vauvapyykistä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirde

Puuhakas puhuja
Kukas tietää, saako kuivattaa vauvan pyykkiä ulkona? Kun mulla on hatara muistikuva jostain, ettei saisi.. ainakaan heti.. Sää olis ihan superhieno kuivata tänään moooonta koneellista ulkona.. Näin nimittäin painajaisen, että meidän neiti syntyy etuajassa ja en ollut ennättänyt pestä koneellistakaan pyykkiä.. nyt siitä kauhistuneena kone alkaa laulaa. [:D]
 
Mä en tiedä onko asiasta jotain virallista suositusta, en ole ainakaan koskaan kuullut. Mä oon kuivannut ulkona tyttöjen vauvanvaatteet ja näiden tulokkaiden myös. 
 
Siitepölyaikana en kuivaisi (en kuivaa aikuistenkaan) mutta jos ei ole allergiaa, niin sitten ei varmaan niin suurta väliä?
 
On allergiaa.. koivulle etenkin. Aikuistenkaan vaatteita en ole vielä kuivannut ulkona, mutta tuntuu, että se aika alkaa olla pikku hiljaa ohi. Siksi mietinkin, että josko vähitellen...
 
Mä en kans voi mitään meiän pyykkejä kuivata ulkona koivun takia. Vauvan täkki kuivui ulkona pari vkoa sitten, kun jätin sen homman miehelle, kun lähdin ite töihin. No, pesin sitte uudestaan ja kuivasin sisällä. Kai toikin on vähän sellanen juttu, et ne kenen perheessä ei oo allergiaa niin heille ei tuu välttis edes mieleen tollanen.
Mut pikkuhiljaa oon kyl uskaltanu jo nostaa partsille lasituksien takia nostaa.
 
Mä kuitenkin nyt päädyin kuivaamaan ulkona. Kuivuivat muutamassa tunnissa: nurinpäin suurin osa ja ravistelin ennen viikkaamista hyvin. Mä ajattelin, että ennen vanhaan kuivattiin mukisematta pihalla, siitepölyaika alkaa hiipua koivun osalta etenkin ja toisaalta: siedätystä tuokin, ehkä.. Jos tuun katumapäälle, niin pesen uudelleen ja kuivaan sisällä. [;)]
 
kun kerta pyykistä on nyt puhe, niin sanokaahan työ tietävämmät pitääkö vauvanvaatteet pestä jollain hellävaraisella tjs. pesuaineella, vai voiko ihan normaalilla nestemäisellä arielilla? pitääkö tietää jotain erityistä pestessä vauvanvaatteita?
 
Mä olen ainakin pessy pojan vaatteet aina ihan normi aineilla. Niinkun nyt olen pessyt tämän tulokkaankin. Ei kannata valmiiksi epäillä mitään allergioita. Sit jos jotain ongelmia ilmenee ihon kanssa niin sitten lähden kokeilemaan erilaista pesuainetta.
 
Mä pesen ihan tavallisella nestemäisellä pesuaineella. Mutta ilman huuhteluainetta. Enkä pese aikuisten pyykin seassa..
 
Mulla on itsellä pesuaineiden hajusteallergia, joten vaaville mennään sit samoilla hajusteettomilla, tosin varmuuden vuoksi ostin vielä LV nestemäistä pesuainetta (normi on jotain OMO sensitive). Mulle jäi epäselväksi onko huuhteluaineen käyttöön jotain rajoitetta? Hajusteetonta meillä sekin on.
 
Hajut istuu kyllä tiukassa vaatteissa, kun olen saanut vaatteita, jotka on pesty normipesuaineilla, niin tuntuu että vielä ekan pesunkin jälkeen hajua tuntuu..
 
Mä oon pessyt pesupähkinöillä: tuoksuttomia. Huuhteluainelokeroon muutama tippa teepuuöljyä tuoksua tuomaan.. [:)]
 
Tota... Miks ette pese vauvan vaatteita samalla kun omia?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mä olen ainakin pessyt sitä mukaa noita vaatteita viime viikkoina kun oon ostannu ja laittannu ihan omien ja miehen vaatteiden kanssa samaan koneeseen...
Mä käyttäisin mielleläni hajusteettomia pesuaineita, mutta mies ei niistä tykkää.. Sen mielestä pyykin pitää tuoksua.. Nyt ostin Lumme merkkistä pesunestettä kirjopyykille.. Siinä on aika kiva mieto tuoksu...
Niin ja kerrostalossa kun asutaan nii pyykit on ollu sisällä kuivumassa..
 
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/pyykki/pese_oikein/vauvan_pyykki/

Itse en silti mielellään pese sekaisin aikuisten pyykin kanssa.. [8|]
 
http://www.garudakauppa.fi/pesupahkinat/pesupahkinat_info.shtml Tuolla linkissä pesupähkinöistä jotain. Mä tyksin niistä, koska ovat tuoksuttomia ja ympäristöystävällisiä. Niinko oikeesti.

