Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Mä kokeilin laittaa tätä 3 kg kirppua sitteriin. Siit ei näkyny kun varpaat ja vähä nenänpäätä ni päätin jatkaa testailua tuonnempana :)

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Nyt kun ollaan kotiuduttu eilen, niin tuntuu että paljon on sellasia asioita mistä on epävarma, vaikka lukikin kaikenlaista vauvanhoitotietoa raskauden aikana.

Niinkun esim. pukeutuminen, niin miten ihmeessä mä tiedän onko sillä sopivasti päällä! Tää kesä voi olla tosi hämäävä aika sen suhteen kun itellä tuntuu ihan lämpöseltä mut kuitenkaan ei oo mitään helteitä nyt, niin paljon tuolla minillä pitäs olla vaatetta ulkona?

Ja koska ootte muut menny ekaa kertaa ulos vauvan kanssa sairaalasta tultuanne?

Joo toi pukeminen on kyl yks iso päänvaiva!! Oon ihan pihalla sen kanssa et onko liikaa vai liian vähän. Kauhee ku kohta taas tulee helteet niin tiedä mitä laittaa ulkoillessa päälle.
Yritän muistaa ite et vaik itellä on kuuma niin toinen on kuitenkin paikallaan eli tarvii enemmän päälle mut toisaalta vaunukopassa voi olla taas tosi lämmin. No, kokeilemalla kai.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Me oltiin vaunuilemassa jo seuraavana päivänä kun sairaalasta kotiuduttiin. Sanoivat silloin,että heti saa mennä kuhan ei kovin pitkälle lähde ja pukee tarpeeksi vaatetta. Sen sopivan vaatemäärän näkee kokeilemalla,itelläkin vähän epävarma olo. Mä olen tälläsessä +20 asteen lämpötilassa pitänyt tytöllä ulkona pitkähihasta bodya,kaksia pitkiä housuja ja hupparia+sukat,tumput ja myssy. Ainakin meillä sopiva tuo. Tai sitten toisena vaatekerroksena nallehaalari.

Sitterissä meillä tykkää tyttö olla. Meillä siinä sellanen pehmeä lisäosa joka tarkoitettu siinä just vastasyntyneelle ettei ihan uppoa sinne pohjalle. Se tukee myös hyvin päästä ja sivuilta.

Lyyti mä kävin tytön kanssa lähikaupassa jo viidentenä päivänä ja kuudentena päivänä vaunuiltiin neuvolaan parin kilometrin päähän kotoa.

Mä en kyllä oo enää näillä keleillä pukenu tytölle noin paljoo vaatetta kun Jenskuli tossa kirjotti. Eilen käytiin manducalla kaupassa ja tytöllä oli body, housut, 2 sukat, tumput ja pipo. Alkuunhan tyttö oli tosi kylmä ja piti pukea lämpimästi päälle mutta nyt pysyy jo hyvin lämpimänä ja on välillään vaunulenkin jälkeen kuumissaankin. Mulla on kyllä aina peitto mukana et jos näyttää että tytöllä on liian vähän päällä niin voi kääriä peiton ympärille lämmittämään mutta ei oo kyllä vielä tarvinnu turvautua siihen...

Vaunuihin kylpymittari!! Ja perussääntönä et kerros enemmän kuin itelle. Silloin kun oli ne helteet niin vauva oli vaunuissa pelkässä bodyssa. Ollaan käytetty vaan pitkähihaisia. Meillä on vaunuissa kokoajan se ä-pakkauksen makuupussi "patjana" koska muuten se koppa olis jotenkin niin iso ja vauva vaan pyöris siellä :grin Sen kanssa on helppo myös säätää lämpötilaa et onko se kiinni vai auki. Ja samoin sen vaunukopan "kannen" kanssa et onks ne vaunut umpinaiset vai auki vauvan jalkojen kohdalta. Nyt ku lähdetään niin laitan vauvalle sisävaatteiden päälle fleecehaalarin ja tumput, pipo ja villasukat. Mennään autolla ja käydään rattailla sit kaupoilla yms.

Muistakaa et päästä tapahtuu vauvan lämmönsäätely. Eli kylmillä ilmoilla kunnon pipo on tärkein ja kuumilla ilmoilla ei pipoa ollenkaan että kuumuus pääsee haihtumaan vauvasta pois. Se ei haittaa jos nenänpää tai sormet ja varpaat on viileät mut niskan pitäis olla lämmin.

