Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä olis nyt meitin kuulumisia ekoilta päiviltä... samassa nyt sekä mun että Typyn kuulumisia.

Eli täällä olis neiti 11 vuorokautta vanha.
Kotona on arki lähtenyt joten kuten sujumaan.
Vauveli kakkaa paljon, ja välillä vääntää ja kääntää masuvaivoissaan... :sad001 Mutta ainakin tule kakkaa!

Imetys on lähtenyt joten kuten sujumaan, mutta rintakumia tarvitaan vielä n. joka toinen imetyskerta, kun mun nännini on edelleen tosi matalat ja neiti ei oo ihan vieläkään jyvällä aina imuotteesta... mutta eiköhän se tästä :)

Aluksi pumppailin maitoa imetyksen jälkeen, jotta toden teolla lähtisi nousemaan. Ja hyvin maito nyt riittää, onneksi.
Meillä ruokaillaan n. 3-4 tunnin välein, joskus saattaa lipsahtaa melkein 5 tuntiakin. Ja sitten on niitä käninä-iltoja, kun tyyppi vääntää ja kääntää ja huutaa kun masuun sattuu, silloin saatetaan syödä hiukan tunninkin välein... :confused:
Olen nyt jättänyt sipulin ja ruisleivän pois, ja alkanut itse syömään maitohappobakteereja. Eilisestä saakka Typykin on saanut maitohappobakteereja. Josko masukivut pian helpottaisi, toivottavasti... on kauheaa katsoa ja kuunnella kun toista sattuu, eikä oikein aina osaa auttaa pikkuista.

Päivisin imetän varta vasten hankitussa nojatuolissa istuallaan, öisin sängyssä kyljellään maaten.
Melkeinpä joka kerta menee niin, että Typy imee ensin ekaa tissiä n. 10-30 minuuttia, jonka jälkeen nukahtaa siihen. Herättelen hänet vaihtamalla vaipan, ja sitten jatketaan toisella tissillä n. 10-30 minuuttia, kunnes taas nukahtaa, ja sitte nostan hänet pois sylistä nukkumaan koppaansa / pinnikseen.

Samalla kun vauva imee toista rintaa, on mulla toisessa rinnassa maidonkerääjä. Siihen tulee maitoa vaihtelevasti, 10-50ml. Laitan maidon siinä kerääjässä ensin jääkaappiin jäähtymään, josta sitten siirrän aina jäähtyneen maidon pulloon. Jäähdytys kerääjässä siksi, että lämmintä ja jo kylmää maitoa ei saa sekoitta keskenään. Samaan pulloon kerään maitoa vähän alle kaksi vuorokautta, jonka jälkeen laitan kertyneen maidon minigrip-pussiin, johon kirjoitan päiväyksen ja millimäärän, ja lykkään pakastimeen.

Mulla meni aluksi nännit tosi pahasti rohtumille, oon yrittänyt joka päivä pestä kevyesti vedellä ja antaa ilmakylpyjä. Ja se Lansinoh-voide, ah, mikä pelastus! Paljon parempaa tavaraa kuin Bepanthen.

Typy nukkuu päivisin olohuonee sohvalla olevassa vaunukopassa, ja me pidetään radio koko ajan päällä niin on jo aika kivasti tottunut hälyyn, voi huoletta imuroida vieressä eikä toinen herää.
Öisin nukkuu makuuhuoneessamme olevassa pinnasängyssään. Kaksi ekaa yötä tosin nukkui vielä mun viekussa, kun niin tehtiin sairaalassakin.

Ollaan vaunuiltu pari kertaa, siitä Typy tykkää. Kerran isi on myös hänet kylvettänyt, kohta taas tarttisi kylvettää. Typy tykkää pyllynpesusta, mutta navan putsaaminen on inhottavaa.

Napatynkä irtosi kun Typy oli tasan viikon vanha. Edelleen siitä navanpohjasta tulee vähän verta niin sitä pitää putsailla.

Me ollaan käytetty kertakäyttövaippoja, koska tyyppi on vielä niin rimpula että en ole kestoilua viitsinyt kokeilla. Mutta kohta voisi kyllä alkaa kokeilemaan niillä Imse Vimsen flanelleteilla ja siihen päälle kuori tai villahousut.

Kestoliivinsuojat ovat mahtavat! Suosittelen. Kertakäyttöiset oli kamalia, tarttui tissiin kiinni.

Oho :eek: Tyksissä oli nimenomaan suositus nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä! Kuulemma täysin turvallista, jos äiti ei ole päihteiden tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena.

