Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Tyttö oksensi kaaressa ihan sikana! Nyt täällä on tuoreet vanhemmat huolissaan että apua. Tähän asti puklut olleet aika pieniä ja satunnaisia, mut nyt siis tuli kaaressa kaikki ja toooosi paljon ja meinaa huoli tulla päälle. Ehkä se vaan söi liikaa? Reilun tunnin sisällä kolmesti, eikä ihan sika nälkäsenä, jos se ahmi.. ääääääää

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Mäkin oon keksiny huolestua pukluista ja hikkaamisesta, meidän pojalle tulee melkein joka syötön jälkeen hikka. Kunnon röyhtäyttämiset ei auta siihen etteikö puklua tulis, ja vielä useamman kerran. Sitä vaan yhtäkkiä huomaa et kaverin poskella on taas jotain...
Mua harmittaa se kun ei vielä osaa tunnistaa et mitä vauva itkee. Mä tarjoan aina vaan ruokaa ja kuten monesti aiemmin mainittu, masuvaivoihin se ei ehkä ihan oo paras lääke. Meil on nyt menny korviketta pienempiä määriä kerrallaan ja ehkä imetys sujunu hiukan paremmin mutta yöllä tulee yhä pulloteltua.

Mitä vaippoja teillä käytetään? Me ollaan kokeiltu vasta Liberoa ja nyt Pamperseja ja musta tuntuu et vaipat tulee ihan kamalan märiksi! Voiks se johtuu vaipasta vai pissiiks toi vaan ihan älyttömästi?! Peppuihokin oli hiukan nyt ärtynyt, mutta pojalla on muuallakin semmosta et iho on sen näköistä kun olis "vaihtumassa". Ei oo siis mitään punotusta tai ihottumaa vaan ihon päällimmäinen kerros repsottaa.
Niin ja tyhmä kysyy lisää: mitä rasvaa te käytätte vauvalla mihinkin tarkotukseen? Meillä ei vielä oo esim sitä sinkkivoidetta ollenkaan. Oon rasvannu ihon pari kertaa ihan Aqualanilla jota itekin käytetään ja sinne takamusihoon laitoin hätäpäissäni Bepanthenia kun en muutakaan keksiny. Aiemmin ku oli nivusissa hiukan iho hautunut, laitettiin metyleenisineä.

Meidänkin poju hikkaa, ei tosin joka syötön jälkeen. Siihen auttaa tissi kans :rolleyes: Mäkin tarjoan liian usein masuvaivaan tissiä mut usein sit imasee vaan parhaat päältä ja nukahtaa/rauhoittuu tissille jos ei ollutkaan nälkä. Eipä kai siitä haittaakaan ole. Vielä kun tuo poitsu oppisi paremmin röyhimään. Muuten tänään ollut taas parempi päivä, vaikka pulautellut onkin mutta ei ehkä ole kitissyt niin paljon. Tosin on nukkunut enemmän k.esim eilen.

Rasvana oon tähän mennessä käyttänyt vaan sinkkivoidetta. Sitä olen laittanut pojan nivusiin ja kivesten alle kun näyttänyt ikään kuin olis pyyhkeellä hinkattu liikaa kuivaksi ja iho vähän ohentunut/hautunut. Mutta kuivalle iholle en ole laittanut mitään, kylpyveteen olen lorauttanut ihan oliiviöljyä ja siitä iho on tykännyt. Hiukset vaan näyttää rasvasilta aina :wink Sinne takamusihoon mäkin laittaisin bepanthenia ja sitten ilmakylpyjä olis hyvä harrastaa... En vaan tiedä mikä lainapeite olis tarpeeksi iso suojaamaan asuntoa jos tuokin nakuna makoilis kun se pissa lentää kylppärissäkin vastakkaiseen seinään :grin

Meillä pampersit saa vauvan pyllyn punaiseksi. Liberot ja kestot on meillä käytössä. Kestovaippa auttoi meillä pyllyihottumaan. Eli harso ja villakuori, ne hengittää ja pylly on päivässä alkanu näyttää paremmalta.

Meillä pojalla meni sairaalassa pylly ihan vereslihalle ja siellä oli vain pamperseja tarjolla, olin hankala asiakas ja pyysin liberoja ja pylly alkoi korjaantua, mut kuntoon sain sen vasta kotona kestoilla. Oon kokenut että mikään rasva ei oo sinne muovivaippaan hyvä. Jos ei oo kestoja niin sit bepanthenrasvaus ja ilmakylpyyn froteesuojan päälle ja harso vehkeitten päälle pissat nappaamaan.

En rasvaile vauvaa muuten ollenkaan. Suihkussa pesen joskus pelkällä vedellä ja joskus pesuöljyllä ja joskus vauvasaippualla. Iho on kaikinpuolin hyvä tällä hetkellä, joten en koe että tarttis varuiksi rasvata.

Meidän likka hikkaa paljon, mutta se tuntuu oikeastaan hyödylliseltä, siinä tulee mukana aina pari pientä röyhtäystä.

Terkka sanoi kotikäynnillä että ihon "vaihtuminen" on normaalia, sille ei tarvitse eikä kannatakaan tehdä mitään. Tältä lähti ekana kuoriutumaan nivusista ja laitettiin Bepanthenia, mutta terkka kehotti lopettamaan rasvailun, että uusi iho pääsee hengittämään. Nyt tää luo ihoaan myös ranteista ja sieltä täältä muualtakin, mutta näyttää tosiaan kuivalta eikä lainkaan ärtyneeltä, joten annetaan vaan olla.

