Vauvanruoka ohjeita

Ronja89

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kerättäiskö tähän vauvanruoka vinkkejä ja ohjeita ? Itellä ainakin välillä lyö pää niin tyhjää et olis kiva käydä kattomassa täältä hyvä ohje :wink Laitan alle muutaman ohjeen minkä löysin netistä jotka kuulosti hyvältä !

POSSUA JA BATAATTI-PERUNALAATIKKO
60% Bataattia
40% Perunaa
Porsaan jauhelihaa (aloittelevalle 1 tl per annos, 7kk+ 1-1,5rkl per annos)
Tuoretta persiljaa 1 tl hienonnettuna per annos

Pese, kuori ja pilko bataatti ja peruna samankokoisiksi lohkoiksi. Seuraavaksi keitä ne kypsäksi. Voit keittää ne samassa kattilassa, sillä ne vaativat suhteellisesti samanpituisen keittoajan eli n. 20-25 min. Kun ne tuntuvat pehmeiltä, ota ne pois liedeltä, jäähdytä ja sauvasekoita soseeksi.

Keitä porsaan jauhelihaa vedessä hauduttaen noin 15 minuutin ajan. Hienonna tämän jälkeen se veitsellä, sauvasekoittimen leikkurilla tai sauvasekoittimella hienoksi. Lisää tämän jälkeen annokseen haluamasi määrä possua.

Mausta lopuksi tuoreella persiljalla. Hienonna persilja veitsellä ja lisää sitä soseeseen n. 1 tl per annos. Voit halutessasi vielä hienontaa sosetta tässä vaiheessa sauvasekoittimella.

Kana-porkkanapesto
50% porkkanaa
25% kukkakaalia
25% kurpitsaa (kesäkurpitsaa, talvikurpitsaa tai spagettikurpitsaa)
4 basilikan lehteä per annos
1 tl oliiviöljyä per annos
Kanaa (aloittelevalle 1tl per annos, 7kk+ 1-1,5rkl per annos)

Pese, kuori ja keitä vihannekset kypsiksi omissa kattiloissaan. Porkkana kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi ja silti sitä tulisi keittää lähes 1 tunnin ajan - porkkanaa kannattaakin valmistaa kerralla isompi satsi pakkaseen. Kukkakaali ja kurpitsa kypsyvät noin 20-25 minuutissa. Kun vihannekset ovat kypsiä, soseuta ne sauvasekoittimella ja sekoita edellä mainitussa suhteessa.

Lisää kasvissoseeseen basilikan lehdet ja oliiviöljy. Pyöräytä sosetta tämän jälkeen vielä sauvasekoittimella, jotta basilika menee hienoksi.

Lopuksi lisää hienonnettua ja kypsää kanaa kasvis-basilikasoseeseen annoskokoa vastaava määrä. Maustamaton kanan rintafile kypsyy uunissa sellaisenaan 20 minuutissa, jonka jälkeen sen voi hienontaa terävällä veitsellä tai sauvasekoittimen leikkuuosalla. Ylijäämäkanan voit pakastaa helposti silikoniseen jääpalamuottiin annoskoottain ja näin hyödyntää sitä myös muihin soseisiin!
 
OMENALLA MAUSTETTU POSSU
2-3 annosta

2 isoa perunaa
1 porkkana
omenalohko
pieni pala sipulia
2 rkl porsaanlihaa
1,5 dl vettä
1 tl rypsiöljyä

Pese, kuori ja lohko perunat, porkkana ja omena. Silppua kuorittu sipuli. Kuutioi lihapala ja laita se kiehuvaan veteen. Keitä 5 min. Lisää porkkananpalat ja sipulisilppu, keitä 5min. Lisää peruna- ja omenapalat. Anna kypsyä 10 min kunnes kasvikset pehmeitä. Soseuta ja lisää öljy.

