallisin päivä pitkiin aikoihin ja uskaltaisin väittää että asiaan on vaikuttanut tuo Gaviscon. Jospa meillä kuitenkin olisi vaan refluksia eikä sitä ahtaumaa..

hyvä kun kävit lääkärissä Neida!

Niinpä! Mulla nää huolen päivät vaihtelee, jotenkin alan olla niin tottunut iltahuutoon. Milloin epäilen koliikkia, milloin refluksia jne...tänään taas rennosti suhtauduin iltahuutoon...huomenna varmaan ite itken mukana.

Meillä on kanssa muutamana iltana huudettu iltaisin, yliväsymystä veikkaisin. Ja nyt kun oon kuumeessa, oon ihan väsynyt itsekin (ihan niinkuin en olisi muuten).

Refluksi on yllättävän yleistä ja usein siihen voi saada apua, siksi noista oireista hanakasti puhuisin neuvolassa ja lääkärissä. Ja tosi kuluttavaa jokaiselle osapuolelle. Tekisin itse vaikka mitä, et saisin vauvan tyytyväiseksi.

Meillä irtosi napatynkä vasta 3vk 3pv iässä. Oli ilmeisesti ollut niin paksu napanuora. Näytille sitten jos punottaa tai haisee.

MammaMaria oisin samaa mieltä mut kännykällä voi vaan tykätä. Osuvasti summattu...

Käytiin tänään 1kk neuvolassa. Painoa 5090g ja pituutta 57cm, pää 38,9cm. Oli pakko tsekata teidän muidenkin mittoja, et hui että tää tyttö on ISO. Mut kaikki omaan tahtiin eikö se niin mene?? Muutenkin kaikki oli ok. :)

Juu kaikki omaan tahtiin :) Meidän pojan kokonen vaikka on kuukausi ikäeroa :p Tosin meillä olis varmasti poika jo isompi jos ei olis aluks ollu ongelmia ton syömisen kanssa :rolleyes: Teillä on oikein kasvupyrähdys menossa nyt :wink

No joo. Ilmeisesti noi lyhyetkin syötöt siis toimivat. Meillähän harvoin toi syöttö venähtää ees siihen 20 minuuttiin saati sitten olis 10 kertaakaan päivässä.

Takaisin