Vauvavakuutus

Jaloppi

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Ootteko ajatellut ottaa vakuutusta vauvalle? Ja jos ootte niin mistä?

Itse ollaan ajateltu ottaa ja mies yksi päivä oikein patisti ja sanoi sen olevan pakollinen hankinta. Meillä on kaikki muut vakuutukset ifissä, mutta vauvavakuutusta ei sieltä aioita ottaa. Ollaan pähkäilty fenniaa ja op-pohjolaa. Täytyy vaan vielä tovi odotella, ymmärsin että rakenneultra tulee olla käytynä ennen kuin sen voi ottaa, vai olenko ymmärtänyt täysin väärin. :)

Onko suosituksia? Missä helpoin asiointi, missä järkevimmät omavastuut?
 
Me ollaan kans mietitty vauvavakuutusta, mut myös mä oon siinä luulossa, että sen voi ottaa vasta rakenneultran jälkeen. Olishan se ihan loogistakin ottaa vakuutus sitten, kun on saanu raskaustodistuksen neuvolasta ja aletaan olla niillä viikoilla, joilla syntyneet pienimmät keskoset on jääneet henkiin. :)
Mä oon kuullut, että vakuutuksissa olis jonkin verran eroja vakuutusyhtiöittäin, joten jos joku on tehnyt vertailua asiasta tai muuten on kokemuksia, täällä kuunnellaan mielellään kaikki kullanarvoiset vinkit!
 
Joo sen tosiaan voi ottaa vasta rakenneultran jälkeen, kun on todettu, että vauvalla on tiety perusasiat kunnossa ja aletaan olla tarpeeksi pitkällä.

Meillä on esikoiselle vakuutus ja otetaan varmasti tulevallekin. Me päädyttiin OP-Pohjolaan, Meillä on siellä kaikki muutkin vakuutukset ja lisäksi se tuntui kilpailukykyiseltä hinnaltaan ja ehdoiltaan. En tosin mitään superkattavaa vertailua tehnyt, mutta pääpiirteittäin. Tuossa ainakin oli se kätevä myös, että otettiin etukäteen tosi laaja vakuutus ja pienokaisen syntymän jälkeen, kun todettiin tiettyjä asioita olevan kunnossa (esim iho vaikuttaa ihan samalta kuin vanhemmillaan ei atoopikolta), niin jotain tiputeltiin puolen vuoden kohdalla pois. vuosimaksu vähän halpeni sitä myötä. Toistaiseksi ainakin ollaan oltu tyytyväisiä. Tosin meillä on tältä vakuutuskaudelta täynnä vain juuri ja juuri omavastuu, mutta silti. Ei tarvi paljon miettiä lääkäriinmenoa, jos joku asia arveluttaa.
 
Meilläkin op-pohjolasta. Oltiin matti myöhäsinä esikoisen vakuutuksen kanssa liikkeellä, 1kk ennen la:ta. Muut vakuutusyhtiöt ei enää antaneet niin myöhään (pitää muistaakseni ottaa 2kk ennen la:ta, mutta ru:n jälkeen). Op-pohjolassa saatto ottaa vaikka päivä ennen la:ta. Siis raskaudessa ei ollut mitään ongelmia ollut. Onneksi moni meille tärkeä asia oli joka tapauksessa huomioitu meidän op-pohjolan vakuutuksessa. Kertaakaan ei kyllä ole tarvittu... Pitääpä samalla tarkistaa toi esikoisen vakuutuksen laajuudentarve, kun hakee sisaruksen vakuutusta.
 
Itse kyselin eilen tuota Ĺähitapiolasta kun ollaan muuttamassa. Lähitapiolassa on lapsi vakuus parhailla vakuuksilla yli 500 e/v, joista ennen syntymää maksetaan varausmaksu. Vakuutus myönnetään äidin terveysselvityksen perusteella. Oli aika shokki tuon lapsivakuutuksen hinta. Mutta täytyy miehen kans keskustella otemmeko tuota. Helpottais kun lapsen pystyis aina viemään yksityiselle, myös erikoislääkärille.
 
Me ollaan ajateltu ottaa vauvavakuutus myös ja saatiin jo tarjous op-pohjolasta. Siellä näytti olevan hammasturva ja sitä ei ihan kaikissa vakuutusyhtiöissä tarjota. Vakuutuksia on välillä hankala vertailla ku niiden sisältö vaihtelee melko paljon. Onneksi tässä on viel tovi aikaa pähkäillä tätä.
 
Meillä OP-Pohjolasta kaikki vakuutukset, myös lapsen vakuutus. Me otettiin pelkkä tapaturmavakuutus aikoinaan esikoiselle. Itselläni ja miehellänikin on vain tapaturmavakuutus. Kunnallisia terveyspalveluja ollaan käytetty. Ei kyllä ole tarvinnut lasta kun kerran lääkärissä käyttää. Toivottavasti pysytäänkin terveinä! Vaikeita juttujahan noi vakuutusasiat on miettiä, kun koskaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan...
 