Kalapata
- 1 paketti pakasteseitä
- 2-3 bataattia
- 1 parsakaali
- mausteet: tilli, mustapippuri, timjami, provencen yrtit

Lisää kattilaan vettä niin että ainekset melkein peittyvät. Keitä kevyellä lämmöllä kunnes vesi on lähes kokonaan haihtunut ja kasvikset pehmeitä
 
Siis täh, porkkanaako pitäisi keittää lähes tunti? En mä ole niin pitkään ikinä keittänyt, sen verran että ovat haarukalle pehmeitä eli n. 15 min. Muuten kyllä herkullisen kuuloisia ohjeita, pitääpäs kokeilla. :P
 
Mä lopettelen tuota jääpalamuottien kanssa pelailua, kun teen itse soseita. Oon nyt tehnyt erilaisia sekasoseita, joita oon maustanut esim. sipulilla, valkosipulilla, yrteillä ja/tai keittovaiheessa laakerinlehdellä. Isken kerta-annoksen eli n. 2 dl minigrip pussiin, pakastan lattanaksi ja säilytän laatikoissa pakkasessa. Lihat pakastan edelleen jääpalamuotteihin, 1 rkl satsi kerrallaan. Sieltä sitten helppo ottaa kerta-annos kasvissosetta "lisää vain liha"-periaatteella :)

Valmissosepurkkeihin vois kans pakastaa, mut meille ei juur oo noita isompia kertynyt, vaikka ollaan maistatettu kaupan soseita kyllä varmuudeksi. Pienempiä purkkeja on kamalasti kun hedelmäsoseet ostetaan valmiina, ellei joku hedelmä satu oleen tarjouksessa. Mut pieneen purkkiin ei likan kerta-annos mahdu :)
 
Mä olen todennut Ikeasta ostetun (saa varmasti muualtakin) höyrytyskukkasen tosi käteväksi. Menee pieneen tilaan ja mahtuu joka kattilaan. Siinä olen höyryttänyt pieniä määriä vihanneksia ja hedelmiä sormiruoaksi. Nopea ja tuore välipala on kyllä kun kuorii ja lohkoo omenan/päärynän ja höyryttää muutaman minuutin ja tarjoaa sormiruokana. Meidän poitsu on ainakin ihan innoissaan aina kun saa syödä ihan itte. :p
 
Mul on kans semmonen "vanhanaikanen" (kirpparilta ostettu) höyrytyssysteemi, pitääkin noihin välipaloihin hyödyntää. Mä oon antanu esim. hunajamelonia, banaania, kurkkua ja omenaa sellasenaan lapsen muhjattavaksi (tällä termillä kutsun tän hetkistä sormiruokailua, vaikkakin kyl sitä ruokaa suuhun menee ihan kiitettävästi myös). Etsin myös ihan höyrykattilaa soseiden tekoon, mutta ihme ku nyt ei tuu missään kirpparilla vastaan ku oikein hakee...
 
Pitää vaan ihailla kuinka reippaita te olette kun jaksatte itse tehdä soseet alusta loppuun :) ja millaisia määriä teillä syödään! Meillä kerta-annoksena menee varmaan keskimäärin 3/4 dl, parhaimmillaan poika on syönyt joskus puuroa jopa 1,5 dl. Ja siis valmissoseita, mulla loppui innostus niiden tekoon heti kun oltiin maistiaissoseet käyty läpi, ei mennyt pojalle alas. Nyt sormiruokaillaan ihan harjoituksen vuoksi ehkä kerran tai pari päivässä. Tänään ei mennyt soseruoka oikein alas, niin kiehautin pojalle oikein kypsäksi makaronia ja yhden kananmunan ja nehän maistui ihan hyvin :) eihän ne näpeissä tahtonut pysyä, mutta yritys oli hyvä ja mielellään antoi äidin laittaa suuhun ruokaa. Kurkkuakin nykersi. Olen koko ajan ajatellut että enemmän annan itsetehtyä kun taidot kehittyy pojalla sormiruokailuun ja kun saa ruveta syömään samaa ruokaa vanhempien kanssa.
 
Minä oon tehnyt vielä jääpaloiksi ja sillä periaatteella, että yksi raaka-aine per sose. Meidän kerta-annos on noin 5 jääpalaa, joten tällä tyylillä saa helposti vaihtelua aterioihin :). Kaupan kasvissoseita ei olla kokeiltu sen yhden huonomenestyksisen kerran jälkeen, hedelmät on annettu koko ajan purkista tai pussista.
 