Me kans nukuttiin Kätilöopistolla vierekkäin vauvan kanssa ja niin nukutaan kotonakin, olen huono heräämään ja helpointa on imettää makuultaan oikeastaan kunnolla heräämättäkään. Kättärilläkin sanottiin että voi nukkua niin kuin haluaa, kunhan vauva ei ole vanhempien välissä. Meillä isä nukkuukin eri huoneessa jotta jaksaa töissä käydä.

Mä koin tosi raskaaksi sen, ettei saanu nukkua käärö kainalossa. Oon tosi huono nukkuja muutenki ja vielä enemmän vieraassa paikassa ja jännässä tilanteessa. Niimpä valvoin käytännössä koko sen reilun viikon mitä viimeksi jouduin sairaalassa olemaan.
Sit ku sai sen ihanan vauvan viereen ja syötön jälkeen tuijotteli sitä kun se nukku, ni luonnostaan alko silmät luppaseen. Mutta ei saanu edes päivällä ottaa tirsoja vauva vierellä. Jos kätilö näki, ni ne tuli heti nostaan vauvan omaan sänkyynsä. Enkä usko, että johtu mistään mun lääkityksistä, sillä huonetoverille kävi kans kätilö aina muistuttamassa, ettei saa nukkua vauvan kans vierekkäin. Se oli kuitenki hänen kolmas lapsi ja täysin voimissaan synnytyksen jälkeen.

^ No onpa jännä juttu. Ehkä he sitten halusivat olla ylivarovaisia, eikä ainakaan ottaa ns. vastuulleen jos jotain sattuisi...? Saitko sä ja huonetoveri siis jotain kipulääkettä tms. joka olis sittenkin voinut vaikuttaa asiaan...?

Täälläkin synnytysvalmennuksessa puhuttiin, että useimmiten vauva nukkuu sairaalassa äidin vieressä ja se on suositeltavaa. On vaan käytännön syistä äidille niin helpointa, kun ei tarvi olla koko ajan nostelemassa vauvaa sen omaan sänkyyn ja pois imetysten ja nukkumisten välillä. Ja että jotkut äidit eka sinnikkäästi yrittää pitää sen vauvan siellä omassa sängyssä (kun eivät aio pitää perhepetiä sitten kotona), mutta sitten lopuks "antavat periksi" kun sitä vauvaa saa vaan olla koko ajan siirtämässä sänkyjen välillä ja ite hyppimässä ylös :D
Tosi erikoista kyl, että tässäKIN asiassa on noin suuret sairaalakohtaiset erot.

Nyt oli pakko tulla kommentoimaan ja ihan tämän asian vuoksi rekisteröityä. Eli Oulussa/Oysissa myös nykyään vauva saa nukkua vieressä. Eräs tuttu vast'ikään synnyttänyt ja oli saanut ihan itse valita missä vauva nukkuu ja vaihtoehdoiksi siis ehdotettu vieressä nukkumista. Joka on omastakin mielestä ihan luonnollista. Itse en muista, että asiasta olisi mitään sanottu tai vauvaa siirretty omaan sänkyyn kun esikoisen 2012 olen siellä synnyttänyt. Muistikuvat nyt siitä ajasta ei muutenkaan enää kovin tarkat :) mutta siis nyt voit Stardust ainakin ottaa vauvan viereen nukkumaan!

Hyvä jos asia on muuttunu. Saattohan tietysti olla, että just meän osaston kätilöillä oli sit tämmönen ajatusmalli.

Ja mulla Martuti oli kipulääkitys, mut ei mikään morfiinipohjannen tai muuten vahva. Huonetoveri oli ihan täysissä voimissa eikä tarvinu iipulääkkeitä ollenkaan.

Ja mähän olin sektioitu eli tietysti ois ollu helpoin pitää vauva vierellä koko ajan, ku se pelkkä sängystä nouseminen nosti kivusta kyyneleet silmiin, ni siirtele siinä vauvaa eestaas. Mutta voihan seki olla taka-ajatuksena siinä, että tulee sit ees vähän liikuttua.

Kyllähän käyilötkin tuovat työhönsä omia ajatusmallejaan ja juuri synnyttänyt äiti on helppo saada uskomaan mitä vaan. Minua nauratti kun meidän vauvalle oli ilmestynyt tutti suuhun hänen ollessaan lastenosastolla tarkkailussa, siitähän olisi voinut vetää hirveät herneet nenään ja syyttää heitä vauvan imuotteen pilaamisesta. No, tyttö ei huoli tuttia nyt 16 vrk:n ikäisenä :wink

^ Ihan totta, lupaa kysymättä oli tutti annettu? Mä ainakin olisin vetänyt kokonaiset hernemaissipaprikat nenään :eek::grin

Kyllä meänki poika oli opetettu tutille sillä välin ku olin heräämössä. Ei minua haitannu. Itsekseni vaan ihmettelin asiaa, ku olin luullu ettei synnärillä saa vielä tuttia antaa. Mutta poika nyt oli alkuun muutenki niin paljon kätilöiden kansliassa hoidossa, että pakkohan se on saada vauva rauhottumaan, ku ei pulloakaan voi koko ajan olla tarjoamassa. Tämänki opetan tutille, kunhan on ensin tissille oppinu.

