Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Meillä on nukuttu tänään melkeen koko aamupäivä. Ainoo millon on ollut hereillä on ollut sillo ku on syönyt. Tosi outoa ku on näin paljon "omaa aikaa".

Olikos täällä kenenkään vauvalla todettu refluksia? Miten refluksia on hoidettu? Meille neuvolalääkäri totesi, ettei näin pieniä hoideta muuta kuin Gavisconilla, mikä nyt ei tietysti pidä paikkaansa.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Meillä on nyt ööö 5 vko ikäisestä ollut gavicon + zantac. Meilläkin kyllä neukkulääkäri sanoi ettei ole mitään syytä lääkitä kun vaiva menee itsekseen ohi. En kyllä itse halunnut huudattaa vauvaa sitä odotellessa jos ne voidaan turvallisesti hoitaakin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Meillä (silent)refluksiin Nexium. Teho vain on aika olematonta, koska meidän tapauksessa refluksi mitä ilmeisimmin allergiaoire. Eli nyt ruukataan ruokavaliota, kunnes helpotusta löytyy.

Oo, täällähän on paljon kohtalotovereita. Meilläkin silent refluksia, nyt tosin myös pulauttelee enemmän. Saattaa liittyä tosiaan myös allergiaan, sillä toisenpään tuote ei myöskään oo ihan priimaa, riplailut helpottanut ja väri palautunut nyt kun oon ollut maidottomalla ja munattomalla. Kumma vaan, että refluksi tuntuu pahenevan. Tai sitten meillä on primääristi molemmat, mikäs sen kivempaa :( tsemppiä ja vertaisajatuksia teille, tää on perseestä :(

Tää on! Varsinkin kun tuntuu kans täällä vaan pahenevan vaikka id olen itsekin :(

Mullakin esikoinen kärsi refluksista mutta sen todettiin sitten olevan maitoyliherkkyydestä johtuvaa! Ekat kuukaudet oli siis täyttä helvettiä suoraan sanottuna ja sitä kyllä kävi kaikki tunnemyllerrykset läpi pienen vauvansa kanssa.
Meillä saatiin helpotusta vaivaan äidin maidottomalla ruokavaliolla ja nexium lääkkeellä!
Nykyään tyttö siis 2v ja sietää maitoa!

Voimia siis refluksivauvojen äideille, se todellakin on kovaa hommaa niin henkisesti kuin fyysisestikin!

Skylar oliko sulla AB-kuuria synnytyksessä tai sen jälkeen? Ja imetätkö? Spriaalilla ja nipsumukilla tais kans olla kuuri sillon alussa? Mullakin oli ja jotenkin uskon, että meillä nää oireet liittyy just siihen ku sen takia tuhoutunut hyviä suolistobakteereja.. Tätä voi toki jossitella loputtomiin, mutta siitä on tehty ihan tutkimustakin ja jos olisin tienny ni olisin harkinnut hetken otanko lievään kuumeiluun vahvoja lääkkeitä.

Lälly, itse muuten aikoinaan mietein ihan samaa koska esikoisen synntyksessä sain suoraan tipalla suoneen antibioottia ja synnytyksen aikana oli puhetta kätilön kanssa että vauvalle pitää antaa maitohappobakteeria heti syntymänsä jälkeen. Se kuitenkin jäi antamatta ja sitä todellakin mietti monesti että miten paljon sillä oli vaikutusta juurikin siihen kaikkeen mitä vauvalla sitten ilmeni. Tuskin se olis se maitohappobakteeri kuurikaan mitään paljoa auttanut kun ajattelee mitä myrkkyä antibiootti on ja kuinka kehittymätön vastasyntyneen suolisto ja ruuansulaton on

Mulla ei ollut synnyksessä/jälkeen ab-kuuria ja täysimetän siis. Mutta ei saa kyllä soimata itseään moisesta mun mielestä, tää on tarpeeks rankkaa muutenkin ja tosiaan voi hyvinkin olla, ettei lainkaan liity tuohon kuuriin! Meillä vauvan isän puolelta aika vankka sukurasite, samoin mun äiti (itseäni ei koskaan oo ees närästänyt, edes raskausaikana!) ja lisäksi meidän vauvan 6 vkoa vanhemmalla serkkutytöllä täysin samat, mutta vielä rajummat oireet kun meillä. Ja onhan se tietty totta, että vauva kun vauva pulauttelee ja tää voi olla rakenteellista ja helpottaa myöhemmin, mutta kyllä nää graaveimmat mun mielestä pitäis ihan oikeasti hoitaa, sillä en halua, että toisen ruokatorvi palaa karrelle jo alta puolivuotiaana. Plus, että meillä unen aikasia hengityskatkoja myös, jotka saa mut lähes hermoromahduksen partaalle, nuku siinä ite sitten. Nyt ootellaan kiireellisellä lähetteellä aikaa allergiasairaalaan ja pitää sieltä varmaan sitten vaatia Zantac/Nexium.