Ei otettu esikoiselle eikä tälle tulevallekaan. Tapaturmavakuutus otettiin esikoiselle kun lähti liikkeelle (23e/vuosi). Kertaakaan ei olla lääkäriä tarvittu ja jos tulevan kanssa tarvitaan niin kyllä mulla on luotto meidän kunnalliseenkin.
Kannattaa myös tutustua siihen miten vakuutusyhtiöllä omavastuu toimii. Otetaanko omavastuu joka kerta vai vaan kerran vuodessa kaikkien kulujen päältä ja otetaanko omavastuu saman sairauden yhteydessä vain kerran. Noissa tavoissakin on paljon eroja.
 
Me otettiin vauvavakuutus ennen ekan lapsen syntymää. On aika kallis ja omavastuukin on jotain 70e per sairaus. Eka vuosi saatiin kuitenkin allergiaepäilysten takia jo takaisin, allergiatestit tehtiin yksityisellä (kunnallisen kautta yritettiin, mutta ei saatu aikaa viikkojen odottelujenkaan jälkeen) ja oli kyllä hyvää palvelua, nopea ajanvaraus ja noin 300e laskusta maksoimme siis tuon 70e. Tokana vuonna ei olla lääkäriä tarvittu ja sehän on vaan hyvä. :) Silloinhan tällainen kannattaa, jos jotain isompaa tulee tai korvatulehdusten kierrettä putkitusten kanssa ym. Jos tykkää yksityiselle paukauttaa samana päivänä ilman odotteluja, niin siitä voi maksaa, jos ei taloustilanne ole liian tiukka.
Ja Fennia on muistaakseni yhtiö. Niin ja ettei mene ohi ajankohta, niin vakuutus piti myös ottaa 3kk ENNEN lapsen laskettua aikaa. Mekin muisteltiin vain noita "ei-ennen" sääntöjä ja meinasi päivämäärä vakuutuksen ottamiselle lipsahtaa ohi.
 
Me otettiin vauvavakuutus pääsääntöisesti kotvatulehduskierteen pelossa. Mies on koko lapsuutensa sairastellu korviaan, poskionteloitaan ja nieluaan ja, jos olisi esikoinen perinyt saman taipumuksen. Ei houkuta lähteä päivystysaikaan (lähinnä ajateltiin viikonloppuja) kipeän lapsen kanssa yhteispäivystykseen istumaan. Mutta tosiaan ei olla kertaakaan tarvittu lääkärin hoitoa esikoiselle. Toinen mitä itse ajattelin oli, jos lapsella ilmenesi syntymän jälkeen jokin vamma yms. joka jatkossa vaatisi esim kodin muutostöitä, vakuutus auttaisi korvaamaan niitä kustannuksia. Ja op-pohjolassa muistaakseni vauvavakuutus korvaa myös ennen lapsen syntymää tapahtuvaa raskauteen liittyvää äidin hoitoa eli esim. jos joutuisi osastolle uhkaavan ennen aikaisen synnytyksen vuoksi (ei ole nimittäin kk:n sairaalahoito mikään pieni lasku). Mutta on Suomessa terveydenhuolto kunnossa niin, että ei kuitenkaan tarvitse ensin rahojaan laskea ennenkuin voi viedä lapsensa hoitoon oli sitten vakuutuksia tai ei.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on kaikilla ollut vauvavakuutus ifiltä, kun siellä on muutkin vakuutukset. Ei kyllä oo koskaan tarvittu ja eka vuoden jälkeen onkin vaihdettu pelkkään tapaturmavakuutukseen. Meillä on ollut kätevämpää käydä ihan tossa kunnallisessa tk:ssa hoitamassa korvatulehdukset, allergiat ja refluksit, mitä noilla nyt on ollut, sillä yksityiset on kaukana. Ollaan otettu vauvavakuutus vain siltä varalta, jos vauvalla oiskin jotain, mikä vaatis pitkiä sairaalahoitoja.
 