Niin ja ulos mentiin kun vauva oli 5vrk. Neuvolan mukaan se oli ehkä liian aikaisin koska painoa oli kotiutuessa vaan alle 3kg. Mutta eipä tuo siitä rikki mennyt. Pienistä ajoista kun aloittaa niin vauvan oma lämmönsäätely ehtii tottua. Pienempi painoisilla vähemmän aikaa. Mut jos on kesäkelit niin voi aloittaa kai jo aiemmin. Keuhkoissa voi olla vielä lapsivettä pari viikkoa synnytyksestä joten jos on kovin kylmä niin voi aiheuttaa tulehduksia...

Meilläkin oli kotiutumispaino ihan vähän alle 3kg ja neuvolatäti sano tosta ulkoilusta että se 5-6 vrk ikä oli niillä keleillä hyvä alottaa tekemään lyhyitä vaunulenkkejä ja sit pikkuhiljaa sen jälkeen pidempiä. Tyttö tais olla viikon ja 2 päivää kun oltiin ekan kerran yli tunti vaunuilemassa.

Ja tossa pukeutumisasiassa oon järkeilly niin että jos ulkona on lämpimämpi kun sisällä eikä tuule niin en pue vauvalle vaunuihin enempää vaatetta kun sisälläkään. (Paitsi ehkä tumput ja pipon) Meillä ainakin vaunukoppa lämpiää aika helposti...

Ja sitteriin voi laittaa vaikka heti jos se pohja on vahvistettu jollain, eli ei ole sellanen pelkkä kangas johon vauva uppoaa ja selkä jää kaarelle. Meidän sitterissä on ainakin sellanen "vaneri" siellä kankaiden sisällä mikä tukee selkää.. Tosin vauva valuu aina siinä alaspäin joten saa olla nostamassa vähän väliä... Lattialla on paras!!!

Meidän pieni ukkeli pääsi tänään pois vastasyntyneiden osastolta. On täällä mun osastolla vierihoidossa. Kaks kertaa vuorokaudessa menee antibiootit. Ja jos kaikki menee hyvin, päästään perjantaina kotiin.
Mulla alkaa maito pikkuhiljaa nousta. Jospa ei tartteis kovin paljoa enää pullosta syöttää.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Me ollaan vaunuiltu neljän pvän ikäisestä alkaen. Päällä on näillä keleillä muuten samat kamat kuin sisällä, mutta päässä on pipo ja päällä froteehuopa. Alla on pehmikkeenä fleecehaalari, jonkä saa päälle jos onkin kovin kylmä.

Sitterissä ollaan pidetty, kun meillä sen saa lähes makuuasentoon.

Tänään meillä on vissiin nähty painajaisia. Saattaa yhtäkkiä kesken unen rääkästä tosi hädissään mut nukahtaa melkein samontein uudestaan.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Ekaa kertaa bebe ulkona nukkumassa. Jänskään onko tarpeeksi päällä kun on sisävaatteissa plus pipossa makuupussissaan. Ainakin itkuhäläri pelittää, yninätkin kuuluu hyvin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Jos tää mun pikkutyttö oli kova hikkaan mahassa niin sama meno on kyllä jatkunu masun ulkopuolellakin! Joka syötön jälkeen hikkaa ja muutaman kerran päivässä ihan muuten vaan. Tuntuu että hikka on melkeen jatkuva kiusa!

Meilläkin pieni on oikeen hikkakone. :)

Taas otettiin pojasta verikoe, mutta lääkäri sano et päästään todennäkösesti tänään kotiin.

Tämä meidänkin vauveli hikotteli paljon masun sisäpuolella ja sama meno jatkuu ulkopuolella. Mut meillä se on kätevää, koska on aina merkki siitä, että nyt on nälkä, ja syötöllä meneekin aina ohi :)

Lyyti mä oon miettiny samaa. Menny neljä pakettia vaippoja alle kahdessa viikossa ja siis puolen tunnin välein on kakat vaipassa. En jaksa joka rupsun jälkeen kyllä vaihtaa.. Eilen sain myös kakat päälle ku päätti töräyttää just ku oli likainen vaippa saatu jalasta. Musta on outoo miten pieni vauva voi pierasta yhtä kovaa ku aikuinen ihminen :grin

Niin ja tota edellistä viestiä kirjoittaessa tuli taas. Ihan kostoks varmaan. Eli vaipan vaihtoon-->

Takaisin