Meillä Naty-vaipat ja oon tykännyt! Libero sopii ja pampers vaikuttaa meistä jotenkin epäsopivalta. Ceridal-suihketta kuiviin kohtiin ja sillä saa myös tinttakakan pois vanulapun kera. Bepanthenia kuivimpiin kohtiin kuin esim. pienen jalat jotka aluksi rutikuivat ja melkein vereslihalla. Kylvyssä toistaiseksi pelkkä vesi ja vältän kaikkea turhaa rasvausta. Kaikkia öljyjä ja voiteita tuli vaippakakun mukana, katon tuleeko käyttöön vai laitetaanko eteenpäin.

Mekin vältetään turhaa rasvausta. Synnärillä sanottiin, että kun kerran alkaa rasvaamaan, siitä ei pääse irti ollenkaan. Ranteisiin ja nilkkoihin ollaan laitettu aqualan oilia, jota antoivat synnärillä.

Peppu on vielä pysyny tosi hyvässä kunnossa *kopkop* ja toivotaan että pysyy jatkossakin. Sekä pampersit että liberot käy, pampersit istuu vähän paremmin. Kestoja käytetään muutama päivässä. Kestojen kanssa parasta on se riisipaperi, joka nappaa kakat eikä tarvi huuhdella koko vaippaa kun vaihtaa. Kannattaa kokeilla!

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Saako noita riisipapereita kaupoista? Kun olen vähän huono nettitilaaja...

Ei olla käytetty rasvoja tällä pienellä vielä ollenkaan, vaikka iho tosiaan hilseilly syntymästä asti. Mutta se vaan kuulemma uudistuu ja hengittää paremmin ilman rasvausta.

Esikoisen ihoa hoidettiin lähinnä kylpyveteem lisätyllä ceridal-öljyllä, ja menikin yli vuosi ennenkuin tarvi laittaa satunnaista peppu-Bepanthenia enempää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Nii ja ollaan käytetty oikeastaan vain pamperseja. Olin ostanut valmiiksi paketin sekä pampersin että Liberon ykkösvaippoja, mut koska poitsu olikin noin iso, käytettiin pampersit loppuun ja siirryttiin suoraa kakkoskokoon alle viikon ikäisenä :D liberot ei siinä vaiheessa enää mahtuneet. Välillä käytetty myös kestoja pari päivässä.

Kyllä pitäisi sellaisista lastentarvikeliikkeistä löytyä, jotka myy kestovaippajuttuja. Itse tilasin netistä, mutta pikaisella googlettelulla esim. Stockaltakin on löytynyt.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on nyt ne liberon 2 koon vaipat käytössä. Ne pitää parhaiten pissat sisällä. Tuntuvat kyllä "isoilta" mutta on kuitenkin hyviä. Pampersit olis vähän pehmeämmät jotenkin mutta ne ei ime tarpeeks nopeasti tuota superpissaajaa...

Onneks aloin lukee tätä ketjua ku tajusin just et meidän pitää tänään alottaa kans noi d-vitamiinitipat! :)

Mä olen todennut liberot hyviksi,pamperseista valskasi joka yö sänkyyn ja ne ei muutenkaan oikeen istunu hyvin. Mä oon laittanu pepun punoitukseen bebanthenia tai sinkkivoidetta,mutta punoituskin on vähentynyt kun olen rajoittanut kosteuspyyhkeiden käyttöä. Nyt pyyhin veteen kostutetulla paperilla,jos tarvii jotain pyyhkiä. Kylpyveteen olen välillä käyttänyt vähän Natusanin kylpyöljyä. Meilläkin iho uusiutuu ranteista,nilkoista ja nivusista,mutta en ole laittanut niihin mitään. Nyt vaihdettiin d-vitamiinitipat noihin Rela-merkkisiin,jos noi yölliset vatsakipu-kiljumiset selittyis sillä. :)

Näköjään niin vauvasta kiinni, mikä vaippa sopii parhaiten. Meillä nimittäin liberot falskaa sivuista ja liimautuu tällöin ilkeesti vauvan pyllyposkille. Eilen lähti lakanat vaihtoon ku toinen otti vaippasilteen päikkäreitä meijän sängyssä ja valuttanut kakat toisesta lahkeesta. Mut ollaan saatu kaikki vaipat tähän mennessä ilmasiks, että yhen pierasun jälkeen voiki melkein vaihtaa jo vaipan, että saa noi huonommat käytettyä. Tykkään myös ku pampersissa on ne viivat, josta tarkkailla tilannetta.

Ai okei. Mulla on noi liberot viime vuoden vaippoja, joita sain kaverilta ku oli heillä jäänyt pieneksi. Mut hyvä tietää, jos vielä pähkäilemmekin meille sopivimman vaippa merkin kanssa :)

Kiitos Rimpsukka :) löysin bebesistä rullan jotain riisipapereita vastaavaa. Kokeillaan näitä eka, sitten vois tehä jotain hintavertailua. Kushies oli merkki.

Niissä menee keskellä sellanen keltanen viiva joka muuttuu siniseks ku kastuu :).

Oiskohan nyt niin että enemmän kun niitä kilomääriä, kannattaa kattoa oman vauvansa mallia :). Meillä kun on pitkä ja solakka vauva ni ei noi Pampersit tosiaan tunnu istuvan, ei 1 eikä 2 koko. Liberoista meil menee vieläkin 1- koko vaikka poika oli sen 4400g jo syntyessään. Ja meil tosiaan kans niin että Liberot on pitäny paremmin ku Pampersit. Äiti kehu et Lidlin vaipat voitti jonkun testin, niillekin aion antaa mahdollisuuden kyllä.

Hyvä ku otin rasvausasian puheeks, annan siis lähinnä olla ku toi nyt näyttää olevan sitä normaalia ihon vaihtumista, just käsissä ja nilkoissa ja sit pepussa ja nivusissa.

Takaisin