Skylar, todellakin vaadit jotain vahvempaa lääkettä pikkuisen vaivoihin! Pelkkä gaviscon on aika onneton litku kun vauva pulauttelee/oksentelee ihan tosissaan! Meilläkin esikoisella ehti aikoinaan refluksin vuoksi tulehtua ruokatorvi koska pulautteli ja oksenteli niin useasti päivän aikana ja siitä johtui suurin kipuisuus tietty. Nexium sitten neutralisoi vatsahappoja sen verran jollonka pulautelu väheni huomattavasti ja eikä poltellut noustessaan jollonka ruokatorvikin sai alkaa paranemaan. Mutta ehdottomasti vaatimalla vaatia lääkäriltä apua pikkuiselle! Se on vanhemmat jotka tietää sen todellisen tilanteen lapsensa kohdalla, ei lääkäri saa koko kuvaa siinä 15min vastaanotollaan!

Meillä alkaa rytmi kääntyä iltavirkkuilun puoleen. Eilen alkoi tankkailemaan klo 21 ja jatkoi puoleen yöhön! Välillä koitti kovin jutellakin mutta tylsä äiti ei jaksanut olla seuraneitinä vaan tuputti tissiä suuhun. Nukkuikin kyllä ysiin asti, parin tunnin välein syötellen.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Ei meilläkään turhan aikaisin sänkyyn möngitä vaan jossain klo 22-23 paikkeilla. Aamusta pikkunen sitten nukkuukin pidempään joten itse saakin sitten hoitaa aamupalat ym esikoisen kanssa ihan päineen :)

Meillä mentiin ennen nukkumaan 21:30-22 mutta nykyään tyttö on just sillon energisimmillään ja simahtaa vasta 23. Aamulla nukutaan kyllä sit ainakin 12 saakka että unta saadaan kyllä molemmat silti ihan tarpeeks :)

Nukkuumaan about 21-22 ja syötön ajankohdasta riippuen herää uuteen päivään 6-8 välillä :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä mentiin ennen nukkumaan 23 aikaan, mutta nyt on kääntynyt niin että ipana nukkuu jo yhdeksältä, joskus jo kahdeksalta. Ja hyvät unenlahjat kun on, se herää usein vasta aamuyhdeksän jälkeen. (Syötöt tietty välissä.) Ihan ihmeellistä kun nyt on yhteistä ilta-aikaa miehen kanssa vauvan nukkuessa.

Tää ei ole koskaan viihtynyt lattialla eikä oikein muuallakaan yksin, vaan mieluiten olisi kanniskeltavana koko hereilläoloaikansa. Ihan viime päivinä on kiinnostunut mahallaan touhuilusta viiden-kymmenen minuutin jaksoissa ja silloin liikuttaa jo käsiä ja jalkoja ihan kuin olisi lähdössä ryömimään. En ole osannut huolestua siitä, että suositeltu masutreeniaika ei ole oikein koskaan aikaisemmin toteutunut, ei sitä viitsisi väkipakolla känisyttää asennossa josta ei tykkää. Tytsy kuitenkin nukkuu mahallaan (muuten tulee helvetillinen silent refluksi) ja iltapuhteikseen nostelee päätä niin innokkaasti että niska- ja selkätreeni hoituu siinä.

Muokattu viimeksi:
Mies törmäsi kahvilassa Naistenklinikan kenguruhoitospesialistiin, joka oli ollut innoissaan nähdessään isän kantoliinan kanssa. Kuulemma tasapainoaisti kehittyy sylissä ja liinassa tosi hyvin. Kielenoppimistakin auttaa kun kuulee aikuisen äänen niin läheltä. Oli kivaa että mies sai kehuja asiantuntijalta, tuli hyvin ylpeänä kotiin.

Takaisin