Vauvasta taaperoksi?

Yumna

Puuhakas puhuja
Huoh, meidän vuoden ikäinen on jotenkin ihan eri lapsi kuin ennen. Kaikesta on yhtäkkiä tullut niin äärimmäisen vaikeaa. Pienempänä hän oli niin sopeutuvainen ja "helppo" vauva, muut äidit välillä jopa kadehtivat. Tyttö söi tosi hyvin, nukkui nukuttamatta omassa sängyssään (tosin ei heräilemättä), leikki päivisin paljon itsekseen, istuskeli kärryissä tyytyväisenä parikin tuntia jne.

Nyt parissa kuukaudessa tytöstä on kuoriutunut esiin joku ihmeellisen vaativa, kovatahtoinen ja jatkuvasti itkevä riiviö. Pukeminen ei onnistu itkemättä, syödessäkin tulee joka kerta joku raivokohtaus ja ruuat on pitkin poikin, ei enää viihdy itsekseen HETKEÄKÄÄN, vaunuissa istumiseen hermostuu jo puolessa tunnissa, päiväunille ja yöunille ei saa muuten kuin sylissä nukuttamalla ja sittenkin herää usein sänkyyn laittaessa eikä suostu sinne jäämään.

Kenelläkään muulla tällaista tässä vuoden tienoilla? Pliiis kertokaa, että tämä on vaan ohimenevää... Tahtoo sen ihanan rauhallisen, nukkuvan, hyvältä tuoksuvan ja puhtoisen pikku nyytin takaisin emoticon  
 
Meillä on tullut uutena asiana nuo raivarit ja sitä on ollut liikkeellä nyt abouttiarallaa kolmisen viikkoa (neiti on nyt 1v2kk). Vaativa on neitimme ollut jossain määrin aina mutta nää tän hetkiset itkut ja kiukut on ihan erilailla raastavaa kuin ne "vauvaitkut" joskus muinoin... Mulla on palanut käämitmonesti ja oon tosi kiukkuherkää itekin nykyään. En tohtis kiukutella tytölle etten provosoi raivareita enempää mutta hankalaa on välillä kun "ei ole mitään syytä" huutamiseen.

Onneksi tytön päinvastainen puoli on sitten ihan älyttömän hyväntuulinen ja iloinen luonne josta saa hirmuisesti palautettakin ja on aina saanut! Eli kyllä ne kiukut kestää kun se aurinkoinen Mea on sitten niiiiiiiiiin ihana <3 Toivon todella ettei tää olis vielä mitään uhmaa tai muuta vastaavaa vaan menisi ohi... Meillä on tietoisesti johdonmukainen linja tässä asiassa eli pyrimme ottamaan kaikki kiukut sellaisinaan vastaan ja jatkaa toimintaa kuten normaalisti vaikkei neiti haluaisi.. esim pukeutumistilanteet vedetään kylmän rauhallisesti läpi huudosta huolimatta, ruokailu lopetetaan jos ruuat alkaa menemään pitkin lattiaa tai lusikat lennellä ja kaupassa neiti isuu vaunuissa halusi tai ei. Huudolla ei kannata antaa lapselle voittoa tai se saattaapi pahentua....

Tsemppiä ja voimia hirmuisesti!
 
Moi!
Täällä myöskin erää rähinärailin äiti! Semmosta tulevaisuuden verhoa teille raotan, että kyllä se siitä!!! Kuulostaako kivalta? Pittä "VAAN" opetella uudestaan tuntemaan se oma lapsi ja hoksata miten sen kanssa on viisainta arkea koluta. Niin minä jouduin ajattelemaan ja opettelemaan. Ja onhan hänessä paljon samoja luonteenpiirteitä kuin minussa, jotenka tuskastuttavan todellisilta sen kiukunpurkaukset tuntuu!

Eli meidän taapero, se on sellainen, että hänen kanssaan pääsen helpolla, mikäli pidän säännöt aina samana! Tähän kuuluu ne tylsät rytmit jne. JA just noi että jos ruokapöydässä alkaa lusikka lentämään lattialle, niin siitäpä käy tyttärenkin matka leikkeihinsä. Tänään eka kerta, kun neiti ymmärsi mitä tuli tehtyä. Saman tien, kun kourallien herneitä vileä ilmassa vilisi... Sanoin hänelle että "ahaa.." Tuli hiljaista ja kiukkuilu loppui siihen paikkaan! Pistin tyttären lattialle. Siinä se aikansa ihmetteli. Ja minä ruokailin omani loppuun. Eli, jos hän on periksiantamaton, niin minun täytyy olla sitä veilä järeämmin. Viileästi!

Pukemisessa samoin. Nythän tuo jo osaa ite hakea kenkänsä ja saan leikin varjolla puettua. Mutta äkkilähdöissä syntyy yhä turhaa sanaharkkaa. Minä motkotan ja hopotan hikisenä ja tuo kirkuu pää punaisena outoa vauvan kieltä. Eli meillä aika ja rauha on valttia!

Ja sitä aikaa ja rauhaa yritän kovasti vaalia, kaikessa mikä liittyy tyttären kanssa touhuamiseen. Ja huumoria. Koska tuolla on ilmeisen hyvät huumori-hoksottimet! Ja ton ikäistä, 1,5 v saa jo laululla ja rallattelulla höynäytettyä.... Jos vaan ite jaksaa! Kyllä ne tädit eilenki kaupassa kattelivat, kun minä hiljaa rallatin maitohyllyllä lapsen korvaan, että "äitipä ottaa maitoo tintan tantan tallallei..." (sävel mörkö se lähti piiriin..)



 
Voihan...pitääks ruokapöydässä olla säännötkin...emoticon olen vielä syöttänyt tyttöä eli ei hirveesti haittaa jos lusikka lentää lattialle, nostan vain sen takaisin hänen ulottuvilleen. Keskittyy paremmin syömiseen, kun saa pidellä jotain...ihan mitä vain. Se ikävä tapa tytöllä kyllä on, ettei jaksaa kauaa istua paikoillaan (ellei ole kaamee nälkä tai hirmu hyvää ruokaa), vaan kiipeää pöydälle ja istuu tai konttaa siinä. Silloin olen kyllä nostanut hänet lattialle ja syötän siinä seisaillaan. Joskus käy leikkimässä ja palaa taas syömään pari lusikallista, kun huhuilen. Olen ajatellut, että jospa hän siitä rauhoittuu, kun haluaa itse ruveta syömään omin käsin. Saattaa olla että olen menossa aivan hakoteille tällä tapaa emoticon
 
Vahingosta viisastuneena...ruokapöydässä pitää siis olla säännöt...tyttö putos lattialle matkallaan syöttötuolista pöydälle emoticon  En ole lukenut niitä iltapäivälehtien kauhujuttuja tuoleihin köytetyistä lapsista, mutta sellainen on käynyt itselläkin välillä mielessä. Olen nyt antanut tytön itse osallistua syömiseen, kun sellaista minulle jo alkoi vihjailla. Kaivoin esiin pieniä painavia posliinikippoja, joista tyttö itse saa napsia kaikenlaista suuhunsa. Ja kas kummaa! Nyt tyttö istuu kiltisti aloillaan, syö tuplamäärän syötettyyn ruokaan verrattuna ja jopa minä pystyn syömään samaan aikaan. Miksen tätä aiemmin hoksannut...
 
Takaisin
Top