Kyl mekin aiotaan jossain vaiheessa tarjota tuttia, mutta ei vielä, kun imetyksessä aina sen aloittaminen vähän vielä takkuilee... joudun käyttämään rintakumia aika usein, kun Typy ei vaan saa otetta mun nännistäni... niin jos oppisi nyt tutille niin saattaisi hankaloittaa ennestään, kun sitä tuttia imetään ihan eri tavalla.

Ihana lukea näitä kuulumisia, tulen päivittämään omat kun uusi kannettava tulee kotiin; vanha sanoi viime viikolla morjens ja kännykällä en jaksa naputella mm. Synnytyskertomusta.. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mitä D-vit. annatte vauvalle? Me aloitettiin Rela- d maanantaina, nyt menee 3 tippaa/ pvä.
Tänään muuten tapahtui eka kertaa niin että kun imetin vauvaa suihkusi toisesta rinnasta maitoav niin että paita on ihan märkä, jee :p

Meillä on käytössä Devisol. Suosittelivat sitä sairaalalta (tai oikeammin yliopiston apteekki suositteli tuota, kun kuulemma sairaalta yleensä suosittelevat ko. valmistetta). Joten otettiin sitten se. Me ollaan annettu 5 tippaa / päivä tuota d-vitamiinia, kun purkin kyljessä sillai lukee :)

Niin ja en tiedä, onko tämä vinkki itsestään selvyys kaikille, mutta meillä on välillä muksulla hankala syömisen jälkeen nukkua vaakatasossa, kun pientä puklua tulee ja röyhyttää. Pitäisi pitää siis yläasennossa joskus pitkääkin syömisen jälkeen - ei siis valittele oloaan tms., jos vain pidetään pää ylempänä. Äitini sitten vinkkasi, että vanha keino on laittaa kehdon / pinnasängyn pääpuolen jalkojen alle kirjat, jolla saadaan näppärästi pääpuoli yläasentoon - eikä varmasti sitten ole ns. väärässä asennossa vrt. patjan alle laittaisi jotain. Ei ollut tullut moinen itselle mieleenkään. Varmaan liian helppo idea :) Toimii hyvin. Vinkkinä siis, jos jollain toisella samanoloista vaivaa olisi, johon tuo yläasennossa pitäminen helpottaa :)

Muokattu viimeksi:
Sama vinkki toimii myös jos vauva on nuhainen/ sairastumassa. Meillä on molemmilla muksuilla jossain vaiheessa käytetty tota...

Tulin nyt vähän laittaan vauvan kuulumisia. Tyttö on terve mutta sokerit alhaalla :confused: Saa olla mun vierellä ja tissillä mutta hoitajat antaa pikkuiselle lisämaitoo hörpyttämällä jotta sokerit nousis normaaliksi. Oikean imemisotteen kanssa on myös vielä vähän hakemista mutta tyttö sai ensimaidot imettyä rintakumin kanssa :p Sen jälkeen ei oo oikeen onnistunu, mutta lisämaidon antaminen saattaa tietty vaikuttaa. No hoitajat sano kyl et imetys pitäis kuitenkin onnistua alun kankeudesta huolimatta. :) No sitä odotellessa. Toivottavasti sokerit nousee pian :)

Argh! Raivostuttavaa (toki tavallaan myös suloista, muttei keskellä yötä), kun kaverilla on tapana änistä ja önistä unissaan. Eikä mitenkään hiljaa. Ei siis valita oloaan tai muuta, mutta aina välillä pitää mekkalaa. Saa nähdä alkaako puhumaan unissaan sitten, kun oppii puhumaan :p Ja vähintään 30-45min ennen varsinaista heräämistä alkaa ynistä ja inistä unissaan. Siis vähän havahtuu hereille ja aloittaa vähän itkun poikasta ilmoittaakseen nälästä, mutta sitten melkein heti nukahtaa. Äiti (ja iskä) vaan ehtii siihenkin sitten herätä ja sitten kytätään, et milloin oikeasti herätään syömään... Kraah!

Takaisin