Vauvaruokailusta

Mä ite toistaikseksi haaveilen tuosta 6kk täysimetyksestä.. mut sehän ei oo aina mun haluistani kiinni.. eli klikkasin sen, mut aika näyttää mihin päädymme. [:)] Tässä ei onneksi oikeaa tai väärää ole, vaan jokaisen omalla tyylillä mennään. Mut mielenkiintonen juttu, siks gallup [;)]
 
Mä nyt vastasin ton ylimmän vaihtoehdon. Mut se ei aivan pidä paikkaansa sillä pelkällä iltavellillä rintamaidon lisäksi aion jatkaa vielä pari viikkoa ainakin. Eli silloin olis 4 ja puol kk. Mut senkin jälkeen pottua ja muuta tulee menemään niin vähän ja rintamaidon osuus ruoasta on se millä kasvaa sinne puoleen vuoteen asti. Riippuen tietysti kaikki tytöstä[:D]. Eli ei täälläkään mikään ehdoton suunnitelma. 
 
Muksu oli 3kk ja 1 viikkoa vanha kun alettiin perunaa maistelemaan. Jos täysimetys olisi meidän kohdalla onnistunut, olisin varmaankin odottanut pitempään (ainakin 4kk ikäiseksi) kiinteiden antamista.
 
Valitsin ton "joku muu".

Aattelin, että täysimetyksellä niin pitkälle kuin päästään. Aluksi ajattelin, kun jouduin käyttämään rintakumia niin tuntui imetys vähän ahdistavalta, että imetän vain 2kk ja sit korvikkeeseen ja mahd. pian velliä ja kiinteitä. Mutta sitten saatiinkin ihan yllättäen rintakumi pois ja imetys rupesi sujumaan (6 viikon kohdalla), niin nyt en siitä sitten tahtoisi ihan heti luopua, musta kun se on helppoa ja mukavaa puuhaa. Eli tissiä niin pitkään kuin kelpaa ja maitoa riittää, sitten ehkä velliä joskus kuukauden-kahden kuluttua lisäksi ja sen jälkeen kiinteitä sitten joskus. [:)]

Meillä on yöt tosi levottomia (syöttö 2-3 tunnin välein), ja velli houkuttais kyllä kun kaikki niin sanoo sen rauhoittavan noita öitä... Mutta toisaalta kuukausi sitten nukuttiin viikon verran jo 6 tuntia yössä ihan pelkän rintamaidonkin voimalla, joten... Ens viikolla vasta neuvola, niin nähdään paljonko tyttö on kasvanut, mutta mun arvion mukaan pituutta on tullut ainakin 4cm lisää ja painoa ehkä kilo, joten kyllä tuntuu tyttö kasvavan ihan hyvin näinkin. No jaa. Fiiliksen mukaan edetään ruokailussa, ei mitään tarkkaa suunnitelmaa. [:D]
 
meillä on maidon kulutus jo niin rajua viikkoa vajaa 3 kk ikäsenä että tästä on pakko alottaa kiinteet. imetän ja korviketta saa. korviketta menee imetyksen päälle 90-130ml ja silti syödään 2-4 h välein tuo satsi.
 
Meillä oli ensin tarkoitus velliä aloitella tuossa viikko sitten, kokeiltiinki 2 iltaa vähä antaa mutta sitten lopetin. Päätin että mennään sinne 4kk imetyksellä ja sit kiinteitä. Vellin lopetus sen takia ku epäilen maitoallergiaa. 
 
Vastasin 'joku muu*..meillä tarkoitus jatkaa Nan2-korvikkeella sinne 4 kk tienoille, siitä sit kiinteisiin sulavasti siirrytään. Kuulemma ennen puolen vuoden ikää kantsii alotella tarjoamaan lusikasta vauvalle evästä ainakin jossain määrin, muuten voi olla hankalampaa..tai näin miulle sanottiin neuvolassa. Siirryttiin Nan1:stä Nan2:seen siks, että illat Eetu vain syö..nukkuu kyllä yöt edelleen, mutta illat menee syödessä. Saattaa vetää kerralla melkein 300 ml maitoa naamariin..sit puklaa kun ei mahaan mahdu.
 
HP86, ihan mielenkiinnosta kysyn.. Onko tuo Nan2 jotenkin tukevampaa tavaraa kuin ykkönen? Onko sapuskamäärät vähentyneet? Meillä kans tahtoo illat olla yhtä syömistä.. Ipana 160ml vetää useaan otteeseen 18-23 välillä eikä uni tule ennenkuin poika on poksahtamispisteessä. Pitäisiköhän meidänkin kokeilla [;)]
 
yritän 6kk täysimetystä, mut jos tarve vaatii niin aloitamme kiinteillä aikaisemmin...
 
Vastasin 3kk ja sit velliä.
Iltavellipullon aattelin ottaa käyttöön ens viikolla. Kysäsen asiaa viel neuvolassa vaikka tiedän että eivät sitä hyväksy mut minun vauvahan tuo on. :) Muuten täysimetyksellä ainakin toistaiseksi.
 
Vastasin et 5kk ja sit kiinteisiin. Aattelin et jouluhässäkän jälkeen aletaan opettelemaan kiinteiden syöntiä. Silloin ikää olisi 5kk ja pari viikkoa. JOS vain imetys sujuu ja paino nousee tarpeeks siihen saakka.
 
Emilia, luulen että tuo kakkosnanni on tuhdimpaa. Ainakin Eetu syö nyt iltaisin paljon maltillisemmin kuin aiemmin. Kuulin kaveriltani tuosta, että kantsii alotella kakkonen. Heillä oli ollu samanlaista iltamättöä, joka oli vähentynyt sitten tuolla kakkosella. Ja joka tapauksessahan sen kakkosen saa aloittaa jo 4 kk ikäiselle.
 
Ahaa, kiitoksia tiedosta HP86 ja Viirukhan! Ei ole aiemmin tullut perehdyttyä tuohon kakkoseen. Täytynee seuraavalla kauppareissulla tutkia sitäkin purkkia [:)]
 
ikää nyt 4 kk ja viikko...edelleen lypsymaito on pääruoka, mutta maistellaan kiinteitä...aina teelusikallinen-3 tl kiinteää...riippuu miten pojan suu aukeaa...[:D] eli vastasin 4 kk ja kiinteät...
 
Ikää nyt 3kk ja reilu viikko. Velliä on annettu kahtena iltana korvikkeella lantattuna, hyvin on maistunu! Ekana iltana annoin 20ml velliä ja 80ml korviketta, toisena sit jo 50-50. Yöunen eka pätkä piteni noin 1,5-2 tunnilla, tosi hyvä juttu!! Ennen annoin aina iltaisin ton 100ml korviketta, nyt siis vaihdetaan se velliin. Muuten poika pärjää ihan tissillä.
 
Mä pyrin välttämään kiinteiden aloitusta tai ajoitan sen mieluusti sinne 5-6kk ikään.Imetyksellä mennään,hitusen saa korviketta myöskin mukana=)
 
Vastasin tuon että 4kk imetystä ja sitten kiinteisiin.. Meinaa sitä että ruvetaan sillon maistelemaan ehkä just se yks teelusikallinen päivässä. Kun tuota maitoa ainakin tuntuu viellä hyvin tulevan.. Tietysti jos se lopahtaa tai lakkaa riittämästä ni sitten otan varmaan velliä mukaan jo aikasemmin..[:)]
 
Takaisin
Top