Meillä on esikoisella vakuutus op-pohjolasta ja on ollut kyllä hyötyä! Pojalla vuosi oikea silmä päivittäin syntymästä asti (aina täynnä rähmää) ja todettiin ahtaaksi kyynelkanavaksi. Ei parantunut itsestään vuoden sisällä niin kun neuvolassa jaksoivat hokea, joten saatiin väen vängällä 8kk iässä e-lausunto kunnalliselta lääkäriltä ja pohjolan kautta sitten maksusitoumuksella päästiin terveystaloon lääkäriin ja operaatioon 11kk iässä. Lääkärin mukaan silmä ei olisi parantunut itsestään ja kunnallisella puolella lähetteen operaatioon olisi saanut vasta vuoden iässä ja noin puolen vuoden jono.. Maksettavaa meille jäi 100e(!!) ja koko vuoden omavastuu menikin siinä joten voi hyvillä mielin käydä yksityiselläkin. Tän jälkeen olenkin kerran jo käyttänyt kun sama silmä alkoi uudestaan rähmimään ja kaikki kulut korvattiin - lääkärit ja antibioottitipat.

Eli voin vaan suositella!
 
Ja tosiaan jos yksi yö terveytalolla maksaa useemman sata euroa niin en ees uskalla ajatella mikä sen operaation hinta olis ollut..
 
Meillä on esikoisella vauvavakuutus OP-Pohjolasta. Poika täyttää kohta vuoden, eikä olla kertaakaan tarvittu vakuutusta. Ilmeisesti sairastelua voi tulla enemmän sitten joskus kun menee hoitoon. Eiköhän me oteta tälle tulevalle kuopuksellekin vakuutus.
 
Tuun taas huutelee vieraisiin pöytiin, mut me varmaan otetaan vauvavakuutus senkin takia esikoiselle, kun siitä on ollu omalle kohdalle niin paljon hyötyä. Vanhemmat otti vakuutuksen jo ennen mun syntymää (suomi-yhtiöistä) ja sit olikin tosi vaikea synnytys, jossa mulle tuli pysyviä vaurioita. Onneks oli vakuutus, joka korvas kaikki fysioterapiat ja tutkimuskäynnit.
 
No mäkin olen ajatellut ton niin että mieluummin maksan sitä ja toivon ettei tarvii käyttää, kun oon maksamatta ja joudun tilanteeseen missä harmittaa. Ja summana tuo nyt ei päätä huimaavalta vaikuta. Maksaahan sitä kaikkea muutakin turhaa.. :wink
 
Oi te onnekkaat, ottakaa ihmeessä. Pääseehän siitä sitten eroon. Meillä esikoisen kohdalla rakenneultrassa tuli merkintä vähentyneestä lapseveden määrästä, joten senkin (ja myös oman ajattelemattomuuden) takia jäätiin ilman vakuutusta. No, vauva syntyi keskosena pienipainoisena, jonka vuoksi vakuutus saataisiin ehkä, kun ikää tulee vuosi tai kaksi (mikäli vauva pysynyt terveenä). Kaiken tämän jälkeen ei meillä nyt siis ole mahdollisuutta saada syntymättömän lapsen vakuutusta myöskään tulevalle pikkuiselle. Himpun verran harmittaa. Toki luotan julkiseen terveydenhuoltoon, erityisesti lasten kohdalla, kovastikin, mutta ehdottomasti panostaisin vauvavakuutukseen tälläkertaa jos siihen mahdollisuus suotaisiin.
 
Tietääkö joku siitä että vaikuttaako äidin sairaudet. Kun Lähitapiolassa oli että myönnetään äidin terveys selvityksen perusteella. Tarkoittaako tuo ultraa, vai myös jos äidillä on todettu sairauksia joissa on periytymismahdollisuus, niin niitä sairauksia ei korvata tai ei ylipäätään saa vakuutusta.
 
Tietääkö joku siitä että vaikuttaako äidin sairaudet. Kun Lähitapiolassa oli että myönnetään äidin terveys selvityksen perusteella. Tarkoittaako tuo ultraa, vai myös jos äidillä on todettu sairauksia joissa on periytymismahdollisuus, niin niitä sairauksia ei korvata tai ei ylipäätään saa vakuutusta.
Niin mulla jäikin mainitsematta tuosta omasta tekstistä, että myös mun oma perussairaus vaikuttaa tuohon vakuutusasiaan. En usko, että niinkään periytyvyydellä on merkitystä..? Mutta omassa tapauksessa siis oma perussairaus+esikoisen keskosuus yhdessä luovat suurentuneen riskin tämänkin raskauden ongelmiin. Riippuu varmasti paljon sairaudesta ja sen hoitotasapainosta.
Ja siis sillä todella tarkoitetaan äidin terveysselvitystä. Haluavat viimeiset epikriisit lääkärikäynneiltä. Ja ainakin tapiolalla täytettiin raksiruutuun-tyyppinen kysely terveydentilasta.
 
Me otettiin esikoisesta Pohjolasta, koska muiden vakuutusyhtiöiden terveysselvitykset olivat mielestäni turhan tarkkoja. Mulla on perussairaus, oli ab-kuuri alkuraskaudessa, ja raskausdiabetes. Pohjola myönsi mukisematta :)
 
Takaisin
Top