Mä pesen vauvan pyykkiä nyt erillään, koska sitä on niin paljon ([8|]), että tulee yksistään jo monta koneellista. Lisäksi mä saan ne samaan aikaan kuivaksi ja lajiteltua: viikkailen sitä mukaa hoitopöydänlaatikoihin ja vaatekaappiin. Ja musta on ihanaa hiblailla niitä.. [:D] Jos tulee vajaita koneellisia, niin tietty paan omiamme sekaan. Mut nyt näin. Lisäksi mä pesen aikuisten pyykit toistaseks Ecoverin pesuaineella, jossa on mieto tuoksu; näihin en halua tuoksua, paitti sen teepuuöljyn miedosti.. [:)]
 
En tiiä, mulle on vaa äiti ja anoppi molemmat sanonu ettei vauvan vaatteitta pestä koskaan aikuisten pyykin joukossa.. [8|] en tiiä.. oon nyt vaa tehnyt näin [:)]
Ohna toki aikuisten vaatteissa ihan erilaisia tahrojakin jotka vaatii eripesua, ja lämpötilaa..
 
Olen kans kuullut, kun kaikki kaverit pesee vauvan vaatteet erikseen. Itse ajattelin kanssa nain tehda, ainakin nyt aluksi. Viela ei vaan ole oikein kertynyt vaatteita mita pesta, hyva jos pesukoneen pohja peittyis .
Ja me kun eletaan taalla keskiajalla, niin meilla ei edes tule lamminta vetta, ja pesukonekin on semmoinen "puoliautomaattinen", eika pysty saatamaan lampotilaa. Eli meilla pesuvesi on sen lampoista mita hanasta tulee. Joskus se on vahan lampimampaa ja joskus vahan kylmempaa, mita nyt putkissa sattuu olemaan [:D][:D]

Niin ja taalla on kaupoissa ihan erikseen pesuaineet ja huuhteluaineet (softener) vauvapyykille.
 
Mä sain yhdeltä puolitutulta paljon sideharsoja. No, sain jotenki käsityksen, et hän olis käyttäny niit vaippoina. Hän on ne pessy 90 astees ja mä pesin ne nyt 95. Mitä mieltä ootte, käytänkö niitä vaan pyllypyyhkeinä, hooitopöyällä jne. Vai voinko ottaa huoletta ihan normaalin käyttöön??? Ku mietin, et pitääkö mun merkata noi jotenki, et tiedän mitkä on niitä pyllypyyhkeitä ja mitä käytän muualla...
Toisaalta, mieheni just sano, et kyllähän nyt lapset joskus kakkii ja pissii housuihinsa ja käyttää niitä normaalisti pesun jälkeen. Mut pienellä vauvalla...
Help me!!!
 
Mä olen pessy vauva pyykkiä ihan normi pesuaineen kanssa ja käyttäny huuhteluaineena etikkaa. Vaihdan sitten LV pesuaineesee tai johonki jos tulee tarvetta. Niin ekan koneellisen pesin vauva pyykkiä pelkästään kun kone tuli siitä täyteen mutta nyt oon kyllä laittanu omia joukkoon kun kone ei tullu täyteen pelkistä vauvan vaatteista. Joku voi olla mun kanssa tästä erimieltä mutta mä en oo vielä keksiny järkevää syytä et miks ne pitäs pestä erilleen ja jonkun allergia pesuaineen kanssa?! Ku eiks ne pyykit kuitenki tuu puhtaaks pesukoneessa? Kun en mä niitä ny sentää työvaatteitten kans pese. Enkä mä ainakaan aijo lähtee siitä olettamuksesta liikkeel et sil lapsel on joku pesuaineallergia. Ihmettelenpähän että miten joskus ennen on ollu terveitä vauvoja kun ei ole ollu LV pesuainetta eikä pyykkejä ole erikseen lioteltu vaan pesty samassa kaikki mikä sopii pestäväksi samassa. Älkää nyt ottako loukkauksena ketään jokanen saa tehä niin kun haluu. Mä vaan sanoin oman mielipiteeni.

Sartza: Mä olen sitämieltä että niitä sideharsoja voit käyttää mihin tahansa Eiköhän ne oo aika steriloitunu kaikista bakteereista kun oot pessy ne 95 asteessa vesihän kiehuu 100 asteen jälkeen.
 
Paukke, no noin mäkin vähän ajattelin niiden harsojen kanssa. Aika ohuita ne kuitenkin on ja ku silitinki ne vielä niiin luulis, että olis pöpöt kuollu. En vaan jaksais siinä vauvarumbassa vielä ruveta miettimään mitä harsoa sasi käyttää ja missä. Olis vaan helpointa, ku ottais sen mikä osuu käteen. Ite ajattelin kestoja käyttää ainakin osaksi, mut en tiedä käytänkö ite imuina noita harsoja lainkaan, jolloin noi ei nyt enää edes varsinaisesti kakkaan meniskään.
 
Takaisin
Top