Mustakin on tullut osin laiska ja oon antanut nyt silloin tällöin valmisruokaa :P Hedelmät toki on mennyt purkista kokoajan, mitä nyt välillä saa esim. Banaania tuoreena. Oon lopettanut ruokien pakastamisen kokonaan ja pyrin tekemään sellaista ruokaa joka käy myös pojalle, sitä syödään sitten aina muutama päivä. Silloin kun teen sitten sellaista ruokaa mikä ei pojalle käy niin annan purkista :) Hyvin maistuu pojalle sekä itse tehty että kaupan purkkiruuat. Tosin itseäni ällöttää haju ja varsinkin maku joissakin purkkiruuissa :D
 
Meillä syödään myös sekä omaa että kaupan. Aika pitkälle kasvikset ja lihat teen ite ja hedelmät kaupasta. Kova yritys täälläkin olis sormiruokailemaan. Pikkuhiljaa menee suuhunkin, ei vaan lattialle :D Tosin ollaan ihan alussa, maissinaksut ja päärynä vasta mennyt näin. Oon miettinyt tota pastaa. Ootteko testannut sen vaan sellaisenaan? kaupan monissa valmissoseissa tuntuu olevan pastaa. Me ei olla vielä vehnää testattu, nyt ostin mannapuuroa, joka vehnää. Jos sillä sen testais.
 
Tein tänään teeleipiä maidottomana ja suolattomana ja hieman vähensin leivinjauheen määrää, maistui hyvin poitsulle ja vanhemmillekin! Tosi nopea ja helppo oli tehdä. Jätin pojulle kuivamaan pari palasta joita saa sitten pureskella huomenna.
 
Minä annoin keitettyä makaronia muutaman syödä, kun meilläkin on kokeiltu jo mannapuurot ja tosiaan kaupan soseissa on usein pastaa, HIPPin pastabolognesea poika söis vaikka joka päivä :D eli kyllähän vehnää saa antaa jos maha kestää, mutta ei varmaan kannata suuria määriä ja/tai joka päivä, eihän se kovin ravintorikasta ole. Täysjyvä myllynparasta keitin kämmenellisen kokeeksi. :)

Mansikat on muuten meillä herkkua, niitä pystyy imeskelemään ilman hampaitakin :) samoin äidinmaitoon tehty puuro uppoaa kuin häkä.
 
Tarviipa testata tuo vehnä pikkuhiljaa! Sais tosiaan noihin valmisruokiin, nimenomaan 'suolaisiin' vähän lisää valinnanvaraa.
 
Meil on menny vehnää niinkin, et oon heittäny vehnälesettä puuron joukkoon. Sitä piti kysymäni, te jotka teette "samaa kuin itelle", niin miten se menee käytännössä? Meillä kuitenkin tykätään mausteista ja käytetään suolaa, ei sitä voi vauvalle antaa. Eli pitäs enivei tehä vauvalle oma, erillinen pieni satsi sivuun...
 
Me maustetaan ruokaa yrteillä ja mausteilla ja jos tarttee suolaa lisätä, niin otetaan sitä ennen tytölle oma osuus sivuun. Tosi mausteista ruokaa ei syödä tai mies saattaa itselleen tehdä, kun itsekkään pidä kovin mausteisista. Maitopohjaisia ruokia voisi tehdä esim kauramaitoon, niin voisi myös perheen pieninkin syödä. Mutta ei olla jaksettu ja silloin tyttö saa jotain muuta tai purkista.
 
Mä oon kans tehnyt niin että teen ilman suolaa ja otan pojalle ruuan ennen kun lisään suolan. Tai sitten tehnyt saman ruuan pojalle pikkukattilassa. Tänään tehtiin lihakeittoa. Keittoja muutenkin tykkään tehdä ja poika tykkää kans :) sit oon tehnyt mm. Uunivihanneksia/juureksia ja kanaa, makaronia ja jauhelihakastiketta, lihapullia ja perunaa jne...
 
Mä lisäsin tänään aamukaurapuuroon raastettua omenaa ennen keittämistä. Tuli kyllä sellaset ommnomit syöttäessä että taisi olla tooosi hyvää! Voisi vissiin tässä vaiheessa jo antaa raakaakin omenaa mutta kun on vähän allergiataustaa ja ihottumaa niin se jää myöhemmäksi.
 
Mä oon iskeny pakkasesta viime syksyisiä omenasoseita puuroon, kun johonkin on saatava ne tuhottua :D En tiedä niiden ravintoarvosta, mutta makua antavat kyllä ja kiva kun tyttö tottuu mummulan omenoiden makuun :)
 
Takaisin
Top